nieuw hier

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Charles_NL

nieuw hier

Post by Charles_NL »

Ik heb een ruim 10 jaar oude Packard Bell EasyNote notebook en heb daar Linux Mint 13 Xfce 32 bit op geïnstalleerd. Dit heb ik gedaan precies zoals het beschreven is op deze webstek.

Opgemerkt dient te worden dat ik een Windows gebruiker ben die thans begonnen is om te zien of Linux een goed alternatief is. Welnu, het begin is er :)
Maar daar is alles ook mee gezegd, ik moet eigenlijk opnieuw leren werken met een computer...

Het menu een stuk korter maken zou moeten kunnen met "menubewerker" maar ik zie 'm niet erbij staan.
Daarnaast zou het fijn zijn als MP3-tjes standaard afgespeeld worden met VLC. Maar krijg dat niet voor elkaar; Gnome Commander doet het met Totem en als ik met een rechtsklik voor eigenschappen kies, dan zie ik een knop "wijzigen" maar die doet niks op mijn notebook.
En zo heb ik nog veel meer vragen, maar het lijkt me weinig zinvol om die nu gelijk over jullie uit te storten.
Hopelijk lukt het me om met wat hulp wegwijs te worden en vertrouwd te raken in Linux Mint.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20086
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: nieuw hier

Post by Pjotr »

Leuk om te zien dat mijn handleiding voor Linux Mint 13 Xfce nog steeds wordt gebruikt! :)

In Mint 13 Xfce kun je trouwens, als ik me goed herinner, het menu bewerken met Alacarte.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: nieuw hier

Post by Charles_NL »

Pjotr wrote:Leuk om te zien dat mijn handleiding voor Linux Mint 13 Xfce nog steeds wordt gebruikt! :)
Ja, ik kwam die website tegen via de zoekmachine nadat ik eerst de nieuwste Linux versie op mijn laptop gezet had. Die bleek niet goed te werken omdat mijn laptop te oud bleek te zijn. Zodoende kwam ik dankzij uw website te weten dat een andere Linux versie nodig was.
En aan het eind van het stappenplan werd onder andere dit forum genoemd om meer te weten te komen.
Pjotr wrote:In Mint 13 Xfce kun je trouwens, als ik me goed herinner, het menu bewerken met Alacarte.
Helaas :( Dat programma zit er niet bij en ook in het Softwarecentrum zie ik 'm niet erbij staan.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20086
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: nieuw hier

Post by Pjotr »

Charles-98 wrote:
Pjotr wrote:In Mint 13 Xfce kun je trouwens, als ik me goed herinner, het menu bewerken met Alacarte.
Helaas :( Dat programma zit er niet bij en ook in het Softwarecentrum zie ik 'm niet erbij staan.
Probeer het eens zo, want Softwarebeheer is niet volledig in z'n lijsten:

Code: Select all

sudo apt-get install alacarte
Na installatie kun je Alacarte terugvinden in het menu, of je start 'm gewoon zo, via deze terminalopdracht:

Code: Select all

alacarte
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: nieuw hier

Post by Charles_NL »

Dank!
In terminal werkt het en daarna een herstart gedaan en Linux werkt nog steeds :)
Dus heb ik geen blunders begaan. Goed voor het zelfvertrouwen.

Als ik een MP3 aanklik in Thunar bestandbeheerder dan wordt VLC mediaplayer aangeroepen, maar klik ik een MP3 aan in Gnome commander dan wordt Totem mediaspeler aangeroepen. Dat verschil kan ik (nog) niet begrijpen, maar mijn keus is VLC voor alle mediabestanden, audio alsook video.
In Gnome commander kan ik wel handmatig VLC instellen, maar dat is eenmalig. Op het tabblad eigenschappen staat de knop wijzigen, maar die doet helaas niets bij mij. Gaat dit wel via een toverspreuk?
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20086
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: nieuw hier

Post by Pjotr »

Moeilijke vraag..... Gnome-commander is een volledig op zichzelf staand programmaatje, wat zich blijkbaar niets aantrekt van de algemene systeemvoorkeuren (zoals die bij Xfce zijn vastgelegd in Thunar).

Ik heb eens wat rondgekeken, maar zo gauw geen oplossing kunnen vinden. Dus die vraag parkeer ik even.

Nu we toch bezig zijn, kan ik wel even je systeem snel doorlichten op eventuele onvolkomenheden; doe daarvoor eens het volgende:

1. Open een terminalvenster en maakt het schermvullend, om afgekapte regels te voorkomen.

2. Kopieer en plak daarin de volgende terminalopdracht:

Code: Select all

inxi -Fxz
(als je intikt: de F is een hoofdletter)

Druk op Enter.

Kopieer en plak de uitvoer in je antwoordbericht.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: nieuw hier

Post by Charles_NL »

charles@Laptop ~ $ inxi -Fxz
System: Host: Laptop Kernel: 3.2.0-23-generic i686 (32 bit, gcc: 4.6.3)
Desktop: Xfce 4.10.0 (Gtk 2.24.10) Distro: Linux Mint 13 Maya
Machine: System: Packard Bell BV (portable) product: EasyNote_MX37-V-055NL version: PC10E07486
Mobo: PACKARD BELL BV model: T12C version: 1.0 Bios: American Megatrends version: 218 date: 04/25/2008
CPU: Dual core Intel CPU T1400 (-MCP-) cache: 512 KB flags: (lm nx sse sse2 sse3 ssse3) bmips: 6931.28
Clock Speeds: 1: 1732.824 MHz 2: 1732.824 MHz
Graphics: Card: Silicon Integrated Systems [SiS] 771/671 PCIE VGA Display Adapter bus-ID: 01:00.0
X.Org: 1.11.3 drivers: vesa (unloaded: sis,fbdev) Resolution: 1024x768@61.0hz
GLX Renderer: Gallium 0.4 on llvmpipe (LLVM 0x300) GLX Version: 2.1 Mesa 8.0.4 Direct Rendering: Yes
Audio: Card: Silicon Integrated Systems [SiS] Azalia Audio Controller driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:0f.0
Sound: Advanced Linux Sound Architecture ver: 1.0.24
Network: Card-1: Qualcomm Atheros AR242x / AR542x Wireless Network Adapter (PCI-Express) driver: ath5k bus-ID: 02:00.0
IF: wlan0 state: up mac: <filter>
Card-2: Silicon Integrated Systems [SiS] 191 Gigabit Ethernet Adapter
driver: sis190 ver: 1.4 port: cc00 bus-ID: 00:04.0
IF: eth0 state: down mac: <filter>
Drives: HDD Total Size: 160.0GB (5.7% used) 1: /dev/sda ST9160821AS 160.0GB
Partition: ID: / size: 147G used: 8.5G (7%) fs: ext4 ID: swap-1 size: 2.01GB used: 0.00GB (0%) fs: swap
Sensors: System Temperatures: cpu: 55.0C mobo: N/A
Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info: Processes: 133 Uptime: 1:34 Memory: 300.5/1886.6MB Runlevel: 2 Gcc sys: 4.6.3 Client: Shell inxi: 1.7.33
charles@Laptop ~ $
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20086
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: nieuw hier

Post by Pjotr »

Daar zit nog een interessante verbetermogelijkheid in: er is namelijk een beter stuurprogramma beschikbaar voor je SiS 771/671-videokaart. Dat pak je als volgt aan:
https://sites.google.com/site/computertip/sis

Dat zal zorgen voor een flinke prestatieverbetering, vooral bij het afspelen van video's e.d.

Nog even over Gnome Commander: wat je daarmee wil, gaat niet lukken, verwacht ik. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat Gnome Commander primair is ontworpen voor de werkomgeving Gnome en niet voor Xfce. Met deze functie (bestandassociatie wijzigen) wil Gnome Commander "onder de motorkap" verbinding maken met Gnome-onderdelen die in Xfce eenvoudigweg niet aanwezig zijn.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: nieuw hier

Post by Charles_NL »

Duidelijk verhaal over de Gnome commander.
De nieuwe drivers t.b.v. video is een gouden tip, het scherm ziet er een nu een stuk beter uit :)
En heb het dan nog alleen over tekstvelden.

In elk geval mijn dank dat je bereid bent om me verder te helpen.
Nu nog "even" alle opdrachtcodes leren t.b.v gebruik in het terminalvenster, want zo werkt Linux grotendeels :D
HerrDierk

Re: nieuw hier

Post by HerrDierk »

Hallo Charles-98,

welgekomen :D
Nu nog "even" alle opdrachtcodes leren t.b.v gebruik in het terminalvenster, want zo werkt Linux grotendeels :D
Wel, dat was ook mijn eerste gedacht, maar ik moet je het tegendeel meegeven. Om met Linux Mint te werken heb je zogoed als geen terminalkennis nodig. En dat is voor een beginnende leek als ik mooi meegenomen.

En inderdaad, het is precies of je terug met een computer moet leren werken. Ik ben na meer dan 20 jaar ook overgestapt van Bill Gates maar Clem, haha en dat bevalt me goed. Maar het is met vallen en opstaan. Leuk toch?

Groetjes daar en veel succes :wink:
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20086
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: nieuw hier

Post by Pjotr »

Charles-98 wrote:Duidelijk verhaal over de Gnome commander.
De nieuwe drivers t.b.v. video is een gouden tip, het scherm ziet er een nu een stuk beter uit :)
En heb het dan nog alleen over tekstvelden.

In elk geval mijn dank dat je bereid bent om me verder te helpen.
Nu nog "even" alle opdrachtcodes leren t.b.v gebruik in het terminalvenster, want zo werkt Linux grotendeels :D
Mooi dat het is gelukt met je videokaart! :)

Maar zoals HerrDierk al zegt: in Linux Mint heb je die terminalopdrachten eigenlijk nooit echt nodig. Maar in mijn handleidingen gebruik ik ze wel vaak, gewoon omdat ze meestal sneller en eenvoudiger te beschrijven zijn dan de "klikkerdeklik"-gereedschapjes die hetzelfde doen.

Nu je de boel netjes hebt afgewerkt, hoef je alleen nog maar de updates binnen te halen. Verder niks; gewoon Firefox gebruiken om te websurfen en Libre Office om documentjes te tikken en zo. :)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: nieuw hier

Post by Charles_NL »

Je zou kunnen stellen dat het fundament nu in orde is.
Hierop kan verder gebouwd worden. Welke programma's wat kunnen zal ik nog moeten ontdekken. Ik heb pas enkele dagen Linux in gebruik op een afgedankte notebook en vind het nog te vroeg om er een oordeel over te geven. Zal eerst mijn weg door Linux zien te vinden en dat kost nu eenmaal tijd.

Heb nog een desktop-pc staan met gewoon Windows erop en dat is mijn dagelijks gebruik computer. Het zou zomaar kunnen dat ik op enig moment besluit dat ook daar Linux op gaat komen :D Maar dat hangt af van mijn ervaringen op deze (test)laptop en van mijn opgedane kennis en vaardigheden met Linux.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20086
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: nieuw hier

Post by Pjotr »

OK, dat begrijp ik.... Je gebruikt 'm dus vooral als proefbak, om Linux wat beter te leren kennen. Niks mis mee, want van experimenteren leer je het meeste. Maar hou er dan wel rekening mee dat je je Linux in de komende tijd waarschijnlijk "kapot experimenteert", waardoor je op een gegeven moment een schone herinstallatie moet doen.

Het kan dan tijd besparen om nu even, nu je systeem nog goed en degelijk is, een schijfkopie te maken met een programma als Acronis True Image. Dan kun je de boel snel terugzetten als de nood aan de man komt. Met de "reddings"-CD van Acronis kun je je computer opstarten en zowel schijfkopieën maken als terugzetten.

Zo heb ik het zelf aangepakt, in 2006, toen ik serieus met Linux begon. Deze oplossing heb ik toen vaak moeten gebruiken. :mrgreen:
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: nieuw hier

Post by Charles_NL »

Dank voor de tip om een image te maken, zal ongetwijfeld veel tijd besparen in geval van opnieuw installeren.
Volgens mij (maar mijn Engels is niet zo best) zou Clonezilla een betere keuze zijn.
Voor zover ik het begrijp, maakt dit programma een iso-bestand welke op een schijfje gebrand moet worden.
Verbeter me als ik het fout heb..
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20086
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: nieuw hier

Post by Pjotr »

Clonezilla heb ik geen ervaring mee, maar die zou 't inderdaad ook moeten kunnen. Het iso voor de Live-CD (Clonezilla Live) haal je hier:
http://clonezilla.org/clonezilla-live.php
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: nieuw hier

Post by Charles_NL »

Heb nu nog een vraagje over updaten.
Ik dacht automatische updates ingesteld te hebben, maar dat blijkt niet zo te zijn.
In de werkbalk staat een groen vinkje van updatebeheer en heb daarop geklikt. Na ingave wachtwoord blijkt er een hele reeks updates te zijn, maar daarover werd geen melding gemaakt bij dat vinkje van updatebeheer. Staat er wellicht een instelling verkeerd bij mij?

Voor het overige is de overstap van Windows naar Linux mij reuze meegevallen. De verschillen in werking zijn zo groot niet als ik aanvankelijk vreesde. In elk geval niet voor mij als gewone end-user.
Het grootste verschil bestaat uit andere programma's voor media en kantoorapplicaties en het noodzakelijk gebruiken van het wachtwoord voor aanpassingen en installatie's van programma's.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20086
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: nieuw hier

Post by Pjotr »

Charles-98 wrote:Heb nu nog een vraagje over updaten.
Ik dacht automatische updates ingesteld te hebben, maar dat blijkt niet zo te zijn.
In de werkbalk staat een groen vinkje van updatebeheer en heb daarop geklikt. Na ingave wachtwoord blijkt er een hele reeks updates te zijn, maar daarover werd geen melding gemaakt bij dat vinkje van updatebeheer. Staat er wellicht een instelling verkeerd bij mij?
Hoe zijn je huidige instellingen?
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: nieuw hier

Post by Charles_NL »

Updatebeheer, voorkeuren, verversen staat ingesteld op 1 dag.
Zo stond het ook op de on-line installatie handleiding voor mint.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20086
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: nieuw hier

Post by Pjotr »

Charles-98 wrote:Updatebeheer, voorkeuren, verversen staat ingesteld op 1 dag.
Zo stond het ook op de on-line installatie handleiding voor mint.
Tja, het zou zo probleemloos moeten werken in Mint 13..... Maar je zou de rc.local-truuk kunnen toepassen die nodig is in Mint 17.x, want misschien is die truuk in Mint 13 inmiddels ook nodig:
https://sites.google.com/site/computert ... -pakketten
(punt 2, linkerkolom)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: nieuw hier

Post by Charles_NL »

Dank Pjotr.
Heb die truuk ingevoerd en nu is het afwachten wat het resultaat daarvan gaat zijn.
Heb immers recent updates opgehaald, dus zal het wellicht even duren voor er weer nieuwe zijn.
Mijn laptop gebruik ik overigens niet dagelijks, misschien dat de oorzaak daaraan ligt.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”