Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
truus22
Level 1
Level 1
Posts: 43
Joined: Tue Jun 02, 2015 9:04 am
Location: Weert, nederland

Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by truus22 »

Hallo beste mensen,

Ik was zo lekker bezig op mijn nieuw geinstalleeerde Mint OS. Ik maakte goede voortgang bij het ontdekken van dit mooie OS, totdat ik op de onzalige gedachte kwam om Mint opnieuw te gaan installeren. Ik had Mint naast mijn bestaande Windows 8.1 geinstalleerd. Doordat ik de installatie van Mint op een bepaald moment geforceerd heb afgebroken, startte daarna zowel mijn Windows OS alsook Mint niet meer op en kreeg ik foutmeldingen, waardoor ik niet meer verder kon. Ik besloot daarna via het programma Acronis mijn Windows OS weer te herstellen door een eerder gemaakte Image te gebruiken en dat lukte, maar Mint starte daarna niet meer mee op. Mint bleek uit de opstart-procedure te zijn verdwenen. Ik dacht dat te kunnen herstellen door Mint opnieuw te installeren via de " probeer-versie" maar daarbij kwam ik tegen, dat de installatie procedure Mint op de verkeerde Partitie wilde zetten; de D-partitie i.p.v. de C-partitie, waar Windows ook op staat geinstalleerd. Ik heb natuurlijk geprobeerd om de installatie naar de C-partitie te manouvreren, maar daarvoor bood de installatie-procedure geen ruimte. Ik kon dus alleen maar daarvoor de D-partitie gebruiken. Ik kan niet inschatten, waat voor gevolgen dat zou hebben, wanneer ik op die manier de installatie zou voortzetten, dus ik heb die noodgedwongen weer af moet breken. Nu kan ik jammer genoeg Mint niet meer naast Windows gebruiken en dat is jammeer, want ik was nog bezig om Mint te ontdekken en ik maakte daarbij goede vorderingen en speelde al met de gedachte om straks Mint te gaan gebruiken als mijn Standaard OS. Ik heb natuurlijk op allerlei manieren geprobeerd om Mint weer te kunnen installeren, maar dat is helaas niet gelukt. Wel kwam ik daarbij tegen, dat er kennelijk (verborgen) bestanden op de C-partitie aanwezig zijn,die ik niet ken en die mogelijk een " Mint naast de Windows-installatie" verhinderen. Wie kan er wijs worden uit dit moeilijke verhaal en kan mij hopelijk weer op weg helpen, om Mint naast mijn bestaande Windows OS weer te kunnen gebruiken. Ik zou daar zeer dankbaar voor zijn, want ik was duidelijk op de goede weg om meer inzicht te krijgen in Mint en in Linux in het algemeen. Ik wacht met spanning op een reactie van dit Forum. Ik heb het foto-bestandje van de (onzichtbare) files op mijn C-partitie geprobeert mee te sturen, maar ik weet niet of dat gelukt is.

Cor Jansen
Weert

file:///home/mint/Desktop/Bestanden.bmp

Weert
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
truus22
Level 1
Level 1
Posts: 43
Joined: Tue Jun 02, 2015 9:04 am
Location: Weert, nederland

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by truus22 »

Is er echt niemand, die mij kan helpen?

Cor Jansen
Weert
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20142
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by Pjotr »

Start je computer eens op vanaf de Mint-DVD, start GParted, maak daarvan een schermafdruk en post die hier, met behulp van www.postimage.org
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
truus22
Level 1
Level 1
Posts: 43
Joined: Tue Jun 02, 2015 9:04 am
Location: Weert, nederland

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by truus22 »

Alvast weer bedankt voor jouw aandacht. Nu heb ik weer goede hoop. Kan ik het door jou gevraagde ook via een USB installatie-stick doen?

Cor
truus22
Level 1
Level 1
Posts: 43
Joined: Tue Jun 02, 2015 9:04 am
Location: Weert, nederland

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by truus22 »

Hoi Pjotr,

Ik heb een screenshot vabn GParted geUpload. Ik moet je nog wel zeggen dat mijn D-partitie op het screenshot niet is te zien. Deze partitie is 750 Gb groot, ook daarvan heb ik een screenshot erbij gedaan. Ik hoop tenminste dat het gelukt is.

Groet,

Cor
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20142
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by Pjotr »

truus22 wrote:Ik heb een screenshot vabn GParted geUpload.
Een webkoppeling zou wel handig zijn.... :)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
truus22
Level 1
Level 1
Posts: 43
Joined: Tue Jun 02, 2015 9:04 am
Location: Weert, nederland

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by truus22 »

Sorry, ik weet niet hoe ik een web-koppeling moet maken...

Cor
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20142
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by Pjotr »

truus22 wrote:Sorry, ik weet niet hoe ik een web-koppeling moet maken...

Cor
Als je een afbeelding (schermafdruk) op postimage hebt gezet, dan schotelt-ie je een hele reeks webkoppelingen voor die naar de omhooggepompte afbeelding verwijzen. Kopieer en plak er eentje in je antwoordbericht.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
truus22
Level 1
Level 1
Posts: 43
Joined: Tue Jun 02, 2015 9:04 am
Location: Weert, nederland

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by truus22 »

Pjotr wrote:
truus22 wrote:Sorry, ik weet niet hoe ik een web-koppeling moet maken...

Cor
Als je een afbeelding (schermafdruk) op postimage hebt gezet, dan schotelt-ie je een hele reeks webkoppelingen voor die naar de omhooggepompte afbeelding verwijzen. Kopieer en plak er eentje in je antwoordbericht.
Ik heb het weer geprobeerd, maar weet niet of ik het goed heb gedaan...
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20142
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by Pjotr »

Niet dus, want ik zie niks. En ook geen webkoppeling in je antwoordbericht. :mrgreen:

Voorbeeldje:
Image
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
truus22
Level 1
Level 1
Posts: 43
Joined: Tue Jun 02, 2015 9:04 am
Location: Weert, nederland

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by truus22 »

Pjotr wrote:Niet dus, want ik zie niks. En ook geen webkoppeling in je antwoordbericht. :mrgreen:

Voorbeeldje:
Image
http://postimg.org/image/s7hvwhg1r/
truus22
Level 1
Level 1
Posts: 43
Joined: Tue Jun 02, 2015 9:04 am
Location: Weert, nederland

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by truus22 »

User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20142
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by Pjotr »

Dat is een stuk beter. En nou nog eentje van sda, want dit is sdb...
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
truus22
Level 1
Level 1
Posts: 43
Joined: Tue Jun 02, 2015 9:04 am
Location: Weert, nederland

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by truus22 »

Pjotr wrote:Dat is een stuk beter. En nou nog eentje van sda, want dit is sdb...
Hoi Pjotr, ik hoop dat onderstaaand is, wat jij bedoeld:

file:///home/mint/Pictures/Screenshot%20from%202015-06-13%2006:06:55.png

Ik ga overigens zometeen weg voor een weekje en ik kan daar niet beschikken over I(nternet. Ik kan niet anders dan over ongeveer 'e'en week weer contact met jou opnemen via her Forum. Tot zover dus hartelijk bedankt en ik neem dan over ongeveer 'e'en week weer contact met jou op. Nog een fijn Weekend en tot ziens.

Cor Jansen
Weert
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20142
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by Pjotr »

truus22 wrote:
Pjotr wrote:Dat is een stuk beter. En nou nog eentje van sda, want dit is sdb...
Hoi Pjotr, ik hoop dat onderstaaand is, wat jij bedoeld:

file:///home/mint/Pictures/Screenshot%20from%202015-06-13%2006:06:55.png
Nee, die is weer niet te zien..... Gebruik ook daarvoor postimage. Je weet nu toch, hoe dat moet?

Prettige vakantie trouwens!
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
xinu
Level 3
Level 3
Posts: 148
Joined: Fri Apr 24, 2015 1:39 am

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by xinu »

Beste truus22, Cor,

Je post is enkele dagen oud en misschien heb je ondertussen het een en ander opgelost...
Zoniet...

Lees ik dat je nog in Windows 8.1 binnenraakt (maak met Windows steeds een Windows-usbherstelschijfje van minstens 16GB en bewaar het voor het geval Windows geen kik meer geeft)...
En zie ik op die partitie-afbeelding 'dev/sdb1 ntfs 698,63 Gb, unallocated 1,87 Mb'...

Die unallocated space moet alvast omhoog.

D.m.v. Windows.
Ga naar Windows Schijfbeheer.
Het snelst door bijvoorbeeld 'partitie' in Windows 'Zoek' in te tikken.

Selecteer/rechtsklik er de ntfs-partitie en kies 'verkleinen'.
Aldus hak je een unallocated/leeg gedeelte af van de bestaande Windows-partitie (met behoud van Windows dus).
Neem de helft of bijv. 200Gb voor de nieuwe lege ruimte.

Herstart om de Windows-functionaliteit even te testen.

Herstart opnieuw en druk onmiddellijk (enkele keren na mekaar) op F2 om het Bios te openen.
Ga er naar het bootonderdeel en plaats er 'opstarten van USB2' (of zoiets) helemaal bovenaan
de lijst (gewoonlijk met de F5/F6-toets).
Bewaren en Exit.

Plug de Mint-usbstick in je computer (*) (Meer hierover, zie helemaal onderaan de tekst).

Installeer Mint maar gebruik daarbij NIET de optie 'naast Windows installeren', maar wel 'Andere/Overige'.
Activeer eveneens je internetverbinding tijdens de installatie.

Op de unallocated space maak je eerst een swapbestand van laat ons zeggen 3Gb.
Van de rest maak je EXT4 en selecteer je '/' als rootdir.
Als je het niet goed weet, ga dan voor primaire partities of laat zo wat er reeds staat.

Grub opstarten van sda zo laten.

Persoonlijke dir niet versleutelen.

Verdere installatie vervolledigen met de juiste land- en taalinstellingen.

Herstart en druk opnieuw onmiddellijk op F2 om het Bios te openen en plaats 'Ubuntu opstarten' (of zoiets) helemaal
bovenaan het bootmenu met F5/F6.
Opslaan + Exit.

De Mint-usbdisk uitpluggen.

Mint Grub en Mint zouden nu helemaal normaal moeten opstarten.
Herinner je je paswoord ;)

Als dit allemaal niet lukt, weet ik het niet meer.

Van de andere forumonderwerpen alhier, steek je verder veel op.

Leuke vakantie toegewenst aan Pjotr e.a. insgelijks.

Morgen vliegt deze naar zon-zee-strand.
Jihaaa ^_^

--
(*) unetbootin voor Windows is ok om een Mint-usbstick aan te maken, maar ikzelf verkreeg betere resultaten met deze rufus. Bezien truus22 Windows 8.1 heeft staan, kan hij, Cor, best gaan voor Mint (Cinnamon) 17.1 Rebecca 64bits om op de usb-stick (van meer dan 2Gb - een andere dan de eventuele Windows-herstelschijf) te plaatsen d.m.v. Rufus.
truus22
Level 1
Level 1
Posts: 43
Joined: Tue Jun 02, 2015 9:04 am
Location: Weert, nederland

Re: Mint opnieuw installeren lukt niet meer

Post by truus22 »

Hallo beste mensen,

Ik ben net terug van een korte vakantie en zie de nieuwe reacties op mijn Topic. Nog zeer bedankt daarvoor. Intussen ben ik gaan proberen om Mint naast Mijn Windows 8.1 installatie als Dual-Boor te krijgen en dat is gelukt. Weliswaar niet zoals ik het had bedoeld, maar ik heb domweg de suggestie van het installatie programma van Mint gevolgd en Mint geïnstalleerd op een gedeelte van mijn D-Partitie. Dat had eigenlijk de C-Partitie moeten zijn, maar het installatieprogramma gaf mij daar domweg niet de mogelijkheid voor.
desondanks werkt dat ook allemaal prima. Voorlopig laat ik dat ook maar zo, omdat ik zodoende ook dezelfde functionaliteit, voor zowel Mint als Windows heb verkregen. Ik heb nog steeds niet begrepen, waarom Mint bij mij niet op de C-Partitie wilde installeren, maar dat laat ik dan maar even in het midden. Intussen wil ik wel iedereen op dit Forum nog hartelijk bedanken voor de steun en de suggesties die ik zodoende heb gekregen. Vooral Pjotter, wil ik in dit verband nog speciaal noemen vanwege zijn deskundige, onvermoeibare en geduldige manier, waarop hij mij heeft proberen bij te staan.
Ik kan nu doorgaan met het ontdekken van het mooie programma dat MInt volgens mij is en weet daarbij, dat ik op jullie sympathieke steun kan rekenen.

Met vriendelijke groet,

Cor Jansen (truus22)
Weert
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”