Vragen over Linux Mint

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
landrex

Vragen over Linux Mint

Post by landrex »

Hallo
Ik ben al een tijdje bezig met linux. Tot nu toe eigenlijk altijd met Ubuntu. Aangezien ik toch zat te denken om over te stappen, had ik nog wel een paar vragen voor dat ik beslis of ik daadwerkelijk wil overstappen naar Linux Mint.

Ik had al live cd's gedownload en uitgeprobeerd, het ziet er goed uit. Linux Mint 11 en 12 werken niet op mijn laptop. Maar dat probleem heb ik ook bij Ubuntu 11.04 en 11.10. Dat schijnt wel op te lossen zijn alleen wilde ik dat proberen bij de live cd voor ik het definitief installeer. Ik had al gezien dat er een installer is die net zo werkt als Wubi voor Ubuntu.

Maar ik heb deze vragen.
Kun je via updatebeheer kiezen om alleen de updates van de versie die gebruikt te installeren zonder dat je de nieuwste Linux Mint versie krijgt?
Is Linux Mint inderdaad lichter en daardoor sneller dan Ubuntu?
Werkt Linux Mint ook met zoiets als pakketbeheer (synaptic)?
Kun je ook pakketbronnen toevoegen?
Alvast bedankt voor reacties!
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29507
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Vragen over Linux Mint

Post by xenopeek »

Hallo & welkom!

1. Linux Mint main edition doet geen automatische installatie van een nieuwere Linux Mint versie. Dit is officieel ook niet ondersteund. De officiele manier om naar een nieuwere versie van Linux Mint te gaan, is door deze te installeren (vanaf de DVD). Dus als jij Linux Mint 11 installeert, dan blijf je op die versie tot jij zelf een nieuwere versie installeert. Uiteraard krijg je wel security updates en bugfixes.

LMDE, de op Debian gebasseerde Linux Mint, is een "rolling release." Deze heeft geen versienummer, en je software wordt hierbij steeds geupdate als er een nieuwe versie beschikbaar komt.

2. Of Linux Mint lichter en sneller is dan Ubuntu? Ik heb geen Ubuntu dus dat kan ik niet vergelijken. Gezien Linux Mint main edition op Ubuntu is gebaseerd zit het verschil met name in de desktop environment (Unity vs GNOME 3). Als je computer niet zo snel is, of weinig geheugen heeft bijvoorbeeld, dat zou je kunnen overwegen om Linux Mint 11 LXDE versie te gebruiken. Die is zeker lichter en sneller dan Ubuntu met Unity.

3. Linux Mint (ook LMDE) heeft standaard de Software Manager, Update Manager en Synaptic Package Manager voor pakketbeheer. Op de command prompt ook de standaard Debian tools zoals dpkg en apt.

4. Pakketbronnen toevoegen is geen probleem. Bovendien is Linux Mint main edition compatible met Ubuntu, je kunt dus ook PPA's gebruiken.

Als je Linux Mint 12 gaat proberen, raad ik aan om zeker Cinnamon te gaan proberen! Het is nog in ontwikkeling, maar je kunt het toevoegen aan een bestaand Linux Mint 12 installatie (en dan in het login scherm kiezen of je het wilt gebruiken). Zeker met de 1.2 versie die verschenen is begint het erg mooi te worden. Lees meer hier en hier.

V.w.b.t. de problemen dat je Linux Mint 11 en 12 niet vanaf de Live CD kan uitproberen, waarschijnlijk heb je dan een video kaart van Nvidia of AMD (voorheen ATI). Als je op het aftel scherm tijdens het opstarten op een toets drukt, krijg je een menu te zien waar je kunt kiezen hoe je wilt starten. Druk op de Tab toets op de opstart parameters aan te passen. Vervang "quiet nosplash" op die regel met "nomodeset acpi=off" (zonder de quotes). Meestal kan je dan wel starten.

Als je minstens 2 GiB geheugen hebt, kan je als alternatief ook VirtualBox installeren op Windows of Ubuntu. Vanaf daar kan je ook de Linux Mint 11 of 12 DVD uitproberen, in een virtuele machine.
Image
landrex

Re: Vragen over Linux Mint

Post by landrex »

En hoe zit het met de verschillen tussen ubuntu 10.10 en linux mint 9 lxde? Ik kreeg de versies vanaf 11.04 niet standaard draaiend op de laptop. Na installatie valt dat misschien wel aan te passen, maar unity draait waarschijnlijk niet geweldig op de laptop. Op de pc draaiende 11.10 ook matig.

Zelf heb ik deze laptop: http://tweakers.net/pricewatch/267864/p ... l#tab:info
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29507
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Vragen over Linux Mint

Post by xenopeek »

Dan zou ik zeker voor LXDE gaan :mrgreen: Dat moet goed samenwerken met jouw laptop (qua CPU belasting en geheugen gebruik).

Linux Mint 11 LXDE zou op zich goed moeten werken, maar je kan inderdaad voor versie 9 gaan. In mei zal naar verwachting versie 13 met LXDE uitkomen, wat weer een LTS release is (als opvolger voor versie 9).

Met Linux Mint LXDE krijg je allerlei software direct geinstalleerd (met name voor afspelen van multimedia op je computer of via je browser), of is het makkelijker te installeren, of een nieuwere versie dan beschikbaar op Ubuntu.
Image
landrex

Re: Vragen over Linux Mint

Post by landrex »

Oke, dank voor het advies!

Op de live cd kwam ik daar al achter. In browser werkte flash direct! Dat scheelt weer na het installeren van Mint! En na het installeren krijg je gelijk de mogelijkheid om Mint bij te werken naar de dvd versie toch?
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29507
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Vragen over Linux Mint

Post by xenopeek »

Yep, in het welkom scherm zit een link om te upgraden naar de DVD versie. Er is na het drukken daar op, ook geen verschil tussen de CD en de DVD versies.
Image
landrex

Re: Vragen over Linux Mint

Post by landrex »

Dat is handig!

Ik kies voor Mint 9 LXDE omdat de waarschijnlijk zonder beeld start. Dat probleem had ik ook bij Ubuntu vanaf 11.04. Ik heb een geïntegreede Intel videokaart. Bij Ubuntu was het nog niet gelukt om de livecd met beeld te starten. Daarom 9. Als dat probleem dan éénmaal is aangepakt, stap ik denk ik over naar 11 of de opvolger daarvan.
AlbertP
Level 16
Level 16
Posts: 6701
Joined: Sun Jan 30, 2011 12:38 pm
Location: Utrecht, The Netherlands

Re: Vragen over Linux Mint

Post by AlbertP »

Op de CD kun je "compatibility mode" kiezen (je kunt omlaag met de pijltjestoetsen bij "Auto boot in 10 seconds") en dan kun je meestal prima opstarten. Mint 11 en vaak ook 12 doet het zo prima op Intel, met Ubuntu is het inderdaad een ander verhaal.
Registered Linux User #528502
Image
Feel free to correct me if I'm trying to write in Spanish, French or German.
landrex

Re: Vragen over Linux Mint

Post by landrex »

AlbertP wrote:Op de CD kun je "compatibility mode" kiezen (je kunt omlaag met de pijltjestoetsen bij "Auto boot in 10 seconds") en dan kun je meestal prima opstarten. Mint 11 en vaak ook 12 doet het zo prima op Intel, met Ubuntu is het inderdaad een ander verhaal.
Die had ik gezien en geprobeerd, maar ook dan hou ik een zwart beeld. In ubuntu had ik al noapic en vga=829 geprobeerd bij de live cd. Maar ik zou even niet weten welke oudere opties er zijn.

Nog wel een vraagje: is het in Mint 9 ook mogelijk om veel lettertypes/-groottes aan te passen?
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”