Har inget flashljud

Swedish Forum

Har inget flashljud

Postby NTolle on Mon Oct 05, 2009 5:23 pm

Hej. Jag är helt ny på Linux och har skaffat mig Mint 7 ''Gloria''.
Ljudet funkar när jag spelar musik i Amarok eller kollar på filmer från hårddisken.
Problemet kommer när jag ska kolla på youtube och liknande. Även Spotify bråkar med
ljudet. :(

Jag är som sagt helt ny och vet ej vad jag ska göra. Har letat på massa
forum och testat lite olika saker men det har inte hjälpt.

Har förstått att vissa har haft problem med PulseAudio och att det kan vara det som spökar.
Jag har skrivit så många olika kommandon i terminalen så att jag inte längre vet om jag har kvar
PulseAudio.

Snälla nån. Hjälp mig
NTolle
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Re: Har inget flashljud

Postby Husse on Wed Oct 07, 2009 4:42 pm

Vilken edition?
KDE?
Och posta lspci -nn (från en terminal)
Och kör lspci -nnvv och posta sectionen för ljudkortet enbart - tack
Kan mycket väl vara pulse audio fast mannen som inte gillar pulse vill nog få det till att det bara är pulse
He - känns konstigt att skriva svenska :)
Image
Don't fix it if it ain't broken, don't break it if you can't fix it
Husse
Level 21
Level 21

Re: Har inget flashljud

Postby antecblue on Fri Nov 06, 2009 1:37 am

Det är problem med pulsaudio, men gloria 7 ska ju vara byggt på Ubuntu 9,04 och där hade ju Ubuntu en massa strul med pulsaudio servern redan då, men vad jag vet har dom lyckats med tiden lappa ihop 9,04 så att pulsaudio servern fungerade rätt bra tillslut där.. Med den nya versionen av Ubuntu 9,10 är det nått storfel på igen, och samma applikation igen. Jag tror den bara blev provisoriskt åtgärdad i 9,04 och nu med 9,10 har den total havirerat anser jag! Det låter så illa om ljudet så det är inte klokt jag har fått nedgradera från Ubuntu 9,10 och då passade jag på att prova Mint istället och här funkar det, men det gjorde det efter en viss tid med 9,04 med... Men det är irriterande om man vill lyssna på Spoify, det går ju bara inte. Om du har ett AC97 ljudkort av nått slag är det stora problem och jag tror aldrig dom kommer att lyckas få till det föränn LTS versonen kommer till våren.. Det finns en patch för Pulsaudioservern att inkludera som ska rätta till problemen men jag vet inte själv hur den varken hittas eller installeras..Det patchen är igentligen gjort för dist-tillverkarna som ska byggas in från början..

Himla synd att det strular till sig för dej nu då du ville börja använda GNU/Linux jag hoppas det finns någon som kan hjälpa dej bättre än jag, jag har bråkat med ljudet sen den 29 oktober och jag fick bara inte det att fungera tillfredsställande så jag bytte dist till Gloria.. Man orkar ju inte hur mycket strul som helst då det verkar vara ett majors-fel i Puls-applikationen..

Men jag är mycket förvånad över hur mycket snyggare Mint är jämfört med Ubuntu så för min del kommer jag nog att stanna kvar med MintOs så länge den funkar med min hårdvara..
antecblue
Level 1
Level 1

Return to Svenska (Swedish)