Linux Mint 12 Lisa vragen

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Amneys

Linux Mint 12 Lisa vragen

Post by Amneys »

Hoi hoi,

Aangezien ik wat problemen met Windows heb en het ook sowieso steeds minder fijn vind wil ik graag een dual-boot systeem hiervan maken aangezien ik wel Windows 7 voor school nodig heb. Ik had eerst Ubuntu maar dat was het toch ook niet helemaal dus heb ik voor Mint 12 gekozen maar als ik nou bij alle versies kijken staan er veel verschillende versies waar ik niet precies weet wat het verschil is.
Zo heb je Gnome (zonder de codecs), Gnome + MATE, KDE en LXDE. Zou iemand mij simpel de verschillen kunnen uitleggen en wel het beste is?

Bij voorbaat dank,

Amneys.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29612
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Linux Mint 12 Lisa vragen

Post by xenopeek »

Hallo Amneys,

Handiger als je van deze pagina de download doet: http://www.linuxmint.com/download.php

Te maken keuzes:
  1. Mogelijk weet je daar het antwoord al op; 32 bit of 64 bit? Hangt van je processor af. Bijna alle moderne processoren zijn 64 bit dus zou ik voor 64 bit gaan. (Als je het niet zeker weet, geef dan de fabrikant van je processor en het modelnummer, checken wij het even :D)
  2. Verschil tussen de DVD en "CD no codecs" (naast het type schijfje waar je het op brand), is dat die laatste primair bedoeld is voor bedrijven die Linux Mint bij een computer willen leveren. Ik zou voor de DVD versie gaan. Je kunt trouwens vanaf de geinstalleerde "CD no codecs" versie ook eenvoudig opwaarderen naar de DVD versie.
  3. En dan de lastigste keuze :wink: LXDE is nog niet uitgetest, die zou ik nog niet doen dus (LXDE is geschikt om op iets oudere computers te draaien). Gnome + MATE of KDE dus. Beiden geven je een moderne desktop. Welke het beste is? Dat is een persoonlijke keuze. Een groter aantal mensen installeert Gnome + MATE, en veel installeren daar vervolgens ook Cinnamon op (de nieuwe desktop omgeving welke door het Linux Mint team wordt ontwikkeld, en welke voor Linux Mint 12 de standaard zal zijn: http://cinnamon.linuxmint.com/).
Je kunt Linux Mint vanaf de installatie schijf uitproberen, je kan dus zowel Gnome + MATE als KDE eerst uitproberen als je wilt. Schermafdrukken doen geen eer aan deze desktops, maar op Youtube staan wel veel video reviews. Daar zou je anders een paar van kunnen bekijken.

Nadat je geinstalleerd hebt kun je ook nog desktop omgevingen toevoegen. Dus als je Gnome + MATE hebt geinstalleerd, kan je daar Cinnamon, KDE of LXDE (of vele anderen) nog aan toevoegen. Maar begin eenvoudig zou ik zeggen, Gnome + MATE en installeer Cinnamon. Op het inlog scherm kan je met het tandwiel knopje kiezen op welke desktop omgeving je wilt inloggen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt; het kan wat overweldigend zijn hoeveel keus er is. Gewoon installeren, zoals gezegd kan je altijd een andere desktop omgeving toevoegen als het er niet leuk genoeg uit ziet of niet goed genoeg voor jou werkt.
Image
Amneys

Re: Linux Mint 12 Lisa vragen

Post by Amneys »

Dan pak ik dus Gnome + MATE en installeer in Cinnamon. Maar was is een goed alternatief voor een DVD? Heb die niet thuis liggen en kan er ook niet zo snel aan komen. Ik geloof dat er ook programma's zijn die zich voor kunnen doen als een USB? Dat zou wel ideaal zijn.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29612
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Linux Mint 12 Lisa vragen

Post by xenopeek »

Je kunt met b.v. het programma Unetbootin het .iso bestand van de DVD ook op een USB stikje zetten. Liefst eentje van 4 GB of meer, maar mogelijk werkt 2 GB ook. Je kunt natuurlijk ook de CD versie installeren, als je wel een brandbare CD hebt liggen. Na installatie klik je dan in het welkomst scherm op de link om te upgraden naar de DVD versie. Dan installeert er wat extra software; verder is er dan geen verschil met de DVD versie :wink:
Image
Amneys

Re: Linux Mint 12 Lisa vragen

Post by Amneys »

Ik hebt Linux Mint dus geïnstalleerd en alles ging goed. Ik reboot het systeem en ik krijg dat keuze menu en ik zie alleen Windows 7 staan. Als ik op Windows 7 ga zie ok ook nergens een partitie of iets dergelijks staan. Ik heb gekozen voor de optie 'Mint naast Windows installeren'. Ik zie nergens wat staan van Mint. Wel zie ik bij schijfbeheer een partitie van 99,63 GB zonder naam. Zou die dat kunnen zijn? Kan dit nog makkelijk verholpen worden ofkom ik dingen aan het verwijderen? En kan ik die naamloze partitie gewoon zonder problemen verwijderen?
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29612
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Linux Mint 12 Lisa vragen

Post by xenopeek »

Dat is vreemd, maar als het keuze menu dat je noemt nieuw is, dan zou ik die partitie niet verwijderen. Daar staat dan de software op van dat menu, dus als je die partitie verwijdert kan je zonder MBR te herstellen ook Windows niet meer opstarten...

Ik zou in dit geval weer van je Linux Mint installatie disc of USB opstarten, en dan naar die 99,63 GB partitie gaan en kijken wat er aan bestanden op staat. Als het geen lege partitie is, dan zou je in eerste instantie eens kunnen proberen om programma Boot Repair te installeren en kijken of herinstallatie van Grub de problemen oplost: https://help.ubuntu.com/community/Boot- ... _in_Ubuntu
Image
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”