Grafiken kraschar med NVIDIA

Swedish Forum

Grafiken kraschar med NVIDIA

Postby magobe on Sun Jul 06, 2008 4:16 pm

Hej igen
Tänkte se om nån kunde hjälpa till att lösa mina grafikproblem. Maskinen är en laptop, Dell Precision M90 med QUADRO FX 2500M grafik. Aktiverar jag NVIDIAs drivrutin funkar allt till en början men efter en stund (kan vara allt mellan 5 min - 2 timmar) "tok-krashar" grafiken (skärmen blir flimrande svart-grå med vita streck som fladdrar runt). Mha Gnome-Do kan jag i alla fall starta om normalt. Jag har inte kunnat se att det finns något mönster när detta sker utan det händer när som helst utan förvarning. Jag har använt EnvyNG och aktiverat de tre olika versionerna av drivrutinen men utan lyckat resultat. På NVIDIAs hemsida fanns en nyare drivrutin men i form av en fil som heter NVIDIA-Linux-x86-173.14.09-pkg1.run och jag har inte hittat någon instruktion om hur man installerar ett .run-paket.

Jag vill hemskt gärna ha tillgång till compiz-effekterna, de ger ett otroligt mervärde tycker jag. Har någon något förslag på hur jag kan felsöka/testa vidare.
magobe
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Re: Grafiken kraschar med NVIDIA

Postby Husse on Mon Jul 07, 2008 6:22 am

Vet du vad en magobe är i sci-fi världen? :lol:
Om du har quadro FX är väl grafiken riktigt "high end"?
Jag vet inte om Envy hanterar quadro FX på rätt sätt.
.run files är en självinstallerande fil
Det finns en beskrivning på nvidias hemsida (på engelska dock)
För att köra .run måste du först installera build essentials - du hittar dem i synaptic - sök på begreppet
Sedan är allt du gör
Code: Select all

sudo /etc/init.d/gdm stop
    sudo sh NVIDIA-Linux-x86-173.14.09-pkg1.run
    sudo reboot

Har inte kollat om denna drivare gäller för ditt kort
Image
Don't fix it if it ain't broken, don't break it if you can't fix it
Husse
Level 21
Level 21

Postby magobe on Mon Jul 07, 2008 5:16 pm

Jag tycker mig vara lite bevandrad i sci-fi världen men har ingen aning om vad en magobe är. Upplys mig gärna.

Build essential installerades och sen körde jag första raden ovan vilket stängde ner X (så heter det väl när grafiken försvinner) men sen hängde det sig uppenbarligen. Det kom fram ett antal rader som stannade vid
* Running local boot scripts (etc/rc.local)

Efter en stund ledsnade jag och tryckte på Stäng-knappen på datorn och då rasslade det vidare och det jag hann se var nånting om Wrong chipset och Gnome Display manager only works with 915 nånting.

Har du (eller någon annan) förslag på hur man kan komma vidare.
magobe
Level 1
Level 1

Postby Husse on Tue Jul 08, 2008 7:05 am

En magobe är en slags otrevlig korsning mellan fluga (?) och människa i serien Andromeda som går på TV4 scifi
Ok vi får bli lite mindre fina i kanten
Kör bara raden som installerar drivaren och gör en reboot sedan
Mna måste inte stoppa X för detta även om det rekommenderas
Image
Husse
Level 21
Level 21

Postby magobe on Wed Jul 09, 2008 1:05 am

en slags otrevlig korsning mellan fluga (?) och människa

Det skulle min hustru säkert hålla med om (ibland i alla fall)

Jag verkar ha hamna i en återvändsgränd här. Försöker jag stänga X hänger det sig som sagt, kör jag utan att stänga X kommer det upp ett meddelande om att jag måste stänga X för att det ska fungera. Jag kan fortsätta om jag anger root-lösenordet vilket jag uppenbarligen inte kan eftersom jag följt rekommendationerna och inte satt något sådant. :? Försökte även att stänga X på några andra sätt som jag hittade via google men inget fungerade utan root-lösenordet. Försökte starta om och välja det startsätt som bara ger en terminalprompt men även där krävdes root-lösenordet. Om jag via MintAssistant skulle sätta ett root-lösenord, skulle jag kunna plocka bort det sen genom att köra MintAssistant igen utan att det ger några andra konsekvenser.
magobe
Level 1
Level 1

Postby Husse on Wed Jul 09, 2008 7:23 am

hmmm
Sätt ett rootlösenord och behåll det om du kör Elyssa (det verkar så)
Annars kan du inte använda recovery mode som kan vara nödvändigt när något går åt fanders
Jag tyckte mig minnas att jag gjort en eller flera sådana drivarinstallationer med gnome igång, men jag hade tydligen fel
Image
Husse
Level 21
Level 21

Postby magobe on Fri Jul 11, 2008 3:14 am

Jag lyckades faktiskt komma ur X genom att trycka Ctrl+Alt+F1. I och med det kunde jag köra NVIDIA-filen vilket jag inte skulle ha gjort. Efter några timmars försök att få tillbaka rätt skärmupplösning blev det till att plocka fram installations-CD:n men som tur är, är ju inte Mint särskilt svårt att ominstallera. Det är väl bara att vänta på att det kommer nya versioner i Envy och köra utan effekter så länge. Tack Husse för ditt engagemang i mina frågor.
magobe
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Return to Svenska (Swedish)