Linux Mint 13 ja Windows 7

Tukifoorumi suomenkielisille käyttäjille
Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
KazirangaTiger

Linux Mint 13 ja Windows 7

Post by KazirangaTiger »

Moikka gurut !

Olen asentamassa Linux Mint 13 mun koneeseen ensimmäistä kertaa, koneessa on ennestään Windows 7 (OEM). Haluan säästää kuitenkin Windows 7 niin että mulla olisi 2 käyttistä rinnakkain.

Olen todellakin aloittelija koneitten kanssa, en ole koskaan käyttänyt Linuxia, jopa "helppo" Windows tuottaa mulle vaikeuksia :)

Mun koneen tiedot:

ASPIRE M3201
Windows 7 Home Premium 64 bit SP1
AMD Athlon 7450 Dual-Core Processor
6GB RAM
ATI Radeon HD 4650

Haluan käyttiksen missä voin tehdä perusasiat eli sellaisen mikä käyttää vähän resursseja, netissä surffailu, videoitten katselu, musiikin kuuntelu/editointi , joku vastaava ohjelma kuin Windowsin Word missä pystyy kirjoittamaan, ja sitten pitäisi pystyä tallentaa kuvia ja käyttää taustakuvana, eli ei vaan niitä mitkä ovat valmiina valittavaksi.

Olen ajatellut Linux Mint 13 XFCE versiota mutta sanokaa jos löytyy parempia vaihtoehtoja !

Kiitos etukäteen ! :)
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
vilsu
Level 3
Level 3
Posts: 175
Joined: Wed Jan 16, 2013 2:31 pm

Re: Linux Mint 13 ja Windows 7

Post by vilsu »

Suosittelen lämpimästi Mint Cinnamonia. Se näyttää parhaimmalta ja on Mintin oma systeemi. Mint 13 on Long Term Support eli sitä tuetaan vuoten 2017 saakka. Uudempia tuetaan huomattavasti lyhyemmän aikaa.

Sinun kone pyörittää Cinnamonia loistavasti.

Lataa haluamasi levykuva, polta se DVD:lle ja boottaa koneesi sillä. Voit kokeilla DVD:llä toimiiko koneesi sujuvasti kyseisellä Mintun versiolla, eikä omalle koneellesi tule muutoksia. Sitten kun löydät nätin Mintin josta tykkäät voit ruveta ajattelemaan asentamista.

Mint cinnamon vaatii koneelta vähän ja toimii helkutin sukkelasti vanhallakin koneella. Lisäksi se tosi nätti.

Kaikki haluamasi toimet joita mainitsit, toimivat Mintulla kuin windowissa.

Poikkeukset joissa on ongelmia: jotkut DVD:t joissa on uudet kopiosuojaukset, Silverlight(KAtsomo.fi) on poissuljettu vaihtoehto ja PC pelit ei linuxilla toimi.
Last edited by vilsu on Fri Dec 13, 2013 3:26 pm, edited 1 time in total.
KazirangaTiger

Re: Linux Mint 13 ja Windows 7

Post by KazirangaTiger »

Kiitos vastauksesta !

Ok, täytyy kokeilla sitten Cinnamon versiota !

Miten tuo osiointi kun koneessa on Windows 7 ja mulla on kaikki C-asemalla :roll:
vilsu
Level 3
Level 3
Posts: 175
Joined: Wed Jan 16, 2013 2:31 pm

Re: Linux Mint 13 ja Windows 7

Post by vilsu »

Ensin kopioit kaikki tärkeät tiedostosi talteen jonnekin ulkoiselle kovalevylle, jotta et menetä mitään jos/kun kokeilusi epäonnistuvat.

Linux Mint pystyy ottamaan osion C-asemaltasi ja asentumaan sinne. Ennen Mintin asentamista kannattanee ensin eheyttää Windowsin C-levy.

Mutta valikoi nyt ensin rauhassa se oma Mint -versiosi ja kokeile sitä kaikessa rauhassa, jotta voit varmistua että kaikki oheislaitteesi toimivat varmasti.
KazirangaTiger

Re: Linux Mint 13 ja Windows 7

Post by KazirangaTiger »

Kiitos :)

Ja lisää kysymyksiä, eli on riski menettää tärkeitä tiedostoja vaikka säilytän Windows 7 käyttiksen :?: Täytyy alkaa laittaa tärkeät talteen..

Onko muuten Linux heti käyttövalmiina vai pitääkö ajureita y.m. myös asennella :?:
FireSoul
Level 3
Level 3
Posts: 147
Joined: Mon Jan 28, 2013 5:15 am

Re: Linux Mint 13 ja Windows 7

Post by FireSoul »

KazirangaTiger wrote:Kiitos :)

Ja lisää kysymyksiä, eli on riski menettää tärkeitä tiedostoja vaikka säilytän Windows 7 käyttiksen :?: Täytyy alkaa laittaa tärkeät talteen..

Onko muuten Linux heti käyttövalmiina vai pitääkö ajureita y.m. myös asennella :?:
Moi.
Kyllä Mintin uudet versiot tunnistaa useimmat laitteet ja tekee ajurit.
Usein uusi käyttäjä sotkee asetukset laittamalla sinne lisää ajureita. ;)
Älä siis asenna lisää ajureita,jos toimii jo asennuksen jälkeen.
Tuo Vilsun sanoma Katsomo näkyy nyt jos hakee liitännäisen komennolla,kuten laitoin juuri kommenttina Katsomosta.Minulla ainakin nuo toimii.
Koneesi riittää varmasti useimpiin linux versioihin.
Joitain windows ohjelmia voi käyttää wine ohjelman asentamalla ja vielä enemmän virtualbox kautta.
Kun asennat ,asenna windowsin rinnalle ja asennus tekee automaattisesti tarvittavat osiot.
Älä kryptaa ensimmäisessä asennuksessa,se voi tehdä hankaluuksia.
Katso asennusohje http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=46&t=91140

Toivon tämän auttavan uusia käyttäjiä.
KazirangaTiger

Re: Linux Mint 13 ja Windows 7

Post by KazirangaTiger »

Kiitos FireSoul vastauksesta !

Linkki minkä annoit niin sieltä ei löydy Linux Mint 13 version asennusopasta :?: vai voiko katsoa toisen version opasta kun ne vissin ovat aika samanlaiset :?:

Elikkä Linux pitää asentaa windowsin rinnalle ja asennus tekee automaattisesti tarvittavat osiot ? Mun koneessa on siis kaikki C-asemalla ( kun eheytän koneen niin on vain se C-asema ei mitään muuta). Pakko kysyä että tämä asennusvaihe menee varmasti oikein :)

Lainaten sinun tekstiä " Älä kryptaa ensimmäisessä asennuksessa,se voi tehdä hankaluuksia " Mitä se tarkoittaa ? En ole oikein perillä näitten tietokone termien kanssa :)
vilsu
Level 3
Level 3
Posts: 175
Joined: Wed Jan 16, 2013 2:31 pm

Re: Linux Mint 13 ja Windows 7

Post by vilsu »

Asennuksessa tulee jossain vaiheessa valikko jossa voit valita muistaakseni kolmesta vaihtoehdosta. Yksi niistä on "asenna windowsin rinnalle". Valitse siis se. silloin Linux Mint asennusohjelma nappaa c -asemaltasi jonkinlaisen osan käyttöönsä. Silloin huomaat windowsiin mennessä että C -asemasi koko on kutistunut. Linux on tavallaan ottanut itselleen "D-aseman" kovalevystäsi. Lisäksi jossain asennusvaiheessa on, että "encrypt" se levysi jonne linuxin asennat. Älä valitse siis tuota encrypt -vaihtoehtoa.

Ja sitten. Ota nyt talteen ne tiedostosi sieltä Windowsin puolelta johonkin ulkoiselle kovalevylle. Tämä nyt on kuitenkin se ensimmäinen tehtävä, mikä jokaisen tietokoneenkäyttäjän ON TEHTÄVÄ. Ihan vaan siltä varalta että ______________ (laita viivalle haluamasi katastrofivaihtoehto).
KazirangaTiger

Re: Linux Mint 13 ja Windows 7

Post by KazirangaTiger »

Ok kiitos vilsu !

Vielä sellainen tyhmä kysymys, sitten kun mulla on koneella Linux ja windows niin missä kohtaa pääsee valitsee minkä käyttiksen haluaa käyttää ?
Nimittäin vaimo haluaa käyttää Windowsia... :)
vilsu
Level 3
Level 3
Posts: 175
Joined: Wed Jan 16, 2013 2:31 pm

Re: Linux Mint 13 ja Windows 7

Post by vilsu »

Linuxin asennuksen yhteydessä asentuu myös GRUB -ohjelman. Tämä GRUB käynnistyy aivan ensin, ja tässä ohjelmassa eteesi tulee minimaalinen valikko josta pääset valitsemaan käynnistettävän käyttöjärjestelmän. Onnea.
KazirangaTiger

Re: Linux Mint 13 ja Windows 7

Post by KazirangaTiger »

Kiitos avustanne, ei muuta kuin hommiin :D
KazirangaTiger

Re: Linux Mint 13 ja Windows 7

Post by KazirangaTiger »

Moikka taas, pakko vielä kysyä tuosta GRUB ohjelmasta, eli tapahtuuko se niin että kun koneen käynnistää niin se GRUB ohjelma tulee vielä siinä vaiheessa kun näyttö on pimeä ?
Googlasin sitä GRUB ohjelmaa ja tulee hankalia ohjeita ainakin mulle miten sitä käytetään :roll: Jaksaisitteko vielä valaistaa minua tässä asiassa kiitos !
vilsu
Level 3
Level 3
Posts: 175
Joined: Wed Jan 16, 2013 2:31 pm

Re: Linux Mint 13 ja Windows 7

Post by vilsu »

Kone käynnistyy ja tulee boottiruutu. Sitten aivan ensimmäiseksi tulee GRUB:in valikko. Siitä valitaan käyttis ja sitten käyttis alkaa latautumaan ihan muitta mutkitta.

Grubin asentuminen on erittäin sujuvaa ja mitään vääntämistä tai virittelyä ei tarvita.

Jos sinulla on aivan uusi kone, voi tietynlaisia mutkia tähän juttuun tulla, mutta tuolla sinun koneellasi ei pitäisi näitä kuvioita tulla eteen.
KazirangaTiger

Re: Linux Mint 13 ja Windows 7

Post by KazirangaTiger »

Kiitos kärsivällisyydestä :)
Locked

Return to “Suomi - Finnish”