Internet Explorer & Java downloaden op Linux Mint 12

Dutch Forum

Moderator: xenopeek

Internet Explorer & Java downloaden op Linux Mint 12

Postby KUiiKENTJE on Sun May 20, 2012 9:31 am

Hallo mensen,

Ik heb sinds gisteren Linux Mint 12 op mijn computer staan omdat mijn Windows vast liep, ik mijn computer niet meer kon afsluiten, ik geen virus-scanners meer kon gebruiken en niet meer op het internet kon. Ik ben zeer tevreden over Linux Mint 12 .. Het ziet er netjes uit en het werkt veel sneller dan Windows op mijn computer. Nu kom ik toch wat problemen tegenmoet. Normaal is het op Windows zo dat je op Internet de benodigde Software kan downloaden. Dat kan op Linux ook, maar dat werkt zo te zien heel anders. Op het Engelse forum staan inderdaad genoeg uitleggen etc, maar mijn Firefox kan dit niet vertalen en ik ben nog maar een tiener, dus ik begrijp helemaal niets van al die codes en hoe je dat in zijn werk zet.

Nu wil ik graag Internet Explorer downloaden en Java .. Adobe Flash Player heb ik wel kunnen downloaden, maar ik heb geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Ik hoop dus dat er mensen zijn die mij uit kunnen leggen hoe je Software op Linux moet downloaden. Ik heb gehoord van het Softwarebeheer en heb het ook uitgeprobeert, maar hij zegt elke keer dat ik iets mis.

Ik snap er echt helemaal niets van, en terug gaan naar Windows is geen optie: Onze Windows-download-cd is gejat door een computerzaak, die die van hun hebben verwisselt met die van ons, en die van hun werkt niet op mijn computer.

Mvg. KUiiKENTJE,

Gelieve zo snel mogelijk een reactie terug!
KUiiKENTJE
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Re: Internet Explorer & Java downloaden op Linux Mint 12

Postby xenopeek on Sun May 20, 2012 10:12 am

Internet Explorer is een Windows programma, dat normaal niet op Linux werkt. Er zijn wel mogelijkheden om dat te doen met behulp van Wine. Dat is een programma om Windows programma's op Linux te draaien. Dat is wel een beetje gedoe :wink: Waarom wil je Internet Explorer?

Sun Java 6 is standaard geïnstalleerd op Linux Mint 12. Als je echter vanaf de CD versie hebt geïnstalleerd i.p.v. de DVD versie, dan kan dit ontbreken. Je kunt dit heel eenvoudig toevoegen door op het Welkom Scherm de link linksonder aan te kiezen om te opwaarderen naar de DVD versie. Dan worden de op de CD ontbrekende programma's zoals Java en Flash geïnstalleerd. Als je het Welkom Scherm hebt uitgezet kan je deze weer oproepen door deze in het menu op te zoeken.

Programma's op Linux kan je op verschillende manieren installeren. De meeste programma's kan je installeren inderdaad via Softwarebeheer, waar meer dan 55.000 programma's standaard beschikbaar zijn. Deze worden vanaf een centraal software archief ("repository") dan gedownload en geïnstalleerd. Het voordeel hiervan is dat je de bron kan vertrouwen (dit in tegenstelling tot een willekeurig programma downloaden van het internet) en dat beveiligingsupdates automatisch geïnstalleerd worden voor al je programma's geïnstalleerd op deze manier.

Op de forums en elders zal je vaak opdrachten tegenkomen welke je op de terminal kunt uitvoeren, zoals "sudo apt-get install rhythmbox" om b.v. Rhythmbox te installeren. Je kunt dit prima ook via Softwarebeheer doen, het wordt echter vaak zo gedeeld omdat dit qua uitleg korter is dan een heel verhaal met schermafdrukken om het via Softwarebeheer te doen :wink:

Als aanvulling op bovenstaande kan je op Linux Mint 12 ook software archieven toevoegen, waarmee je meer programma's beschikbaar maakt in Softwarebeheer. Meest gebruikt zijn de zogenoemde PPA's voor Ubuntu (de Linux distributie waar Linux Mint 12 op gebaseerd is). PPA's, of "Personal Package Archives", worden veel gebruikt door ontwikkelaars om nieuwste versies van programma's beschikbaar te stellen of programma's welke nog niet in het centrale software archief zijn opgenomen. Dat kan wederom weer via Softwarebeheer, maar meestal zal je dit weer als opdrachten voor de terminal tegenkomen op de forums. Handig is de Y PPA Manager, waarmee je PPA's kan zoeken, toevoegen en verwijderen. Installeren met de volgende drie opdrachtregels :wink: Daar vind je dit programma in het menu.
Code: Select all
sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/y-ppa-manager
sudo apt-get update
sudo apt-get install y-ppa-manager

Als derde optie kan je ook nog programma's buiten Softwarebeheer om installeren. Ik zou echter sterk aanraden altijd te proberen programma's via Softwarebeheer te installeren, omdat je op die manier automatisch beveiligingsupdates krijgt (en dus niet als je er buiten om gaat). Op veel websites kan je vaak een .deb bestand downloaden. Na downloaden kan je deze dubbelklikken, en dan wordt het programma geïnstalleerd. Je moet voor programma's op deze manier geïnstalleerd dus zelf in de gaten houden of er nieuwe versies beschikbaar komen.

Nou, eerst maar even zo denk ik. Anders wordt het geen snelle reactie :wink: Deel vooral als je verdere vragen hebt! Ter volledigheid, naast dit officiële internationale forum van Linux Mint is er ook een lokaal forum voor Nederlandse en Belgische Linux Mint gebruikers. Een aantal zeer actieve Nederlandse gebruikers hier, zoals AlbertP en nomko, kom je op dat forum ook tegen. http://forum.linuxmint-nl.org/

Als er specifieke applicaties zijn welke je wilt installeren, naast de genoemde IE, Java en Flash, dan helpen we je daar graag mee.
xenopeek
Level 21
Level 21

Postby KUiiKENTJE on Sun May 20, 2012 11:22 am

Hah, bedankt voor de uitleg. Wel, ik heb eerder geprobeerd met Softwarebeheer; Maar als ik op Installeren klik zegt hij dat hij het installeert .. Dan komen er pakketten voor .. En dat is 't. En dan kan ik het nog steeds niet gebruiken. En het is ook soms zo dat als ik op installeren klik dat hij het niet wil installeren.

Ik sta dus volkomen radeloos daarover. Kun je een paar stappen opschrijven voor het downloaden van bv. Java?
KUiiKENTJE
Level 1
Level 1

Postby xenopeek on Sun May 20, 2012 11:44 am

In dit geval zou ik gewoon opwaarderen naar de DVD versie. Wel zo makkelijk, en dan heb je meteen ook de andere benodigde programma's voor afspelen van films en muziek. Ik weet niet exact hoe het Welcome Screen in het Nederlands heet, dus simpelste is:

1. Druk op Alt+F2 om het venster te tonen waar je een opdracht regel kan geven, of open een terminal.

2. Type:
mintwelcome

3. Linksonderin het welkom venster dat getoond wordt zou een link moeten staan om naar de DVD versie te opwaarderen. Klik daar op. Als die er niet staat, dan heb je de DVD versie al en dan heb je Java ook al.

Voor een iets oudere versie zag dat er zo uit (linksonderin, "Upgrade to the DVD Edition"):
Image
xenopeek
Level 21
Level 21

Postby KUiiKENTJE on Sun May 27, 2012 5:58 pm

Ja, ik heb dat scherm ingesteld dat hij er bij elk bezoek terug komt. Nu heb ik opgewaardeerd naar de DVD versie, maar ik weet nog steeds niet hoe ik andere programma's moet downloaden ... En daar vroeg ik om.
KUiiKENTJE
Level 1
Level 1

Postby KUiiKENTJE on Sun May 27, 2012 6:14 pm

Ook wanneer ik via Internet download, neem in dit geval Google Chrome, dan dubbelklik ik op google-chrome.stable_current_i386(1).deb ( het bestand ). Dan word ik 'doorverbonden' naar Pakketinstallatie, waar ik vervolgens het volgende bericht krijg:

Kon google-chrome.stable_current_i386(1).deb niet openen.

Het pakket kan beschadigt zijn of u heeft niet genoeg rechten om het bestand te openen. Controleer de rechten van het bestand.

En ik ben ondertussen al opgewardeerd naar de DVD-versie.

Ik heb geen idee hoe ik dit probleem kan oplossen, en als ik dit probleem niet kan oplossen, dan komt het er op neer dat ik niet kan installeren.
KUiiKENTJE
Level 1
Level 1

Postby xenopeek on Mon May 28, 2012 4:23 am

Okay, als voorbeeld Chrome. Google Chrome is dus niet beschikbaar in het standaard software archief, maar je kunt het pakket wel van Google zelf downloaden zoals jij hebt gedaan. Om het pakket te kunnen installeren moet je ingelogd zijn als een administrator. Alleen administrators hebben rechten om root te worden, en dat is nodig om software te installeren. Ik zou dit opnieuw proberen, en het bestand opslaan i.p.v. dan direct uitvoeren. Zodra het gedownload is, dubbel klik je het bestand om het installatie scherm te openen.

In het Engels, en ik heb de 64 bit versie, maar het installatie scherm als volgt:
Image

Krijg je dezelfde foutmelding, dan zou ik eerst controleren of je wel administrator bent. Open een terminal en voer de volgende opdracht uit:
grep ^admin /etc/group

Ik krijg dan het volgende, waarmee ik weet dat ik deze enige admin op deze machine ben:
vincent@lisa ~ $ grep ^admin /etc/group
admin:x:118:vincent

Als alternatief zou je Chromium kunnen gebruiken. Google Chrome is Google's distributie van Chromium, maar er zijn maar beperkt verschillen. Chromium kan je installeren door de Softwarebeheer (Software Manager) te openen en te zoeken op Chromium. Je wilt het pakket chromium-browser dan installeren.
xenopeek
Level 21
Level 21

Postby KUiiKENTJE on Mon May 28, 2012 8:11 am

Ik probeerde dus een Terminal te openen met Alt + F2 zoals je eerder had uitgelegt, en dan grep ^admin /etc/group in te voeren .. Maar als ik dat invoer ( zelfs al heb ik het gekopieerd ) en ik druk op Enter, dan komt er niets voor. Is er nog een andere manier om mezelf in te stellen als Administrator of het te bekijken?

Ik heb overigens als enigste een account op deze computer, dus als het goed is moet ik Administrator zijn, of niet?
KUiiKENTJE
Level 1
Level 1

Postby xenopeek on Mon May 28, 2012 8:34 am

Dan zou je administrator moeten zijn, ja :|

Let wel, dat Alt+F2 niet een terminal is. Je kunt daar wel dezelfde opdrachten geven, maar als een opdracht (zoals hier) in tekst uitvoer geeft dan krijg je dat met Alt+F2 niet te zien. Je zult even een terminal moeten openen dus. Er moeten een paar in het menu staan, ik weet echter niet hoe de vertalers de terminal applicatie in het Nederlands noemen :( Opdrachtvenster? Naja, anders kan je deze vanaf Alt+F2 starten door de volgende opdracht te geven:
gnome-terminal
xenopeek
Level 21
Level 21

Postby KUiiKENTJE on Wed May 30, 2012 9:44 am

Dan komt er te staan:

dagmar@dagmar-Aspire-T650

En dat is mijn account, maar verder staat er niets.

Hoe moet ik dit oplossen?

En als het is opgelost .. Hoe moet ik dan de Pakketinstallatie en alles veranderen zodat ik het wel kan installeren?
KUiiKENTJE
Level 1
Level 1

Postby drumBE on Wed May 30, 2012 10:28 am

Beste KUiiKENTJE allereerst welkom op het int.forum.
Ikzelf zou moest ik u zijn programma's installeren via het programma synaptic die automatisch in linuxmint zit, daar heb je een zoekfunctie waar je kunt ingeven wat je zoekt.
Voor verdere vragen verwijs ik je graag door naar: http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php dit is een Nederlandstalig forum voor linuxmint gebruikers :wink: .
Administrator on: http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php
drumBE
Level 2
Level 2

Postby xenopeek on Wed May 30, 2012 11:35 am

KUiiKENTJE wrote:Dan komt er te staan:

dagmar@dagmar-Aspire-T650

En dat is mijn account, maar verder staat er niets.

Hoe moet ik dit oplossen?

Dat is the opdracht prompt, daar type je de volgende opdracht in en den krijg je te zien welke gebruikers op jouw computer administrator zijn:
grep ^admin /etc/group

Of bedoel je dat je dat in ingetypt hebt en er geen reactie komt? Dat kan ook, dan is er niemand administrator,
xenopeek
Level 21
Level 21

Postby KUiiKENTJE on Sat Jun 02, 2012 8:47 am

Ja, ik heb die code dan ingevoerd en dan komt enkel mijn naam en de naam van de computer te staan ..

Verder komt er niets te staan. Hoe kan ik dan instellen wie de Administrator van de PC wordt?

Mijn computer is gebouwt door een 16 jarige jongen. Hij had hem op Windows gezet, maar omdat mijn Windows vastliep ( Ik kon niet op Internet, kon geen Virus/Cookies-verwijder-programma's meer openen, ik kon niet afsluiten en ik kon niet normaal opstarten ) heeft mijn vader Linux voor me gedownloaded. Nu kan ik niet meer terug stappen naar Windows, want 1 of andere computerwinkel heeft onze Windows-Installeer CD, en de CD die wij van hen hebben werkt niet op onze computers.
KUiiKENTJE
Level 1
Level 1

Postby KUiiKENTJE on Sat Jun 02, 2012 8:51 am

drumBE wrote:Beste KUiiKENTJE allereerst welkom op het int.forum.
Ikzelf zou moest ik u zijn programma's installeren via het programma synaptic die automatisch in linuxmint zit, daar heb je een zoekfunctie waar je kunt ingeven wat je zoekt.
Voor verdere vragen verwijs ik je graag door naar: http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php dit is een Nederlandstalig forum voor linuxmint gebruikers :wink: .

Nee, bedankt. Ik kan me daar totaal mijn weg niet vinden en ik word hier al geholpen door Vincent, die zijn best voor mij doet.
KUiiKENTJE
Level 1
Level 1

Postby xenopeek on Sat Jun 02, 2012 12:42 pm

Okay, prima. Dan gaan we jou administrator maken :mrgreen: Stap 1 is dan weer een terminal openen, en de volgende opdracht uitvoeren. Kan je de resultaten hier delen? Dan weet ik welke groepen je mist en kan ik je gericht stap 2 gevenom je administrator te maken.
grep $(whoami) /etc/group
xenopeek
Level 21
Level 21

Postby KUiiKENTJE on Wed Jun 06, 2012 12:16 am

De resultaten?

Als ik een Terminal open en grep $(whoami) /etc/group invul, dan komt er niets voor. Er gebeurt helemaal niets.
KUiiKENTJE
Level 1
Level 1

Postby xenopeek on Wed Jun 06, 2012 4:27 pm

Nou, jeetje :P Goed, dan gaan we je gewoon administrator maken.

1. Ten eerste moet je zeker weten als welke gebruiker je nu ingelogd bent. Dat kan je op de terminal opvragen met:
whoami

Dat zou hetzelfde moeten geven als de gebruikernaam waarmee je inlogt.

2. Herstart je computer, en houd tijdens het opstarten van je computer de linker shift toets ingedrukt, dit zorgt ervoor dat het GRUB boot menu wordt getoond. Dat ziet er als volgt uit:
Image

3. Druk op de 'e' toets om de opstart parameters te bewerken. Gebruik de pijltjes toetsen om naar het einde te gaan van de regel die begint met "linux" (zonder de aanhalingstekens), een soortgelijke regel als in onderstaande rood omlijnd:
Image

4. Ga met de pijltjes toetsen naar het einde van die regel en verwijder "vt.handoff=7" (gebruik backspace of delete toets) en zet daar voor in de plaats "init=/bin/bash" (beiden zonder de aanhalingstekens), zodat het er daarna als in onderstaand rood omlijnd uit ziet:
Image

5. Druk op F10 om verder te gaan met opstarten. Na enkele seconden kom je op een console scherm uit. Hier type je achtereenvolgens de volgende opdrachten (elk uiteraard gevolgd door de enter toets, zodat de computer de opdracht voor je uitvoert). Let op dat je bij de tweede opdracht het woord gebruiker aan het eind moet vervangen door jouw gebruikersnaam zoals in stap 1 opgevraagd!
mount -o remount,rw /
usermod -aG adm,dialout,cdrom,plugdev,lpadmin,admin,sambashare gebruiker
sync
reboot -f

Klaar! De computer herstart en je bent nu administrator en kan software installeren via de Software Manager en andere applicaties.

De sessie met de bovenstaande vier opdrachten zou als volgt moeten verlopen, waar ik in de tweede opdracht gebruiker door mijn gebruikersnaam vincent heb vervangen:
Image
xenopeek
Level 21
Level 21

Postby KUiiKENTJE on Fri Jun 08, 2012 12:33 am

Wanneer ik bij opdracht 4 ben en op F10 druk, komt er het volgende scherm voor ( niet in zijn geheel, alleen de bovenste zinnen heb ik overgenomen: )

kernel panic-not syncing-VFS-Unable to mount root is on unknown-block (0,0)

Mijn toetsenbord lichtjes voor Numlock, Scroll Lock en Caps Lock beginnen dan te knipperen en ik kan dan niet meer verder komen, waardoor ik de computer handmatig opnieuw moet opstarten.
KUiiKENTJE
Level 1
Level 1

Postby AlbertP on Fri Jun 08, 2012 4:07 am

Als je Linux Mint installeert, dan heb je gewoon een administrator account. Tenzij je die hebt verwijderd - of je het wachtwoord niet weet omdat iemand anders Linux heeft geinstalleerd.

En na de commando's in de terminal, moet je niet vergeten Enter te drukken, dat is misschien waarom er niets verscheen. Ik denk dat je gewoon administrator bent tenzij iemand aan de gebruikersaccounts heeft geprutst.
Registered Linux User #528502
Image
Feel free to correct me if I'm trying to write in Spanish, French or German.
AlbertP
Level 16
Level 16

Postby xenopeek on Fri Jun 08, 2012 4:33 am

Er zijn wel erg veel problemen met deze installatie. Is het een idea dat je Linux Mint opnieuw installeert? Ik zou voorstellen dat je Linux Mint 13 gaat downloaden, op een DVD brand, en dan die gaat installeren. Even met een schone lei beginnen, en dat weet je zeker, zoals AlbertP ook aangeeft, dat je administrator bent.
xenopeek
Level 21
Level 21

Linux Mint is funded by ads and donations.

Next

Return to Nederlands (Dutch)