Problem med Elyssa

Swedish Forum

Problem med Elyssa

Postby magobe on Wed Jun 11, 2008 5:37 am

Tyvärr är det lite strul med Elyssa för min del. Det största problemet är att den vägrar att visa mina utdelade mappar på min windows-server (en vanlig xp-burk) vilket aldrig varit några problem med tidigare Mint- eller Ubuntuinstallationer. Går jag via Nätverk får jag bara ett tomt fönster. Däremot finns det en annan xp-maskin i nätverket som mycket snällt visar upp sina utdelade mappar. Använder jag Gnome Commander och går via SMB-knappen dyker allt på servern upp. I och med detta kommer jag heller inte åt min skrivare vilket är lite irriterande. Jag har kollat att jag har de smb- och ntfs-paket som jag har på Daryna installerade.

Vncviewer funkade heller inte på samma sätt (servern har ingen skärm utan jag styr den via vnc), det hände ingenting när jag tryckte Alt+F2 och körde vncviewer. Jag installerade xtightvncviewer (vilken jag trodde skulle dyka upp i MintMenyn men det gjorde den inte) vilket i och för sig ger mig möjlighet att fylla i ett lösenord (vilket borde innebära att den fått kontakt med servern) men sen händer inget mer.

Sen kraschar grafiken med jämna mellanrum, uppenbarligen är inte NVIDIAS drivrutiner helt pålitliga i Elyssa. Tack vare GnomeDo kan man i alla fall göra en hyfsat kontrollerad omstart och så får man komma ihåg att spara ofta.

All hjälp för att lösa ovanstående mottages tacksamt. Kan jag inte se mina server-mappar vågar jag inte installera Elyssa på min "arbets"-maskin vilket skulle vara lite trist.
magobe
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Re: Problem med Elyssa

Postby JohanA on Sat Jun 14, 2008 1:30 pm

Hej,

Jag kom inte ens så långt, redan vi installationen så "frös" laptopen. Prövade ett 5 tal gånger innan jag lade på 4'an igen. Så det blir att avvakta med denna version innan ett nytt försök görs.

/Johan
JohanA

Re: Problem med Elyssa

Postby magobe on Sat Jun 14, 2008 7:06 pm

Tack så jättemycket för ditt svar. Kul att någon skriver något i den här trården, känns lite trist att det inte finns större engagemang här. Min "arbetsmaskin" får leva vidare med Mint 4 tills detta är löst men visst, det tar en del tid från andra saker man skulle kunna ha sysslat med om det funkat från början (som Mint 4 gjorde). Jag har hackat lite vidare eftersom ingen här verkar ha några förslag på lösning och lyckats med följande.

Stoppade in Ubuntu 8.04 Live CD:n och kunde då komma åt mina utdelade nätverksmappar.
Installerade Kubuntu 8.04 utan problem och även då funkade åtkomsten till mina utdela nätverksmappar, både via live-cd och efter installation.
Startade datorn med Mint 5 R1 CD:n och min servers nätverksmappar fanns där direkt
Installerade då Mint 5 igen med R1 och med formatering vilket i och för sig gav mig, som det verkar i alla fall, ett helt svenskt system (till skillnad från tidiigare) men de utdelade mapparna på xp-servern vägrar visa sig. Varför i h...vete funkar det med live-cd:n men inte när det är installerat.

Jag får väl försöka formulera mig på engelska i det generella forumet i stället och se om det är någon som kan hjälpa till där.
magobe
Level 1
Level 1

Return to Svenska (Swedish)