windows-formulier afdrukken

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

windows-formulier afdrukken

Post by jakke5 »

Mijn zus vroeg me om een formulier van de belgische overheidsdienst voor pensioenen af te drukken.
Dit formulier MOET men in België downloaden van de pdos.be en heeft een microsoft-windows formaat (geen pdf te krijgen)
ERGERNIS, ERGERNIS, ERGERNIS, het is niet af te drukken met LibreOffice, ook niet na inschakelen van het laagste beveiligingsniveau voor macro's.
Zoals bekend kunnen macro's virussen bevatten vooral voor ... microsoft-producten.
Wat kan ik doen om het formulier toch geprint te krijgen?

Wat kunnen wij doen om de overheid te verplichten niet-OS-gebonden formulieren (zoals pdf) te gebruiken?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: windows-formulier afdrukken

Post by xenopeek »

Ik ben natuurlijk niet bekend met hoe die formulieren er uit horen te zien, maar het lijkt hier prima te werken. Ik heb het forumulier "Vaststelling pensioendatum en/of raming pensioenbedrag" gedownload (bestand: N01081.dot). Is gewoon te openen met LibreOffice, ik kan invulvelden invullen, en kon het resultaat exporteren naar PDF (ik heb geen printer, maar verwacht dat printen dus ook prima werkt of anders werkt het dus wel via eerst exporteren naar PDF).

Ik verwacht dat het probleem is dat je een antieke versie van LibreOffice gebruikt. Gewoon een normale versie van LibreOffice gebruiken en dan is er geen probleem dat ik kan zien. Linux Mint 17.2 komt met een goede versie.

Gebruik je een oudere versie van Linux Mint en wil je niet upgraden naar Linux Mint 17.2 dan heb je wat handwerk te doen om LibreOffice niet-antieke versie te installeren. Ik heb het hier beschreven: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=47&t=201522
Image
jakke5
Level 4
Level 4
Posts: 212
Joined: Sat Mar 01, 2014 12:50 pm

Re: windows-formulier afdrukken

Post by jakke5 »

Dankjewel
Ik gebruik LMDE2 en veronderstel dat daarin de laatste versie van LibreOffice zit. Mijn vriendin LM17.2. Op allebei de systemen verschijnt het/de formulier/en onberispelijk op het scherm, maar ze worden niet of niet even onberispelijk afgedrukt.
Ook na exporteren naar PDF niet, dan ook worden bepaalde delen niet of maar gedeeltelijk afgedrukt.

Mijn punt is dat het niet kan dat de overheid de burgers verplicht een bepaald systeem (i.c. microsoft-office) te gebruiken waar er alternatieven zijn.
De formulieren van de pdos.be zitten bovendien volgestouwd met volkomen onnodige macro's.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: windows-formulier afdrukken

Post by xenopeek »

jakke5 wrote:Mijn punt is dat het niet kan dat de overheid de burgers verplicht een bepaald systeem (i.c. microsoft-office) te gebruiken waar er alternatieven zijn.
De formulieren van de pdos.be zitten bovendien volgestouwd met volkomen onnodige macro's.
Wat verwacht je dat wij met die opmerkingen doen? Dit is geen politiek platform. Je kunt hier terecht voor technische ondersteuning. Hebben jullie geen organisaties in België die zich inzetten voor digitale burgerrechten en vrije toegang tot informatie? Daar zou ik aankloppen met deze punten.

Creatieve alternatieven welke ik nog kan bedenken;
1. Exporteer het document naar PDF en gebruik vervolgens convert (onderdeel van ImageMagic) om de PDF om te zetten in PNG plaatjes. Als dat wel goed gaat, print je het PNG plaatje vervolgens.
2. Je hebt vast wel iemand in de omgeving die wel Windows gebruikt. Soms moet je gewoon pragmatisch zijn.
Image
erikapekop

Re: windows-formulier afdrukken

Post by erikapekop »

Ik had problemen met het openen van een factuur die ik in windows 7 en office 2000 gemaakt had.
De factuur paste niet meer op 1 pagina en de tekst in de kolommen was niet meer netjes.
Dit heb ik opgelost door het in windows gebruikte lettertype te installeren (inmijn geval Tahoma).
Het probleem leek opgelost op het scherm.
Toch was het printen niet mooi.
Dit kon ik oplossen door de printer op 600X600 dpi te zetten, bij de installatie stond dat op 300x300dpi, nu worden de grijze letters beter weergegeven.
Zou dit bij jullie een oplossing kunnen zijn?
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”