What's up with the Swedish forum?

Swedish Forum

What's up with the Swedish forum?

Postby Thaeri on Wed May 01, 2013 9:23 pm

Honestly?

I tried becoming a member almost 6 months ago, and I was told that I had to wait for an admin to clear me personally. Sure, no problem, if it weren't for the fact that that still hasn't happened :?

Ta bort det där med att godkänna nya medlemmar manuellt... För det har postats långt efter att jag registrerade mig, det är bara det att de som gjort det blev medlemmar långt innan mig.
Thaeri
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Re: What's up with the Swedish forum?

Postby dagon on Wed May 01, 2013 9:45 pm

Thaeri wrote:Ta bort det där med att godkänna nya medlemmar manuellt... För det har postats långt efter att jag registrerade mig, det är bara det att de som gjort det blev medlemmar långt innan mig.

Menar du http://linuxmint.se/forum/?
Dom är sina egna och jag kunde inte heller registrera mig... :cry:
Image
dagon
Level 7
Level 7

Postby Thaeri on Wed May 01, 2013 10:17 pm

dagon wrote:
Thaeri wrote:Ta bort det där med att godkänna nya medlemmar manuellt... För det har postats långt efter att jag registrerade mig, det är bara det att de som gjort det blev medlemmar långt innan mig.

Ja...

Och det verkar ju vara det officiella svenska forumet, även om de är sina egna...
Thaeri
Level 1
Level 1

Postby _coolsson_ on Sun May 05, 2013 3:08 am

Thaeri wrote:Honestly?

I tried becoming a member almost 6 months ago, and I was told that I had to wait for an admin to clear me personally. Sure, no problem, if it weren't for the fact that that still hasn't happened :?

Ta bort det där med att godkänna nya medlemmar manuellt... För det har postats långt efter att jag registrerade mig, det är bara det att de som gjort det blev medlemmar långt innan mig.

Hej!

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge ;-)

Innan jag ändrade så att jag måste godkänna nya medlemmar manuellt så hade jag problem med att spambotar postade barnporrbilder på forumet. Förutom att det är otrevligt så medför det juridiska risker så det är inte aktuellt att återgå till det. De skydd som finns brukar knäckas efter ett tag så jag föredrar en manuell hantering.

Den manuella hanteringen är inte felfri. Andelen registreringar från spambotar ligger runt 95% och väljer man ett nick som liknar de spambotarna kör med så är risken stor att man felaktigt nekas.

När jag såg detta inlägg så letade jag rätt på din ansökan så nu är du godkänd. Välkommen!

Är det någon annan som har problem med att registrera sig på linuxmint.se och finns här så skicka ett PM så fixar jag det.
_coolsson_
Level 1
Level 1

Postby _coolsson_ on Sun May 05, 2013 3:13 am

dagon wrote:

Letade rätt på dig och fixade det. "dagon" låter mer som en spambot än en svenskspråkig mintanvändare vilket gjorde att jag inte godkände dig. Tydligen kollade jag inte din mailadress.

Välkommen!
_coolsson_
Level 1
Level 1

Postby _coolsson_ on Sun May 05, 2013 3:15 am

Någon mer som väntar på att bli godkänd?
_coolsson_
Level 1
Level 1

Postby dagon on Tue May 07, 2013 1:47 pm

_coolsson_ wrote:Letade rätt på dig och fixade det. "dagon" låter mer som en spambot än en svenskspråkig mintanvändare vilket gjorde att jag inte godkände dig. Tydligen kollade jag inte din mailadress.

Välkommen!

Man tackar! :wink:
Image
dagon
Level 7
Level 7

Postby Thaeri on Tue May 07, 2013 2:19 pm

Tack så mycket :)
Thaeri
Level 1
Level 1

Postby FuzzBallHall on Mon Mar 10, 2014 12:50 pm

JAAA! Jag väntar jag med!
Skit samma! man är ju nybörjare :D

Och medans jag väntar, pillade jag i hopa denna så gått det gick.
Fins ju en å annan som kan tycka att det fins en liten beskrivning
om vad LINUX är på svenska.

The original version By -Robin
viewtopic.php?f=90&t=54945

Det är en mycket bred fråga (Men jag förstår att en nybörjare kanske inte har kläm på hur det hela fungerar!
Så låt mig försöka skära ner det lite.

Om du kommer till Linux för första gången från Windows eller Mac, är du förmodligen inte bekant med själva begreppet att ha
olika skrivbord att välja mellan! (Det enda jag förändrade på mitt Windows-skrivbord) var (bakgrund och teman). (Wallpaper and Themes).
Men i Linux, kan du välja mellan olika (fönsterhanterare och skrivbordsmiljöer). (window managers and desktop environments).

De två är helt olika saker. (window manager) styr hur windows är uppritad från din dator.
När vi hänvisar till windows i Linux, menar vi inte (Microsofts operativsystem), vi menar dom små lådorna (Boxes)
som innehåller grafiken oavsett villket program du startar. Microsoft gjorde en smart sak genom att kalla deras operativsystem "Windows."
Det påstås att dom uppfann det. Men i själva verket, så långt innan Windows operativsystem fanns, fanns det
windows med avskilljare för att åtskilja olika program som körs, Både UNIX och DOS hade windows.

I Linux kan du välja mellan (window managers) (fönsterhanteraren) som icewm, Openbox, Fluxbox, och Xfwm.
Openbox är en stor favorit eftersom den har en trevlig "Högerklicka någonstans på skrivbordet"
funktion som tar upp en hel meny där du kan starta program, öppna en terminal, etc. Du kan även ha wallpapers.

Många användare med äldre låg-drivna maskiner använder bara fönsterhanteraren och ingen skrivbordsmiljö alls.
Utan det extra visuella "ögongodiset" och dekorationer, jobbar Window Manager välldigt fort!
Fluxbox anses vara lite sämre "nybörjar vänlig" än Openbox, men Mintifierad. (Titta på MINT distrubitionerna)

hur dom fungerar. Jag är säker på att så inte är fallet med vår Fluxbox upplaga. Googla termen "Linux window managers screenshots"
för att se vad som kan göras med bara en ren (Window Manager)!

En skrivbordsmiljö (desktop) där har du Window Manager och som även omfattar saker som
paneler, panelprogram och program som är utformade för att fungera bäst i just den här skrivbordsmiljö.
Bland skrivbordsmiljöerna är KDE, Gnome, Xfce, Enlightenment, och LXDE.

Var och en har sina egna speciella funktioner och program. De "tunga" skrivbordsmiljöerna (KDE och Gnome)
har alla möjliga underbara funktioner som "plasmoids" och den berömda "spinning cube."
De är mer krävande på resurser, men på datorer som är 4-6 å gamla, (till och med äldre) eller nyare, beror
självklart på innehållet, men normalt i LINUX miljöer jobbar dom bra mycket fortare än i din slitna Microsofts Windows miljö.

Har du en gammal dator som ligger och skräpar, men som du vet fungerar! och du inte bryr dig om innehållet!!
Installera helt enkelt en distrubition över hele datorn, eller kör LINUX i en (Virtuell miljö).

Xfce är typ som "Gnome Lite," om ni så vill. Det "känns som" Gnome men erbjuder färre av de extra fancy
funktioner och är utformad för att fungera bättre på begränsad hårdvara.

LXDE är en väldigt "lätt" skrivbordsmiljö ("lightweight") så lätt faktiskt att det har
blivit "anklagad" för att vara en (Window Manager) istället för en fullfjädrad skrivbordsmiljö (Desktop Environment).
Utseendet på LXDE påminner många människor om hur "Windows 98" såg ut.

Var och en av skrivbordsmiljöerna (Desktop Environments) har en egen uppsättning applikationer som fungerar bäst i sin "egna" miljö.
Det kallas "integration". Xfce-program, som till exempel, är integrerade i (Xfce Desktop Environment)
upplevs erfarenheten av att applikationer i deras egna miljö tenderar att bli snappier och mer responsiva.
De flesta människor blandar och matcha program ändå.

Du kan använda vilket program som helst i villken (Desktop Environment) du vill! Men om du har begränsat utrymme på din hårddisk,
är det bättre att inte göra det, eftersom du installerar ett enda KDE-program på en Gnome desktop!!
Exempel: Du kan dra in andra stora bibliotek från andra (Desktop environments) med det kan bli en aning rörigt och
förmodligen instabilt.

Här är några av de program som anges i enlighet med den skrivbordsmiljö som de hör hemma i:

CD Burners:
K3B - KDE
Brasero - Gnome
Xfburn - Xfce

File managers:
Konqueror - KDE
Nautilus - Gnome
Thunar - Xfce
PCManFM - LXDE

Music Players:
Amarok - KDE
Rhythmbox - Gnome
Exaile - Xfce
LXMusic - LXDE

Dessa är bara några exempel. KDE filhanteraren fungerar också som en trevlig webbläsare!
En del tycker att det är komplicerat, andra älskar det.

Brasero gör oftast bara glasunderlägg av mina tomma cd-skivor, men både Xfburn och K3B fungerar felfritt.
Andra människor tycker att Brasero fungerar bäst för dem. Men så är det i LINUX världen.
TYCKE OCH SMAK!!
Det enda sättet att vara säker på är att "använda det du har", och om det inte
fungerar eller om du inte gillar det, prova en av de andra.
Att ha så mycket att välja på är ju kanoon!! men kan bli lite överväldigande för en nybörjare.
Så mycket av det är en fråga om tycke och smak! och vad som fungerar bäst på din egna maskin.

Det tog mig ett år med att prova dom alla för att slutligen välja en favorit.
(Jag är en Xfce fanboy nu - men det kan ändras fort)!
Jag valde det som fungerar snabbast på min maskin (och som fortfarande klarar av dom flesta program) som jag vill ha
i en Desktop Environment miljö.

Nu kan du se varför det var en rätt så stor fråga du ställde! Såååååå många val! Men ha inte för bråttom!
Prova några stycken, 1 varje månad eller 2 när du känner för att utforska lite!! (villket betyderatt man inte vet vad man gör) ;)
Och om du är nöjd med vad du har, KÖR PÅ DET! Men det är kul att se hur dom andra fungerar.

Många "upphottade" skrivbord med fräcka specialeffekter har vunnit en hel del personer över från Windows och Mac.
Ett antal familjer från studion där jag tar danslektioner, har gått över till LINUX och häpnar (lightweight Xfce mixture)
en aning om hur fort det faktiskt går på en gammal dinosaurie som donerats till barnen för att använda.

Hur man väljer?

1. - Titta på skärmdumpar från olika DES och WMS och plocka en du gillar!
2. - Titta på en "lightweight", om du har en äldre, resurssnål dator som du vill skall arbeta snabbt!
3. - Experimentera med de olika program från olika DES (distributionerna) och se vad som fungerar bäst för dig och som passar dina behov och utseende.
4. - Glöm inte att be din familj om du delar datorn med dem! Kan ju bli otrevligt. ;)

Njut av åkturen. Det är kul att prova dem alla.

-Robin

The original version By -Robin
viewtopic.php?f=90&t=54945
FuzzBallHall
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Return to Svenska (Swedish)