Linux Mint 7 start niet

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: Linux Mint 7 start niet

Post by midas »

Hallo jonkersvanessen, welkom op dit forum!

Mmm...met dualbooten naast Vista heb ik helaas geen ervaring (heb vorig jaar gelijk heel windows eraf gepleurd). Maar doet Mint als live-CD het wel goed? Heb je sowieso de download gecontroleerd met de md5-checksum. Daarna de DVD gebrand op de meest langzame snelheid (erg belangrijk). Na branden van de DVD zie je bij opstarten de optie voor een controle van de DVD/CD. Zou ik beslist even doen.

Momenteel zet ik een ISO altijd op een USB-stick van 4 gieg (middels Unetbootin). De PC of laptop moet in dat geval wel opstartbaar zijn vanaf USB. In ieder geval heb ik nu geen problemen gehad met een slechte burn.

Hoe een checksum te doen en de gebrande CD/DVD te controleren staat uitvoerig beschreven in de Mint-handleiding. Die kun je als pdf downloaden vanaf deze site. Probeer ook even een andere download-locatie en de niet-torrent versie te downloaden.

Tja...ik zou dus even herinstalleren, heb ik zelf ook weleens moeten doen en daarna liep alles opeens wél.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: Linux Mint 7 start niet

Post by midas »

Is eigenlijk wel een vereiste om het gedownloade ISO-bestand even met een md5-checksum te controleren alvorens wederom te branden. Als het goed is wordt je mint-partitie gewoon overschreven. Wel even opletten dus dat je windows-partitie niet overschreven wordt. Maar zoals gezegd...met dual-boot heb ik geen enkele ervaring.
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: Linux Mint 7 start niet

Post by midas »

Hallo Jonkersvanessen...en nu langzaam branden. In ieder geval niet sneller dan 4x. Wanneer je in het forum uitkijkt naar het onderwerp 'Installation & Boot' dan zie je verschillende keren problemen met opstarten Mint onder dual-boot opduiken. Meestal is het dan zaak iets in het opstartmenu van grub te veranderen. Heb ikzelf nog niet bij de hand gehad dus weet niet precies hoe zoiets in zijn werk gaat. Is je engels een beetje goed dan kun je altijd daar even je vraag stellen mocht je er niet uit komen. De checksum is trouwens goed gegaan...het gaat erom dat de letter/cijfercombinatie goed overeenkomt. En dat is dus zeker het geval.

Prettig weekend alvast en meld je maar weer mocht je er helemaal niet uitkomen...
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: Linux Mint 7 start niet

Post by midas »

Nog even wat door hoofdtopic 'Installation and boot' gelezen. Dan zie je veel problemen met Vista en Mint onder dual-boot opduiken. Ik zou dus met herinstallatie maar eventjes wachten dus. Waarschijnlijk moet er toch iets in Grub veranderd of aangepast worden. Zover rijkt mijn kennis echter niet. Onder 'Installation & boot' zie je op de tweede plaats bovenaan wel een mooi topic staan wat de lading dekt. Het heet 'The definitive dual-booting guide'. Het behandelt allerlei onderwerpen waarom het met dual-booting mis kan gaan. Heel veel succes!

Groet, midas
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: Linux Mint 7 start niet

Post by midas »

Nou, zoveel fout gegaan is er heus niet hoor. In ieder geval is je windows-partitie nog goed in tact. Bij installatie heb je (denk ik) gekozen voor 'installeren Mint naast de bestaande partities' (eerste keuzevakje). Om de eerdere Mint-partitie kwijt te raken en Windows in tact te laten had je waarschijnlijk handmatig moeten partitioneren. Maar dat is best wel wat eng om te doen.

Het wijzigen van partities (om één mint-install kwijt te raken) kan waarschijnlijk onder Vista....al zou Vista waarschijnlijk niet het bestandssysteem van linux (EXT3 of EXT4) herkennen. Beter is het om het met een tooltje als GParted of Parted Magic te doen...valt ook zo als iso binnen te halen en te branden op CD. Dan maak je zo weer van de linuxpartitie's een NTFS of FAT32 bestandsindeling. Kan beter iemand in jouw directe omgeving even doen die dat vaker heeft gedaan. Het zou ook direct vanuit Vista moeten kunnen...maar met Vista eigenlijk nooit gewerkt.

Wat voor laptop is het? Welke processor, intern geheugen (hoeveel) en wat voor videokaart? De uitgebreide linuxdistro's met Gnome of KDE (zoals Mint/Ubuntu) zijn qua systeembelasting bijna net zo zwaar als Windows XP. Wanneer de laptop dus vrij oud is kan het draaien van een LiveCD weleens een te zware opgave zijn. Hoor je trouwens de LiveCD wel opstarten?

(Mint 7 is onder de motorkap eigenlijk Ubuntu 9.04...kijk daarom ook eens op http://www.ubuntu-nl.org op het forum aldaar voor nl-ondersteuning. Voor heel goede tips kijk ook even op http://sites.google.com/site/computertip/Home )
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: Linux Mint 7 start niet

Post by midas »

Mint 7 en de LiveCD zouden het moeten doen op een laptop met 512mb geheugen en de AMD-chipset. Weet je zeker dat je wel de 'gewone' 32 bits versie als ISO-bestand hebt gedownload en niet de 64 bits versie??? De laptop moet denk ik op de 32 bits versie. Buiten dat is het altijd raadzaam eerst met de 32 bits versie te starten. Is vaak net stabieler en er zijn meer drivers voor. Ik draai ook gewoon met de 32 bits Mint op een 64 bits laptop. Schrijf ik ook nu dit berichtje op...

(Eventueel commando...zou dos moeten zijn en gaat mijn kennis helemaal te boven...)

Groet, Midas
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: Linux Mint 7 start niet

Post by midas »

Oh sorry! Ik zou al aan het eerder door jou opgegeven checksum kunnen zien dat je inderdaad de 32 bits versie gedownload hebt. Tsja...dan blijft het vreemd dat deze versie niet wil opstarten op jouw laptop. Zou mogelijk kunnen zijn dat jouw BIOS-instellingen niet goed staan. Maar dat valt van hieruit moeilijk in te schatten.

Wel kun je nog proberen om een andere linuxdistro te downloaden en op CD te branden. Een heel andere distro is dan bijvoorbeeld PCLinuxOS 2009.2

Kun je downloaden vanaf www.pclinuxos.nl

Doet deze het vervolgens ook niet...dan is het voor 95% zeker dat het je BIOS betreft.
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: Linux Mint 7 start niet

Post by midas »

Dag Hommel...bedankt voor je reactie! Het blijft altijd een feit dat de ene laptop beter werkt op die distro en een andere laptop beter werkt op een weer geheel andere. Op mijn Fujitsu Amilo kan ik met de laatste versies van Mandriva absoluut niet uit de voeten. Mint 7 is onder de motorkap inderdaad bijna identiek aan Ubuntu 9.04. Wil er iets niet helemaal lopen dan kun je dus even kijken op het Ubuntu-NL forum of de foutmelding erbij staat. Vaak succes verzekerd!

Groet, Midas
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: Linux Mint 7 start niet

Post by midas »

Maar onderhand snappen wij elkaar wel hoor :D
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
midas
Level 4
Level 4
Posts: 278
Joined: Sun Nov 25, 2007 3:47 am
Location: The Netherlands

Re: Linux Mint 7 start niet

Post by midas »

Dat is helemaal nog niet zo gek Hommel! Alleen met een upgrade van een oudere versie naar een nieuwere versie blijven altijd nog resten van de oude versie achter. Het eindresultaat blijft altijd een beetje onvoorspelbaar. Daarom geniet altijd een fresh-install de voorkeur. Maar je kunt het altijd even proberen...een andere distro die het wel doet is immers heel snel weer geinstalleerd (Mandriva in jouw geval). Zorg wel even dat je voor het experiment even al je personal files veilig stelt in een back-up. Groet, Midas.
Linux Mint 17.3 Cinnamon (64 bits)
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”