Hej, jag är en 18-årig kille som heter Robin och bor cirka 2 mil utanför Göteborg. För närvarande studerar jag sista året på gymnasiet, teknik med inriktning datorteknik på ett gymnasium i Göteborgsområdet. Mina intressen är ganska vida, men som för många andra här står datorer i centrum, både som intresse i sig och som verktyg för att kunna utöva mina andra intressen. När jag inte sitter vid datorn kan det hända att jag pluggar, ser på tv, lyssnar på musik, är med vänner, eller helst av allt: är med min flickvän.
Nåja, nog om det irrelevanta, här är min nördiga mintografi

:
Jag testade linux för första gången runt 2004-2005, jag hade läst lite om Ubuntu och blev intresserad. Eftersom att jag var ganska ung och okunnig på den tiden, samt att Ubuntu var relativt ostabilt lämnade jag detta kvar på systemet men använde det nästan aldrig. Det blev istället windows xp som blev min trotjänare under nästkommande år, tills jag bytte till windows vista i samband med ett nytt datorköp runt 2007.
Under 2008 ökade mitt intresse för open source när jag testade meddelandeklienten pidgin för första gången. Jag blev helt förtrollad av hela tanken att folk genom samarbete och entusiasm kunde utveckla en så komplett och stabil produkt, utan att de fick några pengar för det och dessutom släppte hela deras arbete fritt för allmänheten. Eftersom att jag vid den här tiden började använda väldigt många olika chattprotokoll var pidgin en superb lösning, då jag kunde samla all information på ett ställe. Intresset utvecklades vidare när jag började testa musikspelaren songbird och verkligen insåg styrkan i hela open source-tänkandet.
Under våran 2009 började jag bli lite less på min installation av windows vista, den började bli allmänt seg och jag läste någon artikel om att Ubuntu 9.04 var på väg ut. Det slutade med att jag installerade distributionen igen för att ge den en ny chans, jag blev helt förstummad över hur snabbt och stabilt det gick, inte bara det, utseendet hade förbättrats väsentligt. Jag var dock fortfarande tveksam till att byta helt, eftersom att jag spelade en hel del spel i windows och att jag använde en webbläsare vid namn maxthon som jag gillade väldigt mycket. Jag kom på att jag hade läst om wine någonstans och bestämde mig för att testa det ihop lord of the rings online, jag hade även läst om att detta spel skulle fungera helt okej under linux. Jag blev glatt förvånad när jag insåg hur bra det faktiskt gick, i vissa fall gick det bättre än i windows med motsvarande grafikinställningar!
Det var någonstans här jag bestämde mig för att gå över till ubuntu helt, det jobbigaste var att byta från min gamla trogna webbläsare maxthon till firefox. Med installation av en hel drös plugins blev jag dock till sist nöjd med funktionaliteten. De första veckorna med ubuntu blev ganska ihärdiga, det var ju trots allt en helt ny miljö att lära sig. För någon som har blivit skedmatad med microsofts GUI-tänk blev terminalen till en början en stor och irriterande utmaning. "Varför skulle det vara så jobbigt att installera de enklaste av saker i linux!?" tänkte jag då. Men efter någon månad började jag vänja mig vid tänket och höll redan på att bygga program från källkod. Mest därför att jag ville ha det senaste och det som inte fanns i Ubuntus programvarukällor.
Eftersom att jag var van vid att 64-bitars operativsystem hade problem med kompabilitet så körde jag vid det här laget fortfarande en 32-bitar version av Ubuntu. Efter att jag testat att installera ett 64-bitars system av ubuntu på min flickväns dator insåg jag dock hur långt utvecklingen av 64-bitarskompabilitet hade kommit i linuxvärlden. T.o.m flash fanns för 64-bitars firefox, det finns inte ens för windows! Det slutade med att jag bytte till en 64-bitarinstallation.
Under de kommande månaderna som gick bekantade jag mig med många olika open source program och projekt och började inse att valmöjligheterna i linux var näst intill ändlösa. Jag blev till exempel väldigt glad i musikspelaren banshee efter att ha letat ett alternativ rythmbox och songbird (som integrerar väldigt dåligt med gtk och compiz).
Varför började jag då använda linux mint? Jag snubblade faktiskt över linux mint när jag letade efter andra distributioner än ubuntu. Detta var efter att jag jag hade lyckats förstöra min 64-bitarsinstallation av ubuntu, jag ställde till något med en gnomeuppdatering som inte passade med det resterande. Först testade jag fedora, då jag hade hört mycket gott om deras frekventa uppdateringar och att det senaste inom linux alltid var installerat i den här distributionen. Det föll dock på pakethanteringen och standardutformningen av nautilus. Så jag började leta efter alternativ som var mer lika ubuntu. Till slut hittade jag linux mint 7, detta var någon gång i höstas.
Sen dess har jag kikat lite på utvecklingen av linux mint och gillar starkt att det finns ett så gediget och stort svenskt community kring distributionen, fastän det är först nu jag kontaktar det själv. Jag gillar även hur användarna har större inflytande på vad som händer i distributionen och utvecklingen av nya funktioner, än i t.ex. ubuntu.
Just nu väntar jag på en 64-bitars ISO-fil av mint 8, då jag lyckades sabba min tidigare installation när jag försökte uppgradera från linux mint 7. Så jag sitter på en ubuntu live-cd när jag skriver detta, mest för att testa förbättringarna från 9.10 som medföljer mint 8. Jag bootade faktiskt upp i min gamla vista-installation igår, men jag klarade faktiskt inte av att använda det, kändes på tok för segt, ovant och konstigt.
Jag ser att det visst blev en del skrivet, en mindre uppsats till och med

. Jag hoppas att åtminstonde någon finner något nöje i att läsa det hela i alla fall. Undrar ni något mer? Då är det bara att fråga

.