benieuwd of er iemand hier gaat komen

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Good luck! :wink:
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by midas »

Nog even een verlate reactie maar zit Opera niet gewoon in de repo dan? Je kunt natuurlijk allerlei dingen buiten de repo installeren, maar is eigenlijk niet veiligheids-issue nummer één dat je zoveel mogelijk gebruik maakt van de softwarepaketten uit de repo...en zo de kans op virussen en ander trammelant bijna nihil is en blijft?

Opera vind ik ook een hele fijne browser. In het verleden waren er nog wel wat sites niet te openen door Opera (diverse webmail) maar dat is nu gelukkig achter de rug. Gewoon heel veilig en betrouwbaar en ze krijgen beslist niet de aandacht die ze verdienen.

Groet, Midas
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Toen ik begon met Mint 6 zag hem niet in de repo.
Dus heb ik een Debian-pakketje geladen.
Als ik nu in de repo kijk, die in de lijst ook aangeeft, wat geïnstalleerd is, zie ik (dus) Opera.
Je moet zelf even in de repo kijken en als hij er is, kun je hem gebruiken.
Het is het beste om uit de repo te installeren, maar Debian-pakketten zijn niet slecht.
Duysterwald

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by Duysterwald »

Zo, het forum heeft er met mij weer een Nederlandstalige bij. ;) Ik ben geboren en getogen in Nederlands Limburg (maar momenteel woonachtig in Gelderland) en heb op zaterdag 22 augustus jongstleden de overstap gemaakt van Windows XP naar Linux Mint (64-bits versie met Gnome). Ik had al eerder van Linux gehoord, maar was er nooit zo happig op om het uit te proberen, dit vanwege het feit dat vele Windows-programma's en bepaalde apparaten en/of drivers niet zouden werken onder Linux. Op een IRC chat had een vriend van mij me echter enthousiast gemaakt om Linux uit te proberen - hij raadde Ubuntu aan (dat gebruikte hij zelf ook) maar ik ben uiteindelijk (na wat informatie te hebben vergaard over de verschillende Linux distributies) toch maar voor Linux Mint gegaan (eerst had ik ook Fedora overwogen, maar dat schijnt iets te moeilijk te zijn voor beginners). Daarbij speelde ook het uiterlijk van Linux Mint een rol, aangezien ik wel iemand ben die visueel ingesteld is en dus echt iets moois wilt hebben om naar te kijken - ik vind het bijvoorbeeld prettig dat Linux Mint bovenin het beeld geen balk heeft (in tegenstelling tot Ubuntu), want ik wil het scherm wel graag helemaal vrij (en zo groot mogelijk) hebben. Maar ja, that's just me. ;)

Tot nu toe ben ik heel erg tevreden over Linux Mint, moet ik zeggen. 8) Het heeft veel mogelijkheden en de makers hebben duidelijk veel verder nagedacht dan de makers van Windows (misschien wel logisch bij laatstgenoemde, want waarom hard werken om dingen te verbeteren als ze toch al bakken met geld verdienen aan een gebrekkig product?). Het niet kunnen draaien van Windows-programma's is mij hartstikke meegevallen (dankzij Wine, en dankzij Linux-equivalenten van bepaalde Windows-software), evenals apparaten en drivers - tot nu toe doet alles het goed, op mijn toetsenbord na (maar daar maak ik straks op het Engelstalige gedeelte van dit forum nog een topic over) en mijn USB-stick wordt bijvoorbeeld gewoon door Linux Mint gedetecteerd. Dat is dus allemaal top, en ik begin serieus verliefd te worden op Linux Mint (ik wil haast niet meer van mijn computer vandaan, haha :mrgreen: ) - terug naar Windows wil ik op dit moment in ieder geval niet meer! :P

Anyway, tot zover mijn verhaal. ;) Ik dacht, ik laat even wat van me horen in dit subforum. :P
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Duysterweld schreef:
ik vind het bijvoorbeeld prettig dat Linux Mint bovenin het beeld geen balk heeft (in tegenstelling tot Ubuntu), want ik wil het scherm wel graag helemaal vrij (en zo groot mogelijk) hebben. Maar ja, that's just me. ;)
Hoi, Duysterwald! Veel plezier met Mint! :D
Die panels in Gnome-KDE kun je verplaatsen of instellen of ze er moeten zijn of niet. (R-muisknop op een panel enz. Als je wilt kun je er maar 1 doen, maar 2,3, of 4 kan ook. Ik geloof, dat er zelfs nog meer kunnen, maar daar wil ik even van af zijn.)

Ook ik gebruik slechts nog Linux (in multiboot, dan kan er nog eens wat getest worden. Ik heb ook wat meer harde schijf in de PC, dat
geeft nog extra mogelijkheden.)
Ik mis Windows niet. :D En het Mint Operating System merk je niet, je hoeft er niet aan te sleutelen, hoewel dat natuurlijk wél kán.
Heerlijk rustig en goed werkend. Net even gepolijster dan Ubuntu, wat ook best fijn werkt. En heerlijk soepel met installeren van
nieuwe programma's (ook Debian, dus een héél grote hoeveelheid werkende software).
Zo zijn er hier diverse werkende programma's, die het met andere distro('s) nooit deden, en het zoeken naar redelijke programma's
is toch al geen sinecure...

Prachtig OS. Ik ben voorlopig heel tevreden en ik 'blijf'.. :D
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by midas »

Hallo Rijnsma...ik blijf ook!
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

:wink:
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Heel goed! :D
Jij bent ook aardig aan het experimenteren geweest, zie ik al. Leuk hoor. :wink:
Wamukota

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by Wamukota »

Zonet Mint 7 geïnstalleerd ipv Ubuntu 9.04 op mijn laptop en vind het een complete distro. Het menu is valt wel wat breed uit op mijn 1024x768 15" scherm, maar voor de rest tot nu toe enkel leuke ervaringen ermee.

Alain
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Hallo Alain!
Je kunt andere menu's doen uit de applet-lijst. (R-muistoets op panel -> add to panel: main Menu, Menu-bar, ) :wink:
Wamukota

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by Wamukota »

rijnsma wrote:Hallo Alain!
Je kunt andere menu's doen uit de applet-lijst. (R-muistoets op panel -> add to panel: main Menu, Menu-bar, ) :wink:
Had ik al gevonden hoor, Gnome is Gnome hé ;-)

Vind wel weinig Nederlandstalige documentatie, of heb ik erover gekeken?
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Ik heb er nooit naar gezocht. Ik doe het graag in het Engels of Duits en evt. als het moet in het Frans.
Je kunt overigens ook heel goed snuffelen bij Ubuntu. Mint, Debian, Ubuntu is de zelfde sfeer moet je maar denken.
Vraag je iets hier en kom je er niet uit, dan kun je eens proberen bij het NL Ubuntuforum:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php
Meestal gaat het dan wel goed.

Dit is ook nog aardig voor als je als vanouds remasters wilt maken:
http://www.downloadsquad.com/tag/remastersys/
Dat is backup van het systeem, install kan vanuit Menupunt administration -> install
Duysterwald

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by Duysterwald »

rijnsma wrote:Hoi, Duysterwald! Veel plezier met Mint! :D
Bedankt, Rijnsma! ;)
rijnsma wrote:Die panels in Gnome-KDE kun je verplaatsen of instellen of ze er moeten zijn of niet. (R-muisknop op een panel enz. Als je wilt kun je er maar 1 doen, maar 2,3, of 4 kan ook. Ik geloof, dat er zelfs nog meer kunnen, maar daar wil ik even van af zijn.)
Oh, dat wist ik niet - weer wat nieuws geleerd. ;) Maar ja, ik blijf toch lekker bij Mint - vergeleken bij Mint lijkt Ubuntu qua uiterlijk toch een beetje "doods" (ben sowieso geen fan van het saaie beige, dus dan liever het frisse mintgroen gecombineerd met zwart). :P
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

hommel wrote:Zelf mis ik die kleine icoontjes onder op de balk dit had Ubuntu wel dat was makkelijk je kan dan kan je snel even naar een leeg blad.
Om dan weer een ander programma op te starten of even naar internet te gaan maar misschien vind ik dit nog wel.
Voor de rest is alles bijna gelijk aan Ubuntu werkt tot nu toe zeer goed. :)
Te vinden met R-click van de muis -> Add to panel -> en dan kiezen onderin de lijst Window list of Window selector of Workspace switch.
En instellen daarvan ook weer R-muis preferences

Om alle leuke handigheidjes en leuke prog's te vinden, dat kost wat tijd, dus panikeer niet.
En vraag gerust, ik beantwoord graag wat ik weet. :D

Nog een paar links:
http://ubuntulinuxhelp.com/top-100-of-t ... lications/
removed/

En er is op het net nog veel meer verwijzing naar van alles.
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Duysterwald wrote:
rijnsma wrote:Hoi, Duysterwald! Veel plezier met Mint! :D
Bedankt, Rijnsma! ;)
rijnsma wrote:Die panels in Gnome-KDE kun je verplaatsen of instellen of ze er moeten zijn of niet. (R-muisknop op een panel enz. Als je wilt kun je er maar 1 doen, maar 2,3, of 4 kan ook. Ik geloof, dat er zelfs nog meer kunnen, maar daar wil ik even van af zijn.)
Oh, dat wist ik niet - weer wat nieuws geleerd. ;) Maar ja, ik blijf toch lekker bij Mint - vergeleken bij Mint lijkt Ubuntu qua uiterlijk toch een beetje "doods" (ben sowieso geen fan van het saaie beige, dus dan liever het frisse mintgroen gecombineerd met zwart). :P
Oh, maar desktops kunnen zo aangepast worden, hoor. Ander plaatje er achter of zonder plaatje met je eigen kleur en ook Ubuntu ziet
er plots heel anders uit. Ik heb Mint ook heel anders dan groen.
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Geen dank, ik vind het leuk, als iemand plezier heeft met een goed. OS. :D
JohnK6

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by JohnK6 »

ondertussen hier nu een maand of3 aan de linux, en ik merk dat ik meer en meer linux-mint gebruik :mrgreen: in verhouding dus nu ong 80% linux en 20% xp-pro met sp2.

zeer tevreden gebruiker kan ik dus wel zeggen, en tot nu toe super stabiel.
rijnsma

Re: benieuwd of er iemand hier gaat komen

Post by rijnsma »

Ja, in het begin is het even een tikje aanpassen.
Ik gebruik nog alleen maar MInt en PCLOS.
Mint is zeer stabiel. :wink:
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”