Elyssa på svenska

Swedish Forum

Elyssa på svenska

Postby magobe on Thu Jun 05, 2008 9:14 am

Hejsan
Hur kommer det att fungera nu när Elyssa kommer ut. Kommer den att vara försvenskad redan från början eller kommer det att komma ut en variant med svenskt språkstöd i efterhand. Om man skulle installera RC2:an, påverkar det en ev svensk slutversion?
magobe
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Re: Elyssa på svenska

Postby Zwopper on Thu Jun 05, 2008 10:15 am

magobe wrote:Hejsan
Hur kommer det att fungera nu när Elyssa kommer ut. Kommer den att vara försvenskad redan från början eller kommer det att komma ut en variant med svenskt språkstöd i efterhand. Om man skulle installera RC2:an, påverkar det en ev svensk slutversion?

Den kommer att vara svensk från dag 1, installationsprogrammet kommer förmodligen fortfarande att vara på Engelska dock.
Användarguiden kommer att översättas allteftersom, jag har börjat, men det är svårt att motivera sig när vädret är så härligt.
Min RC2 är "helsvensk", det enda som inte var det från början var Firefox, men det löste sig efter ett par dagar.
- Ut i solen med dig nu! :mrgreen: 8)
Image
My artwork at deviantART | My Tweet
CREA DIEM!
Lenovo E320 | 8GB | 512GB Samsung 840 PRO - SSD | Ubuntu 13.10
Zwopper
Level 10
Level 10

Postby magobe on Mon Jun 09, 2008 3:55 am

Tack så mycket för svaret. Nog är jag ute i solen, alldeles för mycket egentligen när det finns så mycket roligt i Linuxvärlden att utforska men så länge min hustru inte har skådat ljuset (inomhus alltså) på samma sätt som jag får man fortsätta stjäla till sig datatid när tillfälle bjuds.
magobe
Level 1
Level 1

Postby magobe on Wed Jun 11, 2008 5:09 am

Jaha, nu var Elyssa installerad och det mesta är inte på svenska. Open Office, Firefox, Nautilus mm mm är engelskt. Är det bara att vänta (som jag gjort i två dagar nu) på att det ska ramla in svenska uppdateringar via MintUptdate eller måste man mer handgripligen ta hand om det. Jag valde självklart svenska vid installationen så vissa saker (MintMenu t.ex) är på svenska.
magobe
Level 1
Level 1

Postby Samme on Mon Jun 16, 2008 5:06 am

Hej, jag är helt ny med mint (har använd Ubuntu förut) men jag ska försöka hjälpa dig :)..
Min mint var från början också på engelska, så gå in i Meny>Administration>språk
Kolla om du har "Svenska" för bockat i "Språk som stöds" sen kollar du om du har Svenska som standardspråk.
Sen var det bara att starta om..

Hoppas det löser sig.
Samme
Level 1
Level 1

Postby magobe on Mon Jun 16, 2008 8:56 am

Hejsan och tack för ditt svar. Eftersom jag hade så många andra problem också slutade det med att jag ominstallerade allt igen och det löste svenskheten och en del andra fel. Det som ff strular är de slumpvist återkommande grafikkrascherna. Har väl troligtvis med NVIDIA drivrutinerna att göra men eftersom jag mycket ogärna ger upp Compis-effekterna får jag hoppas det dyker upp någon uppdatering som löser detta. Vad som är ett större problem är att det strular med kontakten med min server och mina utdelade mappar där. Det handlar mitt andra inlägg om men det verkar inte som att det finns någon kan hjälpa till med detta. Mapparna kan jag komma åt på olika sätt (men inget som funkar riktigt bra). Vad värre är att jag inte kommer åt min skrivare som är utdelad från servern. Kan jag inte lösa det får det bli Ubuntu i stället, tyvärr.
magobe
Level 1
Level 1

Postby Samme on Mon Jun 16, 2008 12:39 pm

Jag kan tyvärr inte så mycket om grafikkort eller servrar, men om du har kollat "hårdvarudrivrutiner" och "EnvyNG" under Administration så vet inte jag vad felet sitter i..

Men som sagt så hoppas jag att det löser sig.

Men om du nu byter till Ubuntu så får du se det från den ljusa sidan det kunde ha varit Windows ;)

Cheers.

Edit: jag såg nu att jag hade missuppfattat problemet med "grafiken".. Du kan ju prova att använda Epiphany eller (som sagt nedan ) Opera
Last edited by Samme on Mon Jun 16, 2008 5:24 pm, edited 2 times in total.
Samme
Level 1
Level 1

Postby Zwopper on Mon Jun 16, 2008 3:48 pm

Det låter som om du drabbats av flashproblemet som ff3 lider av, prova att installera Opera och se om det gör någon skillnad.
Code: Select all
apt install opera -y
Image
My artwork at deviantART | My Tweet
CREA DIEM!
Lenovo E320 | 8GB | 512GB Samsung 840 PRO - SSD | Ubuntu 13.10
Zwopper
Level 10
Level 10

Linux Mint is funded by ads and donations.

Return to Swedish