[opgelost] Mint KDE terminal tekst kleur veranderen.

Dutch Forum

Moderators: xenopeek, Moem

Post Reply
golden07
Level 1
Level 1

[opgelost] Mint KDE terminal tekst kleur veranderen.

Post by golden07 » Thu Jun 12, 2014 7:24 am

Hallo,

Ik gebruik linux mint KDE op dit moment, en ik wil graag de kleur van de tekst in de terminal aanpassen. En dan gaat het mij vooral om het paarse regel bij het openen van de terminal. Als het via de livecd wordt geopend dan staat er mint@mint:~> in het paars.

Hoe kan ik deze kleur veranderen? het is me wel gelukt om de achtergrondkleur te veranderen maar de kleur van het lettertype niet helaas:(
Last edited by golden07 on Thu Jun 12, 2014 3:10 pm, edited 1 time in total.

xenopeek
Level 24
Level 24

Re: Mint KDE terminal tekst kleur veranderen.

Post by xenopeek » Thu Jun 12, 2014 9:02 am

Die tekst is de bash prompt. Bash is de commando schil welke de opdrachten interpreteert die je op de terminal intypt. Je kunt bash in verre detail aanpassen aan je wensen.

Er zijn talloze artikelen te vinden over hoe je de bash prompt kan aanpassen. Hier is een bruikbare introductie (Engelstalig): https://wiki.archlinux.org/index.php/Color_Bash_Prompt

Je kunt kunt eenvoudig experimenteren zonder al iets permanent aan te passen. Open b.v. Konsole en voer de volgende opdracht uit. Dit maakt de tekst mint@mint groen en de rest blauw. Als je Konsole opnieuw start dan is het weer zoals voorheen.

Code: Select all

export PS1="\[\e[1;32m\]\u@\h \[\e[1;34m\]\w \\$ \[\e[0m\]"
Om een aanpassing permanent te maken edit je het bestand .bashrc. Dat is een verborgen bestand; schakel het tonen van verborgen bestanden in Dolphin in om het te zien. De opdracht die je wilt toevoegen plaats je het beste aan het einde van het bestand.
Image

golden07
Level 1
Level 1

Re: Mint KDE terminal tekst kleur veranderen.

Post by golden07 » Thu Jun 12, 2014 3:10 pm

Bedankt voor uw antwoord, ik kan hier mee uit de voeten :D

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”