Linux Mint in PCM nr.06 - juni 2016

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29612
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Linux Mint in PCM nr.06 - juni 2016

Post by xenopeek »

Leuke PCM deze maand :mrgreen: In het dossier "alles over Linux" sommen ze 10 redenen op om over te stappen op Linux en vergelijken ze 10 Linux distributies, waaronder Linux Mint. Daarna volgen meer dan 20 pagina's aan artikelen waarin steeds Linux Mint wordt gebruikt!
  • Linux virtueel draaien / Installatie van Linux Mint in VirtualBox onder Windows
  • Dualboot met Windows en Linux / Veilig experimenteren
  • Soepel overstappen naar Linux / Alles wat je moet weten voor een geslaagde overstap
  • Tweaks voor Linux Mint / De beste tips om méér uit Linux Mint te halen
  • Linux tot aan de root / Dieper graven in je Linux-systeem
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Image
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16233
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Linux Mint in PCM nr.06 - juni 2016

Post by Moem »

Dank je voor de tip, die zal ik eens voor mijn moeder meebrengen!
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
pkmaarsen

Re: Linux Mint in PCM nr.06 - juni 2016

Post by pkmaarsen »

Bedankt voor de tip. Ik heb hem voor mezelf meegebracht. Leuke artikelen. Het valt me op, dat onder de verschillende Linux distributies Linux Mint niet de beste wordt gevonden, maar dat er wel de meeste aandacht aan besteed wordt. Hoe zou dat komen?
Ben een betrekkelijke beginner in Linux Mint, maar heel tevreden. Ben begonnen met Mint 13 en nu vooral blij met de nieuwe Mint 17.3. Ik draai XFCE op een 8 jaar oude PC. Deze loopt toch heel soepel. Gr, Paul.
Mr.October

Re: Linux Mint in PCM nr.06 - juni 2016

Post by Mr.October »

Eindelijk eens iets over Linux. Een paar jaar geleden, toen ik nog een abonnement had, was dat nooit het geval.
Ze leren het nog wel eens.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29612
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Linux Mint in PCM nr.06 - juni 2016

Post by xenopeek »

De review van Linux Mint liep een beetje achter inderdaad. Er is in februari en maart een hoop gedaan om de veiligheid van de websites te verbeteren. Als engelse geen probleem is, kan je hier een overzicht lezen van aantal dingen die gedaan zijn: http://blog.linuxmint.com/?p=3007. In het kort, de websites draaien nu elk op een eigen server zodat een beveilingsprobleem in de software van een websites niet gebruikt kan worden om een andere website aan te vallen zoals in februari werd gedaan. De configuratie van de servers en websites is ook onder de loep gehouden met beveiligingsexperts en veiliger gemaakt. En we gebruiken nu Sucuri als dienst om onze websites te beschermen tegen aanvallen en malware. Sucuri zijn ook partners van Linux Mint geworden. Dat is een tipje van de sluier maar er is dus een hoop gedaan om de websites veiliger te maken.
Image
Charles_NL

Re: Linux Mint in PCM nr.06 - juni 2016

Post by Charles_NL »

Oeps! Ik lees dit topic nu pas...
Ga proberen dit blad in de kiosk alsnog te bemachtigen.

Kwam overigens wel een ander blad tegen in het bladenrek.
Een Linux Special (de preciese naam ben ik kwijt) van het tijdschrift Computer Totaal, als ik het juist heb.
Het lijkt erop dat Linux Mint de laatste tijd meer aandacht krijgt dan voorheen. Zou dat komen omdat het aantal Linux gebruikers ook aan het toenemen is?
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29612
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Linux Mint in PCM nr.06 - juni 2016

Post by xenopeek »

Linux is voor de meeste thuisgebruikers een volwaardig alternatief voor Windows. Met alle dingen die Microsoft met Windows 10 doet om duidelijk te maken dat ze echt geen ene kloot meer geven om thuisgebruikers—ze duwen Windows 10 door je strot, wat vervolgens van boven tot onder vol blijkt te zitten met middelen om je te bespioneren en om alles wat je doet door te geven aan Microsoft—vind ik het niet vreemd dat er meer aandacht aan Linux wordt gegeven.
Image
Charles_NL

Re: Linux Mint in PCM nr.06 - juni 2016

Post by Charles_NL »

xenopeek wrote:Linux is voor de meeste thuisgebruikers een volwaardig alternatief voor Windows.
Het is eigenlijk het kip-of-het-ei verhaal wat dit betreft.
Komen er meer Linux gebruikers omdat de computerbladen er wat aandacht aan geven, of is juist het omgekeerde het geval?
Voor mij geldt in deze het einde van het XP-tijdperk. Het was toen de keuze voor een gloednieuwe pc met de nieuwste windows-versie of een ander OS voor je trouwe XP-machine. En toen verschenen de eerste artikelen in de bladen over Linux als alternatief.

Overigens, ik kan nog steeds niet gewend raken aan Linux. Het werkt an sich probleemloos, maar ondervind problemen met lettertypen die in mijn beleving niet prettig leesbaar zijn. Maar ook programma's die niet -goed- werken onder Linux. Bijvoorbeeld Teamspeak, daar is een linux-versie van maar er is geen vertaling naar Nederlands beschikbaar voor linux gebruikers. En dat is lastig, voor mij dan toch wel. En SDR (software designed radio) werkt helemaal niet onder linux. Evenals het updaten van het navigatiesysteem, ook dat is er niet voor linux.

Nu kan je wel zeggen dat je voor deze speciefieke gevallen windows kan gebruiken in een VM, maar dat is niet de oplossing. Slechts een noodgreep wat je dan gebruikt. En het werkt moeizaam en omslachtig, zo'n virtual box.
DeMus

Re: Linux Mint in PCM nr.06 - juni 2016

Post by DeMus »

Wat de lettertypen betreft, gaat het hierbij om lettertypen die je in Windows gebruikte maar nu mist, zoals Arial, TimesNewRoman, etc, of zien ze er slecht uit op het scherm?
Als je de genoemde lettertypen mist installeer dan vanuit Synaptic of de Softwaremanager ttf-mscorefonts-installer en je hebt je oude vertrouwde fonts weer terug.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16233
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Linux Mint in PCM nr.06 - juni 2016

Post by Moem »

Charles-98 wrote:Evenals het updaten van het navigatiesysteem, ook dat is er niet voor linux.
Klopt, en dat is best vervelend. Ik ga voor één zo'n dingetje echt geen Windows draaien, ook niet in een virtual machine. Voor ons is het een oplossing om in onze Garmin voortaan kaarten van OpenStreetmap te gebruiken.

Of een Linux OS helemaal aan je behoeften als computergebruiker kan voldoen hangt sterk af van de software die je wilt gebruiken. Bij mij waren de lastige punten Paint Shop Pro en Dreamweaver. Gelukkig draaien die allebei in Wine.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
Charles_NL

Re: Linux Mint in PCM nr.06 - juni 2016

Post by Charles_NL »

We raken zo wel off-topic van het oorspronkelijke onderwerp....
DeMus wrote:Wat de lettertypen betreft, gaat het hierbij om lettertypen die je in Windows gebruikte maar nu mist, zoals Arial, TimesNewRoman, etc, of zien ze er slecht uit op het scherm?
De vertrouwde windows lettertypen staan al op mijn pc, met dank aan de handleiding die Pjotr online heeft staan.
In het mailprogramma Thunderbird bijvoorbeeld zien ze er haast onleesbaar uit. Alsof het heel dun (of zuinigjes zo u wilt) geschreven is, met weinig contrast. Ga ik online in Gmail schrijven (webmail dus) dan is de tekst prima wat leesbaarheid betreft.
User avatar
Bolle1961
Level 5
Level 5
Posts: 888
Joined: Tue Jun 29, 2010 12:59 pm

Re: Linux Mint in PCM nr.06 - juni 2016

Post by Bolle1961 »

Charles-98 wrote:Evenals het updaten van het navigatiesysteem, ook dat is er niet voor linux.
Koop de volgende keer een Garmin navigatie, daar kan je gewoon met sleur en pleur OpenStreetMap kaarten opzetten
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”