Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
molly w

Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by molly w »

Al geruime tijd heb ik er last van dat Firefox na/tijdens opstarten vastloopt en het hele systeem gijzelt. Niets doet het meer, geen muis, geen toetsaanslag, een andere toepassing die open staat. Het HDD-lichtje knippert als een razende alsof de harde schijf intensief wordt gebruikt. Het enige was nog redt is de hele pc uit en weer aan zetten (reset dus). Vaak werkt dat, soms niet en moet ik nóg een keer resetten. Laatst was FF heel braaf en leek het leed geleden, maar helaas, sinds gisteren is het weer naatje. Of het goed gaat kan ik zien aan het reeds genoemde HDD-lichtje. Gaat dat uit tijdens / na opstarten van FF, dan gaat het goed. Gaat het razende knipperen, dan is het foute boel. Afwachten tot alles is uitgeraasd werkt soms, maar meestal niet - het kan uren duren zonder dat er iets verandert. Wie weet raad?
Ik werk met Linux Mint 13. Firefox: versie: 49.0 voor Mint 1.0
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by xenopeek »

Dat is een verouderde versie van Firefox. Ik zou beginnen met in Update Manager controleren of je updates beschikbaar hebt. Je zou Firefox 50.1.0 moeten hebben.

Het kan zijn dat je persoonlijke instellingen of extensies in Firefox een probleem zijn. Om dat het simpelst uit te sluiten zou je een nieuwe account kunnen aanmaken, daar op in loggen, en dan proberen Firefox te starten en te kijken of je dezelfde problemen hebt. Heb je dezelfde problemen met het nieuwe account dan ligt het niet aan persoonlijke instellingen of extensies. Afhankelijk van het resultaat moet oplossing in compleet verschillende richtingen gezocht worden.
Image
molly w

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by molly w »

Ik ga nu updaten. Er zit een update voor FF 50.1.0 bij voor EN en NL. Kijken wat het wordt
molly w

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by molly w »

Update geeft foutmelding:

Code: Select all

Found linux image: /boot/vmlinuz-3.2.0-23-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-3.2.0-23-generic
Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin
Found Microsoft Windows XP Home Edition on /dev/sda1
done
Instellen van ghostscript (9.05~dfsg-0ubuntu4.4) ...
Instellen van thunderbird-locale-en-gb (1:45.5.1+build1-0ubuntu0.12.04.1) ...
Instellen van imagemagick (8:6.6.9.7-5ubuntu3.6) ...
Instellen van libmagickcore4-extra (8:6.6.9.7-5ubuntu3.6) ...
Instellen van ghostscript-cups (9.05~dfsg-0ubuntu4.4) ...
Instellen van libbind9-80 (1:9.8.1.dfsg.P1-4ubuntu0.19) ...
Instellen van libpython3.2 (3.2.3-0ubuntu3.8) ...
Instellen van bind9-host (1:9.8.1.dfsg.P1-4ubuntu0.19) ...
Instellen van ghostscript-x (9.05~dfsg-0ubuntu4.4) ...
Instellen van dnsutils (1:9.8.1.dfsg.P1-4ubuntu0.19) ...
Processing triggers for libc-bin ...
ldconfig deferred processing now taking place
Processing triggers for menu ...
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 libpython2.7
 python2.7-dbg
 python2.7-dev
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by xenopeek »

Kan je de volgende opdracht vanaf de terminal uitvoeren en het resultaat hier delen?
apt policy libpython2.7 python2.7-dbg python2.7-dev
Image
molly w

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by molly w »

xenopeek wrote:Kan je de volgende opdracht vanaf de terminal uitvoeren en het resultaat hier delen?
apt policy libpython2.7 python2.7-dbg python2.7-dev
Het resultaat:

Code: Select all

$ apt policy libpython2.7 python2.7-dbg python2.7-dev
libpython2.7:
  Geïnstalleerd: 2.7.3-0ubuntu3.9
  Kandidaat:     2.7.3-0ubuntu3.9
  Versietabel:
 *** 2.7.3-0ubuntu3.9 0
        500 http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise-updates/main i386 Packages
        500 http://security.ubuntu.com/ubuntu/ precise-security/main i386 Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
     2.7.3-0ubuntu3 0
        500 http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise/main i386 Packages
python2.7-dbg:
  Geïnstalleerd: 2.7.3-0ubuntu3.9
  Kandidaat:     2.7.3-0ubuntu3.9
  Versietabel:
 *** 2.7.3-0ubuntu3.9 0
        500 http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise-updates/main i386 Packages
        500 http://security.ubuntu.com/ubuntu/ precise-security/main i386 Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
     2.7.3-0ubuntu3 0
        500 http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise/main i386 Packages
python2.7-dev:
  Geïnstalleerd: 2.7.3-0ubuntu3.9
  Kandidaat:     2.7.3-0ubuntu3.9
  Versietabel:
 *** 2.7.3-0ubuntu3.9 0
        500 http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise-updates/main i386 Packages
        500 http://security.ubuntu.com/ubuntu/ precise-security/main i386 Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
     2.7.3-0ubuntu3 0
        500 http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise/main i386 Packages
molly w

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by molly w »

Versie 50.1 loopt ook vast, vandaag en gisteren, tijdens het laden van Google (mijn startpagina).
Na reset systeem en opnieuw starten van FF komt de melding van problemen bij herstellen van laatst geopende (maar wel door mij afgesloten - dat is zo raar) venster. Dat kan dus Google zijn, maar bijv. ook deze pagina van Linux Mint Forum of welk ander.
Ik kies dan 'afsluiten' en dan is er geen vuiltje meer aan de lucht. Meestal dan, soms gaat het dan wéér fout.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29615
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by xenopeek »

xenopeek wrote:Het kan zijn dat je persoonlijke instellingen of extensies in Firefox een probleem zijn. Om dat het simpelst uit te sluiten zou je een nieuwe account kunnen aanmaken, daar op in loggen, en dan proberen Firefox te starten en te kijken of je dezelfde problemen hebt. Heb je dezelfde problemen met het nieuwe account dan ligt het niet aan persoonlijke instellingen of extensies. Afhankelijk van het resultaat moet oplossing in compleet verschillende richtingen gezocht worden.
Heb je dit al geprobeerd?
Image
molly w

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by molly w »

Gisteren en vandaag gedraagt FF zich voorbeeldig, zonder iets veranderd te hebben!!! Is zeker aan het logeren bij opa en oma :D
DeMus

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by DeMus »

molly w wrote:Gisteren en vandaag gedraagt FF zich voorbeeldig, zonder iets veranderd te hebben!!! Is zeker aan het logeren bij opa en oma :D
xenopeek heeft je iets gevraagd. Hij probeert je te helpen maar blijkbaar wil je niet geholpen worden.
molly w

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by molly w »

Een tijdje een logboek bijgehouden om te zien of er een bepaald patroon in zit:
30/12
FF gedraagt zich voorbeeldig, maar 's avonds - als ik de pc opnieuw aanzet - loopt FF vast. Moet ik wachten totdat systeem helemaal klaar is met opstarten en HDD-lampje niet meer flikkert??
2/1
FF loopt vast bij het verbinden met Google. PC herstarten. FF openen. FF ondervindt problemen bij herstellen van vensters. Er staat een site bij die ik in een vorige sessie allang had afgesloten. Ik kies optie [sluiten]. dan gedraagt FF zich voorbeeldig. Ik sluit af met tabs opslaan.
3/1
FF openen. Opgeslagen tabs worden netjes geopend. Braaf!!
Maar als ik 's middags de pc opnieuw opstart en FF open, crasht FF bij verbinden met Google. Opnieuw openen. FF wordt ineens 3x geopend (staat 3x onderaan in paneel). Twee tonen een leeg nieuw tabblad. Nummer drie wil verbinden met een eerder geopende site. FF crasht. Opnieuw FF openen. FF toont session restore: 3 vensters die problemen kunnen geven. Ik kies optie [sluiten]. FF loopt vast.
Ik stop ermee voor vandaag.
4/1
FF openen. Session restore: 3 vensters. Ik kies optie [sluiten]. FF loopt vast.
PC resetten. FF openen. Opnieuw session restore. Ik sluit het tabblad bij het rode kruisje bovenaan rechts. FF sluit zich af.
FF openen. Geen problemen. Braaf. FF afsluiten.
FF openen, Braaf!
Als ik later op de dag de pc opnieuw aanzet en FF open, is FF braaf.
5/1
FF openen. Geen problemen. Braaf.

Afwachten hoe het gaat. Eén zwaluw is nog geen zomer.
molly w

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by molly w »

DeMus wrote: xenopeek heeft je iets gevraagd. Hij probeert je te helpen maar blijkbaar wil je niet geholpen worden.
Niet zo zuur!!!
Er zijn nog andere dingen dezer dagen die mijn aandacht vragen. Bovendien wil ik nagaan of er een patroon in zit, voordat ik ingrijpende stappen onderneem.
molly w

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by molly w »

Op 9 januari was het helemaal een puinhoop. FF liep telkens vast, ondanks resetten van de pc. Toen op een gegeven moment FF telkens zichzelf vanzelf afsloot (geen 'crash' want crashrapport bleek leeg), was de maat vol. Toen heb ik FF maar eens in de veilige modus gestart, en toen ging FF snel! Uiteindelijk heb ik FF maar naar de opfriscursus gestuurd, en sindsdien gaat het redelijk goed. Echte vastlopers heb ik niet meer gehad. Ik heb er alleen last van dat verbinden met internet lang duurt en dat het lang duurt voordat de server van sommige websites antwoordt. Maar dat ligt denk ik meer aan de router en/of de provider. Ik heb glasvezel, dus ik kan bijna niet geloven dat het daaraan ligt.
Voorlopig sluit ik deze draad maar af.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20135
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by Pjotr »

molly w wrote:Ik werk met Linux Mint 13.
Mint 13 loopt sowieso op z'n laatste tanden: over enkele maanden houdt de ondersteuning op. Dus je moet binnenkort toch wat nieuwers.

Probeer de (uitstekende) bèta van Linux Mint 18.1 Xfce eens:
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/testing ... t-beta.iso
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Janjoore

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr

Post by Janjoore »

Ik gebruik Mint 18.1 Serena. bevalt mij prima en ik gebruik als browser Vivaldi. Deze browser bevalt mij heel erg goed. Heel goed naar eigen smaak in te delen en wat belangrijk is zonder problemen.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”