[SOLVED]wanneer is een computer oud?

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Charles_NL

[SOLVED]wanneer is een computer oud?

Post by Charles_NL »

Pjotr wrote:
Charles-98 wrote:Begrijp ik hieruit dat de meest recente kernel te nieuw is voor mijn bureaucomputer?
Zou kunnen. Je hebt wat oudere apparatuur.
Mijn bureaucomputer is ongeveer vijf jaar geleden nieuw gekocht, maar volgens Pjotr heb ik wat oudere apparatuur.
Ook op zijn site spreekt Pjotr veelvuldig over oudere computers, maar wat is oud?
In mijn beleving heb ik een moderne computer van recente datum, maar kennelijk is dat niet -meer- juist.

Dus: wanneer is een computer oud?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: wanneer is een computer oud?

Post by xenopeek »

Gemiddeld worden computers om de 3 tot 4 jaar vervangen. Een 5 jaar oude computer zou je dus wat ouder kunnen noemen.

Hoeveel dat Linux raakt hangt erg van je keuzes destijds af: heb je gekozen voor componenten van fabrikanten die de broncode van, of informatie voor het schrijven van, stuurprogramma's niet openbaar maken dan doen die keuzes waarschijnlijk nu pijn. Of je nu Linux of Windows gebruikt, bij nieuwe versies van het besturingssysteem kan het zijn dat verouderde stuurprogramma's niet meer werken en de fabrikant die ook niet meer bijwerkt. Alleen als de broncode of benodigde informatie openbaar is kan iemand anders een stuurprogramma schrijven of aanpassen voor nieuwe versies van het besturingssysteem. Ontwikkelen staan niet stil.

Als je computer verder voldoet, prima. Zorg wel dat je regelmatig reservekopieën maakt van je persoonlijke bestanden want opslagmedia hebben niet het eeuwige leven.
Image
Charles_NL

Re: wanneer is een computer oud?

Post by Charles_NL »

Dan heb ik dus daadwerkelijk gedateerde computers.
De laptop is zo'n acht jaar oud, dus daarover ben ik wel eens dat ie "oud" is.
Ook al omdat ie relatief dik is en ruim 3 kilo weegt...
Alleen Mint 13 blijkt daarop nog met goed fatsoen te werken.

Dat mijn bureaucomputer ook al "oud" genoemd mag worden verrast mij wel, eigenlijk.
Ik gebruik ze voornamelijk voor e-mail, websurfen en meedoen op discussieplatforms.
Foto's e.d. staan op een SD-kaartje v.d. het fototoestel of op een cd-schijfje.
Bankzaken doe ik in het geheel niet met een computer. Maken cybercriminelen zodoende geen kans bij mij.
michelsaey

Re: wanneer is een computer oud?

Post by michelsaey »

Hangt volledig van jouw beleving af.

Ik persoonlijk heb een Intel i3 met 4GB RAM van zo'n 4 jaar oud en voor mij voldoet hij meer dan prima.

Feit is dat Linux niet zoveel systeembronnen vraagt als MS Windows dus kun je stellen dat uw beleving van werkkracht van uw Linux pc niet 'oud' is.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16235
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: wanneer is een computer oud?

Post by Moem »

Ik gebruik eigenlijk alleen maar hardware die wat ouder is, dat is een stuk goedkoper. Natuurlijk zijn er grenzen: webpages worden steeds 'zwaarder' en vereisen steeds meer rekenkracht, dus ook om alleen maar te surfen zullen echt oude computers niet meer voldoen. Maar een computer met 4GB werkgeheugen voldoet nog prima in het dagelijks gebruik.

Waar je je foto's opslaat heeft hier niet echt iets mee te maken: werkgeheugen en opslaggeheugen staan los van elkaar.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
xinu
Level 3
Level 3
Posts: 148
Joined: Fri Apr 24, 2015 1:39 am

Re: wanneer is een computer oud?

Post by xinu »

Ik kan er maar van zeggen dat, zelfs de meest recente Linuxversies, vlot draaien op een oudere Acer Aspire laptop (2006) en een oudere netbook.
Eveneens op een nog oudere PC.

Extra ram steken, desnoods tweedehands ram, doet eveneens wonderen.
Charles_NL

Re: wanneer is een computer oud?

Post by Charles_NL »

UPDATE:

Oud topic van mij, dus even actualiseren :D
Heb thans een notebook van 8 jaar oud en die is voorzien van een Intel Celeron CPU en heeft 4GB RAM aan boord. Kort geleden is de HDD vervangen door een SSD.
Nu is mijn vraag welke LM distro het best past voor dit oudje. Ik twijfel sterk of mint 21 wel een goede keuze zal zijn.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20135
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: wanneer is een computer oud?

Post by Pjotr »

Charles_NL wrote: Wed Oct 05, 2022 11:16 am UPDATE:

Oud topic van mij, dus even actualiseren :D
Heb thans een notebook van 8 jaar oud en die is voorzien van een Intel Celeron CPU en heeft 4GB RAM aan boord. Kort geleden is de HDD vervangen door een SSD.
Nu is mijn vraag welke LM distro het best past voor dit oudje. Ik twijfel sterk of mint 21 wel een goede keuze zal zijn.
Ik zou gewoon Mint 21 Xfce proberen. En dan deze snelheidsverbeteringen toepassen:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... -mint.html
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: wanneer is een computer oud?

Post by Charles_NL »

Dankjewel Pjotr. Xfce is hetgeen waar ikzelf al aan dacht, het staat immers bekend als lichtgewicht editie :D

Er staat wel een dode link op jouw webstek, namelijk op deze plek, onder punt a betreffende printers.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20135
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: wanneer is een computer oud?

Post by Pjotr »

Charles_NL wrote: Wed Oct 05, 2022 1:05 pm Er staat wel een dode link op jouw webstek, namelijk op deze plek, onder punt a betreffende printers.
Bedankt voor de melding! Daar ga ik wat aan doen. :)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: wanneer is een computer oud?

Post by Charles_NL »

Het plaatsen van een SSD in mijn notebook en het installeren van Linux Mint Xfce heeft als resultaat een opstarttijd van slechts 33 seconden.
Stopwacht erbij gehouden en opstarten vanuit volledig uitgeschakelde notebook. Dus niet vanuit slaapstand en/of pauzestand.
Dit is nog veel vlotter dan het opstarten van mijn mobiel...
User avatar
janus
Level 2
Level 2
Posts: 94
Joined: Fri Dec 20, 2019 3:52 pm

Re: [SOLVED]wanneer is een computer oud?

Post by janus »

Ik heb mijn laptop van een jaar of 10 oud weg moeten doen omdat de usb poorten niet goed mer werkte en het toetsenbord defect was, maar opzicht werkte hij nog prima met een SSD schijf en 6GB aan ram.
Nu een tweedehands computer gekocht van 5 jaar oud met SSD en 8gB aan ram, en uiteraard een veel snellere processor, deze vliegt weer vooruit en hoop ik nog een jaar of 5 van te genieten.
Computer koste 170€ :lol:
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”