Ik ben een beetje dom geweest.[solved]

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Ruben13
Level 1
Level 1
Posts: 14
Joined: Thu Nov 25, 2021 8:00 am

Ik ben een beetje dom geweest.[solved]

Post by Ruben13 »

:oops:
Heb iets verkeerds gedeïnstalleerd en bij opstarten unable to launch Cinnamon session Cinnamon enzovoorts falling back to default session en daarna een zwart scherm met een cursor. Het andere topic hierover werkt voor mij niet.
Opstarten lukt niet van stick
Wat nu?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16233
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ik ben een beetje dom geweest.

Post by Moem »

Ruben13 wrote: Thu Nov 25, 2021 8:25 am Opstarten lukt niet van stick
Da's lastig, want er zijn een hele rij herstelopties bereikbaar via opstarten van een installatiestick. Wat gebeurt er precies als je het probeert?
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Ruben13
Level 1
Level 1
Posts: 14
Joined: Thu Nov 25, 2021 8:00 am

Re: Ik ben een beetje dom geweest.

Post by Ruben13 »

Hij start normaal op tot aan die error code, ik klik op ok en verder gaat alles normaal tot aan het zwarte scherm. Usb-stick erin heeft geen invloed.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16233
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ik ben een beetje dom geweest.

Post by Moem »

Heb je hem dan via de BIOS of het bootmenu wel opgedragen van de USBstick te starten?
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Ruben13
Level 1
Level 1
Posts: 14
Joined: Thu Nov 25, 2021 8:00 am

Re: Ik ben een beetje dom geweest.

Post by Ruben13 »

Zo staat/stond het wel ingesteld maar ik wet niet goed hoe ik daar tijdens het opstarten in moet komen. Het is een redelijk recente HP, helpt dat?
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16233
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ik ben een beetje dom geweest.

Post by Moem »

Niet echt. Bijna alle computers melden op het scherm (heel kort, heel snel) iets over de BIOS en/of het bootmenu tijdens het opstarten, kijk daar eens goed naar.

Een van de beste herstelopties, die je hebt vanaf de USBstick, is Timeshift. Heb je dat ingesteld om 'snapshots' van je systeem te maken? Zo ja, dan kan dat je uit de brand helpen. Want "iets verkeerds gedeïnstalleerd" kan natuurlijk ook van alles zijn.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Ruben13
Level 1
Level 1
Posts: 14
Joined: Thu Nov 25, 2021 8:00 am

Re: Ik ben een beetje dom geweest.

Post by Ruben13 »

Geen Timeshift helaas. En de tekst tijdens het opstarten gaat te snel voor mij.
Ruben13
Level 1
Level 1
Posts: 14
Joined: Thu Nov 25, 2021 8:00 am

Re: Ik ben een beetje dom geweest.

Post by Ruben13 »

Ondertussen is het wel gelukt om in het BIOS te komen, usb opstarten is mogelijk. Ik denk dat het 't verstandigst is om een nieuwe stick aan te maken op een oude, nog werkende(?) laptop. Misschien heb je een beter idee?
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16233
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ik ben een beetje dom geweest.

Post by Moem »

Nee, dat lijkt me een prima idee. En het volgende dat ik dan zou doen is:
- starten van USBstick
- alle belangrijke data redden door het te kopiëren naar een tweede USBstick
- fris opnieuw installeren
- Timeshift instellen zodat je niet nog eens in dezelfde valkuil valt.

Dit is het beste dat ik je kan adviseren op basis van de beschikbare informatie.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Ruben13
Level 1
Level 1
Posts: 14
Joined: Thu Nov 25, 2021 8:00 am

Re: Ik ben een beetje dom geweest.

Post by Ruben13 »

Dan zijn we het eens, maar wat bedoel je met
belangrijke data
precies.
Charles_NL

Re: Ik ben een beetje dom geweest.

Post by Charles_NL »

Ruben13 wrote: Fri Nov 26, 2021 2:32 pm Dan zijn we het eens, maar wat bedoel je met
belangrijke data
precies.
Ik denk dat daarmee bedoel wordt al je belangrijke bestanden, zoals muziek, foto's, documenten etc.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16233
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ik ben een beetje dom geweest.

Post by Moem »

Charles_NL wrote: Sat Nov 27, 2021 5:37 am Ik denk dat daarmee bedoel wordt al je belangrijke bestanden, zoals muziek, foto's, documenten etc.
Ja, precies. Alles waarvan je ervan zou balen als je het kwijtraakte.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Ruben13
Level 1
Level 1
Posts: 14
Joined: Thu Nov 25, 2021 8:00 am

Re: Ik ben een beetje dom geweest.

Post by Ruben13 »

Ah, die staan gelukkig op de interne HD, de programma's en Linux zelf op de SSD. Dank voor alle hulp als het werkelijk gelukt is zal ik dit onderwerp afsluiten. 😁
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16233
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ik ben een beetje dom geweest.

Post by Moem »

Heb je je /home als afzonderlijke partitie of is het een folder binnen / (root)? Als het eerste het geval is, kun je zelfs je /home (inclusief instellingen) behouden bij een herinstallatie.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”