Hjälp snälla! =)

Swedish Forum

Hjälp snälla! =)

Postby Mr Henk on Sun Mar 14, 2010 11:18 am

Hej!

Jag blev för en tag sedan nyfiken på Linux och bestämde mig här om dagen för att installera Linux Mint. Har ledsnat en del på Windows och blev sugen på att testa annat, så det fick bli Linux Mint. Men en del frågetecken dyker ju upp när man är "färsking". Som jag hoppas att någon vänlig själ skulle vilja hjälpa mig att få svar på.

Eftersom jag är beroende av att ha skrivprogram, finns det något lämpligt till Linux Mint? Som jag fattat så funkar inte office rakt av på Linux M?
Finns det så man kan spara i kända format så som (pdf och docx osv)

Vad finns för nackdelar med att använda Linux M istället för Windows? (Jag spelar inte spel så är inte beroende av Windows av just den delen)

Några andra saker man bör tänka på nu om jag nu ska byt helt till Linux Mint? ( Kör för tillfället dubbla os)

Tack på förhand!

Med Vänlig Hälsning

Henrik
Mr Henk
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Re: Hjälp snälla! =)

Postby Teucca on Sun Mar 14, 2010 1:25 pm

Hej Henrik!
Open Office är installerad på Mint! Med den så kan du spara filer i olika format doc, txt.rtf osv samt du kan spara dom även som pdf.
Alla program du använt i windows finns i Linux Mint! dom heter lite olika, ser rätt lika ut! det är bara att lada ner dom via Software Manager.
Du kan gå in och se på Finska Mint sidorna, där fins det mycket bilder om hur man går tillväga med olika program med Google translate, ta det med lite ro för just Google translate är inte felfri ;) Men blir bätre hela tiden! http://linuxmint-fi.info/sv/
Du kommer att få många AHAA upleverser med Mint!

MVH
Teuvo
Last edited by Teucca on Fri Sep 24, 2010 1:33 pm, edited 3 times in total.
Linux Mint Suomi guide
MINT is an easy, logical, adaptable, inspiring, user-friendly operating system.
The changes are new opportunities
Help Site Instructions
Teucca
Level 2
Level 2

Re: Hjälp snälla! =)

Postby phibxr on Sat Apr 03, 2010 7:04 pm

Mr Henk wrote:Hej!

Jag blev för en tag sedan nyfiken på Linux och bestämde mig här om dagen för att installera Linux Mint. Har ledsnat en del på Windows och blev sugen på att testa annat, så det fick bli Linux Mint. Men en del frågetecken dyker ju upp när man är "färsking". Som jag hoppas att någon vänlig själ skulle vilja hjälpa mig att få svar på.

Eftersom jag är beroende av att ha skrivprogram, finns det något lämpligt till Linux Mint? Som jag fattat så funkar inte office rakt av på Linux M?
Finns det så man kan spara i kända format så som (pdf och docx osv)

Vad finns för nackdelar med att använda Linux M istället för Windows? (Jag spelar inte spel så är inte beroende av Windows av just den delen)

Några andra saker man bör tänka på nu om jag nu ska byt helt till Linux Mint? ( Kör för tillfället dubbla os)

Tack på förhand!

Med Vänlig Hälsning

Henrik

God afton, Henrik! Nu var det ett tag sedan du startade den här tråden, men kanske har du fortfarande användning för svar. Annars dyker det säkert upp någon som har det förr eller senare. :)

Som det redan har blivit nämnt i tråden kommer Linux Mint med Open Office-paketet som standard. OpenOffice kan både öppna och spara i doc/docx/PDF-format.

Använder du dig av väldigt snårig formatering i Microsoft Office kan delar av den eventuellt förvrängas något när du sparar (jag har upplevt att bilder inte riktigt kan bestämma sig för var i dokumentet de vill befinna sig när jag bollat filer mellan Microsoft Office och Open Office), men exporterar du till PDF-format slipper du givetvis det problemet.

När jag har ett dokument som jag vill vara 100% säker på att mottagaren får en identisk kopia av vad jag själv tittar på exporterar jag det alltid till PDF oavsett om jag arbetar i Microsoft Office eller i Open Office.

Angående vad du bör tänka på utöver det, eftersom du nämner att du inte spelar några spel ser jag inga direkta nackdelar som du kan tänkas snubbla över.

Om det är ett helt nytt operativsystem för dig är det alltid säkrast att förbereda sig på en liten tillvänjningsperiod, precis som om du sätter dig i förarsätet på en bil som du aldrig har kört förut. Det är i princip samma instrument och reglage, men placeringen av dem kan variera lite. :)
http://opentechblog.com - exploring open source and open solutions
Twitter @Opentechblog
phibxr
Level 1
Level 1

Return to Svenska (Swedish)