Presentation av svenskar.

Swedish Forum

Re: Presentation av svenskar.

Postby pettis on Thu Oct 01, 2009 6:38 pm

Hej..alla..Här har ni en som sysslat med datorer i typ(ca:) 4½ år..och då avverkat en del Op-system och varianter ;) Kört windows.. Sen testade Ubuntu,nice dist..men sen testade jag några Linux:ar distar..Men blev förälskad i Linux Mint.7 snart 8 :D Den är så likt windows xp,att lätt för en nybörjare att använda.Jag har Linux Mint 7 nu på mina 2 datorer snart 3 :D .. Att lägga detta forum,så man kan logga in på sitt språk....Tack för denna svenska forum del MVH: Pettis :mrgreen:
pettis
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Postby Rizzly on Fri Nov 27, 2009 9:10 pm

Hej, jag är en 18-årig kille som heter Robin och bor cirka 2 mil utanför Göteborg. För närvarande studerar jag sista året på gymnasiet, teknik med inriktning datorteknik på ett gymnasium i Göteborgsområdet. Mina intressen är ganska vida, men som för många andra här står datorer i centrum, både som intresse i sig och som verktyg för att kunna utöva mina andra intressen. När jag inte sitter vid datorn kan det hända att jag pluggar, ser på tv, lyssnar på musik, är med vänner, eller helst av allt: är med min flickvän.

Nåja, nog om det irrelevanta, här är min nördiga mintografi :P:

Jag testade linux för första gången runt 2004-2005, jag hade läst lite om Ubuntu och blev intresserad. Eftersom att jag var ganska ung och okunnig på den tiden, samt att Ubuntu var relativt ostabilt lämnade jag detta kvar på systemet men använde det nästan aldrig. Det blev istället windows xp som blev min trotjänare under nästkommande år, tills jag bytte till windows vista i samband med ett nytt datorköp runt 2007.

Under 2008 ökade mitt intresse för open source när jag testade meddelandeklienten pidgin för första gången. Jag blev helt förtrollad av hela tanken att folk genom samarbete och entusiasm kunde utveckla en så komplett och stabil produkt, utan att de fick några pengar för det och dessutom släppte hela deras arbete fritt för allmänheten. Eftersom att jag vid den här tiden började använda väldigt många olika chattprotokoll var pidgin en superb lösning, då jag kunde samla all information på ett ställe. Intresset utvecklades vidare när jag började testa musikspelaren songbird och verkligen insåg styrkan i hela open source-tänkandet.

Under våran 2009 började jag bli lite less på min installation av windows vista, den började bli allmänt seg och jag läste någon artikel om att Ubuntu 9.04 var på väg ut. Det slutade med att jag installerade distributionen igen för att ge den en ny chans, jag blev helt förstummad över hur snabbt och stabilt det gick, inte bara det, utseendet hade förbättrats väsentligt. Jag var dock fortfarande tveksam till att byta helt, eftersom att jag spelade en hel del spel i windows och att jag använde en webbläsare vid namn maxthon som jag gillade väldigt mycket. Jag kom på att jag hade läst om wine någonstans och bestämde mig för att testa det ihop lord of the rings online, jag hade även läst om att detta spel skulle fungera helt okej under linux. Jag blev glatt förvånad när jag insåg hur bra det faktiskt gick, i vissa fall gick det bättre än i windows med motsvarande grafikinställningar!

Det var någonstans här jag bestämde mig för att gå över till ubuntu helt, det jobbigaste var att byta från min gamla trogna webbläsare maxthon till firefox. Med installation av en hel drös plugins blev jag dock till sist nöjd med funktionaliteten. De första veckorna med ubuntu blev ganska ihärdiga, det var ju trots allt en helt ny miljö att lära sig. För någon som har blivit skedmatad med microsofts GUI-tänk blev terminalen till en början en stor och irriterande utmaning. "Varför skulle det vara så jobbigt att installera de enklaste av saker i linux!?" tänkte jag då. Men efter någon månad började jag vänja mig vid tänket och höll redan på att bygga program från källkod. Mest därför att jag ville ha det senaste och det som inte fanns i Ubuntus programvarukällor.

Eftersom att jag var van vid att 64-bitars operativsystem hade problem med kompabilitet så körde jag vid det här laget fortfarande en 32-bitar version av Ubuntu. Efter att jag testat att installera ett 64-bitars system av ubuntu på min flickväns dator insåg jag dock hur långt utvecklingen av 64-bitarskompabilitet hade kommit i linuxvärlden. T.o.m flash fanns för 64-bitars firefox, det finns inte ens för windows! Det slutade med att jag bytte till en 64-bitarinstallation.

Under de kommande månaderna som gick bekantade jag mig med många olika open source program och projekt och började inse att valmöjligheterna i linux var näst intill ändlösa. Jag blev till exempel väldigt glad i musikspelaren banshee efter att ha letat ett alternativ rythmbox och songbird (som integrerar väldigt dåligt med gtk och compiz).

Varför började jag då använda linux mint? Jag snubblade faktiskt över linux mint när jag letade efter andra distributioner än ubuntu. Detta var efter att jag jag hade lyckats förstöra min 64-bitarsinstallation av ubuntu, jag ställde till något med en gnomeuppdatering som inte passade med det resterande. Först testade jag fedora, då jag hade hört mycket gott om deras frekventa uppdateringar och att det senaste inom linux alltid var installerat i den här distributionen. Det föll dock på pakethanteringen och standardutformningen av nautilus. Så jag började leta efter alternativ som var mer lika ubuntu. Till slut hittade jag linux mint 7, detta var någon gång i höstas.

Sen dess har jag kikat lite på utvecklingen av linux mint och gillar starkt att det finns ett så gediget och stort svenskt community kring distributionen, fastän det är först nu jag kontaktar det själv. Jag gillar även hur användarna har större inflytande på vad som händer i distributionen och utvecklingen av nya funktioner, än i t.ex. ubuntu.

Just nu väntar jag på en 64-bitars ISO-fil av mint 8, då jag lyckades sabba min tidigare installation när jag försökte uppgradera från linux mint 7. Så jag sitter på en ubuntu live-cd när jag skriver detta, mest för att testa förbättringarna från 9.10 som medföljer mint 8. Jag bootade faktiskt upp i min gamla vista-installation igår, men jag klarade faktiskt inte av att använda det, kändes på tok för segt, ovant och konstigt.

Jag ser att det visst blev en del skrivet, en mindre uppsats till och med :lol:. Jag hoppas att åtminstonde någon finner något nöje i att läsa det hela i alla fall. Undrar ni något mer? Då är det bara att fråga :D.
Rizzly
Level 1
Level 1

Postby tux-sven on Sat Dec 12, 2009 7:02 pm

Hallå,
Jag heter Sven, är född 1950 och bor på platåberget Kinnkulle som ligger mellan Götene och Vänern i Skaraborg.
Har bl.a jobbat som HW-konstruktör på Televerket (elektroniska abonnentväxlar) och hållit på med testning/testprocesser av SW på Ericsson. Numera är jag mestadeles bara "Linux-lobbyist"

På mitt jobb körde vi UNIX (PDP11), fick därefter PC med nå'n win (3.x?). Därefter kom det STORA lyftet, på Ericsson, det stavas SOLARIS och SPARK!! :D

Tänk er, ett superstabilt UNIX på jobbet och sedan Win 98 på min hem-PC... :shock:

Det blev Mandrake, sedan Suse på hem-PC:n (KDE hela tiden) Jag blev lite trött på Suse såsmåningom när jag bl.a. inte kunde få mitt ATI-grafikkort (3650) :twisted: att fungera. Dessutom fungerade inte KDE tillfredsställande längre. 3.5 saknar underhåll och 4:n var bara halvfärdig. Installerade Ubuntu, men kan inte riktigt tycka om det.
Kollade även Pardus lite.

På Linuxportalen.se nämdes Linux Mint ibland, så det blev till att prova det, Jag blev alldeles fascinerad av att det bara funkade. Inget pillande. Visserligen gick inte mitt grafikkort jättebra i Mint 7 heller, men det funkade i alla fall hjälpligt. Mint 8 fick slutligen mitt ATI-kort att snurra bättre än det någonsin gjort. :)

Jag installerar och håller support på ett 10-tal Linux-datorer i min bekantskapskrets. Det övergår mer och mer till Linux Mint. Det är enklast för mig - minimalt pillande vid installationen. Ingen efterinstallation av drivers och codecs. :D
Det bara funkar och funkar och....

De som kommer från Win-träsket kan också förstå användarinterfacet och klarar sig nästan helt utan support.

Jag berättar om Linux och Mint för alla möjliga och omöjliga människor jag möter. De blir ofta intresserade och vill veta mer. Droppen urholkar stenen...

jag har även lämnat förslag till min kommun om en övergång mot öppen källkod, med måttligt gensvar. Man bollade över frågan till IT-avdelningen (som naturligtvis är Win-fanboys) De svarade naturligtvis avvisande.

Jag har även medverkat i "Ring P1" och snackat öppen källkod och Linux. Dessvärre klippte de in nå't pucko efter mig som talade om att Linux och öppen källkod var opålitligt. Det gick tyvärr inte att få in något genmäle till detta.

Jag fick för övrigt en trevlig slogan av en kompis i Göteborg: Linux Mint - När Linux smakar som bäst! :D

På Linuxportalen.se har en del blivit störda på att jag ofta hävdar att Linux Mint bara funkar - inget pill.

Hare gôtt,

/Sven alias tux-sven
tux-sven
Level 3
Level 3

Postby Husse on Sat Dec 12, 2009 7:50 pm

Linux Mint - När Linux smakar som bäst! :D

När då - jo After Eight :)
Image
Don't fix it if it ain't broken, don't break it if you can't fix it
Husse
Level 21
Level 21

Postby Mr Henk on Thu Mar 11, 2010 4:50 pm

Hej!

Hoppas jag skriver rätt nu. Jag är ny i både forum och med linux. Men men..
Skulle fråga vad skillnaden är på alla Linux versioner, så som Mint och alla andra.. Jag instalerade Mint 8 Helena på min dator, och blev då intresserad av vad alla andra versioner är för någe. Gillar Linux Mint än så länge i alla fall...

Med Vänlig Hälsningar
Henk
Mr Henk
Level 1
Level 1

Postby LinAk59 on Sun Oct 31, 2010 8:08 am

Hejsan!
Anders heter jag och är en kille från Skutskär, som föddes 1959. Har nu valt att installerat LMDE, på min dator och är hittills mycket nöjd.
Jag har sedan sommaren 07 kört med Ubuntu på mina datorer men har på senare tid börjat tröttnat på deras påhitt med tex att fönsterknapparna skall sitta till vänster och detta med att man måste hålla på och själv installera codec för diverse olika filformat för att kunna lyssna på musik och kolla filmer. Det blev en massa jobb att ställa om och installera saker när man uppdaterade till senaste versionen.När det nu också börjar skrivas om att dom tänker skicka nästa (11.04) med nytt grafiskt gränssnitt, så fick det mig att börja leta något nytt. Efter att ha provat några olika Linux varianter så fastnade jag för LMDE. Kommer inom kort att köra in LMDE både på min bärbara och på min htpc som jag använder xbmc på.

mvh Anders
LinAk59
Level 1
Level 1

Postby Zwopper on Sun Oct 31, 2010 10:43 am

Välkommen hit Anders, från en annan Anders! :mrgreen:
Image
My artwork at deviantART | My Tweet
CREA DIEM!
Lenovo E320 | 8GB | 512GB Samsung 840 PRO - SSD | Ubuntu 13.10
Zwopper
Level 10
Level 10

Postby Flash_62 on Mon Nov 22, 2010 11:45 am

Hej allihop !

Lasse heter jag och kommer från Stockholm.Har kört ubuntu sedan edgy-releasen.
Men denna Mint-Julia verkar riktigt bra med det mesta klart från start.
Väldigt enkelt att använda även för nybörjare i Linuxvärlden.

Mvh nöjd kund :)
Flash_62
Level 1
Level 1

Postby Zwopper on Tue Nov 23, 2010 3:50 pm

Välkommen hit Lasse!
Image
My artwork at deviantART | My Tweet
CREA DIEM!
Lenovo E320 | 8GB | 512GB Samsung 840 PRO - SSD | Ubuntu 13.10
Zwopper
Level 10
Level 10

Postby Teditiks on Mon Nov 29, 2010 11:15 am

Jaha, då får väl jag också dra mitt strå till stacken... :)
Jag heter Per, bor i Hässleholm, är 30+ (slutade räkna vid 30 och det tar alldeles för lång tid att komma på varje gång nån frågar). Har klyddat med linux sen ubuntu 6 nån gång, men snöade in på Mint när de släppte fyran, Daryna. Dock har jag distrohoppat rätt friskt bara för att se vad andra har att erbjuda. Har fastnat på Mint och Pardus. Känner starkast för kombinationen Debian och XFCE, men på min egen LMDE-installation slutade ljudet att fungera så då blev det 10an. Har dubbelbootat rätt länge med win XP, men på de bärbara i hemmet körs det numera renodlat Mint 10. Håller med alla andra om enkelheten i systemet och varken fru eller barn har några problem att använda linux. Har starka funderingar på att ge min gamla mor en bärbar i julklapp och då självklart med Mint 10 på. När jag inte sysslar med linux så jobbar jag med butiksdatasystem och annan IT i butiksmiljö.
Teditiks
Level 1
Level 1

Postby L.M on Mon Dec 13, 2010 1:40 am

Hej!

Jag är ny inom inom Linux och började med Ubuntu för 2.5 år sedan, provade Mint för 1 år sedan och kände att det funkade bäst. Blev medlem på linuxmint.se i samma veva som här (samma nick) för jag känner väl att det är dags att fördjupa mig inom detta ämne :D

Må väl
L.M
L.M
Level 1
Level 1

Postby Kvik on Wed Dec 29, 2010 2:28 pm

Hej med jer.

Jeg er en dansker som har bosat mig i söderhamn har kørt linux siden ubuntu 7.10, men startede med og teste det med ubuntu 6.06, men faldt tilbage til XP. Nu køre jeg Ubuntu 10.10 og mint 10

Venlig hilsen
Keld
Kvik
Level 1
Level 1

Postby magnusk on Wed Dec 29, 2010 5:26 pm

Hej!
Jag heter Magnus är 55 år och har kört Linux sedan 6-7 år, mestadels Fedora och Ubuntu men även openSUSE och Arch Linux. På sistone har jag labbat en del med Debian och håller just nu på att provköra LMDE 64-bit.
Debian, Ubuntu, Linux Mint and LMDE
magnusk
Level 1
Level 1

Postby linXea on Tue Jan 11, 2011 5:54 am

Tjenamors! Det är väl på tiden att jag presenterar mig själv på den svenska delen av Linuxmint forum. Jag heter Esbjörn, 22år och bosatt i Uppsala. Jag pluggar Cilvilekonom/agronomekonom och har ett genuint intresse för datorer.

Linux var det självklara valet för min del. Jag växte upp med Macintosh datorer och körde linux och mac paralellt i rätt många år. Jag är först och främst en slacker då slackware var den distrobution jag startade med. Jag har sedan dess kört Debian, kateOS, CRUX och gentoo en del. Jag halkade in här på Linuxmint för ett par år sedan när LM7 Gloria 64bit släpptes. Jag använde LM7 under ett par veckors tid innan Slackware64 släpptes, men jag har stannat kvar har ändå. Även om jag inte är någon ubuntu/linuxmint native användare så har jag bidragit med en hel del support, främst på IRC där jag även är operatör för linuxmint. Vill ni mig något är jag alltid tillgänglig där. :D
Image
Dektop: AMD Quad-Core, 4GB RAM, ATI HD3650silent, 33TB harddrive
Laptop: Lenovo Thinkpad x201, Intel core2centrino P9600, 4GB RAM, 750gb
linXea
Level 3
Level 3

Postby nanonisse on Tue Mar 22, 2011 6:22 am

Hej.

Jag heter Mårten Svensson 27 år från Oskarshamn. Jobbar som projekttekniker inom automationsindustrin på Scania i Oskarshamn (DynaMate AB).

Har under många år testat flera distributioner av Linux, men fastande aldrig riktigt för det.
Men för ett år sedan ungefär så installerad jag Linux Mint 9. Blev helt såld på det. Nu har jag kört det fullt ut och kan aldrig tänka mig gå tillbaka till Windows.

Testade LMDE på min laptop igår och wow ....jag är förälskad ;).

Så när jag hämtat min nya SSD disk som nyss kom, så åker LMDE in på rätta skrivbordsdatorn.

Jag kör VirtulBox eftersom jag tycker det är kul att testa och lära mig hur linux fungerar. Kör tex. Arch för att få lära mig konfigurera och installera allt från "scratch", testar olika fönsterhanterare och olika paneler osv.

Men på min skrivbordsdator så vill jag ha ett system som fungerar "out-of-the-box" och inte behöva sitta flera timmar för att få något att fungera. Därav Linux Mint.
Har även kastat ut Windows totalt på alla mina andra datorer. HTPC:n kör XBMC Live, Routern kör PfSense, Servern kör FreeNAS. Laptopen kör LMDE.

MVH
Mårten Svensson
nanonisse
Level 1
Level 1

Postby dagon on Sat Apr 30, 2011 7:17 pm

Halloj!

Jag heter Oskar och kommer ursprungligen från Nacka/Värmdö. (ok... typ 'Stockholm...")
Nu bor jag i ett litet kollektiv en bit sydväst om Kungälv och pillar med skärmsläckaren eller
gärna något annat tekniskt. Ljudgrejer eller så. Drömmen är att få in ett eget paket i Debian.
Mmmmmmm... :P

Har tidigare testat lite olika distributioner men fastnade för debianbaserade såna och håller
nog på att jobba mig mot Debian stable eller LMDE.

Oskar
Image
dagon
Level 7
Level 7

Postby Mintgrön on Sun Jun 19, 2011 12:11 pm

Mintgrön, ja nicket stämmer väl överens med min kunskap :lol: !

Anledningen till att jag installerat Mint 11 Katya Gnome är att jag dels har några gamla datorer, dels blivit direkt ansvarig för ett webbkonto, dels vill pröva på och skaffa mig en egen uppfattning om Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet samt naturlitvis dra nytta av den kunskap, som finns här. Jag kommer att posta några frågor när jag undersökt vad som kan finnas löst sedan tidigare.

Jag är ganska aktiv i SeniorNet Swedens klubb i Göteborg. Bland medlemmarna råder ofta en omvänd arvsordning. Föräldrana får ta över barnens avlagda utrusning. :idea: kan man genom Mint få datorerna att fungera bättre för mail , sociala medier och internetsurf än under Windows samtidigt som ägaren kan använda sig av sin kunskap sedan tidigare?

Jag fick vetskap om Mint av en yngling (naturligtvis) och blev förtjust i att mina användarkunskaper från Windows gick att utnyttja i stor utsträckning. Tidigare gick mina funderingar till Ubuntu men jag har avstått från bekantas rapporter om att det inte var helt lätt att få att fungera.

På 80-talet jobbade jag med minidatorer i allmänhet och PDP11-RSM i synnerhet. Unix var på tapeten då men var (enligt min mening) inte lämpat för produktionskritiska system. Jag kände igen namen när jag läste om systemets historia och utveckling.

Jag pular med hemsidor som en glad amatör. De har legat under andra organisationer så jag har bara behövt bekymra mig om de egna sidorna men inte den övergripande tekniken på webbservern. Nu gäller det att även bemästra bin och etc, php och cgi samt cPanel... Jag tänkte det skulle vara mindre riskfyllt att experimentera på en klient.

Om ni orkat läsa ända hit undrar jag om någon kan ge tips om var man kan hitta en handledning om Terminalhanteraren.

Något som slår mig är att de diakritiska bokstäverna inte återges korrekt. Är det mina inställningar? Jag skriver det här på Windows 7 sv under Internet Explorer 8 :oops: men texten återges inte heller korrekt när jag läser forat i Kataya under Firefox.

För övrigt vill jag tacka för den mycket fina , lättlästa översättningen! Där är inget som stör mig.

:mrgreen:
Mintgrön
Level 1
Level 1

Postby gammelsmurf1 on Mon Oct 03, 2011 4:29 am

Hejsan Svejsan i Lingonskogen!!! :D
Det var ett tag sedan någon skrev, men här kommer iaf min presentation...
f. 1983, bor för närvarande i Tenhult utanför Jönköping.
Måste säga att det här med Linux är en blandad upplevelse. Ibland fungerar det ypperligt,
men ibland kliar man sig fördärvat i huvudet och undrar vad som händer.
Men som tur är finns det ju dessa forum att vända sig till och man lär sig alltid något nytt på kuppen.
För tio år sedan kom jag först i kontakt med Unix, i LTHs datasalar fick man lära sig "ls"-kommandot och mittenknappen på musen,
som kopierade-klistrade, wow. Vilken grej för en windows 3.1 nörd som mig. Ctrl+c, Ctrl+v hade ju inget att komma med. :wink:
Har senaste tiden testat Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, PuppyLinux, DSL, YellowDog på min PS3a, och nu senast Mint.
Så det var min mint-kaka, hoppas det smaka. :)
gammelsmurf1
Level 1
Level 1

Postby Silent Warrior on Thu Oct 20, 2011 4:17 pm

Titta vad som dyker upp om man ser sig omkring! Jag har varit medlem här något år, född samma år som Gammelsmurf, och har tagit examen som musiker från Islands konsthögskola. Till vardags bosatt i Göteborg, men söker i skrivande stund jobb lite här och var.
Jag kom först i kontakt med Linux när Windows XP bestämde sig för att det är ett jäkla oskick att uppgradera sin dator hur som helst (eller var det Win98 som bara lade av?), och blev då rekommenderad Ubuntu i dåvarande bruna utförande. Och jag som precis hade köpt ett rykande färskt X-Fi ExtremeMusic... Sedan dess har jag hunnit med att nosa på alla större Linux-varianter, och en del mindre (bland annat tre eller fyra installationer av Arch - nu kommer det dröja innan jag gör om 'et), och har nu inte mindre än Ubuntu 11.04 på min huvudsakliga dator (dual-boot med Windows, för spel), Mandriva 2011 på mellan-skrothögen (hårdvara som ersatts vid uppgradering - också dual-boot med Windows för spel, men bara tills jag spelat färdigt mina spel från XP-eran), och Mint 11 på denna lilla bärbara. (120 Gb med Vista? Fick för satan knappt plats med händerna på tangentbordet en gång... Musikstudent med MP3-förakt, dra era slutsatser därifrån. Lebensraum!)

Det kanske är värt att nämna att jag har ett visst språkintresse, och talar (förutom svenska och engelska) isländska rätt skapligt, och franska som duger för turism.
Silent Warrior
Level 4
Level 4

Postby Sjoberg7228 on Mon Sep 16, 2013 5:37 pm

Inget drag här på två år ser jag, dags för ändring..

Hej på er, jag heter jocke, bor i västerås och är en mintanvändare sen en vecka tillbaka.
Jag fick några bra tips om hur man installerar Ubuntu som jag testade på skoj och några dagar senare hade jag Mint i en gammal dator.
Mina kunskaper om och med datorer ligger nog rätt långt ner på en skala och jag undrar om jag inte testade det här som någon slags utmaning för att lära mig mer. :)
I stort är jag helnöjd med Mint 15 så här i början, jag har bara lite krångel med batteriet i laptopen som ska lösas, några gånger undrade jag om jag inte tagit mig vatten över huvudet redan när jag skulle ordna en live usb-pinne, men jag lyckades med första datorn och nu funderar jag på om jag ska eller inte ersätta ett windows 7 starter som jag har i en annan laptop.

mvh jocke
Sjoberg7228
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Previous

Return to Swedish