Virussen en Linux (mint)

Dutch Forum

Moderators: Moem, xenopeek

xenopeek
Level 24
Level 24

Re: Virussen en Linux (mint)

Post by xenopeek » Sun Aug 14, 2016 3:36 pm

Dat klopt niet helemaal. Je zult in Banshee en Tomboy (beiden worden standaard geïnstalleerd op Linux Mint), en alle Mono softwarepakketten op je computer welke voor deze twee nodig zijn, een hele reeks dll bestanden en ook een paar exe tegenkomen. Als je daar voor bekijkt wat voor bestanden het zijn zal je zien dat het Windows bestanden zijn: "PE32 executable (DLL) (console) Intel 80386 Mono/.Net assembly, for MS Windows" als file type.

Banshee en Tomboy zijn beiden in C# geschreven en gebruiken Mono. C# is een door Microsoft ontwikkelde programmeertaal. De programmeerbibliotheek .NET welke er bij hoort wordt op Linux geïmplementeerd door Mono, waar je een hele reeks softwarepakketten voor op je systeem zal vinden.

Als je de bestanden /usr/bin/banshee of /usr/bin/tomboy bekijkt zal je zien dat dit scripts zijn welke de Banshee.exe en Tomboy.exe bestanden via de Mono runtime uitvoeren.

Nu hoeft er helemaal niets mis te zijn met Mono maar persoonlijk verwijder ik Banshee en Tomboy en alle Mono softwarepakketten altijd (ik gebruik liever gnome-music of lollypop voor afspelen van mijn muziek en Tomboy heb ik zelf niet nodig). Dat kan met één opdracht: apt purge banshee tomboy mono-runtime. Controleer welke softwarepakketten de opdracht gaat verwijderen; alleen met in de naam "banshee", "tomboy" of "mono" of eindigend op "-cil" zouden verwijderd moeten worden.
Image

Pjotr
Level 20
Level 20

Post by Pjotr » Sun Aug 14, 2016 3:38 pm

xenopeek wrote:persoonlijk verwijder ik Banshee en Tomboy en alle Mono softwarepakketten altijd.
Ik ook! :mrgreen:

Dit is voldoende (en trekt Banshee en Tomboy vanzelf mee):

Code: Select all

sudo apt-get remove mono-runtime-common
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 19 Tara
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.

xenopeek
Level 24
Level 24

Post by xenopeek » Sun Aug 14, 2016 3:40 pm

Vervang "remove" door "purge" anders blijven er misschien configuratie bestanden achter in systeem mappen.
Image

DeMus
Level 6
Level 6

Post by DeMus » Sun Aug 14, 2016 4:08 pm

xenopeek wrote:Als je daar voor bekijkt wat voor bestanden het zijn zal je zien dat het Windows bestanden zijn: "PE32 executable (DLL) (console) Intel 80386 Mono/.Net assembly, for MS Windows" als file type.
Dus toch Windows bestanden.
Ik heb net gecheckt op Banshee, Tomboy en Mono en ik heb hier niets van geïnstalleerd. Nou moet ik er voor de volledigheid bij zeggen dat ik werk met SolydK en niet met Mint. Bovendien de KDE desktop die (vermoed ik) geen gebruik maakt van Banshee (waar ik vroeger altijd ruzie mee had omdat het crashte). Is het dan iets dat Mint erbij installeert of komt het van Ubuntu?

xenopeek
Level 24
Level 24

Post by xenopeek » Sun Aug 14, 2016 4:18 pm

Dit is een selectie van Linux Mint. Ubuntu LTS 16.04 heeft volgens mij geen Mono standaard geinstalleerd. Rhythmbox als muziekspeler en volgens mij geen alternatief voor Tomboy.
Image

ichnaton
Level 1
Level 1

Post by ichnaton » Wed Aug 17, 2016 12:45 pm

Pjotr wrote:
Maar een Linuxvirus verspreiden, dat gaat je niet lukken. En daarom is antivirus in Linux nutteloos. Sterker nog, soms kan het zelfs je veiligheid schaden: http://www.pcworld.com/article/2459760/ ... -says.html
Zeg die scripts die de hele tijd mijn wordpress installaties lopen aan te vallen, die tel je zeker niet mee ?

Pjotr
Level 20
Level 20

Post by Pjotr » Wed Aug 17, 2016 3:24 pm

ichnaton wrote:
Pjotr wrote:
Maar een Linuxvirus verspreiden, dat gaat je niet lukken. En daarom is antivirus in Linux nutteloos. Sterker nog, soms kan het zelfs je veiligheid schaden: http://www.pcworld.com/article/2459760/ ... -says.html
Zeg die scripts die de hele tijd mijn wordpress installaties lopen aan te vallen, die tel je zeker niet mee ?
Nee. Kwetsbaarheden in WordPress kun je maar op één manier effectief aanpakken: door de lekken te dichten.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 19 Tara
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”