Tyvärr är det lite strul med Elyssa för min del. Det största problemet är att den vägrar att visa mina utdelade mappar på min windows-server (en vanlig xp-burk) vilket aldrig varit några problem med tidigare Mint- eller Ubuntuinstallationer. Går jag via Nätverk får jag bara ett tomt fönster. Däremot finns det en annan xp-maskin i nätverket som mycket snällt visar upp sina utdelade mappar. Använder jag Gnome Commander och går via SMB-knappen dyker allt på servern upp. I och med detta kommer jag heller inte åt min skrivare vilket är lite irriterande. Jag har kollat att jag har de smb- och ntfs-paket som jag har på Daryna installerade.
Vncviewer funkade heller inte på samma sätt (servern har ingen skärm utan jag styr den via vnc), det hände ingenting när jag tryckte Alt+F2 och körde vncviewer. Jag installerade xtightvncviewer (vilken jag trodde skulle dyka upp i MintMenyn men det gjorde den inte) vilket i och för sig ger mig möjlighet att fylla i ett lösenord (vilket borde innebära att den fått kontakt med servern) men sen händer inget mer.
Sen kraschar grafiken med jämna mellanrum, uppenbarligen är inte NVIDIAS drivrutiner helt pålitliga i Elyssa. Tack vare GnomeDo kan man i alla fall göra en hyfsat kontrollerad omstart och så får man komma ihåg att spara ofta.
All hjälp för att lösa ovanstående mottages tacksamt. Kan jag inte se mina server-mappar vågar jag inte installera Elyssa på min "arbets"-maskin vilket skulle vara lite trist.