Geluid opnemen vaan oude platenspeler

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
fredwitkamp

Geluid opnemen vaan oude platenspeler

Post by fredwitkamp »

IK heb een Audio/phone usb adaptor waar ik mijn oude philips platen speler of cassette speler op aansluit om van daar uit via een USB uitgang naar de computer te gaan.
Wanneer ik de audio applicatie via het menu start, kan ik daar zien dat er inderdaad geluid binnen komt via Nvidia geforce 7300 interface.
In die geluid applicatie kan ik ook zien welke toepassingen er gebruikt kunnen worden. Daar staat echter nu niets vermeld. Ik heb op distroś gezocht, maar daar niets bij gevonden waar ik het geluid mee naar binnen kan halen. Ook heb ik een VLC media Player geinstalleerd, het lukt zo ook niet om de koppeling te maken.
Welke toepassing moet ik hiervoor gebruiken
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Geluid opnemen vaan oude platenspeler

Post by xenopeek »

Audacity is een programma dat je misschien kan proberen. Hun wiki heeft een beschrijving van hoe je van je platenspeler kan opnemen als die geen USB connectie heeft: http://wiki.audacityteam.org/index.php? ... _solutions. Mogelijk kan je met die tips verder; ze linken je daar ook naar apparatuur waarvan ze weten dat het met Audacity samenwerkt.

Ik snap niet helemaal hoe er geluid zou binnenkomen op je Nvidia geforce 7300, terwijl de USB adapter toch je geluidsbron zou moeten zijn?

Ik weet verder ook niet hoe te helpen, maar op z'n minst moet je denk ik noemen de details van je USB adapter. Geef ook de output van de opdracht

Code: Select all

lsusb
op de terminal, zodat anderen die eventueel kunnen helpen ook weten hoe je computer de USB adapter herkent (met die identificatie zoek je namelijk het best op het internet naar oplossingen van anderen).
Image
fredwitkamp

Re: Geluid opnemen vaan oude platenspeler

Post by fredwitkamp »

Audacity blijkt de oplossing. De phono preamplifier heeft een usb uitgang als wel een line uitgang.
Bedankt voor de hulp.
Fred
Megameneer

Re: Geluid opnemen vaan oude platenspeler

Post by Megameneer »

Ik gebruik al jaren Audacity waarbij ik de oude platenspeler van mijn ouders aan mijn versterker koppel. Aan de casetterecorderuitgang van de versterker hang ik een tulpstekker-naar-JACK (JACK is een kabel voor mp3-spelers, niet te verwarren met de software JACK) kabel die leidt naar de microfooningang van mijn computer.
Veerstryngh Thynner

Re: Geluid opnemen van oude platenspeler

Post by Veerstryngh Thynner »

Ter aanvulling op megameneer: het soort 'jack' dat je nodig hebt wordt ook wel minijack genoemd (zowel in mono -1 ringetje nabij de top - als stereo - 2 ringetjes nabij de top - verkrijgbaar). Dat stekkertje gaat dan in het blauw gemerkte gaatje aan de achterkant (aangenomen dat je platenspeler wordt opgenomen met een desktop computer). In geval dat je een laptop benut: Microfoon/Lijn-ingang bevindt zich meestal pal naast de hoofdtelefoonuitgang. En als je mocht willen terughoren wat je platenspeler doet, terwijl Audacity loopt, dan eveneens een audiokabeltje ("tulp" > minijack, vermoedelijk) van het groen gemerkte gaatje aan de achterkant (onder het blauwe) naar wat je ook als monitor gebruiken mag.

Veerstryngh Thynner
xinu
Level 3
Level 3
Posts: 148
Joined: Fri Apr 24, 2015 1:39 am

Re: Geluid opnemen vaan oude platenspeler

Post by xinu »

Had onlangs eveneens wat problemen met het geluid. Meer bepaald met de geluidsopname d.m.v. een externe microfoon (niet-usb).

In Audacity staat ALSA aangeduid als audio-host.

Het was een kwestie van eerst en vooral de juiste geluidsinstellingen in te stellen in de AlsaMixer.

Open een terminalvenster van eender waar op je Mint.
Tik in: alsamixer.
Komt er niks, download hem dan met:

Code: Select all

sudo apt-get install gnome-alsamixer
(Als je 'gnome-alsamixer' intikt in de terminal bekom je de gui-vorm. Gewoon 'alsamixer' dus in terminal. Die werkt beter.)

Het eerste wat je doet in alsamixer, is de juiste geluidskaart selecteren met F6.
Dan nog wat gepruts en getest met bijv. Audacity en het lukt wel.

Ik vermoed dat dit eveneens oplossingen biedt voor de opname van een LP-speler.

Andere nuttige geluidsinstellers:
- De geluidsinstellingen onder de Mint instellingen.
- 'pavucontrol' aka 'PulseAudio-volumeregeling' (apart te installeren op Mint).

Uitkijken ook met computers met hdmi-geluid. Selecteer daarop analoog geluid en schakel hdmi eventueel uit (met pavucontrol) voor playback op de computer.

Check ook even of het geluidsicoon in het bodempaneel/de taskbar van je scherm staat.
Zo niet: paneel rechtsklikken --> 'Hulptoepassingen toevoegen aan het paneel' en naar het geluid op zoek gaan.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”