overzicht geïnstalleerde software

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Charles_NL

overzicht geïnstalleerde software

Post by Charles_NL »

Is er een manier om een compleet overzicht te verkrijgen van alle geïnstalleerde software?
In de loop van de tijd zijn er progjes erbij gekomen -naast de aanwezige standaard installatie- en het zou prettig zijn als daar een overzicht/lijst van opgeroepen kan worden. Dit is bijzonder handig in geval van een crash.

Ik maak nooit backups van mijn systeem maar kies voor een volledig nieuwe en schone installatie, mocht het een keer fout gaan. In dat geval heb ik weliswaar de standaard programma's, maar niet wat er nadien is bijgekomen op mijn computer.
Heb ik een uitgeprint overzicht, dan komt zo'n lijst goed van pas :)
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
JerryF
Level 16
Level 16
Posts: 6570
Joined: Mon Jun 08, 2015 1:23 pm
Location: Rhode Island, USA

Re: overzicht geïnstalleerde software

Post by JerryF »

Charles-98 wrote:Is er een manier om een compleet overzicht te verkrijgen van alle geïnstalleerde software?
In de loop van de tijd zijn er progjes erbij gekomen -naast de aanwezige standaard installatie- en het zou prettig zijn als daar een overzicht/lijst van opgeroepen kan worden. Dit is bijzonder handig in geval van een crash.

Ik maak nooit backups van mijn systeem maar kies voor een volledig nieuwe en schone installatie, mocht het een keer fout gaan. In dat geval heb ik weliswaar de standaard programma's, maar niet wat er nadien is bijgekomen op mijn computer.
Heb ik een uitgeprint overzicht, dan komt zo'n lijst goed van pas :)
Ten eerste: dit is een vertaling van Google dus excuseer de grammatica alstublieft. Ja, u kunt een lijst maken. Het geïnstalleerde programma 'Backup Tool' kan een back-up maken van geïnstalleerde software. Het slaat het op als een bestand dat u kunt openen in elke tekstverwerker.
Charles_NL

Re: overzicht geïnstalleerde software

Post by Charles_NL »

Bedankt voor je reactie maar ik denk dat jij mijn vraag verkeerd begrepen hebt.
Mogelijk mede veroorzaakt door een slechte vertaling van mijn vraagstelling.
User avatar
Pjotr
Level 24
Level 24
Posts: 20048
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: overzicht geïnstalleerde software

Post by Pjotr »

Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Charles_NL

Re: overzicht geïnstalleerde software

Post by Charles_NL »

Er zijn mogelijkheden, dankjewel Pjotr.
Maar die opties laten vrijwel alles zien en dat is een erg lange lijst.
Ik bedoel dus gewoon de software zoals het staat in softwarebeheer, dat zal dan ook veel meer zijn dan ik dacht te weten.
En daarnaast software welke niet uit de softwarebronnen van mint komen; browser Slimjet is zo'n voorbeeld.
User avatar
JerryF
Level 16
Level 16
Posts: 6570
Joined: Mon Jun 08, 2015 1:23 pm
Location: Rhode Island, USA

Re: overzicht geïnstalleerde software

Post by JerryF »

Charles-98 wrote:Er zijn mogelijkheden, dankjewel Pjotr.
Maar die opties laten vrijwel alles zien en dat is een erg lange lijst.
Ik bedoel dus gewoon de software zoals het staat in softwarebeheer, dat zal dan ook veel meer zijn dan ik dacht te weten.
En daarnaast software welke niet uit de softwarebronnen van mint komen; browser Slimjet is zo'n voorbeeld.
Probeer Synaptic Manager. Maak een aangepast filter voor handmatig geïnstalleerd. (Zie de eerste foto, de mijne is in het Engels) Klik dan op de knop Custom Filters linksonder en Zoek Filter links kolom (zie tweede foto). Helpt dit?
Capture_001.jpg
Capture_002.jpg
Charles_NL

Re: overzicht geïnstalleerde software

Post by Charles_NL »

Moest wel even uitzoeken hoe op dat punt te komen, wat jij laat zien op jouw plaatjes.
Krijg een vergelijkbare lijst als de link waar Pjotr naar verwijst.
Dus echt alles wat in de installatie zit opgenomen.
En dat is heel veel, toch wel.
Ik schat in dat minstens 80% van die lijst de standaard installatiebestanden zijn. En ik bedoel enkel programma's zoals: Slimjet, GNUradio, TeamSpeak, Chrome, Xpdf enzovoort. Daar dus een overzichtje van maken is wat ik bedoel.
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 251
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: overzicht geïnstalleerde software

Post by nahjo »

Een geïnstalleerd pakket (en het woord pakket zegt het al) bestaat uit vele andere programma's en bestanden en dan krijg je inderdaad een lange lijst. Wat ik zelf toepas is een installatiescript waarin ik persoonlijke toevoegingen bewaar. Na een schone herinstallatie draai ik het script en ben dan weer helemaal bijgewerkt. Een stukje voorbeeld van het schript:

Code: Select all

#!/bin/bash
# installatie script diverse software
cd ~
sudo apt-get -qq update 
sudo apt-get -y upgrade
sudo apt-get -y install python-odf p7zip-full gscan2pdf trash-cli cups-pdf gufw fslint
Maar het is dan wel weer verstandig om het script te back-uppen :)

gr. Johan
Charles_NL

Re: overzicht geïnstalleerde software

Post by Charles_NL »

Een installatiescript is voor mij nog totaal onbekend en dus iets nieuws.
Dat betekend vooral eerst gaan begrijpen hoe zo'n script werkt en wat ie verder nog doet.
Het is een mooie oplossing, denk ik, maar het script zal uiteraard steeds bijgewerkt dienen te worden zodra er een nieuw programma op de computer erbij komt. Althans, als het om een programma gaat welke niet in de softwarebronnen zit van mint.

In elk geval dank voor het aanreiken van een mogelijke oplossing :)
nahjo
Level 4
Level 4
Posts: 251
Joined: Sat May 06, 2017 10:46 am

Re: overzicht geïnstalleerde software

Post by nahjo »

Misschien heb je iets aan de inhoud van de map /usr/share/applications.
Laat een iets verkorte versie zien van wat er op je systeem staat.
Charles_NL

Re: overzicht geïnstalleerde software

Post by Charles_NL »

Dat is inderdaad een stuk overzichtelijker.
Wel is dan een kwestie van op papier noteren welke programma's geïnstalleerd zijn.

Maar...
Hoe vaak zal ik zo'n lijstje echt nodig hebben? Ik heb het idee dat LM zelden of nooit crasht, de enige reden waarom zo'n overzicht van pas komt. In de kleine twee jaar dat ik met LM werk is er nooit een systeemcrash geweest.
User avatar
JerryF
Level 16
Level 16
Posts: 6570
Joined: Mon Jun 08, 2015 1:23 pm
Location: Rhode Island, USA

Re: overzicht geïnstalleerde software

Post by JerryF »

Als u zich zorgen maakt over de noodzaak om software opnieuw te installeren, kunt u een back-upprogramma zoals Aptik gebruiken. Met Aptik kunt u bepaalde dingen afzonderlijk opslaan, inclusief geïnstalleerde software.

Als u de software opnieuw wilt herstellen, zal datgene wat u van externe bronnen hebt geïnstalleerd, worden vermeld, maar het selectievakje naast die software zal rood zijn.
Capture_001.jpg
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”