Hallo Amneys,
Handiger als je van deze pagina de download doet:
http://www.linuxmint.com/download.phpTe maken keuzes:
- Mogelijk weet je daar het antwoord al op; 32 bit of 64 bit? Hangt van je processor af. Bijna alle moderne processoren zijn 64 bit dus zou ik voor 64 bit gaan. (Als je het niet zeker weet, geef dan de fabrikant van je processor en het modelnummer, checken wij het even
) - Verschil tussen de DVD en "CD no codecs" (naast het type schijfje waar je het op brand), is dat die laatste primair bedoeld is voor bedrijven die Linux Mint bij een computer willen leveren. Ik zou voor de DVD versie gaan. Je kunt trouwens vanaf de geinstalleerde "CD no codecs" versie ook eenvoudig opwaarderen naar de DVD versie.
- En dan de lastigste keuze
LXDE is nog niet uitgetest, die zou ik nog niet doen dus (LXDE is geschikt om op iets oudere computers te draaien). Gnome + MATE of KDE dus. Beiden geven je een moderne desktop. Welke het beste is? Dat is een persoonlijke keuze. Een groter aantal mensen installeert Gnome + MATE, en veel installeren daar vervolgens ook Cinnamon op (de nieuwe desktop omgeving welke door het Linux Mint team wordt ontwikkeld, en welke voor Linux Mint 12 de standaard zal zijn: http://cinnamon.linuxmint.com/).
Je kunt Linux Mint vanaf de installatie schijf uitproberen, je kan dus zowel Gnome + MATE als KDE eerst uitproberen als je wilt. Schermafdrukken doen geen eer aan deze desktops, maar op Youtube staan wel veel video reviews. Daar zou je anders een paar van kunnen bekijken.
Nadat je geinstalleerd hebt kun je ook nog desktop omgevingen toevoegen. Dus als je Gnome + MATE hebt geinstalleerd, kan je daar Cinnamon, KDE of LXDE (of vele anderen) nog aan toevoegen. Maar begin eenvoudig zou ik zeggen, Gnome + MATE en installeer Cinnamon. Op het inlog scherm kan je met het tandwiel knopje kiezen op welke desktop omgeving je wilt inloggen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt; het kan wat overweldigend zijn hoeveel keus er is. Gewoon installeren, zoals gezegd kan je altijd een andere desktop omgeving toevoegen als het er niet leuk genoeg uit ziet of niet goed genoeg voor jou werkt.