een paar vraagjes

Dutch Forum

Moderators: xenopeek, Moem

Post Reply
daan123
Level 1
Level 1

een paar vraagjes

Post by daan123 » Fri Oct 30, 2015 4:39 pm

Hallo,

Ik gebruik nu een tijdje Linux 13 maya. Het bevalt super. Ik heb alleen een paar vraagjes.

1. Als ik mijn laptop opstart kan ik kiezen tussen windows, linux 13 en linux 17. ik wil windows en linux 17 weg hebben. hoe kan ik dat doen?

2. als ik bij softwarebeheer iets download, waar kan ik het dan terug vinden?

3. raad iemand mij nog een programma aan om te installeren?

4. Bij windows kan je iets (bijvoorbeeld een foto) zoeken door heel de pc. kan dit bij linux ook? zo ja, hoe?

Groeten, Daan.

Pjotr
Level 20
Level 20

Re: een paar vraagjes

Post by Pjotr » Sat Oct 31, 2015 7:16 am

daan123 wrote:Hallo,

Ik gebruik nu een tijdje Linux 13 maya. Het bevalt super. Ik heb alleen een paar vraagjes.

1. Als ik mijn laptop opstart kan ik kiezen tussen windows, linux 13 en linux 17. ik wil windows en linux 17 weg hebben. hoe kan ik dat doen?
Start je computer op vanaf de Mint-DVD, start Gparted en vernietig de partities van Windows en Mint 17. Start daarna gewoon op in Mint 13, open een terminalvenster en voer daarin de volgende opdracht uit:
sudo update-grub
2. als ik bij softwarebeheer iets download, waar kan ik het dan terug vinden?
In je menu.
4. Bij windows kan je iets (bijvoorbeeld een foto) zoeken door heel de pc. kan dit bij linux ook? zo ja, hoe?
Bijvoorbeeld met het programma catfish.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 19 Tara
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.

Bolle1961
Level 5
Level 5

Post by Bolle1961 » Sat Oct 31, 2015 11:09 am

daan123 wrote:3. raad iemand mij nog een programma aan om te installeren?
Ligt eraan wat je wilt / interesses zijn ;) Zomaar 3 voorbeelden :
Lees je (veel) ebooks? Calibre http://calibre-ebook.com/ neem wel de versie van de website, in de repo's zit een erg verouderde.
Qmapshack als je met gratis goede kaarten (OpenStreetMap) wilt werken https://bitbucket.org/maproom/qmapshack/wiki/Home zit ook in de repo's.
Kijk je graag naar de sterren? Stellarium, zit ook in de repo's http://stellarium.org/
Image

Charles_NL
Level 4
Level 4

Post by Charles_NL » Sat Oct 31, 2015 4:24 pm

Voor bestandsbeheer gebruik ik GNOME Commander en daar zit onder andere een zoekfunctie in.

Code: Select all

sudo apt-get install gnome-commander

phd21
Level 16
Level 16

Post by phd21 » Sat Oct 31, 2015 11:41 pm

Hi daan123,

Ik lees net je post en de goede antwoorden aan. Hier zijn mijn gedachten over dit ook.

Het zou helpen om meer specifieke systeeminstellingen informatie, zie FYI hieronder.

1. Ik zou aanraden dat u een nieuwere versie van Linux Mint, zoals 17,1 of 17,2 vanwege de lange termijn steun en de vele nieuwe echt goed verbeteringen te installeren, in plaats van het houden van versie 13.

Als je een Live CD of USB van "gparted levend" te creëren, zie de link hieronder, en de laars aan het, kunt u gemakkelijk verwijderen welke partities je wilt. Back-up van de eerste.

http://gparted.org/livecd.php

2. Als je iets van de Software Manager of Synaptic Package Manager (SPM) te installeren, en het heeft een Graphical User Interface (GUI), dan zal het in een van uw menu's. Als het een GUI-interface heeft, dan is het bedoeld om te worden uitgevoerd vanaf de console terminal opdrachtregel. Als u een voorbeeld van wat u hebt geïnstalleerd ons, kunnen we helpen.

3. Ik ben niet zeker of ik begrijp wat u zegt. Als u vragen voor advies over welk programma of software-applicatie, te installeren, dan is zoals anderen al hebben gezegd, vertel ons wat u geïnteresseerd bent in, of willen doen, en we kunnen veel echt goede suggesties voor u maken.

4. Er zijn talloze manieren om te zoeken, te vinden, en zoeken naar verschillende bestanden. De meeste, zo niet alle, van de file managers, hebben een "vinden" of "zoeken" functie die je kunt gebruiken. In uw menu, is er meestal een menu-item dat als je de "inhoud" klik op het tabblad, dan kunt u kiezen uit veel verschillende dingen, zoals alle afbeeldingen, alle video's, alle geluiden, specifieke soorten afbeeldingen, bestanden "bestanden en mappen" voor een specifieke software-applicatie, etc ... U kunt ook zoeken op naam, bestandstype, of zelfs combineren, zoals vinden "*.mp3;*.ogg;*.flac"

ik hoop dat dit helpt.

FYI: Het zou iedereen hier helpen om meer informatie over de installatie van uw systeem te hebben: zoals wat editie en versie van Linux Mint gebruikt u, kaneel, Mate, KDE (mijn favoriet), of Xfce; versie 17, 17.1, 17.2, of wat ?; 32-bits of 64-bits? Wat meer informatie over uw hardware zou nuttig zijn als goed. U kunt deze informatie krijgen van de top van het welkomstscherm van uw systeem menu's, System Information programma ('s), en het beste is door te typen in " inxi -Fxz [/ b]' uit een console terminal prompt, die u kunt dan Kopieer en plak hier terug. Deze informatie helpt iemand hier in dit forum in staat zijn om eventuele vragen te beantwoorden die u beter hebt :), bedankt. U kunt zelfs deze informatie (afgekort) toe te voegen aan uw handtekening via de link bedieningspaneel in de bovenstaande links op dit forum scherm; dan wanneer je een vraag plaatsen of antwoorden op één, die info wordt automatisch er, ex: zie mij en anderen onder hun berichten.
Phd21: Mint KDE 17.3 & 18.3, 64-bit Awesome OS, Ancient Dell OptiPlex 780 Core2Duo E8400 3GHz,4gb Ram,256gb SDD, Video: Intel 4 Graphics, DVD Lightscribe. Why I use KDE?:https://opensource.com/life/15/4/9-reasons-to-use-kde

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”