benieuwd of er iemand hier gaat komen

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
User avatar
thomasmoens
Level 1
Level 1
Posts: 32
Joined: Fri Mar 02, 2007 4:09 pm
Location: Bruges (be)

Post by thomasmoens »

Hallo,

Ik antwoord ook maar eens zodat we kunnen weten hoeveel Nederlandstaligen op dit forum zitten. Hopelijk denkt de rest er ook zo over... Ikzelf gebruikte een jaartje Ubuntu (daarvoor Mandrake en Red Hat) en ben deze week overgestapt op Mint, vooral omdat ik zelf nu geen drivers en codecs maar moet installeren, het werkt inderdaad in de helft van de gevallen niet en op zich heb ik ook helemaal niets tegen propriëtaire software. Ik gebruik linux omdat ik het gewoon een goed doordacht systeem vind, veel beter opgebouwd dan windows en daardoor ook stabieler. Het feit dat je al hard je best moet doen om virussen en spyware binnen te krijgen is ook leuk meegenomen! Maar politieke redenen heb ik niet, linux is voor mij gewoon de beste!
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
thomasmoens
Level 1
Level 1
Posts: 32
Joined: Fri Mar 02, 2007 4:09 pm
Location: Bruges (be)

Post by thomasmoens »

Eindelijk, ik dacht al dat ik de enige Vlaamse Mint-gebruiker was!
Zijn hier trouwens mensen die JABBER gebruiken???
back after some years...
User avatar
fastguy
Level 1
Level 1
Posts: 4
Joined: Sat Oct 20, 2007 2:27 pm

Post by fastguy »

Hi, ben ook via Ubuntu naar Mint overgestapt. Maar ik kan Windows niet vaarwel zeggen. Ik speel veel games en mijn kinderen kunnen gewoon niet zonder . Die scholen hier in Belgie gebruiken ENKEL windowsprogramma's. Maar ik probeer ze wel op andere gedachten te krijgen :)
FrankVdb
Level 1
Level 1
Posts: 2
Joined: Thu Nov 15, 2007 4:37 pm

Post by FrankVdb »

Hier nog een tevreden gebruiker van Mint (Celena).

Geïnstalleerd op een Medion van den Aldi van 499 € en dat bolt als een trein. Celena eigenlijk geïnstalleerd uit curiositeit en nog niet de minste behoefte gevoeld om er direct weer een andere distro te proberen. Dat is altijd een goed teken.

Enig minpuntje: ik heb nergens een pictogram voor updates en ook het Control Center vermeldt nergens iets over updates.

Is dat bij jullie ook zo?
FrankVdb
Level 1
Level 1
Posts: 2
Joined: Thu Nov 15, 2007 4:37 pm

Post by FrankVdb »

Paulus wrote::D hallo!
Slechts een klein dingetje dat ik niet kan vinden, maar iemand van jullie kan mij dat vast wel vertellen. Hoe maak ik een snelkoppelling aan in het paneel snelstarten? In dit geval Thunderbird, Firefox staat er standaard, maar ik wil ook thunderbird rechtstreeks kunnen bereiken als ik ergens mee bezig ben.

Groetjes newbee Paulus.
Ga via je applicatiemenu naar Thunderbird en sleep het pictogram naar je bureaublad. Je hebt nu een kopie van het pictogram op je bureaublad staan. Sleep dat nu naar je paneel.
User avatar
klaeje
Level 1
Level 1
Posts: 29
Joined: Wed Nov 14, 2007 7:06 am
Location: Izegem-Belgium

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by klaeje »

hey allen,
Hier nog een gelukkige mint gebruiker!!
Ik draai nog cassandra op mijn pentium 3(jaja)en werkt lekker, niet supersnel, maar we klagen niet!!
nog niet de neiging gehad om over te schakelen naar daryna, alleen de updatemanager van ubuntu vervangen door mintupdate en wat veranderingen in de sourcelist en we kunnen weer wat mee!
Misschien dat ik nog eens de mini of de fluxbox versie van daryna probeer als die uitkomt.
Weet iemand misschien wanneer deze er aankomen?
nils

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by nils »

Hallo Medelanders,

Hier ook een hele blije linuxMint gebruiker, kom van xp en dit is een stuk prettiger werken.
musictoto

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by musictoto »

Ik heb niets tegen Ubuntu,
gebruik het voor mijn webserver,

maar mint ziet er wel fantastisch mooi uit...

gegroet
musictoto
HKAK

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by HKAK »

Hallo,

Ik draai al een tijd Kubuntu met erg veel plezier.
Nu heb ik de KDE/mini ff gebrandt en die probeer ik nu dus uit.
Het gaat als een speer en de internetconnectie werkt ook uitdedoos.
Geweldige distro dit.
Ik heb een multi/boot met
XP/Mandriva en dus Kubuntu.
Ik zit te denken om er een te vervangen voor Mint...

Iedereen veel plezier !!!!
teaumaz

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by teaumaz »

En nog een Vlaming hier! Gebruik Mint nu een maand of drie. Mijn eerste distro was Slackware (maar toen kende ik nog niets van distro's) omdat die gratis bij een tijdschrift kwam. Te moeilijk voor mij en dus maar snel overgeschakeld naar Mandrake. Dit was te buggy dus nog eens geswitcht naar Suse. Na een jaartje of twee Suse een review van Mint gelezen en sinds Mint op mij pc staat ben ik verkocht!
onstwedder

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by onstwedder »

Monk wrote:Ok laat ik dan maar de eerste zijn *kuch*
Ik betwijfel of dit gedeelte veel gebruikt gaat worden aangezien we feitelijk " "allemaal" Engels spreken nietwaar.

Greetingz, Monk.
Toch wel gemakkelijk ..een NL- gedeelte. Heb een poos Ubuntu gebruikt maar vind uiteindelijk Linux Mint qua menu enz veel mooier en gemakkelijker. Werk met dualboot XP en Elyssa

mvg

Onstwedder
User avatar
darknetmatrix
Level 3
Level 3
Posts: 156
Joined: Fri Dec 19, 2008 9:10 pm
Contact:

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by darknetmatrix »

Hallo iedereen, heb mint felicia 6 gedowload en zal die installeren op een pentium 4.
Zal hij die vlot genoeg kunnen draaien?
Zal hij mijn draadloze internet usb stick herkennen van het merk asus?
Ik ben een newbie uit Vlaanderen. :D :D :D

Hallo mensen,
Die install. met felicia heeft niet lang geduurd, ben terug naar windows overgestapt.
Intussen zijn we 2010 en sedert november draait mijn pc enkel nog Mint10Julia, virtueel ben ik bezig met LMDE en ik moet zeggen het bevalt fantastisch.
Voor mij geen winddoos meer met service-packs en virussen en malware!
Enkel nog Mint, ben er nu wel nog niet uit wat ik zal gebruiken de gewone mint die er nu op staat of de mintdebian die ik nu aan het testen ben.
:twisted: :twisted:
Last edited by darknetmatrix on Sun Nov 28, 2010 8:09 am, edited 1 time in total.
⢀⣴⠾⠻⢶⣦⠀
⣾⠁⢠⠒⠀⣿⡁ Debian - The universal operating system
⢿⡄⠘⠷⠚⠋⠀ https://www.debian.org
⠈⠳⣄⠀
rijnsma

Re:

Post by rijnsma »

ja.folkers wrote:Hallo,

Ik gebruik Mint Gnome/KDE sinds een week - na 4 maanden Ubuntu - en het bevalt me prima!
Vind een Nederlandstalig gedeelte wel makkelijk.
Ik gebruik Linux omdat ik eens een ander OS wou uit proberen na de Mac en naast XP.
Ook ik heb enige tijd gerommeld met Ubuntu 8.04, 810 (onder meer, ik heb vrij veel Linuxen gezien
en ik werk met een multiboot config) na een aantal jaren PCLinuxOS.
Die Ubuntu 8.10 versie was al een stuk beter dan mijn eerdere ervaringen vanaf ongeveer 2004.

Maar Mint is toch wel wat meer gepolijst hoor. En ik kan hier makkelijk mijn printer aan de gang krijgen.
Daar had ik problemen mee in Ubuntu.
Multimedia is fijntjes georganiseerd in Mint. Mooi dat de codecs enz. gewoon aanwezig zijn.
En de nVidia-driver gaat net zo makkelijk als in (KX)Ubuntu.
Het hele Mint software-gebouw doet mij erg prettig en behoorlijk volledig aan.
Er zijn wel kleine 'moeilijkheidjes'. Zo kan ik 'preferred applications' net als in Ubuntu niet functioneel krijgen.
Als ik Epiphany als hoofdbrowser kies verwacht ik dat die inkomt als ik b.v. een link in een email aantik,
maar ook hier gaat dat 'kiezen' niet goed. Met KMail kreeg ik dan Opera en die gebruik ik door de dag
voor andere dingen. Maar het kan zijn, dat ik het niet begrijp. En het is ook niet zwaarwegend. :)

Er valt veel plezierigs van Mint te schrijven en misschien doe ik dat nog wel een keer uitvoeriger.
Ik gebruik het systeem nog niet al te lang, dus ik ga nu proberen alles te leren en overal aan te
snuffelen. :wink:
Last edited by rijnsma on Wed May 06, 2009 1:04 pm, edited 1 time in total.
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by midas »

Ik draai sinds krap 2 jaartjes op linux en ben begonnen op Kubuntu 7.04. De eerste Mint die ik probeerde was versie 4 (Daryna)...sindsdien bij de gnome-versie blijven hangen. Van installatie Mint vind ik altijd handigst dat binnen klein uurtje altijd alles operationeel is. Inclusief codecs, aanpassingen en eigen configuraties. Ubuntu (standaard-gnome) heeft mij nooit zo kunnen bekoren...teveel muisklikken en teveel zoeken ook. Vanaf Elyssa draai ik 64 bits. De 64 bits implementatie doet het altijd wat soepeler dan die van (K)ubuntu. Felicia heeft het bij mij geheel foutloos en zonder storingen gedaan. Na de laatste Ubuntu-release (23 april) ben ik Kubuntu met KDE 4.2 aan het proberen. Voor de zekerheid maar even 32-bit en met het nieuwe ext 4 bestandssysteem. Installatie en configuratie was een paar uurtjes werk...maar het resultaat valt mij helemaal niet tegen! KDE 4 wordt eindelijk volwassen en het systeem is bloedsnel. Wordt dus nog een moeilijke keuze: door blijven draaien met Kubuntu of toch straks de nieuwe Mint Gloria installeren? Vooralsnog blijft het een half jaartje Kubuntu...but you never know!
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
dobby9

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by dobby9 »

Dat is vreemd dat met mijn registratie van Engels Linux mint forum in Nederlands deel kan in loggen.
Ja haast automatische zit ik op een Engels talige forum .
Gezien het feit dat toen ik lang geleden in de Computer wereld belande spraken die gekke dingen niks anders dan Engels.
Mijn distros UBUNTU FEDORA MANDRIVA PCLINUX DEBIAN LINUX MINT OPENSUSE ben een zogenaamde distro hopper

met vr gr
dobby9
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by midas »

OK...na Kubuntu en daarna Ubuntu Jaunty nu dus weer terug op Mint Gloria. Het installeren en configureren is altijd een peuleschil. Een klein uurtje en je hebt alles weer aan het draaien. Ik heb een niet ondersteunde propriëtele videokaart van ATI (Mobile Xpress 1100). Met de opensource Radeon-driver wil Google-Earth ineens wel draaien. Met (K)Ubuntu kreeg ik steevast een foutmelding. Weliswaar wat trager allemaal...daarom alle desktop-effecten uitgezet en kleurdiepte (binnen Google-Earth) teruggebracht naar 16 bits.

Kortom; met Mint Gloria ben ik heel blij. De desktop-ervaring is ongekend. Heel snel weet je alles blindelings te vinden...zo hoort het!
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Ja, Mint is duidelijk beter, dan wat ik hiervoor allemaal het gezien.
Het is een erg goed op de gebruiker gericht systeem.
Ik heb Mint 7 nog slechts als test op een partitie, maar Mint 6 Felicie was al een verademing voor mij, (terwijl
ik toch ook veel plezier heb beleefd aan een paar andere systemen).
En dan bedoel ik vooral over de wat langere termijn. Het staat als een huis, het vervuilt niet erg (waardoor
sommige Linuxen dan heel vervelend gaan doen) en het neemt de zorg voor de software van je, zodat je
gewoon je werk kunt doen. Want dit is regel één hier, de computer moet het werk met de software doen, niet jij.
Ik heb met allerlei soorten computers meegemaakt, dat je er voortdurend naar moet kijken en dat is leuk, als het
een hobby is, maar niet als er gewoon dingen moeten worden gedaan met de PC.

Heel fijn, deze oase. :D

Verder is de basis Ubuntu, ook dat heb ik hier op een partitie, maar ik zie, dat het Mint-team heel veel doet, om
het net even soepeler te laten verlopen. Bugs lijken eruit gehaald te worden. Crash-gevoeligheid lijkt wel
per applicatie aangepast te worden tijdens het gebruik van Mint enz. Ik vind het fantastisch werk, wat ze doen.
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Metalcored00d schreef:
Ik ondervond nog 1 probleem, namelijk geen geluid. Nou ja, na een paar keer googelen vind ik het wel denk ik...
Daar had ik last mee toen ik twee nieuwe PC's wilde gaan gebruiken (één AMD 2core en een Intel Celeron 2core) en daar
diverse distro's op probeerde. Geluid en ethernet zaten op de moederborden en op dat moment (een hafl jaar terug ongeveer)
gaf dat problemen. Ik heb toen ethernetkaartjes gekocht en soundkaartjes (niet duur), die erbij gezet en toen waren de problemen
over. Ik hou niet zo van dat gegraaf in de problemen met software. Leuk voor hobby, maar lastig als je daar niet op zit te wachten.

Terzijde: ik had toen ook veel last met een aantal distro's en Sata-schijven. Dat ging altijd wel ergens niet goed. Bijvoorbeels:
prima lopen met de software, maar dan bleek na enige tijd, dat je een 'remaster' van het systeem niet goed kon
terugzetten of op een andere partitie doen. Of steeds langzamer lopen enz. enz.
Ik merkte in die tijd, dat Ubuntu het enige OS was, dat hier goed mee omging. Ik heb toen een gemengde Sata, IDE
machine van die Intel Celeron gemaakt. Toen kon ik wat ik vroeger kon op mijn oude Dell-machine. En zo kwam ik toen
experimenterenderwijs terecht bij Mint (wat met aapassingen en modificatie Ubuntu is). Ik heb Ubuntu 8.10 nog op een
partitie naast Mint. Mint loopt duidelijk soepeler. En je hoeft er vrijwel niet naar om te kijken. Gouden greep dus. :wink:
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by midas »

Dag Felix,

Welkom op dit forum en heel veel plezier met linuxmint!!

Groet, Midas
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Felix-bruin schreef:
En dit is naar mijn idee eindelijk eens een versie waarbij je je schoonmoeder zelfs achter een Linux PC mee gaat krijgen :D
Ja. En dat is nou zo belangrijk voor overstappen. Ik denk, dat Mint nog veel groter dan nu zou kunnen worden, hoewel ik
niet weet hoe groot het 'marktaandeel' nu is. :D
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”