Is Linux Mint 9 nog steeds veilig om te gebruiken?

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
dream4playz

Is Linux Mint 9 nog steeds veilig om te gebruiken?

Post by dream4playz »

Hallo,

Ik gebruik al een tijd Linux Mint 9, maar ik kwam er gisteren (erg laat dus) achter dat Linux Mint 9
sind april van dit jaar geen veiligheidsupdates meer krijgt. Betekent dit dat ik nu kans heb op virusen doordat het beveiligingssysteem verouderd is? :?:

Alvast bedankt voor het antwoorden,

dream4playz. :lol:
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Bolle1961
Level 5
Level 5
Posts: 888
Joined: Tue Jun 29, 2010 12:59 pm

Re: Is Linux Mint 9 nog steeds veilig om te gebruiken?

Post by Bolle1961 »

Je krijgt idd geen veiligheids updates meer. Een virus oplopen zal zo gauw niet gebeuren, maar een lek in bv je browser wordt ook niet meer gefixed.
Je kan het beste Mint 13 installeren, die krijgt updates tot april 2017
dream4playz

Re: Is Linux Mint 9 nog steeds veilig om te gebruiken?

Post by dream4playz »

Okay, dankjewel. Ik zal nog eens overwegen om Mint 13 te downloaden.
Maar nu zit ik in ieder geval wel veilig. :D
User avatar
Bolle1961
Level 5
Level 5
Posts: 888
Joined: Tue Jun 29, 2010 12:59 pm

Re: Is Linux Mint 9 nog steeds veilig om te gebruiken?

Post by Bolle1961 »

Zolang je met een versie werkt die niet meer ge-update wordt zit je natuurlijk niet veilig. Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk overstappen op een nieuwere versie.
dream4playz

Re: Is Linux Mint 9 nog steeds veilig om te gebruiken?

Post by dream4playz »

Maar hoe kan ik dat doen zonder alle programmas en bestanden enzo te verliezen?
User avatar
Bolle1961
Level 5
Level 5
Posts: 888
Joined: Tue Jun 29, 2010 12:59 pm

Re: Is Linux Mint 9 nog steeds veilig om te gebruiken?

Post by Bolle1961 »

Programma's kan je opnieuw installeren, dat is geen probleem.

Ik weet niet wat voor bestanden je bedoeld, wss foto's documenten enzo. Die moet je kopieren naar naar een externe schijf of usb sticks, ligt eraan hoeveel het is.
Je kan ook de hele /home map kopieren naar een externe harde schijf, dan weet je iig dat je alles hebt, terug zetten komt dan nog wel.

Als je in de buurt van Rozenburg ZH woont wil ik je er best wel mee helpen, bovendien ben ik met Linux Mint Nl ( meestal zijn we met zijn 2en, kleine community, wel aktief ) ook aanwezig op de NLLGG dagen, de eerst volgende is 21 september.
http://nllgg.nl/bijeenkomst
dream4playz

Re: Is Linux Mint 9 nog steeds veilig om te gebruiken?

Post by dream4playz »

Bedankt, ik woon wat ver weg (helemaal in Limburg). ik denk dat het wel lukt verder, anders zie je me vanzelf weer op het forum verschijnen. :D

Ik heb alleen nog een vraag over een verouderd systeem.
Is het niet zo dat als een besturingssysteem veroudert dat er dan ook geen virusen meer voor
worden gemaakt en uigezonden voor dat systeem, doordat het aantal gebruikers terugloopt, zullen de viruszenders ook minder winst maken op dat systeem? Neem als voorbeeld Windows 95/98 die zijn nu 100% safe, doordat er geen virusen meer voor uitgezonden worden. Voor Linux zijn er al niet veel virussen, en omdat Linux Mint 9 verouderd is, worden de virus versies daarvoor toch ook niet meer uitgezonden? Of zeg ik nu iets erg stoms? :?:
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”