wachtwoord kwijt

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Charles_NL

wachtwoord kwijt

Post by Charles_NL »

Op mijn nieuwe laptop heb ik mint 18 geïnstalleerd, maar nu kent ie plots mijn wachtwoord niet meer...
Dus ik kan nu niets meer veranderen. Op de webstek van Pjotr staat weliswaar een item over wachtwoordherstel, maar dat werkt kennelijk alleen als je nog een ouderwetse BIOS hebt. Dus vraag ik hoe mijn Linux wachtwoord te herstellen is?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
DeMus

Re: wachtwoord kwijt

Post by DeMus »

Vervelend om dit te zeggen maar ik hoop dat het niet kan. Niet om jou dwars te zitten, helemaal niet, maar het zou namelijk betekenen dat anderen ook zo bij je gegevens kunnen en dat als dat kan, heeft een wachtwoord helemaal geen zin en staat je computer gewoon open voor de hele wereld.
Als je het net hebt geïnstalleerd zal het waarschijnlijk een her-installatie worden. Heb je al data in je home schijf, kopieer dat dan eerst naar een extern medium als backup. Je kunt dit doen vanaf de live DVD of USB stick.

Succes
DeMus

Re: wachtwoord kwijt

Post by DeMus »

Heb toch wat hulp voor je kunnen vinden. Ik sta er zelf versteld van. Niet dat ik het heb gevonden, maar dat het kan.
Kijk hier eens: https://community.linuxmint.com/tutorial/view/339
Wat daar staat is dit:

(Her)start je computer
Houd de Shift-toets ingedrukt bij de start van het boot-proces om zo het Grub menu te laten zien, mocht dat niet vanzelf zichtbaar zijn
Druk bij het zien van het Grub menu op Esc.
Druk op e voor edit
Gebruik de pijltjes toetsen om de regel te selecteren die begint met kernel, druk dan weer op e voor edit
Ga naar het einde van de regel (pas op: de regel kan ook op meerdere lijnen staan, gebruik daarom de pijl-rechts toets tot de cursor stilstaat) en type: <spatie>rw init=/bin/bash (type eerst een spatie om de nieuwe instructie los te laten staan van de vorige)
Druk op Enter en daarna op b om opnieuw te booten
Je systeem start nu op in een wachtwoordloze root shell
Type in: passwd <jouw gebruikersnaam> ( zonder de haakjes)
Type in je wachtwoord
Herstart de computer

Nu zou je moeten kunnen inloggen.
ichnaton

Re: wachtwoord kwijt

Post by ichnaton »

In principe is het zo, als je toegang hebt tot de hardware kom je er vroeg of laat wel in. Desnoods hang je de drive in een ander systeem.
DeMus

Re: wachtwoord kwijt

Post by DeMus »

ichnaton wrote:In principe is het zo, als je toegang hebt tot de hardware kom je er vroeg of laat wel in. Desnoods hang je de drive in een ander systeem.
Zou niet mogen kunnen. Je bent dus eigenlijk wel verplicht om je home partition the beschermen met een wachtwoord (encrypted) en zelfs dan ben ik bang dat "men" er toch wel inkomt.
Charles_NL

Re: wachtwoord kwijt

Post by Charles_NL »

DeMus wrote:Heb toch wat hulp voor je kunnen vinden. Ik sta er zelf versteld van. Niet dat ik het heb gevonden, maar dat het kan.
Kijk hier eens: https://community.linuxmint.com/tutorial/view/339
Wat daar staat is dit:

Nu zou je moeten kunnen inloggen.
Da's hetzelfde verhaal wat Pjotr op zijn webstek heeft staan.
Probleem is pragmatisch opgelost door nieuwe installatie van mint :D

Ik denk nu ook te weten wat er mis gegaan is. Mijn toetsenbord kent een apart cijferblokje en dat heeft wel/niet gewerkt tijdens aanmaken van account en daarna ging het zodoende ook fout door gebruik van het cijferblokje tijdens opnieuw ingeven van wachtwoord. Er is geen lampje die aangeeft of het cijferblokje aanstaat.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”