Overdreven veiligheidsmaatregel in Mint

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
truus22
Level 1
Level 1
Posts: 43
Joined: Tue Jun 02, 2015 9:04 am
Location: Weert, nederland

Overdreven veiligheidsmaatregel in Mint

Post by truus22 »

Hallo beste mensen,

Ik heb Mint nog maar kort in gebruik en ik moet zeggen; het bevalt steeds beter. Toch zijn er ook nog wel enkele irritaties, zoals b.v. het ieder keer moeten opgeven van het wachtwoord, zowel bij het starten van het programma, maar ook voor allerlei handelingen, zoals b.v. het verwijderen en het installeren van van een programma. Zelf heb ik al gezocht naar een mogelijkheid om die "overdreven veiligheidsmaatregel" uit te zetten, maar ik heb die helaas niet kunnen vinden. Weet iemand op dit Forum of het mogelijk is "om het steeds maar weer opnieuw vragen" van het wachtwoord, uit te zetten? Ik zou blij zijn met een antwoord op mijn vraag. Tot dan

met vr. groet,

Cor Jansen
Weert
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Overdreven veiligheidsmaatregel in Mint

Post by xenopeek »

Een recente discussie daarover (in het Engels) hier: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=18&t=196269

Kort samengevat:
- Het is geen overdreven veiligheidsmaatregel. Je wordt alleen naar je wachtwoord gevraagd voor het autoriseren van acties welke wijzigingen op het besturingssysteem kunnen doorvoeren, niet voor het starten van gewone programma's. Als je Linux Mint net hebt geïnstalleerd zal je waarschijnlijk een poosje nog vaak software toevoegen of verwijderen, en daardoor je wachtwoord moeten typen voor b.v. softwarebeheer. Zodra je systeem is ingericht zoals jij wilt heb je nauwelijks je wachtwoord nodig.
- Het beschermt je tegen malware, omdat in de meeste gevallen malware niet aan je besturingssysteem zal kunnen komen maar slechts aan de bestanden in je eigen home folder. Schakel je wachtwoord autorisatie uit dan kan malware zonder dat jij het weet wijzigingen op je besturingssysteem doorvoeren.
- Het beschermt ook jezelf tegen "kluns" acties; je wordt even op scherp gezet dat je iets doet wat het besturingssysteem wijzigt. Even goed opletten wat je doet dus.

En ja je kunt tot in fijn detail configureren voor wat je wanneer gevraagd wordt om een wachtwoord. Dat doe je via de sudoers configuratie. Zie mijn reactie in bovenstaande link met wat verwijzingen naar voorbeelden. Geef de opdracht "man sudoers" om de documentatie te lezen, welke ook veel voorbeelden bevat voor mogelijke configuraties. Let wel op wat je doet; als je sudoers configuratie niet juist is ingesteld kan je het jezelf onmogelijk maken om sudo te gebruiken (dan kan je geen enkele administratieve actie meer uitvoeren!). Gebruik enkel en alleen de opdracht "sudo visudo" om het sudoers bestand te bewerken!

Maar ik zou geen wijzigingen aanbrengen als ik jou was. Het verzwakt de veiligheid van je systeem.
Image
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20133
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Overdreven veiligheidsmaatregel in Mint

Post by Pjotr »

xenopeek wrote:Maar ik zou geen wijzigingen aanbrengen als ik jou was. Het verzwakt de veiligheid van je systeem.
Daar mogen wat mij betreft vijf uitroeptekens achter. :shock:

Het is zeer, zeer, zeer onverstandig om deze fundamentele veiligheid uit Linux te slopen. Waarom denk je, dat Linux zo veilig is?

Je bent naar eigen zeggen een beginner met Linux. Respecteer het systeem zoals het is en leer het eens grondig kennen, door er een jaartje dagelijks mee te werken. Ik voorspel je, dat je over een jaar hoofdschuddend en met een glimlach naar deze vraag van je zult kijken. :)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
xinu
Level 3
Level 3
Posts: 148
Joined: Fri Apr 24, 2015 1:39 am

Re: Overdreven veiligheidsmaatregel in Mint

Post by xinu »

Hidihi truus22,

Luister naar xenopeek en Pjotr :-)

Ik vind het nauwgezet gebruik van het wachtwoord en van de sudo-opdracht in de terminal eveneens wenselijk.

Als je de enige gebruiker op je computer bent, je wat minder je wachtwoord wilt intikken en sneller wilt opstarten, kun je misschien automatisch inloggen instellen.

Gui-matig (met cinnamon) aldus:

1) Menu/Beheer/Aanmeldvenster/Automatisch aanmelden:

Vink er 'Automatische aanmelding inschakelen' aan en selecteer jezelf als gebruiker.

Aldus log je automatisch in na opstart.

(Als je dikwijls mobiel bent met je laptop, je laptop verloren of gestolen kan geraken, laat je automatisch inloggen misschien beter uit.)

2) Menu/Voorkeuren/Schermvergrendeling/Instellingen voor vergrendelen:

'Vergrendel de computer bij actief worden van slaapstand': uit.

'Vergrendel de computer wanneer het scherm zichzelf uitschakelt': uit.

Om vanuit slaapstand paswoordloos te reactiveren.

Altijd een paswoord gebruiken om bijvoorbeeld software en updates te installeren, maakt je systeem extra veilig.

Maar dan is het nog een kwestie van te begrijpen wat sommige updates/downloads precies doen en of je ze wel echt nodig hebt.

Ik vermijd zelf updates van level 4 en 5. Al heb 'k dat slechts 10 minuten durend level 3 cinnamon-updateje gehad waarna het hele Mint-systeem diende geherinstalleerd...
De snelheid waarmee ze dat van de server gehaald hebben = dik ok.

'k Wil maar zeggen dat, ondanks paswoordgebruik, er nog steeds wel eens iets buiten je wil kan voorvallen. Uitzonderlijk.

Om af te sluiten:
Over het algemeen voel ik mij qua veiligheid gerustgesteld met Mint. Sinds 'k ermee omga, zo goed als geen Windows meer gebruikt. Er is bijna niets dat Linux en Mint niet kan wat bijvoorbeeld Windows kan. Op oudere laptops/computers is Linux Mint alvast veel sneller en efficiënter dan bijvoorbeeld Windows (zeker dan de Windows Vista slak). Op nieuwe computers meestal ook. En dan zijn er een aantal praktische voordelen zoals: gespleten Verkenner-scherm, venster-altijd-bovenaan, terminal van eender waar opstarten en de vele vrije software + de gedegen hulp van andere gebruikers.

Excuses dat dit weer wat lang is uitgevallen ;-)
Last edited by xinu on Tue Jun 16, 2015 5:27 am, edited 1 time in total.
truus22
Level 1
Level 1
Posts: 43
Joined: Tue Jun 02, 2015 9:04 am
Location: Weert, nederland

Re: Overdreven veiligheidsmaatregel in Mint

Post by truus22 »

Hallo beste mensn,

Ik wil iedereen nog bedanken voor zijn/haar reactie. Ik zal proberen er mijn voordeel mee te doen en het heeft mij weer iets meer inzicht verschaft in Mint en Linux in het algemeen.

Groet,

Cor Jansen
Weert
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”