probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
ruudk

probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by ruudk »

Hallo, Ik heb mij zojuist geregistreerd en zal in een later stadium mijzelf voorstellen maar ik heb nu een acuut probleem en hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een nieuwe HP Pavilion dv6 ( i5-2450 @2.5o GHz en 8 gb ram) pre-installed met een .NL 64bits Windows 7 erop en ik wil / moet Mint 13 (engels) installeren binnen een Windows partitie.

het volgende komt steeds in de logs (ook als ik het probeer met Ubuntu trouwens)

Hier het laatste deel van het log file:

06-20 13:32 DEBUG Distro: parsed info={'name': 'Linux-Mint', 'subversion': 'Release', 'version': '13', 'build': '20120520', 'codename': 'Maya', 'arch': 'amd64'}
06-20 13:32 INFO Distro: Found a valid iso for Linux Mint: Z:\linuxmint\install\installation.iso
06-20 13:32 DEBUG TaskList: ### Finished check_iso
06-20 13:32 DEBUG TaskList: ## Finished get_iso
06-20 13:32 DEBUG TaskList: ## Running extract_kernel...
06-20 13:32 DEBUG CommonBackend: Copying files from CD F:\
06-20 13:32 DEBUG CommonBackend: Checking kernel, initrd and md5sums
06-20 13:32 DEBUG CommonBackend: checking Z:\linuxmint\install\boot\vmlinuz
06-20 13:32 DEBUG CommonBackend: Z:\linuxmint\install\boot\vmlinuz md5 = ec12ab2c89c1420f3362ebba47ddd23b == ec12ab2c89c1420f3362ebba47ddd23b
06-20 13:32 DEBUG CommonBackend: checking Z:\linuxmint\install\boot\initrd.lz
06-20 13:32 DEBUG CommonBackend: Z:\linuxmint\install\boot\initrd.lz md5 = 10c573c34f206d381b08f47d57c11ffa == 10c573c34f206d381b08f47d57c11ffa
06-20 13:32 DEBUG TaskList: ## Finished extract_kernel
06-20 13:32 DEBUG TaskList: ## Running choose_disk_sizes...
06-20 13:32 DEBUG WindowsBackend: total size=30000
root=29744
swap=256
home=0
usr=0
06-20 13:32 DEBUG TaskList: ## Finished choose_disk_sizes
06-20 13:32 DEBUG TaskList: ## Running create_preseed...
06-20 13:32 DEBUG TaskList: ## Finished create_preseed
06-20 13:32 DEBUG TaskList: ## Running modify_bootloader...
06-20 13:32 DEBUG TaskList: New task modify_bcd
06-20 13:32 DEBUG TaskList: ### Running modify_bcd...
06-20 13:32 DEBUG WindowsBackend: modify_bcd Drive(C: hd 241594.136719 mb free ntfs)
06-20 13:32 ERROR TaskList: Error executing command
>>command=C:\Windows\sysnative\bcdedit.exe /set {a5af57b9-508c-11e1-9453-85064692daff} device partition=Z:
>>retval=1
>>stderr=Er is een fout opgetreden tijdens het instellen van de elementgegevens.

De aanvraag wordt niet ondersteund.


>>stdout=
Traceback (most recent call last):
File "\lib\wubi\backends\common\tasklist.py", line 197, in __call__
File "\lib\wubi\backends\win32\backend.py", line 697, in modify_bcd
File "\lib\wubi\backends\common\utils.py", line 66, in run_command
Exception: Error executing command
>>command=C:\Windows\sysnative\bcdedit.exe /set {a5af57b9-508c-11e1-9453-85064692daff} device partition=Z:
>>retval=1
>>stderr=Er is een fout opgetreden tijdens het instellen van de elementgegevens.

De aanvraag wordt niet ondersteund.


>>stdout=
06-20 13:32 DEBUG TaskList: # Cancelling tasklist
06-20 13:32 DEBUG TaskList: New task modify_bcd
06-20 13:32 ERROR root: Error executing command
>>command=C:\Windows\sysnative\bcdedit.exe /set {a5af57b9-508c-11e1-9453-85064692daff} device partition=Z:
>>retval=1
>>stderr=Er is een fout opgetreden tijdens het instellen van de elementgegevens.

De aanvraag wordt niet ondersteund.


>>stdout=
Traceback (most recent call last):
File "\lib\wubi\application.py", line 58, in run
File "\lib\wubi\application.py", line 130, in select_task
File "\lib\wubi\application.py", line 205, in run_cd_menu
File "\lib\wubi\application.py", line 120, in select_task
File "\lib\wubi\application.py", line 158, in run_installer
File "\lib\wubi\backends\common\tasklist.py", line 197, in __call__
File "\lib\wubi\backends\win32\backend.py", line 697, in modify_bcd
File "\lib\wubi\backends\common\utils.py", line 66, in run_command
Exception: Error executing command
>>command=C:\Windows\sysnative\bcdedit.exe /set {a5af57b9-508c-11e1-9453-85064692daff} device partition=Z:
>>retval=1
>>stderr=Er is een fout opgetreden tijdens het instellen van de elementgegevens.

De aanvraag wordt niet ondersteund.


>>stdout=
06-20 13:32 DEBUG TaskList: New task modify_bcd
06-20 13:32 DEBUG TaskList: New task modify_bcd
06-20 13:32 DEBUG TaskList: New task modify_bcd
06-20 13:32 DEBUG TaskList: ## Finished modify_bootloader
06-20 13:32 DEBUG TaskList: # Finished tasklist

--------

Ik zie op google een hoop oplossingen maar niets helpt. Ik zie wel vaker HP laptops met Linux problemen, is het misschien een HP laptop probleem?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29507
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by xenopeek »

Hoi ruudk, welkom bij Linux Mint. Vervelend begin, en ik ben niet zo bekend met mint4win. In de release notes staat het volgende hierover: "When installing Linux Mint with mint4win, choose loop0 for both the target partition and the grub destination." Mogelijk heb je loop0 niet gekozen?
Image
ruudk

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by ruudk »

Ik ben niet nieuw met Mint wel op deze specifieke laptop hardware, maar loop0 heb ik nog niet eerder van gehoord, ik zal even zoeken.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29507
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by xenopeek »

Als je met mint4win installeert, wordt er een virtuale partitie aangemaakt--een heel groot bestand op je Windows schijf. Deze is tijdens de installatie zichtbaar als loop0.
Image
AlbertP
Level 16
Level 16
Posts: 6701
Joined: Sun Jan 30, 2011 12:38 pm
Location: Utrecht, The Netherlands

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by AlbertP »

Het lijkt erop dat het mint4win niet lukt om de Windows bootloader aan te passen zodat je Mint kunt opstarten. Dit zou bij Win 7 gewoon moeten werken, misschien kan het met EasyBCD gedaan worden, maar ik weet niet hoe dat werkt in combinatie met mint4win.
Registered Linux User #528502
Image
Feel free to correct me if I'm trying to write in Spanish, French or German.
ruudk

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by ruudk »

Oke ik probeer het met EasyBCD heb daar geen ervaring mee dus dat wacht ik even af, overigens heb ik een 100 gig partitie vrij voor de mint install, dat heb ik als ntfs, als linux en ongeformateerd geprobeerd, maar ik geloof niet dat dit het probleen was.
User avatar
Bolle1961
Level 5
Level 5
Posts: 889
Joined: Tue Jun 29, 2010 12:59 pm

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by Bolle1961 »

Als je toch een partitie vrij hebt, waarom maak je dan geen echte dualboot?
ruudk

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by ruudk »

Ik heb inderdaad al een paar keer op het punt gestaan dat te doen maar 'durfde' het toch steeds net niet, de eigenaar van de laptop zou mijn factuur waarschijnlijk niet betalen als het zijn data en Windows zou overschrijven. :roll:

Ik ga hem toch maar adviseren om een en ander te back uppen en dan gewoon van scratch mint installeren :)
AlbertP
Level 16
Level 16
Posts: 6701
Joined: Sun Jan 30, 2011 12:38 pm
Location: Utrecht, The Netherlands

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by AlbertP »

Als je lege ruimte op je schijf hebt kun je gewoon daar installeren en Windows blijft gewoon staan. Je kunt bij de installatie van Mint (na opstarten van de CD) "Install alongside Windows" kiezen.
Registered Linux User #528502
Image
Feel free to correct me if I'm trying to write in Spanish, French or German.
ruudk

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by ruudk »

AlbertP wrote:Als je lege ruimte op je schijf hebt kun je gewoon daar installeren en Windows blijft gewoon staan. Je kunt bij de installatie van Mint (na opstarten van de CD) "Install alongside Windows" kiezen.
Dat is het vreemde, die optie is er niet. allen replace windeows en do something else. met buntu en mint 10 en 12 was die optie er inderdaad ook.

Ik ga nog wel even met virtualbox stoeien want ik iriteer me er mateloos aan dat ik het nog niet voor elkaar heb :roll:
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29507
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by xenopeek »

Als je al vier primaire partities hebt, dan krijg je inderdaad niet de keuze om naast Windows te installeren. Je kunt maar maximaal vier primaire partities hebben, dus hoe moet het naast Windows geinstalleerd worden als daar qua partities geen ruimte meer voor is? Je zult dan een primaire partitie moeten verwijderen en daarvoor in de plaatst een "extended partition" moeten aanmaken, waarin je zoveel "logical partitions" kunt aanmaken als je nodig hebt. De beperking van maar maximaal vier primaire partities zorgt er nu voor dat Linux Mint installer niet automatisch kan installeren.
Image
AlbertP
Level 16
Level 16
Posts: 6701
Joined: Sun Jan 30, 2011 12:38 pm
Location: Utrecht, The Netherlands

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by AlbertP »

Als je een niet gebruikte partitie op de schijf hebt, kun je die verwijderen om Mint in die ruimte te installeren. Maar bijvoorbeeld Acer laptops hebben wel eens 4 partities die alle vier niet weg kunnen.

Dat 10 en 12 de optie wel hadden, kwam misschien omdat je toen op een andere computer was (die geen 4 primaire partities heeft)?
Registered Linux User #528502
Image
Feel free to correct me if I'm trying to write in Spanish, French or German.
ruudk

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by ruudk »

Verrek dat is waar ook, er zitten 4 dynamische partities op, 1 c: en 3 HP meuk.
Ik heb daar niet zoveel behoefte aan en die kunnen wel weg, maar ik weet niet wat het verschil is tussen een gewone partitie en een dynamische?
AlbertP
Level 16
Level 16
Posts: 6701
Joined: Sun Jan 30, 2011 12:38 pm
Location: Utrecht, The Netherlands

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by AlbertP »

Is deze schijf nu GPT geformatteerd of lijkt dat maar zo? Er staat niet (primaire partitie) achter de partities op de schijf. Als het GPT was zit je niet vast aan de limiet van 4 partities.

Je kunt ook "Disk Utility" op de Mint DVD gebruiken om te zien of de schijf een ms-dos of GPT partitietabel heeft.
Registered Linux User #528502
Image
Feel free to correct me if I'm trying to write in Spanish, French or German.
ruudk

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by ruudk »

Nee het komt omdat het een dynamische ellende is, deze HP Laptop komt zo uit de winkel met deze partitie tabel erop en een preinstalled W7. Ik ga eens kijken voor een tooltje die de dyn. kan converteren naar een basic partitie.
--

Edit:

Het word nog vreemder, als ik het goed zie is het helemaal niet dynamisch?
AlbertP
Level 16
Level 16
Posts: 6701
Joined: Sun Jan 30, 2011 12:38 pm
Location: Utrecht, The Netherlands

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by AlbertP »

Dit is gewoon een normale GPT schijf. Windows noemt dat blijkbaar dynamisch. Je kunt dus extra partities toevoegen ook al staan er al 4. Je moet als het goed is die X: partitie kunnen overschrijven met Mint. Bij de installatie kun je "Iets anders" (engels: "Something else") kiezen, dan dubbelklik je op de partitie, zet een vinkje bij formatteren, gebruiken als: "ext4 loggend bestandssysteem" (slechte vertaling overigens), koppelpunt: /. Onderaan, bij de locatie van de bootloader, kies je /dev/sda. Dan kun je installeren.

Je hebt waarschijnlijk een UEFI BIOS als je een GPT schijf gebruikt. Het kan zijn dat mint4win daarom niet werkte.

Mocht je het nog niet weten, UEFI is een moderne vervanger van het BIOS; GPT is een nieuwe indeling van een schijf, die bij UEFI gebruikt wordt (zonder UEFI kun je nog niet van een GPT schijf opstarten)
Registered Linux User #528502
Image
Feel free to correct me if I'm trying to write in Spanish, French or German.
ruudk

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by ruudk »

Dank je wel voor dat, maar ik heb dat al een keer geprobeerd en de installer ziet dan de '100' gb als totaal ander formaat, ik zal zo even booten van de dvd en screenshots maken.
AlbertP
Level 16
Level 16
Posts: 6701
Joined: Sun Jan 30, 2011 12:38 pm
Location: Utrecht, The Netherlands

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by AlbertP »

Ja, de 100 gb is inderdaad nu een NTFS partitie, maar als je die formatteert als ext4 komt het wel goed. Linux gebruikt nl geen NTFS voor de systeempartitie.
Registered Linux User #528502
Image
Feel free to correct me if I'm trying to write in Spanish, French or German.
ruudk

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by ruudk »

Nee het probleem is dat hij net de lege 100 g ziet, ik heb net screenshot gemaakt, wie het weet mag het zeggen :-)





Zoals je ziet maakt hij van de nieuwVolume 340.97GB, maar dat is hij niet. Dat is incl de windows sooi denk ik?

ik denk dat ik maar formateren ga en windows van scratch doen...maar aan de andere kant wil ik het ook voor elkaar hebben en weten waarom het zo moeilijk doet :-)
AlbertP
Level 16
Level 16
Posts: 6701
Joined: Sun Jan 30, 2011 12:38 pm
Location: Utrecht, The Netherlands

Re: probleem met installeren in windows met mint4win.exe

Post by AlbertP »

Je hebt gelijk, de twee eerste partities zijn veel te klein daar in GParted! Als Linux de partities niet goed herkent lijkt het me gevaarlijk om verder te installeren, daar zou je je Windows wel eens mee kunnen kwijtraken.

Misschien kun je proberen de C: partitie iets kleiner of groter te maken - door zo iets aan te passen in de partitietabel kun je het misschien herstellen. Blijkbaar staat er in de partitietabel iets fout, wat Windows nog wel kan ontcijferen maar Linux verkeerd interpreteert. Ik weet niet of je dat zo vanuit Windows kunt doen - normaal zou ik het met EASEUS doen maar de gratis versie daarvan kan geen partities verkleinen/vergroten op "dynamische" (GPT) schijven.
Registered Linux User #528502
Image
Feel free to correct me if I'm trying to write in Spanish, French or German.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”