Mine svenske brødre og søstre: ÆØÅ virker ikke

Swedish Forum

Mine svenske brødre og søstre: ÆØÅ virker ikke

Postby tha_lode on Wed Jul 14, 2010 5:02 pm

Håper dere kanskje har kommet borti samme problem som meg:

Hovedproblem: Min EEEbox 202 med Mint (Forrige versjon) kobles opp mot min QNAP 209II (filserver).
Av en eller annen grunn skjuler Linux Mint alle filer og mapper som inneholder norske tegn som windows oppretter.
Mint snakker SMB med QNAPen. Norsk tegnsett er valgt i Mint.

Mindre men relatert (?) problem: Hvis jeg oppretter filer med æø eller å ifra EEEbuxen så vises de norske tegnene feil på windows installasjoner:

Slik ser windows filene som er opprettet i Mint:
09 - Gamle Oldefar På Veggen - Torbjørn Egner.mp3
Skal være:
09 - Gamle Oldefar På Veggen - Torbjørn Egner.mp3

(Ikke se rart på meg. Det er min datters favoritt cd...)

Noen tips?

Her står det hvordan serveren mountes.
viewtopic.php?f=90&t=42047&p=279617&sid=319e04d80c3ae10b449b3cc0d7a3611d#p246062
Asus EEEbox 202
w/ Mint 8
tha_lode
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Re: Mine svenske brødre og søstre: ÆØÅ virker ikke

Postby JesperE on Sun Dec 07, 2014 12:22 pm

Hej tha_lode

Jag inser att det är väldigt länge sedan du skrev det här, men om någon snubblar in på forumet med samma fråga kan det ju fortfarande vara trevligt med ett svar. Lite förvånad att du inte fått någon respons alls faktiskt...

Jag kan förstås inte garantera att det här hjälper, men ett vanligt fel då man får konstiga tecken när man försöker skriva något som inte finns med i ASCII-standarden är att man inte har valt samma teckenstandard på de båda maskinerna.

ASCII är en mycket gammal amerikansk standard för hur man representerar bokstäver binärt. De var anglocentriska och förstod inte att det fanns en mängd olika tecken utöver de 27(tror jag det är...) i det engelska alfabetet. (ja, det finns förstås en mängd andra tecken i ASCII också, som ,.;:?!()012...9 osv, men i alfabetet) För att komma tillrätta med det problemet har man upprättat en hel del andra standarder för alfabet med fler tecken.

En sådan är ISO Latin-1 (heter egentligen något annat på byråkratiska, men brukar kallas latin-1 av datorn) som har en begränsad uppsättning av västeuropeiska tecken. Där finns exempelvis å, ä, ö, æ och ø. Det saknar dock många andra tecken som behövs för exemplvis samiska, finska och många östeuropeiska språk, samt en del specialtecken i franska (tror även tyska och nederländska men är osäker på det). Den börjar bli alltmer ovanlig till förmån för de båda nästkommande beskrivna, men finns fortfarande kvar, och framförallt i äldre dokument kan man stöta på den (kanske dina då frågan är några år gammal...).

Windows har också en egen standard, Windows CP 1252, som klarar ungefär samma som latin-1.

En annan vanlig är UTF-8 (en subset av UNICODE) som börjar bli något av en "standard-standard" då den för de tecken som finns i ASCII har exakt samma representation. Den kan alltså läsa ASCII också, utöver att den förstår alla tecken och många fler än de i latin-1 / Windows CP 1252.

Däremot kodar de olika standarderna inte likadant som varandra. Därför kommer ett dokument som är sparat i latin-1 inte att se likadant ut i UTF-8 eller Windows CP 1252 och tvärt om. Det man i de nordiska länderna främst märker är att å,ä,ö,æ och ø ser ut som en radda udda tecken utan uppenbar betydelse.

Lösningen är att välja en standard på alla maskiner man använder sig av (rekomenderar UTF-8) och hålla sig till den. Det finns även sätt att konvertera text du redan har skrivit. Ett exempel ser du här: http://www.unicodetools.com

Det finns givetvis ännu fler standarder, googla gärna för att se hur du tar reda på vad du använder i just dina system, hur du kan välja standard och hur du kan konvertera mellan dem om du måste.

Hoppas att någon har hjälp av det här.

Mvh / Jesper
JesperE
Level 1
Level 1

Return to Svenska (Swedish)