[OPGELOST} PC schakelt niet uit

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
ronney

[OPGELOST} PC schakelt niet uit

Post by ronney »

Sinds kort heb ik een clean install gedaan met Linux Mint 8. Daarvoor had ik Ubuntu 8.04LTS en hiervoor een kleine tussenstap naar Windows 7. Het kriebelde weer en ben deze keer eens overgestapt naar Linux Mint 8. Eerste indruk is prima..alles werkt out of the box. Heerlijk om weer terug in Linuxland te zijn.
Het probleem wat ik toendertijd met 8.04 had is dus het probleem dat mijn PC niet uitschakelde als ik op afsluiten drukte.
Bij 8.04 moest ik wat aanpassen in GRUB. Hier even het citaat wat ik toen deed:
"Doe het volgende: sudo gedit /boot/grub/menu.lst
Ga dan naar de regel van je kernel:
Voorbeeld:
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=e52729dc-3f55-490b-89f7-6e101188405c ro quiet splash acpi=force

Het gaat er dus om dat je achter de getallen met de c erachter het volgende achteraanplakt: ro quiet splash acpi=force

Even opslaan en dan opnieuw opstarten en dan kan je hem weer normaal laten afsluiten."
Je raad het al... hoe kan ik dat aanpassen in Helena 8 zodat mijn PC weer normaal afsluit? Want grub zit er nu niet in.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
ronney

Re: PC schakelt niet uit

Post by ronney »

Ondertussen de oplossing zelf gevonden.
Mocht je pc niet uitgaan nadat je op afsluiten hebt gedrukt, doe dan het volgende:

Code: Select all

sudo /etc/default/grub
Je ziet dan de regel: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
Voeg daar dus acpi=force aan toe

De regel zit er dan zo uit: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash acpi=force"
Druk dan op opslaan
en dan

Code: Select all

sudo update-grub

De PC schakelt nu gewoon uit. Doet hij het niet de eerste keer, dan na het opnieuw opstarten zal de PC gewoon uitschakelen als je op afsluiten drukt.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”