video afspeelprobleem mint 13

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Charles_NL

video afspeelprobleem mint 13

Post by Charles_NL »

Op mijn gedateerde laptop heb ik mint 13 geïnstalleerd.
Het vertonen van on-line filmpjes (lees: YouTube) gaat probleemloos, maar het afspelen van filmpjes die op de HDD of DVD staan gaat niet goed. Veelal resulteerd dit in een spontane herstart van mijn laptop :shock:

Vermoedelijk is de videochip (geen losse kaart, want laptop) danwel de driver hiervoor de oorzaak. Het zou natuurlijk ook -mede- aan mint 13 kunnen liggen, maar dat is voor mij slechts gissen.
VLC is mijn standaard mediaplayer, zowel voor audiobestanden als voor videobestanden.

Op mijn "hoofdcomputer", een desktop, staat nu (nog wel) Windows 7 en ben voornemens om die te vervangen door mint 17.2 Maar nu ga ik toch twijfelen. Hoe doet die nieuwere versie het met afspelen van filmpjes die in diverse formaten op de HDD en DVD staan? De filmformaten die ik momenteel heb zijn: mpeg; wmv; avi; flv en mp4 en windows heeft daar geen moeite mee.

PS: Begrijp ik het goed dat voor mint 13 ná 2017 einde verhaal is? Geen opdates meer hiervoor onder andere.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19930
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: video afspeelprobleem mint 13

Post by Pjotr »

Charles-98 wrote:Op mijn "hoofdcomputer", een desktop, staat nu (nog wel) Windows 7 en ben voornemens om die te vervangen door mint 17.2 Maar nu ga ik toch twijfelen. Hoe doet die nieuwere versie het met afspelen van filmpjes die in diverse formaten op de HDD en DVD staan? De filmformaten die ik momenteel heb zijn: mpeg; wmv; avi; flv en mp4 en windows heeft daar geen moeite mee.
Kun je van tevoren uitproberen door die computer op te starten vanaf de Mint-DVD (17.2). In de uitprobeersessie kun je eens kijken hoe 't gaat met afspelen daarvan.

Let wel op: in de uitprobeersessie gaat 't sowieso trager dan bij een harde-schijf-installatie, en bovendien kun je in de uitprobeersessie geen fabrieksstuurprogramma van Nvidia of ATI/AMD installeren voor je videokaart.
PS: Begrijp ik het goed dat voor mint 13 ná 2017 einde verhaal is? Geen opdates meer hiervoor onder andere.
Juist. Om precies te zijn: half mei 2017.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: video afspeelprobleem mint 13

Post by Charles_NL »

In de uitprobeersessie worden alle video's moeiteloos en zonder problemen afgespeeld.
Ik lees wel op jouw website dat je ruim voldoende tijd moet uittrekken om mint 17.2 volledig en vooral goed in te stellen voor een prettig gebruik.
Gaat dus iets worden voor komend najaar, dan is het minder aangenaam weer voor buitenactiviteiten.

Het mag gezegd worden, jouw website is behoorlijk compleet waarop best veel info en goede uitleg over Linux te vinden is en dat alles in begrijpelijk Nederlands. Het is zelfs voor mij helder en duidelijk te volgen :D
En daarnaast is het een voordeel om twee computers te hebben: op de ene volg je de instructies welke nodig is voor de installatie van Linux op de andere computer. Dat gaat een stuk lastiger als je maar 1 computer hebt.

Voorts nog opgemerkt dat er meerdere forums zijn over Linux, maar dat ik aldaar het idee kreeg niet erg welkom te zijn met mijn vragen als nieuwe gebruiker van Linux. Helaas...
Dit forum blijkt daarop een uitzondering te zijn, aangezien mijn vragen hier wel welkom zijn en ook normaal beantwoord worden, zoals verwacht mag worden.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”