Mint in het Nederlands voor niet-Engelse gebruikers?

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Skara Brae

Mint in het Nederlands voor niet-Engelse gebruikers?

Post by Skara Brae »

Ik heb bij deze een klein vraagje. Is Linux Mint (al) geschikt voor Nederlandstalige mensen die weinig Engels kennen? Zouden ze Engelse termen/zinnen/(pop-up) windows tegenkomen (die ze dan niet/moeilijk zouden snappen)?

Ik kan namelijk spoedig misschien de laptop van een collega op het werkt terug in orde brengen, en het lijkt me interessant om er ook Linux Mint op te zetten :D Maar dan zou er best zo weinig mogelijk Engelse termen, woorden en zinnen te zien mogen zijn... Niet iedereen is immers even "handig" bij het zoeken naar antwoorden op het internet als wij (hier) allemaal. En aangezien het een collega van het werk is, heb ik met die collega buiten het werk eigenlijk geen contact (en kan ik dus ook geen "Helpdesk" spelen).

En dit gezegd zijnde: hoe zit het met programma's? Zijn die ook in het Nederlands, wanneer men kiest voor de Nederlandse "versie" van Mint?

Ik heb Linux al altijd in het Engels geïnstalleerd, dus zat (zit) ik me dit af te vragen.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
AlbertP
Level 16
Level 16
Posts: 6701
Joined: Sun Jan 30, 2011 12:38 pm
Location: Utrecht, The Netherlands

Re: Mint in het Nederlands voor niet-Engelse gebruikers?

Post by AlbertP »

Het komt wel eens voor dat Mint niet direct Nederlands wordt als je Nederlands kiest, maar meestal gaat het goed tijdens de installatie. Als je toch een Engelse Mint krijgt is dat meestal opgelost door updates te installeren.
Veel van de programma's op Linux zijn ook in het Nederlands vertaald. Voor Firefox en Thunderbird kun je de pakketten firefox-locale-nl en thunderbird-locale-nl downloaden. Van andere programma's wordt vaak automatisch de Nederlandse vertaling gebruikt.
Registered Linux User #528502
Image
Feel free to correct me if I'm trying to write in Spanish, French or German.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29597
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Mint in het Nederlands voor niet-Engelse gebruikers?

Post by xenopeek »

AlbertP heeft gelijk; voor aantal applicaties zal je een extra pakket moeten installeren. Voor meeste applicaties werkt het meteen. Misschien moet je voor Libre Office ook libreoffice-l10n-nl en libreoffice-help-nl installeren, maar volgens mij worden deze ook automatisch al geinstalleerd als je Linux Mint installatie in het Nederlands doet.

Mocht je toch iets missen, hier eenvoudig alle pakketten (en wat niet relevante) beschikbaar voor Nederlandse taal: http://packages.ubuntu.com/search?keywo ... ection=all
Image
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”