Presentation av svenskar.

Swedish Forum

Presentation av svenskar.

Postby _coolsson_ on Tue Feb 06, 2007 11:59 pm

Hej alla svenskar!

Jag tänkte att det kunde vara trevligt om de svenskar som finns här presenterar sig i denna trÃ¥d sÃ¥ att vi vet vilka vi är.

Eftersom det var min idé sÃ¥ fÃ¥r väl jag börja.

Jag heter Carl-Uno Olsson, är född 1966 och bor pÃ¥ Varaslätten i Skaraborg. Min erfarenhet av Unix/Linux började i slutet av 80-talet pÃ¥ en arbetsstation frÃ¥n IBM. Sedan var det ett uppehÃ¥ll till runt 1998 när jag började roa mig med webservrar och har mest erfarenhet av Red Hat pÃ¥ dessa.

PÃ¥ desktopsidan har jag testat olika distributioner under mÃ¥nga Ã¥r men gÃ¥tt tillbaka till Windows eftersom det har varit för mycket problem. Jag testade Ubuntu 6.06 och körde det mesta i Ubuntu sedan dess, men jag bytte inte helt innan jag hittade Linux Mint. Just nu har jag tre system installerade: XP för nÃ¥gra pokerklienter och för att kunna ta lite skärmbilder till bekanta som behöver support, senaste Linux Mint stable (Bea) och en partition med Linux Mints senaste utvecklingsrelease (Bianca).

Jag har börjat hjälpa till med att testa och rapportera buggar och har översatt lite. Dessutom har jag (Ã¥tminstone för tillfället) uppe en mirrorsite för att underlätta nedladdningar av Linux Mint.
_coolsson_
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Mrsgreen

Postby mrsgreen on Sun May 20, 2007 5:40 pm

Hejsan
Jag är 34Ã¥r, bor i Gävle och har varit nyfiken pÃ¥ Linux i mÃ¥nga Ã¥r.
Jag har testat olika distar förut och nu Mint.
DÃ¥ har jag mest installerat och slagit huvudet i väggen...sedan har Linux Ã¥kt ut för att sedan bli nyfis pÃ¥ det igen och testat en annan dist.
Nu först känner jag att Linux börjar bli nybörjarvänligt.
Mint har än sÃ¥ länge varit enklast av de distarna jag testat.
Dock fungerar inte mitt trÃ¥dlösa nätverkskort, Broadcom.
Ja..jag har sett guiderna som ska göra att det fungerat men än har jag inte klarat av att genomföra dem...
Trist nog dÃ¥ jag har en bärbar dator. :cry:

Iom att jag är ensam och inte har nÃ¥gon kontakt med andra Linuxare sÃ¥ känner jag att det är svÃ¥rt att klara ut allt pÃ¥ egen hand.
Iom Vista sÃ¥ känner jag att det är dags att byta system.
Mac eller Linux...
Jag mÃ¥ste bli tillräckligt bra pÃ¥ nÃ¥t system innan vi byter här hemma. DÃ¥ jag är mest haj pÃ¥ datorer och support Ã¥t min man sÃ¥ mÃ¥ste hans dator fungera fullt ut med allt, kamera, skrivare, fax.. osv.

Det var lite kort om mig och varför jag är här. :D
mrsgreen
Level 1
Level 1

Postby rogras on Mon May 21, 2007 2:31 pm

Hallo jag heter Roger Rasmusson och bor 3 mil norr om Gävle HamrÃ¥ngefjärden. Och har använt linux sedan 1999 började dÃ¥ med RedHat och vandrat igenom de flesta linux distar genom Ã¥ren men de senaste 4 Ã¥ren har jag fastnat för debian distar har använt ubuntu ett bra tag nu tills jag kom över linuxmint som jag blev stormförtjust över sÃ¥ nu är man sÃ¥ld pÃ¥ Linuxmint + att apt-get är som ljuv musik för mig smidigt som tusan hehe.

Roger
rogras
Level 1
Level 1

Postby MasseBasse on Fri Jun 01, 2007 5:57 am

Hallå, Hallå !
Jag är snart 45 och bor i Solna. Är en Microsoft Certifierad System Tekniker och sadlar nu om till Unix/Linux System Administratör.

Har testat olika Linux system under 80- talet men dom har inte varit sÃ¥ smidiga. Nu har det kommit en väldigt massa bra distributioner sÃ¥ det är bara bokföring som skall komma till sÃ¥ blir det klart.

Dom distar som jag har testat är, Suse, Redhat, Mandriva 9.2, 2006, 2007 Powerpack, Ubuntu Edubuntu, SkoleLInux, Debian, Sidux, Linux Mint, Pclinux, Kubuntu, Frugalware, Xandros, Sun Solaris.

I hemmet kör jag en Ubuntu server och en Debian som server.
Barnen har fått Linux Mint på sina maskiner med crossover och cedega. Funkar riktigt bra. Nu skall de bara uppgraderas från 2.2 ..

Sitter nu i en projektgrupp och bygger en svensk Linux distribution som riktar sig till kommuner och företag.

// MasseBasse
MasseBasse
Level 1
Level 1

Postby Husse on Sat Jun 02, 2007 7:49 am

Tja, jag fÃ¥r väl lägga till nÃ¥got :)
Att jag har med Mint att göra är ju uppenbart om ni kikat i forumet :):)
En gÃ¥ng i tiden studerade jag datavetenskap (tror jag det hette) pÃ¥ Chalmers sÃ¥ jag har programmerat och kört program frÃ¥n hÃ¥lkort pÃ¥ en IBM 360 (möjligen 370)
I Ã¥tta Ã¥r hade jag en liten datafirma där jag lärde mig bÃ¥de hÃ¥rd- och mjukvara för persondatorer, och blev nästan XP guru. Numera är det Mint som gäller!
Image
Don't fix it if it ain't broken, don't break it if you can't fix it
Husse
Level 21
Level 21

Postby mick on Mon Sep 03, 2007 12:11 pm

Hej!

Studerande 20Ã¥ring som just nu läser pÃ¥ MAH för att sedan läsa pÃ¥ LTH.
Programmerar mycket i bl.a. C++, Java, PHP och JS.
Har inte använt Linux seriöst förens det senaste Ã¥ret dÃ¥ även jag insÃ¥g att
mint är helt klart den distribution som verkligen insett vad en användare vill ha.

Kan väl även tillägga att det är Malmö FF som gäller! Även om det gick sÃ¥därbra mot helsingborg senast.
mick
Level 1
Level 1

Postby Ede on Thu Sep 06, 2007 11:41 am

Går det greit at jeg blir med her, siden det er så få (kanskje ingen) nordmenn her på forumet? =)

Jeg er da Endre, norsk, har studert grafisk design og studerer nå interiør og utstillingsdesign. Har programmert i php og css og andre webspråk de siste 5 årene, og har begynt å bruke linux mer til absolutt alt.

*vinke*
Ede
Level 4
Level 4

Postby Roller on Tue Sep 11, 2007 1:04 pm

Hej

Lite om mig själv, bor i Varberg, född 61, har en utbildning som elektronikingenjör med inriktning pÃ¥ dator hÃ¥rdvara men har mest hÃ¥llit pÃ¥ med styrsystem. Har lärt mig programmering en gÃ¥ng i tiden, Basic, Fortran, Assembler och en del UNIX men använder det inte i jobbet.

Har länge använt de vanliga MS produkterna men har efter för mÃ¥nga XP krascher och min yttersta tveksamhet till Vista bestämt mig för att byta till Linux.

Med Distrowatch som guide har jag nog testat 10 olika distrosar men Mint har jag fastnat för. Jag är riktigt nöjd! Nu försöker jag fÃ¥ min omgivning hemma och pÃ¥ jobbet att byta, och argumenten blir starkare och starkare!

Lars
Roller
Level 1
Level 1

Postby xerxes on Wed Oct 24, 2007 9:57 am

Hejsan, jag heter Xerxes RÃ¥nby och är utveklare pÃ¥ ZAFENA AB ett företag innom medicinsk laboratoriediagnostik beläget i Borensberg.

Vi använder Linux Mint som utveklingsplattform för en linux kommunikationsbox och linux motagningsmjukvara till vÃ¥ra PT-INR läsare Simple Simon.

För oss var Linux Mint ett självklart val dÃ¥ installationen och användarupplevelsen gör att vi har kunnat fokucera pÃ¥ att utvekla vÃ¥r produkt istället för att felsöka en linux installation. Efter att vi portat om programkoden för vÃ¥ran produkt sÃ¥ att den fungerar under Linux körs Linux mint flitigt pÃ¥ mer än hälften av företagets datorer.

Personligen använder jag mint bÃ¥de pÃ¥ jobbet och hemma.

mvh Xerxes

http://www.zafena.se
xerxes
Level 1
Level 1

Presentation av Zwopper.

Postby Zwopper on Wed Feb 06, 2008 8:02 am

Hallå!
Jag heter Anders Sundelin, är bosatt i skogen utanför Tjällmo och jobbar som säljare på [DCL DataCentrum] - ett företag i Linköping som inriktar sig på att vara allt i från helpdesk till totalleverantör av IT.
Jag har pysslat med Linux på nybörjarnivå av & till de seanste 10 åren, men de senaste två har det börjat bli "på riktigt".
Jag upptäckte Linux Mint i samband med "Bea", men har inte "trillat dit" ordentligt förrän "Celena" kom.
Nu använder jag uteslutande Linux Mint, både i jobbet & privat.
Jag är otroligt insnöad på Fujitsu Siemens produkter, dels på grund av deras otroligt höga kvalitet, men också på grund av den underbara företagsmentalitet som genomsyrar hela företaget, samt att de är trevliga att ha att göra med!
Jag har börjat bidra till Linux Mint med lite grafik, ljud & svenska översättningar, vi får se vad framtiden erbjuder!

///Anders
Last edited by Zwopper on Tue Mar 01, 2011 9:18 am, edited 2 times in total.
Image
My artwork at deviantART | My Tweet
CREA DIEM!
Lenovo E320 | 8GB | 512GB Samsung 840 PRO - SSD | Ubuntu 14.04
Zwopper
Level 10
Level 10

Re: Presentation av svenskar.

Postby magobe on Tue Mar 04, 2008 5:35 am

Hejsan
Jag heter Magnus Öberg och bor i Halmstad. Testade live-cd:n för ett tag sen och när både det trådlösa nätverket och min windows nätverksskrivare gick igång direkt bestämde jag mig för att göra ett rejält försök att byta till Linux (det har det inte gjort vid mina tidigare försök). När man också kan köra Windows i VirtualBox fanns det inte längre några hinder (det finns ff en del program som jag inte hittat någon motsvarighet till i Linuxvärlden). Att sen LinxuMint är visuellt väldigt tilltalande gjorde ju inte saken sämre.

Under de veckorna jag hållit på har det varit mycket trial och ändå mer error men jag har lyckats lösa problem allt eftersom och nu återstår det bara att få mina windowsutdelade nätverksdiskar att funka i Mint så jag är nöjd och glad. Jag kanske återkommer med frågor om detta. Hoppas få vara med på en lång resa med Mint och att kunna slänga ut Windows från resten av maskinerna hemma (det lär nog ta några år antar jag).

Även om jag har ett IT-arbete på landstinget har jag ingen formell it-utbildning. Dock är jag en otroligt stor "nörd" utifrån ett användarperspektiv. Hårdvara har aldrig varit min grej och tyvärr heller inte programmering. Skulle hemskt gärna vilja kunna skriva kod men min hjärna funkar uppenbarligen inte för det. Hackar dock lite asp.net och hemsidor på en låg amatörnivå vilket är ett problem i mina önskemål om ett totalt byte, därför VirtualBox-lösningen.

Hälsningar
Magnus
magobe
Level 1
Level 1

Postby Tortoise on Thu Mar 13, 2008 5:54 pm

Hej.

Jag bor i småland, och började använda linux för ungefär ett år sen, då mest som andrahands-operativsystem på grund av att nätverket fungerade dåligt. För ett halvår sen, då gnomes funktionella nätverkshanterare kom kunde jag börja använda linux på riktigt, och avinstallerade windows på datorn.

För ett par dagar sen, ungefär ett halvår senare alltså, hade jag fyllt upp mina 80GB med en massa nedladdade skräpprogram från synaptic (och musik, bilder och film förstås). Därför bestämde jag mig för att börja om från början, men eftersom jag var så nöjd med de program jag använder (epiphany främst) ville jag ha kvar gnome. Därför låg Linux Mint, som dessutom är väldigt likt Ubuntu (vilket jag använt innan) nära till hands. Det som är bra med linux mint är ju att det är så snyggt, något jag hela tiden eftersträvat i mitt linux.

Anledningen till att jag valde linux från första början var att jag ville pröva något nytt, något som nu har grott till att bli en politisk medvetenhet om hur mycket friheter som internet skapat, som faktiskt inte utnyttjas. Något som är på väg att ändras, vilket jag vill vara en del av.

Tack för mig :)
Tortoise
Level 1
Level 1

Postby Guest on Sat Mar 15, 2008 11:46 am

jag heter björn och bor i karlskoga. jag är född 1986 och pluggar just nu på komvux och hoppas senare komma in och plugga till lokförare. jag har dessutom 2 kids.

Jag var länge trött på windows dels för att jag inte gillar microsofts sätt att suga ut pengar ur precis allting och dels för att det är ett buggitgt och ostabilt system. Jag installerade då Ubuntu för ca 1 månad sedan och blev väldigt imponerad av dels att det kände av mina drivrutiner till skillnad från windows där det alltid medföljde 2 dagars knövel för att få igång internet efter en ominstallation, och dessutom för att jag upptäckte att det var oväntat lätt att lära sig grunderna och att det fanns så mycket mer att utveckla än vad det finns i windos. Sen gillar jag programen till linux bättre än de till windows.

Installationen av Ubuntu gav mig mersmak på linux så nu kör jag även Mint på en partition efter att jag såg det på screenshots och tyckte att det såg fresht ut. Jag hoppas att de jag installerat är KDE eftersom jag inte har kört med det tidigare och det är kul med lite ombyte men det återstår att se.

Jag hoppas för övrigt att fler börjar använda linux så att fler program skapas till det. Min mobil funkar t.ex. inte till linux men jag hade turen att minneskortet i alla fall hade stöd. lite spel vore också trevligt att se då det är segt att köra genom wine.
Guest

Postby tesla on Sat Mar 15, 2008 11:48 am

ops hade glömt att logga in men det var jag som postade inlägget över.
tesla
Level 1
Level 1

Postby turbo on Thu Mar 20, 2008 11:04 am

Hej, Har kört Linux några år, mest Ubuntu och PCLinuxOS och nu också Mint.
Jag är 58 år, bor i Hässelby, har jobbat med datorer sedan 96, datalärare, datortekniker, + hemmafixare åt folk.
Sysslar annars mest med musik, spelar på fester och så.
:D
turbo
Level 1
Level 1

Postby Mefistofeles on Fri Jul 11, 2008 9:38 am

Hojt, kallar mig nybörjare inom Linux. Dock så har jag har kört det i över ett år nu, har testat Ubuntu, Arch Linux, Mint och Xubuntu. Arch Linux föll mig mest i smaken, fast jag vill testa mer distar så jag kör just nu Mint.

För övrigt så är jag en såkallad Metalhead. ^^
Mefistofeles
Level 1
Level 1

Postby Elias79 on Fri Jul 11, 2008 12:17 pm

Hej och hå, jag heter Elias och är 28 år, bosatt i i byhåla utanför södertälje ;)
Elias79
Level 1
Level 1

Postby falke on Mon Aug 18, 2008 8:15 am

Hejsan! Jag jobbar sedan april 2008 som IT-strateg på Regionförbundet i Kalmar län och var tidigare under 11 år IT-chef på Sveriges Kommuner och Landsting.

Jag har varit i IT-branschen sedan slutet på 70-talet då jag startade vårt första bolag. Min bakgrund ligger i Unix och jag kodade rätt mycket i C under andra halvan av 80-talet i ett utvecklingsbolag vi var delägare i. Som många andra har jag sedan jobbat en hel del med Windows-utveckling men hela tiden hållit ett öga på Linux och Unix.

Tillbaka till modershuset hittade jag med hjälp av Ubuntu.... och det var lika mycket filosofin och det tekniska som fascinerade mig. När jag så upptäckte Linix Mint (med hjälp av en artikel i Full Circle Magazine) kändes det rätt direkt. Jag försöker dela med mig av mina erfarenheter i jobbet och kommer förhoppningsvis att kunna starta upp ett lite större projekt under hösten.

Om det finns något behov kan jag tänka mig att bidra på något sätt till de svenska versionerna av Mint.
Mvh/Bengt Falke
falke
Level 1
Level 1

Postby Husse on Mon Aug 18, 2008 12:12 pm

Hej Bengt!
Trevligt att ha en "tungviktare" med oss
Alla versioner av Mint är samma, språket ligger i separata filer, så för att försvenska är det bara översättningar som behövs, och du är välkommen som översättare
Jag tror zwopper har översatt det mesta (och undertecknad något men jag hinner inte med)
Image
Don't fix it if it ain't broken, don't break it if you can't fix it
Husse
Level 21
Level 21

Postby khelben1979 on Sun Jan 18, 2009 12:33 pm

Hej där!

Jag heter Björn och är 29 år. Jag kom i kontakt med Linux för första gången någon gång i mitten av 90-talet, men det var inte förrän år 1999 som det startade på allvar då jag hade praktik på ett dataföretag i Stockholm som hette Upright Education. Företaget tog betalt för olika datorutbildningar som skulle hjälpa folk att få olika certifikat inom IT branschen.

Jag har använt Debian sedan år 1999 och ÄLSKAR distributionen och har också ett intresse för dom som ligger bakom arbetet som ligger bakom utvecklingen av Debian. Och nu är det alltså år 2009 så detta betyder för mig att jag varit Debian användare (och buggtestare inofficiellt i viss mån då jag körde det på Amiga) i 10 år nu.

Av ovanstående så kan man komma fram till att jag är en rätt inbiten Linux användare, men det är fortfarande mycket teoretiska kunskaper som jag inte alltid hänger med så bra på, men brukar klara mig rätt bra ändå.

Jag är alltså svensk medborgare sedan x antal år tillbaks och är för närvarande matematik student, men utöver den sysselsättningen så driver jag en blogg och är engagerad i över 70 st internetforum där jag lägger ner en del av min själ till att ge support till Linux newbies som behöver hjälp samt att jag själv också behöver hjälp ibland (men inte lika mycket, ha ha..)

Min ambition med mitt medlemskap på det här forumet är att jag ska kunna hjälpa till litegrann och dela med mig av mina kunskaper och förmedla seriositet i den mån jag kan för allt som berör problemlösning.

Tack!
/Bear Spirit
khelben1979
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Next

Return to Svenska (Swedish)