Presentation av svenskar.

Swedish Forum

Re: Presentation av svenskar.

Postby guice on Thu Mar 26, 2009 3:12 pm

Hallå!

Emil heter jag, är 20 år och planerar att till hösten studera vid Umeå Universitet till gymnasielärare i samhällskunskap och historia. Jag har lirat omkring med olika distar i något år nu, så jag är rätt så ny på fronten. Fastnade för Mint idag faktiskt, så jag har mycket kvar att se fram emot hoppas jag :D
guice
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

Postby Thermiite on Wed May 06, 2009 5:36 pm

Hallå!

André heter jag, 21 år gammal. Halkade in på linuxspåret för cirka en månad sen ungefär och mint va den disten som föll mig i smaken mest. Har alltid använt windows innan men tyckte inte att övergången va allt för svår. Fast det är ju en hel del grejer som jag fått läsa mig till :)
Thermiite
Level 1
Level 1

Postby Zwopper on Thu May 07, 2009 2:16 am

Välkommen André!
Välkommen till Mint.
Att läsa är bara nyttigt! ;)
Här har du en Linux distribution som dessutom har en Svensk moderator(Husse).
Hoppas du kommer trivas här.

//Anders - aka Zwopper
Image
My artwork at deviantART | My Tweet
CREA DIEM!
Lenovo E320 | 8GB | 512GB Samsung 840 PRO - SSD | Ubuntu 13.10
Zwopper
Level 10
Level 10

Postby Thermiite on Fri May 08, 2009 5:01 am

Zwopper wrote:Välkommen André!
Välkommen till Mint.
Att läsa är bara nyttigt! ;)
Här har du en Linux distribution som dessutom har en Svensk moderator(Husse).
Hoppas du kommer trivas här.

//Anders - aka Zwopper

Mycket tack för det varma välkomnandet :)
Thermiite
Level 1
Level 1

Postby Nicki on Wed May 27, 2009 3:42 pm

Hej.
Jag heter Olle Sandgren är 58 år och bor i Småland.
Har förgäves testat Ubuntu 8.10 resp 9.04, Mandriva 2009.1 PCLinuxOS 2009, openSuse 11.1 och nu Linux Mint 7.
Ville komma bort från Windows pga att det blir bara segare och segare att starta upp.
Äntligen fungerar alltihop och lätt att rota runt i systemet. (Saknade dessa menyer i Ubuntu.) Liknande som i Mandriva, PCLinuxOS. Fick aldrig igång openSuse. Ubuntu fungerade bäst, Mandriva trivdes jag bäst med och Linux Mint är ju kommen ur Ubuntu och det borde väl vara så gott som något (fungerar lika bra som Mandriva).
Det enda jag behövde göra nu var att lägga till i fstab så att min andra hårddisk monterar automatiskt.
Ljudet och skrivaren gick igång direkt.
Tycker själv att Gnome är att föredra framför KDE, speciellt om man har många låtar som skall laddas i musikspelaren.
Tyvärr slänger jag inte bort Windows helt och hållet, kör dual boot. Har tyvärr erfarenheten under 1 års tid att systemet hänger sig på något sätt för eller senare och det är bara att hoppa tillbaks till Windows och sedan installera om hela Linuxdelen. Hoppas nu att detta är ett minne blott. Avvaktar ett tag till och kör väl bara med Linux Mint sedan. Tiden får utvisa det. :D
Nicki
Level 3
Level 3

Postby GRA on Fri May 29, 2009 7:45 am

Hej!

Här är ytterligare en Mint-användare från Sjuhärad (utflyttad Boråsare). Efter att ha tröttnat på det närmast konstanta pysslet med att hålla Windows Vista på någotsånär bra humör började jag för ett par månader sedan titta på vad Linux kunde erbjuda. Målet med övningen var att hitta en distro så enkel och intuitiv att flickvännen slipper supportas, och dessutom vad mig anbelangar i behov av så lite personliga ändringar och tillägg som möjligt. Till slut återstod bara två alternativ, openSUSE och Linux Mint, mitt val blev att bli bigamist(!), flickvännen och Felicia blev damerna i mitt liv! :mrgreen: Häromdagen fick dock Gloria ta över efter Felicia, och gjorde det med den äran. Nu har jag allt jag behöver direkt efter installationen (kodekar etc), samtidigt som en hel del mint-specifika program gör datorn trevligare att handskas med, och jag kan välja själv om jag vill pyssla eller inte, dessutom med terminalen som kraftfull hjälp. Linux Mint har helt klart kommit för att stanna i bägge de laptopar jag använder (Dell Inspiron 1300 och Inspiron 1545).

/Jonas
GRA
Level 1
Level 1

Postby Zwopper on Fri May 29, 2009 11:50 am

Hej Jonas(...& alla andra jag inte morsat på ännu!)
Välkommen/välkomna till Linux Mint-familjen! :D
Image
CREA DIEM!
Zwopper
Level 10
Level 10

Postby Husse on Sat May 30, 2009 12:39 pm

Sjuhärad - då är vi ju nästan grannar :)
Image
Don't fix it if it ain't broken, don't break it if you can't fix it
Husse
Level 21
Level 21

Postby GRA on Sat May 30, 2009 2:05 pm

Husse wrote:Sjuhärad - då är vi ju nästan grannar :)

Jodå, världen är liten ibland! Flyttar dock utomlands efter sommaren, får se om det blir en solsommar eller en Borås-sommar... :lol:
GRA
Level 1
Level 1

Postby bengan on Fri Jun 05, 2009 6:02 pm

hej på er bengt svahn heter jag men kallas bengan för de mesta, gammal rallyförare som konverterat till mc o datorer :) :D , e en nyfiken jävel så nu har jag provat en del olika linux men blivit förtjust i mint o hoppas kunna använda det istället för vista mm. så ni kan förvänta en del konstiga frågor från en riktig färsking me linux
mvh bengan
bengan
Level 1
Level 1

Postby Zwopper on Sat Jun 06, 2009 5:45 am

Välkommen hit bengan! :)
Image
CREA DIEM!
Zwopper
Level 10
Level 10

Postby Micke on Tue Jun 09, 2009 9:25 am

Hallå i stugan, Micke heter jag. 19 år gammal och Bor i det alltid lika soliga Borås :wink:. fick idag den briljanta idén att installera mint, efter att kört Ubuntu ett x antal månader.
har älskat den fantastiska disten hittills.
Micke
Level 1
Level 1

Postby Zwopper on Tue Jun 09, 2009 9:44 am

Micke wrote:Hallå i stugan, Micke heter jag. 19 år gammal och Bor i det alltid lika soliga Borås :wink:. fick idag den briljanta idén att installera mint, efter att kört Ubuntu ett x antal månader.
har älskat den fantastiska disten hittills.

Borås!
Du får du moderator Husse inpå knuten! :D
Välkommen hit!
Image
CREA DIEM!
Zwopper
Level 10
Level 10

Postby Husse on Tue Jun 09, 2009 12:52 pm

Du får du moderator Husse inpå knuten! :D

LOL
19 km (tror jag) till Knalleland :)
Image
Don't fix it if it ain't broken, don't break it if you can't fix it
Husse
Level 21
Level 21

Postby myrenaes on Thu Jul 09, 2009 1:19 am

Utflyttad svensk sedan 1988. Numera i Tucson, AZ. Jag har "lekt" med Linux i snart ett år och kör Mint på en HP MINI. Har fungerande bluetooth mouse och audio, som ubuntu och Centos5 tycks har problem med. Jag är nog ingen linux fanatic ännu men MS imponerar ju inte! Kul att Mint verkar ha en rätt stor svensk och irländsk anknytning.
Jag kan hjälpa till med översättning om det behövs. Min svenska kan bli "rostig" ibland men nog är den bättre än Dolph Lundgren hoppas jag. Ge mig fem minuter och jag talar svenska som en viking!

Det kan bli upp till 112F till helgen här i öknen. Var glada för "ryss värmen och Polen kylan"!
myrenaes
Level 1
Level 1

Postby Zwopper on Thu Jul 09, 2009 5:33 am

@myrenaes
Välkommen till Linux Mint familjen!
Hoppas du stannar länge & får bra upplevelser med ditt nya OS.

*huttrar i regnet*

//Zwopper
Image
CREA DIEM!
Zwopper
Level 10
Level 10

Postby M.O.D on Tue Sep 01, 2009 10:18 am

Hej!

Heter Magnus. Har "emigrerat" till Linux från Mac, inte för att jag ogillar OS X, men för att företaget (Apple) tyvärr börjar bete sig mer och mer som Pyttemjukt. Bor "söder om söder" ibland, och "mitt i smeten" ibland (08 alltså). Började med Ubuntu, har fått genomgå ett par riktiga stålbad för att få min laptop (Fujitsu Siemens M7400) att fungera som den ska. Fördelen med det är att jag har lärt mig mer om hur Linux är uppbyggt än jag annars skulle ha gjort, antar att jag nu så sakta börjat ta mig ur facket "nybörjare". Kan emellertid inte skriva kod, men det vore definitivt kul att lära sig. Det kanske blir tid till det någon gång framöver. Bytte till Mint för att 1) Ljudet dog och jag trodde en clean install av någon ny dist kunde få fart på det hela 2) Jag var nyfiken!

Är mycket nöjd såhär långt, det underlättar givetvis att Mint bygger på Ubuntu, som jag i praktiken redan lärt mig.

Ha det!

Magnus
M.O.D
Level 1
Level 1

Postby Zwopper on Tue Sep 01, 2009 4:30 pm

Hej Magnus!
Välkommen till Linux Mint!
Hoppas du kommer trivas!
Image
CREA DIEM!
Zwopper
Level 10
Level 10

Postby M.O.D on Wed Sep 02, 2009 4:44 am

Zwopper wrote:Hej Magnus!
Välkommen till Linux Mint!
Hoppas du kommer trivas!

Tack Zwopper!

Trivs faktiskt riktigt bra.
M.O.D
Level 1
Level 1

Postby killerbee on Wed Sep 02, 2009 1:46 pm

Hej! Daniel här. Jag bor i Mölndal söder om Göteborg.

Jag kom i kontakt med UNIX (Solaris) första gången när jag började på högskolan i Skövde 1995. Jag blev intresserad av UNIX och dess varianter. Jag var vid den här tiden inbiten Amiga-fantast och hade svårt att förlika mig med tanken att köra Windos. Jag ville köra UNIX om jag skulle byta plattform. När jag fick höra om Linux blev jag genast intresserad. Jag prövade Red Hat och Mandrake runt 1998/1999 samt några andra distributioner under åren men mestadels har jag dock använt Windows.

Det senaste året har jag börjat använda GNU/Linux mer och mer. Jag har då kört Ubuntu men tänkte jag skulle testa Mint. En kollega rekommenderade det och det ser onekligen intressant ut! Enda smolket i bägaren är att ljudet inte fungerar men det gör det inte i Ubuntu heller... :( Men jag jobbar på att försöka lösa det! :)

Jag är fortfarande intresserad av UNIX-varianter generellt så jag skall testa att installera Open Solaris inom kort och tycker även FreeBSD är intressant, men tillgängligheten på Linux känns oöverträffad så det förblir nog huvud OS ett tag framöver. Kör även Mac OS X vilket jag också gillar.

Privat arbetar jag som konsult inom systemutveckling och programmering. Främst med inbyggda system, ett område där GNU/Linux blir mer och mer intressant. Ytterligare ett skäl för mig att lära mig mer om det.

Ses på forumet!
killerbee
Level 1
Level 1

Linux Mint is funded by ads and donations.

PreviousNext

Return to Swedish