Mintin työpöytävaihtoehdot

Tukifoorumi suomenkielisille käyttäjille
Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
HaMi

Mintin työpöytävaihtoehdot

Post by HaMi »

Käytän vain pitkän tuen jakeluita. Ubuntu siirtyi Unity työpöytään, ja se nyppii minua, kun Gnome kakkoseen totuin ja tykästyin, eivätkä vm.2005 koneeni tuskin Unitya pyöritä. Olen ymmärtänyt niin, että seuraava Mint LTS, eli 13 tulee joskus kesällä. Työpöytävaihtoehdot ovat minulle hepreaa. Mitä suosittelette näinkin vanhaan koneeseen? Mitä mieltä olette Cinnamonista?
PS. Onko Teuccan moderoima Mint-sivusto lopetettu, kun en löytänyt sitä mistään?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Vidar

Re: Mintin työpöytävaihtoehdot

Post by Vidar »

Hei,

asensin muutama päivä sitten lmde update pack 4:n ja jouduin samalla vaihtamaan työpöytäympäristön. Uusi MATE, eli vanhan classic Gnomen näköinen työpöytä tuli paketissa mukana, ja asensin kokeilumielessä myös Cinnamonin. Cinnamonia en saanut omalla noin 4-5 vuotta vanhalla läppärillä edes auki, ja classic gnome tuntui omasta mielestäni jo liiankin classicilta, eli vanhalta.

Testi mielessä avasin Synapticin ja asensin XFCE4-paketin ja mint-configurationit xfce työpöydälle. Olen kyllä muutaman päivän käytön jälkeen oikein tyytyväinen! Käyttöliittymä on mint- teemalla vanhan tutun gnome 2-käyttöliittymän tapainen ja vapaasti muokattavissa. XFCE tuntuu myös käytössä kevyeltä ja responsiiviselta. Suosittelen ehdottamasti kokeilemaan!

Itsellähän on nyt ohjemiston osalta erään lainen hybridi, eli xfce on käytössä, mutta taustalla on myös gnome paketteineen ja ohjelmineen. xfxe:ssä voi myös käyttää kaikkia gnomen ohjelmia, ne tosin saattavat latautua hieman hitaammin.

Tässäpä omia kokemuksia, kertokaa toki muutkin!
HaMi

Re: Mintin työpöytävaihtoehdot

Post by HaMi »

Kiitos tiedoista.
Olen häämäntynyt runsaudenpulan edessä, mitä otan Mint 9:n ja Ubuntu 10.04:n jälkeen? Kiirettä ei tosin ole, sillä niidenkin tuki jatkuu vielä ensi vuoden kevääseen. Ubuntu kuoppasi Gnome2:n kokonaan, ja nyt sen vaihtoehtoina ovat Unity, tai Kubuntun KDE, Lubuntun LXDE, ja Xubuntun Xfce4. Samat on tarjolla Minttiin poislukien Unity. Kaikki nuo työpöydät voi asentaa yhteen ja samaan Ubuntuunkin, kuten teinkin, mutta mielestäni siinä syntyi sekasikiö, kun KDE:n omat sovellukset änkeytyivät myös Gnome kakkoseen.
KDE on saanut havaintojeni mukaan kylmiä pyyhkeitä hitaanlaisena, kevyt LXDE sopii tosi vanhoihin heikkotehoisiin koneisiin, joten vaihtoehdoikseni jäävät Mint MATE, Mint Xfce4, tai Xubuntu.
Mint on mukavampi siinä mielessä, että se on asennuksesta heti käyttövalmis, ja sen päivitystarkastukset ovat huomaamattomia eivätkä huudata Ubuntun lailla vanhoja koneitani.

Edit:
Tässä sainkin vahvistuksen Vidarin ehdotukseen niin Mintin, kuin Ubuntun (Xubuntun) osalta:
"After Unity and Gnome 3, if i can't go on Gnome 2 on the last ubuntu, i think i'll kill every gnome programmer and go to xfce.."

http://www.youtube.com/watch?v=5gz3nj2E ... re=related

Toiseen koneeseeni tulee Mint 13 LTS Xfce, ja toiseen Xubuntu 12.04 LTS. Molemmat 5 vuoden tuella.
Teucca

Re: Mintin työpöytävaihtoehdot

Post by Teucca »

HaMi wrote:PS. Onko Teuccan moderoima Mint-sivusto lopetettu, kun en löytänyt sitä mistään?
Moro HaMi!
En ole lopettanut Mint-sivuja! ne on siellä missä pitääkin eli http://linuxmint-fi.info/
Lopetin vain foorumin samalla kun siirsin sivut toiselle edullisemmalle serverille, vähän ennen kuin siirsin sivut alkoi foorumille tulla toista sataa spämmärietä päivässä.
Tämä on hyvä paikka Suomen Mint foorumille.

Teucca
savis21

Re: Mintin työpöytävaihtoehdot

Post by savis21 »

Xfce4 työpöydällä pyörivä LMDE on aika hyvä vaihtoehto. Ei mitään extraa mutta kevyt työpöytä ja toimii IBM T41 läppärissänikin joutuisasti.
Locked

Return to “Suomi - Finnish”