[SOLVED] Ik kan het cinnamon paneel niet wijzigen.

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
DC80

[SOLVED] Ik kan het cinnamon paneel niet wijzigen.

Post by DC80 »

Hallo iedereen,

Mijn excuses als ik hier verkeerd zit maar ik heb een volgend probleem. Sinds vandaag heb ik op een oude computer Ubuntu 12.04 LTS geïnstalleerd. Het werkt prima! Maar het is wellicht bekend dat Ubuntu tegenwoordig informatie over jou verzameld en deze deelt met Amazon. Ik weet wel hoe ik dat moet oplossen maar ik ben toch ook niet zo geweldig met de Unity interface.

Op mijn hoofd computer draai ik Linux mint 14 (nadia) welke ook perfect werkt. Hierin gebruik ik de cinnamon desktop omgeving en deze zou ik graag ook op ubuntu willen hebben. Na wat zoeken op google ben ik er achter gekomen dat het mogelijk is om cinnamon te installeren op een ubuntu systeem. Dit heb ik gedaan door de ppa toe te voegen en cinnamon te installeren. Geweldig! Tot ik voor het eerst ging inloggen. Ik kreeg toen het al oude Gnome desktop te zien (balk boven en onder) en dat is niet wat ik graag zou willen. Ik ben opzoek gegaan naar de cinnamon instellingen, welke ik gevonden heb. Maar de instelling van het paneel kan ik niet wijzigen. Hij lijkt wel te werken zonder foutmeldingen maar als ik dan het paneel wijzig naar onderen (zoals in Mint 14) dan voert hij de wijzigingen niet door.

Kan iemand mij misschien helpen hiermee alsjeblieft?

Met vriendelijke groet,

DC80
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29595
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Ik kan het cinnamon paneel niet wijzigen.

Post by xenopeek »

Weet je zeker dat je Cinnamon draait? Zeker als je een AMD of Nvidia grafische kaart hebt kan je nog wel eens niet voldoen aan de minimale eisen om Cinnamon te draaien, omdat de drivers voor die grafische kaarten zo slecht zijn. Dan kan je Cinnamon niet starten en kom je in fallback mode. In fallback mode ziet je desktop er uit zoals GNOME 2 er vroeger uit zag. Het paneel zal dan over het algemeen een start menu hebben met een knop zonder het woord "Menu" er op, dat is de "clue" dat je fallback mode draait.

Hoe heb je Cinnamon geinstalleerd? Zou je als volgt moeten doen:

Code: Select all

sudo add-apt-repository ppa:gwendal-lebihan-dev/cinnamon-stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install cinnamon
En dan op het login scherm als sessie kiezen voor Cinnamon.

Unity en Cinnamon kunnen elkaar nog wel eens in de weg zitten. Het is makkelijker om Cinnamon te draaien om Linux Mint.
Image
DC80

Re: Ik kan het cinnamon paneel niet wijzigen.

Post by DC80 »

Hoi xenopeek,

Dank je wel voor je antwoord. Ik heb inderdaad de manier zoals jij die omschrijft gebruikt om Cinnamon te installeren. Ik heb ook hetzelfde systeem op mijn laptop (ubuntu+cinnamon) en dat werkt wel zoals het zou horen.

Dank je dat je begint over fallback mode in ubuntu. Ik heb zoveel geprobeerd om mint 14 geinstalleerd te krijgen maar helaas. Het heeft niet gewerkt. De reden hiervoor weet ik niet eigenlijk. Het enige dat ik weet is dat ik Mint wel geinstalleerd kreeg alleen zonder grafische omgeving. Dit geldt ook voor Ubuntu, die kreeg ik ook niet geinstalleerd met een grafische omgeving. In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn dvd-rom lag, ik heb dvd+r, dvd-r en zelfs dvd-rw geprobeerd zonder succes. Het enige dat mij nog restte was een cdrom proberen. dat lukte wel maar zoals ik al zei zonder grafische omgeving.

Ook heb ik nog even gedacht dat hij mijn harde schijf niet zag dus heb ik Gparted weg gebrand en ook die had problemen en fouten maar daar was weer iets vreemds aan. Hij gaf iets aan over een "open" 1.1 usb port. Dus ik heb ook dezelfde image op usb gezet en toen deed Gparted het in eens wel en kon ik mijn harde schijf bewerken. Dit heb ik ook geporbeerd met Mint en ubuntu, dit leek te werken alleen dan zonder grafische omgeving.

Uit eindelijk heb ik een "vieze" manier gebruikt om het werkend te krijgen. Door ubuntu server te installeren en daarboven op ubuntu-desktop kreeg ik de computer aan de praat. Tijdens het laden van de live-cd's zag ik wel iets voorbij flitsen over fallback mode. Deze was gefaald te laden. Ik zal morgen kijken of er additionele drivers zijn daar waar ik deze nog niet heb geinstalleerd, als die er zijn. Unity deed het wel gewoon overigens.

Wat verder de specs van de computer zijn weet ik niet. Daar heb ik nog niet naar gekeken. Als ik me niet vergis stamt de computer uit 2003. Het moederbord batterijtje zal wel leeg zijn denk ik want als de stroom er vanaf geweest is dan gaat de bios weer naar zijn standaard instellingen terug en dan komt het jaar 2000 te voorschijn. Dus mogelijk is hij ook nog uit het jaar 2000.

Ik ga morgen kijken en onderzoeken en dan kom ik terug met antwoorden en eventueel wat logs. In ieder geval bedankt voor je antwoord en dat je me weer iets wijzer gemaakt hebt.

Met vriendelijke groet,

DC80
DC80

Re: Ik kan het cinnamon paneel niet wijzigen.

Post by DC80 »

Zoals gezegd, ik heb even gekeken naar de grafische kaart. Dit is een hele oude uit 1999. Het gaat om een Matrox G400 kaart. Hij draait inderdaad in "fallback" mode en heeft een VESA driver.

Ik ben ook al opzoek geweest naar een driver. Die heb ik gevonden maar helaas als ik hem installeer dan is hij niet compatible met X11. Dus ik heb er niet veel aan.

In ieder geval bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

DC80
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29595
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: [SOLVED] Ik kan het cinnamon paneel niet wijzigen.

Post by xenopeek »

DC80 wrote:Zoals gezegd, ik heb even gekeken naar de grafische kaart. Dit is een hele oude uit 1999. Het gaat om een Matrox G400 kaart. Hij draait inderdaad in "fallback" mode en heeft een VESA driver.
Dat is waarschijnlijk niet voldoende om Cinnamon te draaien inderdaad. MATE, Xfce en KDE (met uitzondering van sommige effecten) zouden allemaal wel prima moeten werken.

Een Matrox... Sjees, dat is wel even terug in de tijd man :wink: Volgens mij heb ik die ook nog gehad.
Image
DC80

Re: [SOLVED] Ik kan het cinnamon paneel niet wijzigen.

Post by DC80 »

Tsja, ik kwam hem nog op zolder tegen... Toch even proberen, haha. Hij doet nu dienst als een soort media center op mijn tv. Het werkt prima op dit moment.

Het is jammer dat het niet meer werkt.. Er zitten fouten in het installatie script van Matrox (functies die niet bestaan of gevonden kunnen worden). Het is ook geen onderdeel van de additionele drivers dus dat werk ook niet helaas.

Maar dit verklaart wellicht dat de live cd het ook niet deed. Nou ja hij deed het wel maar gezien de kaart die er inzit... Helaas ook geen onboard kaartje dus ik zal het er mee moeten doen.

In ieder geval bedankt voor de hulp!

DC80
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”