PDF-edit in Linux

Dutch Forum

Moderators: Moem, xenopeek

Post Reply
bastiaanl
Level 1
Level 1

PDF-edit in Linux

Post by bastiaanl » Fri Aug 21, 2015 6:59 am

In 2006 heb ik de overstap naar Linux gewaagd en sinds twee jaar gebruik ik Linux-Mint, en tot op heden ben ik zeer enthousiast. Alhoewel Linux niet de nummer één is voor desktop en office toepassingen, heb ik in de loop van de tijd voor de toepassingen die ik nodig heb alternatieven kunnen vinden die goed of zelfs uitermate goed voldoen.Onlangs liep ik echter wel tegen wat problemen aan voor verschillende pdf toepassingen. Uiteraard kan een aantal eenvoudige bewerkingen, zoals het roteren van pagina's en het invullen van interactieve formulieren binnen de standaardoplossingen verwezenlijkt worden.

Het programma waar ik naar opzoek was moest meer zijn dan een reader, het gaat om een pdf-editor die in staat is opmerkingen te plaatsen in documenten, tekst te kunnen onderstrepen of highlighten of juist door te halen.
Tevens heb ik een aantal standaard formulieren die niet interactief zijn. Graag wil ik tekst invoeren in het document, of nog mooier, zelf in staat zijn om interactieve velden aan te maken, en liefst zelfs met javascript ondersteuning. Het mag duidelijk zijn, dat alhoewel het aantal pdf readers groot is binnen Linux, dergelijke opties zoals geboden door pdf editors moeilijk, en voor mij zelfs een tijdlang niet te vinden waren. Tot voor kort.

Tot mijn verbazing is er software voor Linux beschikbaar (dus geen Windows programma via wine), die in staat is al deze gewenste oplossingen te verhandelen en zelfs nog veel meer. Het gaat om PDF Studio 10 van Qoppa Software. Om anderen een hoop zoekwerk en frustratie te voorkomen leek het mij logisch om deze informatie te delen. Hierbij de link https://www.qoppa.com/pdfstudio/ naar de site van de aanbieder. De software is gratis beschikbaar als demoversie.

jimallyn
Level 18
Level 18

Re: PDF-edit in Linux

Post by jimallyn » Fri Aug 21, 2015 6:49 pm

Image

“If the government were coming for your TVs and cars, then you'd be upset. But, as it is, they're only coming for your sons.” - Daniel Berrigan

Ron-N
Level 2
Level 2

Re: PDF-edit in Linux

Post by Ron-N » Fri Aug 28, 2015 8:33 am

Great application! I'm using it whenever i need to modify a PDF file. Absolutely worth a recommendation!
Hybrid laptop hardware specifications:
Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*128 GiB SSD/1 TB HDD*

Linux Mint 17.2 Xfce/kernel version: 3.19.0-28

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”