benieuwd of er iemand hier gaat komen

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
ESM

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by ESM »

De hoge plaats bij Distrowatch geeft volgens mij aan dat het erg lekker gaat met Mint. En terecht :)
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Ja, die plaats hebben ze overigens al een poosje. Maar het gaat prima.

Ik kijk ook wel eens in allerlei forums naar alle problemen, die er met welk Operating System dan ook kunnen zijn..
Er zijn wel eens problemen met Mint, maar véél minder dan bij andere systemen en meestal makkelijk oplosbaar.

Ik gebruik overigens altijd voor backup van het systeem 'Remastersys', dan kun je zonder gevaar zoveel esperimenteren
en repareren als je wilt.. Als het fout gaat zet je de (cd/dvd) .iso terug. En gaan weer..
JohnK6

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by JohnK6 »

Hallo mensen,

vanavond gaat het voor mij gebeuren de eerste ervaringen met linux, heb ondertussen de iso cd gebrand.

Altijd met windows gewerkt dus zal er eerst ook zeker een dual-boot van gaan maken. Draai eigenlijk met tevredenheid hier windows XP-Pro, maar op aanraden van iemand toch eens gaan bekijken wat er allemaal met linux mint mogelijk gaat zijn.

De printer is hier op dit moment druk bezig met uitprinten van de gebruikershandleiding, en ondertussen ben ik alvast goed aan het rondkijken op o.a dit forum.

linux komt bij mij op dit systeem:

AMD XP 2400, 2048 MB geheugen, 1HD van 80GB, 1 van 250GB, 1 van 500GB, dit zijn allemaal nog IDE schijven.

gisteren met behulp van een PCI-sata kaart een sata schijf (160GB) erbij in gehangen, hierop ga ik ook linux installeren.

groeten,

JohnK6.
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Heel leuk. Ik ben benieuwd!
JohnK6

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by JohnK6 »

oke hier dan mijn eerste replay, gedaan via firefox en linux mint gloria.

installatie verliep probleemloos, de dual boot werkt ook prima, tot nu toe nog geen problemen ondervonden.

zo meteen eerst op zoek naar de msn functie en een office pakket.

usb printer van HP werkt met de drivers uitstekend
zometeen telefoon en fototoestel via usb aansluiten kijken hoe dat werkt
nog geen geluid uit de pc, maar daar had ik in het engelstalige gedeelte al wat over gelezen dus dat word kijken hoe en wat

wat me nu als eerste opvalt is dat mijn pc veel sneller zń harde schijven benaderd als in windows,(goed XP-pro is een installatie van 4 jaar oud bij mij)

eerste instantie tumbs up, ga nu verder met bekijken hoe en wat alles werkt.

groeten John.
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Perfekt. :D
Ach, het ene systeem heeft wel eens wat beters of minder dan het andere.
Maar ik moet zeggen, dat ik hier nu al maanden heel content mee ben.
Zoals ik schreef: het is tot nu het soepelste systeem, dat ik ben tegengekomen.
Mijn vroegere distro: jaren PCLOS was ook fijn, maar Mint is wel héél plezierig.
En ik weet niet wat Windows 7 wordt, maar als ze met iets beters willen komen, dan
zullen ze daar bij MS lekker aan moeten werken, denk ik.
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by midas »

Hallo JohnK6...ook goedemorgen hier vanuit het oosten van het land (Ommen) :)

Destijds (2 jaartjes geleden) heb ik gewoon de hele schijf gewist en Ubuntu erop gezet. Nu draai ik meer dan een jaar met Mint en wil ook niets anders. Ook ik kijk met een schuin oog naar PCLOS...maar meer om als tweede distro achter de hand te hebben.

In ieder geval veel plezier met Mint!
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
JohnK6

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by JohnK6 »

ondertussen geluid uit mijn boxen :D, dat werkt alweer mooi, open office is ook geinstalleerd getest en werkt ook goed.

op dit moment bezig om mijn fototoestel welke ik via usb kaart aansluit zichtbaar te krijgen en daar fotoś vanaf kan trekken.

hele andere wereld als XP, het linux gebeuren maar met wat zoekwerk en uitproberen kom ik er wel.

qwestie van flink lezen (o.a op dit forum) en uitproberen :mrgreen:

tot nu toe zeer positief.
JohnK6

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by JohnK6 »

ondertussen fototoestel word ook herkend in linux mint gloria, en is aanspreekbaar en kan fotoś er van af trekken dus weer een probleempje minder :mrgreen:
dutch1

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by dutch1 »

dag allemaal,
leuk is het om deze discussie te volgen.
Is het totale antwoord echter niet:
Linux is ietsiepietsie anders.
Mint is erg goed en ubuntu op een andere manier.
Mint is goed voor de vroegere Windows gebruiker
Windows-gebruiker moeten niet zeuren over het gemis van .exe-files
en ha soms kun je iets niet vonden.
Om die reden heb ik nog steeds maar ik hoop snel niet meer een dual-boot nodig om progjes als yahoo-messenger, en de voip- (buster 12voip, smartvoip goed en eenvoudig te kunnen gebruiken). Dit kan overigens ook met SIP- maar daar snap ik als oude man niets van,lol
Moest dat ff kwijt.


Hans
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Toen ik begon met Linux (PCLOS) heb ik nog jaren een dualboot configuratie gehouden met Windows.
Ook om sommige dingetjes nog te doen met Windows (Millennium).
Zo vond ik Nero InCd makkelijk. Dan kon je b.v. een dvd inrichten als een normale HD of floppy.
Dus dan kon je files individueel wissen.

Nu heb ik een Multiboot systeem met 4 verschillende Linuxen. Kan ik nog eens wat uitproberen.
En gewoon makkelijk. Wat de één niet heeft kan je soms bij een ander vinden.

Dat geeft ook niets. Windows (als je dat erbij houdt) wordt dan weer een tool (gereedschapje).
Het beste is je vrij te voelen bij het gebruik van de PC.
Verkeerd is het 'dwang-gevoel' doordat men een bepaald Operating System zou dienen te gebruiken.
Dat was voor mij juist het probleem van Windows. :D
JohnK6

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by JohnK6 »

Nu ik steeds meer dingen goed werkend krijg, en ik wat bekender word met de infrastructuur van linux-mint-gloria , gebruik ik win -xp steeds minder en minder.

ik ben van oorsprong altijd een wantrouwige gebruiker (tja dat word je vanzelf als je windows gebruikt :lol: ), dus ik ben ook veel tijd bezig met te onderzoeken waarom ik een bepaald programma wel installeer en welke voorlopig nog even niet.
(waarschijnlijk dat daarom mijn xp-pro installatie ook al weer 4 jaar oud is )

in het algeheel is mijn computer vele malen sneller geworden door een veel mindere processorlast, en het veel betere gebruik van het swap-geheugen.

op dit moment aan het bekijken hoe ik bepaalde dingen in de browser uit kan zetten want ik heb een hekel aan al die extra toolbars en dergelijke, ook in xp altijd al zo min mogelijk, aangezien ik nog altijd werk met een 17 inch crt monitor :mrgreen:

maar al met al nog steeds een tevreden gebruiker, trouwens ongelovelijk hoeveel info er te krijgen is als je met een bepaald probleem zit in linux, op aanraden van iemand ook gekeken bij unbuntu omdat enkele problemen die ik ondervind ook al bij unbuntu uitgelegd zijn.
:mrgreen:
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Nu ik steeds meer dingen goed werkend krijg, en ik wat bekender word met de infrastructuur van linux-mint-gloria , gebruik ik win -xp steeds minder en minder.
Ja, twee dingen door elkaar is niet handig, dus dan moet je kiezen.
ik ben van oorsprong altijd een wantrouwige gebruiker (tja dat word je vanzelf als je windows gebruikt
Zeker. Maar ik heb het toch altijd bij grotere stukken software.
Het is zo complex vaak, dat je niet kunt overzien, waar je eventueel vast zou kunnen lopen. En dan?
Dat heb ik vrij veel gehad in mijn computer-leven. Soms is dat dan onoplosbaar, dus dat wantrouwen is prima.
Zo heb ik op dit moment een vuiltje ontdekt in weliswaar Mint 6 nog. Als ik wat andere applicaties heb lopen,
vallen streams na enige tijd af. Ik heb al overal gevraagd en gesnuffeld, ook bij mijn provider, maar het is nog
niet nauwkeurig duidelijk. Niet zo'n groot probleem, maar na tijd blijkt dan zoiets. Kun je nooit van tevoren zien
aankomen.
in het algeheel is mijn computer vele malen sneller geworden door een veel mindere processorlast, en het veel betere gebruik van het swap-geheugen.
Dat heb je altijd met Linux, zeker met software-matig kleiner uitgevoerde Linuxen. Die kunnen vaak ook goed lopen
op oudere machines. Zo heb ik nog een tweede PC hier met een oud PCLOS en Windows ME.
PCLOS doet het daarop prima.
op dit moment aan het bekijken hoe ik bepaalde dingen in de browser uit kan zetten want ik heb een hekel aan al die extra toolbars en dergelijke, ook in xp altijd al zo min mogelijk, aangezien ik nog altijd werk met een 17 inch crt monitor :mrgreen:
Welke browser gebruik je? FF3? Want er zijn er meer in de repository, hè?
maar al met al nog steeds een tevreden gebruiker, trouwens ongelovelijk hoeveel info er te krijgen is als je met een bepaald probleem zit in linux, op aanraden van iemand ook gekeken bij unbuntu omdat enkele problemen die ik ondervind ook al bij unbuntu uitgelegd zijn.
Prima. En ja, Ubuntu kan ook helpen.
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by midas »

Hallo dutchminters,

Na enkele maandjes gedraaid te hebben met Mint Gloria (gnome) in de 32 bits versie....heb ik gisteren besloten de 64 bits versie te installeren. Het kan zijn dat 64 bit nog wat onstabieler is maar daar heb ik eigenlijk nog niets van gemerkt. Ook natuurlijk het ext4 filesysteem weer geprobeerd. Al met al ben ik zeer tevreden met het product dat het mintteam hier nu neerzet. Een heel volledig en compleet product ook. Ik voeg niet meer dan 3 pakketten toe en heb een geheel werkend systeem dat naar mijn smaak functioneert. Kortom, Mint is voor mij een blijvertje...

Groet, Midas
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Misschien heb je hier wat aan, Peter?
http://www.novell.com/communities/node/ ... ux-windows
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

KDE 4 neem ik aan. Je bent niet de enige. :?

En het vervelende is, dat het onderhoud en verdere ontwikkeling van KDE 3.5 eronder geleden heeft.
Dat was nogal populair. Zo zou ik wel weer eens graag een goede versie van Kshowmail willen hebben. Maar nee.
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by midas »

Hallo dwazeterreur,

Het is een duidelijke keuze van Ubuntu geweest om Firefox 3.5 installeerbaar te maken (als Shiretoko browser) naast Firefox 3.013. Met Firefox 3.5 zijn nog teveel problemen om als 'stabiele versie' door het leven te laten gaan. Zoals gezegd kun je dus Firefox 3.5 naast de bestaande (stabielere versie) installeren.

Open daartoe Synaptic en zoek naar 'Firefox 3.5'...vink die aan voor installatie en alles gebeurt als vanzelf. Alleen doen sommige add-ons het niet en zijn alle vertalingen niet beschikbaar (waaronder 'nl' niet). De snelheidswinst is trouwens amper merkbaar t.o.v. de oudere versie.

Vanaf de volgende versie van Ubuntu (9.10 'Karmic Koala') en de volgende versie van Mint wordt de nieuwste versie van Firefox als standaardbrowser meegeleverd.

Groet, Midas
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Ik heb er nog niet naar gekeken. Maar ik kan me bijna niet voorstellen, dat FF 3.5 niet zou kunnen?
Dat het geen upgrade is, maar een versie naast de 3.0,x dat wist ik wél.
Verder heb ik Firefox voornamelijk, omdat er wel aardige plugins zijn. En elke browser heeft zo zijn sterke en zwakke kanten.
Vandaar, dat ik er 4 gebruik. Opera, Epiphany, Seamonkey en Firefox. (Tussen ons: Firefox vind ik eigenlijk een beetje een
flodderig ding. Geeft niets, hij doet het wel met die add-on's.)

Als je LinuxMint 7 'Gloria' zou doen, dan zit ie er wel bij, geloof ik.

Leuk, dat alles werkt. Ik heb het zelf nooit in Windows gebruikt. Windows ME heb ik nog op een oude machine, die het overigens
nog goed doet en die hier nog staat, dát is een dualboot met PCLOS 2007. Ik heb nu een multiboot machine PCLOS minime
PCLOS Gnome/KDE (bijna Ubuntu), Ubuntu 8.10 en MInt 6. Er is nog een partitie voor iets anders en ik heb genoeg harde
schijven voor meer experiment. Ik ben nog steeds heel gelukkig zonder Windows en mét Linux. Zeker met Mint want dat is een
mooi rustig systeem. Van het OS merk je niets, en dat is nou precies wat ik wil. De computer moet maar één ding doen voor mij:
hij moet mij helpen. En niet: ik moet de computer helpen. Wat niet wegneemt, dat een experiment op zijn tijd leuk is. :wink:
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Dank voor het advies. Maar ik wacht dan wel even. Overigens: ik doe het nog met Mint 6. Maar dat zal wel niet erg zijn, neem ik aan?
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Opera heeft een héél mooie feature, als je het nodig hebt.
Stel, je hebt een site of 20 naast elkaar op de tab-balk staan en je wilt een paar refreshen per tijdseenheid, dan kun je dat instellen.
In de pagina gaan staan, rechter muistoets, reload every en vooruit met de geit.
Die site of 20 kun je in een map zetten en elke keer als je die nodig hebt gewoon in zijn geheel laden ->bookmarks en
open all folder items.
Maar die refresh-tijden worden niet meegenomen in die bookmarks, dus elke keer, dat je die uit een bookmark-map laadt
moet je die refresh-tijden weer instellen.

In dat geval kun je de hele sessie plus refresh-tijden opslaan onder ->File, Sessions, save the session, naampje geven enz.
Dan nog instellen in tools-preferences-general-startup->startup dialog en elke keer, dat je de browser dan start vraagt die
naar wat je wilt zien, je home-page of die sessie met 20 sites plus refresh-time of de vorige sessie.
Voor mij persoonlijk erg makkelijk. Geen enkele browser (in Linux) kan die refresh opslaan voorzover ik weet.
Opera is verder een vrij flitsend browsertje.

Dan je vraag over handmatig installeren:
Doe ik vrijwel nooit, ook al omdat je prima .deb(ian) kunt gebruiken, wat een zee van software oplevert.
Maar als je het toch wilt: ik heb dit eens bewaard van een ander Linux-forum:


Ik heb het gedownload en het heet akamaru.tar.gz ik heb geen flauw idee hoe je dat moet installeren.

Open een konsole
Untar je tarball

Code:
$ tar -zxvf akamaru.tar.gz
Als alle standaarden zijn gevolgd in het pakket kan je met volgende commando's de zaak installeren (op voorwaarde dat je een compiler hebt geïnstalleerd):

Code:
$ ./configure
$ make
$su (hier waarschijnlijk sudo)

<<tik je root wachtwoord in>>

# make install

# exit

$

Om te weten waar je bestanden terecht gekomen zijn kun je met

Code:
$ whereis akamaru

de locatie vinden (/usr/bin/akamaru bv.)

Door dan in een konsole akamaru te tikken start het programma op.

Een goede tarball zet ook een extra verwijzing naar het programma in je KDE menu.

Voorzichtig, ik hoop, dat hier geen voetangels en klemmen in zitten. :)
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”