foutmelding bij dualboot verdeling van opslagruimte [SOLVED]

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
DeVoogt

foutmelding bij dualboot verdeling van opslagruimte [SOLVED]

Post by DeVoogt »

Hallo,

Ik probeer met een live cd Linux Mint xfce naast Windows XP te installeren (beter laat dan nooit...), maar loop tegen een probleem aan:
Na de toewijzing van opslagruimte op maximaal voor Mint te hebben verschoven met de 'schuifbalk', in mijn geval 27,5 GB, begon Mint met het toewijzen van deze partitie. Helaas kwam er na enige tijd een foutmelding (helaas geen screenshot gemaakt), maar het kwam erop neer dat de toewijzing was mislukt.

Na opnieuw proberen kreeg ik enkel de opties 'XP geheel overschrijven' en 'iets anders'.
Mijn vraag is: kan ik met handmatig toewijzen van partities nog steeds een dual bootable systeem maken? Of kan ik de mislukte automatische partitionering ongedaan maken en wat minder toewijzen aan Mint (waarna hij het misschien wel doet)? Ik had gelezen dat Windows wat ademruimte nodig heeft en dat het dan beter is om niet het maximum aan mInt toe te wijzen.

Graag advies!

NB Inmiddels start XP niet meer op vanwege bovengenoemd probleem.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
xinu
Level 3
Level 3
Posts: 148
Joined: Fri Apr 24, 2015 1:39 am

Re: foutmelding bij dualboot verdeling van opslagruimte

Post by xinu »

Ik had eerder eveneens wat problemen met de partitionering.

Wat ik denk dat het beste werkt...

Heb wel een vers op Windows in FAT32 snelgeformatteerde usb-stick gebruikt...
Er Linux 17 Qiana 32 bits op gebrand ter installatie,
met het programma Rufus (dat mij beter resultaat leek te geven dan het eerder gebruikte UNetbootin.exe).

Stap 1: Eventuele eerdere rommelpartities verwijderen met GParted


GParted vind je onder Beheer in het Mint menu.
Een eerdere half gelukte installatie stond als logische partitie onder een extended partitie.
Heb het hele extended ding, swap-deel en EXT4-deel, verwijderd tot alles weer samenkwam in 1 'unallocated space' naast de WindowsXP-NTFS-partitie.

Stap 2: Installatie van Mint

Klik op het desbetreffende icoon op je desktop.
Kies in het installatievenster voor Nederlandse taal.
Kies niet 'Mint installeren naast bestaande Windows', maar wel 'andere' (of 'overige').
Je komt op het partitie-deel met de 'unallocated space/vrije ruimte' en de Windows-partitie.
Maak eerst een swapfile op het unallocated deel. Gewoonlijk ongeveer het dubbele aantal Mb's (Mibs) van het ramgeheugen van je computer. Bijv.: 512 Mb ram = 1000 Mb swap (met een maximum van 4 Gb).
Van de rest of een deel van de rest maak je een EXT4-partitie. Vergeet niet een '/' in te voeren.
Eigenlijk kun je het toekennen van die linux-swappartitie en die linux-EXT4-partitie al eerder verrichten met Gparted.
Ikzelf ben gegaan voor een primaire partitie swap en een primaire partitie EXT4.
Primaire of logische partities, zoveel doet het er niet toe, tenzij het feit dat je met primaire partities tot 4 beperkt bent.
Hou het een beetje overzichtelijk. Ofwel 2 primaire partities voor Linux ofwel 2 logische.

Meer over primaire en logische partities hier:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=60760.0

I.v.m. de dualboot Mint-Windows zal je gevraagd worden waar het Grub-bootmenu moet starten.
Hou het bij 'sda'-zondermeer. Verander dat niet.

De Linux-installatie zal de rest netjes afhandelen.

Eén ding: in de verdere menu's zul je nog een tijdzone/taal te selecteren krijgen.
Als je de installatie in het Nederlands begonnen bent en je bent een Vlaming, voer dan in het invoerveld waar 'Amsterdam' staat de letter 'B' in om de taal/regio 'Belgisch Nederlands' (of zoiets) te selecteren (en negeer vooral 'Benin').
Belangrijk voor de Vlamingen aangezien zij de Franse Azerty-toetsenbordindeling gebruiken met de Nederlandse taal in tegenstelling tot de Nederlanders die de angelsaksische Qwerty-toetsenbordindeling gebruiken met de Nederlandse taal.
Dit is vooral elementair i.v.m. het invoeren van login-paswoorden nadien...

N.B. Het gevaar is er altijd dat je het Windows bootmenu vernietigt. Daarom is het verstandig eerst een Windows-opstartdisk (Windows usb 'herstelstation' - vergt gewoonlijk een usb-FAT32-stick van 16Gb) te maken met Windows voor je begint aan de Mint-installatie.
Last edited by xinu on Sat May 09, 2015 3:55 pm, edited 3 times in total.
DeVoogt

Re: foutmelding bij dualboot verdeling van opslagruimte

Post by DeVoogt »

Beste Xinu,

Bedankt voor je duidelijke reactie.
Ik stuur je een screenshot van de huidige situatie:
Screenshot installatietype.jpg
Het lijkt erop dat er nog geen ruimte is gereserveerd voor de partities van Mint...had ik dat van tevoren in Windows moeten doen?
Ik had gelezen in installatiehandleidingen dat Mint voor een dual bootable opzet, zelf die partities aanmaakt en de door Windows ongebruikte ruimte dus benut.
Tijdens de installatie kreeg ik ook de optie 'installeren naast Windows' en kon ik 27,5 GB toewijzen aan Mint...(uiteindelijk dus niet gelukt)

Kan ik met Gparted zelf 'vrije' ruimte van Windows toewijzen aan een lege nieuwe ntfs partitie en vevrvolgens jouw plan uitvoeren?
Window start niet meer, dus ik vermoed dat het Grub bootmenu al is aangemaakt (en het Windows bootmenu heeft overschreven?), maar omdat de installatie van Mint nog niet is gelukt, kan ik enkel via de live cd Mint opstarten.

Graag advies...

(ik zou nog wel ergens de XP cd moeten hebben, maar ik hoop dat het via de Mint/Grub installatie kan)
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20131
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: foutmelding bij dualboot verdeling van opslagruimte

Post by Pjotr »

Post hier eens een overzicht van je apparatuur, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/samsung-n150

.... dat geeft wat meer informatie dan alleen wat GParted toont. :)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
DeVoogt

Re: foutmelding bij dualboot verdeling van opslagruimte

Post by DeVoogt »

Hallo Pjotr,

Heb je hier iets aan:

mint@mint ~ $ inxi -Fxz
System: Host: mint Kernel: 3.2.0-23-generic i686 (32 bit, gcc: 4.6.3)
Desktop: Xfce 4.10.0 (Gtk 2.24.10) Distro: Linux Mint 13 Maya
Machine: System: Dell product: Dell DC051
Mobo: Dell model: 0DD332 Bios: Dell version: A02 date: 04/05/2006
CPU: Single core Intel Celeron CPU (-UP-) cache: 256 KB flags: (lm nx sse sse2 sse3) bmips: 6117.72 clocked at 3058.860 MHz
Graphics: Card: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Manhattan [Mobility Radeon HD 5430 Series] bus-ID: 04:00.0
X.Org: 1.11.3 driver: vesa Resolution: 1280x1024@0.0hz
GLX Renderer: Gallium 0.4 on llvmpipe (LLVM 0x300) GLX Version: 2.1 Mesa 8.0.2 Direct Rendering: Yes
Audio: Card-1: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Cedar HDMI Audio [Radeon HD 5400/6300 Series] driver: snd_hda_intel bus-ID: 04:00.1
Card-2: Intel 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) High Definition Audio Controller driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:1b.0
Sound: Advanced Linux Sound Architecture ver: 1.0.24
Network: Card: Intel 82562ET/EZ/GT/GZ - PRO/100 VE (LOM) Ethernet Controller
driver: e100 ver: 3.5.24-k2-NAPI port: dcc0 bus-ID: 03:08.0
IF: eth0 state: up speed: 100 Mbps duplex: full mac: <filter>
Drives: HDD Total Size: 80.0GB (-) 1: /dev/sda WDC_WD800JD 80.0GB 44C
Partition: ID: / size: 496M used: 164M (34%) fs: overlayfs
Sensors: Error: You do not have the sensors app installed.
Info: Processes: 168 Uptime: 4:48 Memory: 365.4/991.9MB Runlevel: 2 Gcc sys: 4.6.3 Client: Shell inxi: 1.7.33
mint@mint ~ $
xinu
Level 3
Level 3
Posts: 148
Joined: Fri Apr 24, 2015 1:39 am

Re: foutmelding bij dualboot verdeling van opslagruimte

Post by xinu »

DeVoogt wrote:Beste Xinu,

Bedankt voor je duidelijke reactie.
Ik stuur je een screenshot van de huidige situatie:
*knip bijlage*
Het lijkt erop dat er nog geen ruimte is gereserveerd voor de partities van Mint...had ik dat van tevoren in Windows moeten doen?
Ik had gelezen in installatiehandleidingen dat Mint voor een dual bootable opzet, zelf die partities aanmaakt en de door Windows ongebruikte ruimte dus benut.
Tijdens de installatie kreeg ik ook de optie 'installeren naast Windows' en kon ik 27,5 GB toewijzen aan Mint...(uiteindelijk dus niet gelukt)

Kan ik met Gparted zelf 'vrije' ruimte van Windows toewijzen aan een lege nieuwe ntfs partitie en vevrvolgens jouw plan uitvoeren?
Window start niet meer, dus ik vermoed dat het Grub bootmenu al is aangemaakt (en het Windows bootmenu heeft overschreven?), maar omdat de installatie van Mint nog niet is gelukt, kan ik enkel via de live cd Mint opstarten.

Graag advies...

(ik zou nog wel ergens de XP cd moeten hebben, maar ik hoop dat het via de Mint/Grub installatie kan)
Ik denk dat je inderdaad beter eerst die kleine partitie van 3000 Mb vergroot.
En ik denk dat de Windows-partitie gaan opdelen met Gparted inderdaad problemen had gegeven in deze situatie.
En waar ik voor vreesde is gebeurd, je krijgt Windows niet meer aan de praat.
Het staat er nog hoor.
Als je (gelukkig) een Windows-installatie-CD hebt, kun je die misschien eerst gebruiken.
Daarna de harde schijf opdelen met Windows.
Daarna Mint-installatie.
Last edited by xinu on Tue May 12, 2015 5:28 am, edited 4 times in total.
DeVoogt

Re: foutmelding bij dualboot verdeling van opslagruimte

Post by DeVoogt »

Gelukt!

Eerst met windows cd de xp weer hersteld (herstelconsole en m.h.b chkdsk (check disk) en fixboot (en fixmbr; ik weet niet zeker welke van de 2 het uitendelijk heeft hersteld) XP weer opgestart. Vervolgens met partitionwizard (freeware) de windows partitie verkleind, waarna ik alsnog Mint naast XP kon installeren...

Dank voor het meedenken.

Leuk om een nieuw besturingssysteem te leren kennen...alles net anders, maar eindelijk van de ellendige antivirusprogrammaś af :-)
xinu
Level 3
Level 3
Posts: 148
Joined: Fri Apr 24, 2015 1:39 am

Re: foutmelding bij dualboot verdeling van opslagruimte

Post by xinu »

Fantastisch, mijnh./mevr. DeVoogt. :D

Gelukkig had je die CD!

Alleen nog Linux en Mint rustigjes gewoon worden.

En wat opdrijven met deze handelingen:

1) Open terminal:

2) Kopieer deze regel en plak (met rechtsklikken) aan de prompt:

Code: Select all

gksudo gedit /etc/sysctl.conf


3) Voer je paswoord in.

Het bestand sysctl.conf opent.

4) Plaats of vervang in dit sysctl.conf bestand de regel (zonder het aanhalingsteken boven de quote):
# Set ram/swap usage (originally 60)
vm.swappiness = 5
Het #(Fa-kruis)-symbool is een Linux commentaar. Je kunt het invullen zoals je wil.

Je zult zien dat de swappiness, het aanspreken van de swapruimte, standaard op 60 staat.
Hoog voor de privé-gebruiker. Zestig zou eerder interessant zijn als je server speelt.
'5' à '10' dus.
Zo primeert het gebruik van snel ram-geheugen op trager swapgeheugen en versnelt je snelle Mint nog meer.

Bewaar en sluit het bestand sysctl.conf
Het versnellende effect treedt in werking na heropstart.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”