Vooledig overgestapt naar Linux Cinnemont 18.1 maar nu.........

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
User avatar
consuetudinis
Level 2
Level 2
Posts: 55
Joined: Mon Jan 23, 2017 1:47 pm
Location: The Netherlands

Vooledig overgestapt naar Linux Cinnemont 18.1 maar nu.........

Post by consuetudinis »

Hoi,

Sinds een paar maanden ben ik gelukkig volledig overgestapt naar Linux. :) :D :) :D
Linux Mint 18.1 Cinnemon 64 bits.

Maar ik heb een paar probleempjes.................dingen die ik niet weet die echter wel heel belangrijk zijn voor mij ivm de fotografie en film en de Iphone 6s

Zal bij het eerste beginnen.

1. in windows had je een klein resize bestandje, alles selcteren - rechtermuisknop - verkleinen in de gewenste resolutie - klaar. (kan ik niet vinden - heb ik veel nodig)

2. in windows had ik windows moviemaker daarmee deed ik filmjes rechtop zetten, die ik verkeerd gefilmd had met de telefoon, maar ook grotere avi bestanden terug brengen naar bv mp4. (kan ik ook niet vinden in linux)

3. De Iphone daar krijg ik de fotoś en films niet vanaf. Terwijl dat in vorige versies en oudere iphone wel ging. (veel nodig) Lukt niet in Linux (heb ik elke dag nodig)

Wie o wie????????????????????????

Is dit op te lossen???? (Met Linux)

Verder moet ik wel zeggen dat ik heel tevreden ben met Linux Cinnemon 18.1 64 bits.
Het draait op 4 pc ś.

Printer wordt perfect ondersteund.

Het is eigenlijk een hele opluchting om geen windows meer in huis te hebben.

Help!!!!

Dankjwel.

Groetjes,
consuetudinis
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Charles_NL

Re: Vooledig overgestapt naar Linux Cinnemont 18.1 maar nu.........

Post by Charles_NL »

Heb je hier wat aan? Gevonden met hulp van Google :)
http://www.linuxmag.nl/workshops/14-ope ... t-filmpjes

Voor foto's gebruik ik het progje Pinta.
https://mintguide.org/graphics/24-pinta ... tives.html
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vooledig overgestapt naar Linux Cinnemont 18.1 maar nu.........

Post by Moem »

consuetudinis wrote:1. in windows had je een klein resize bestandje, alles selcteren - rechtermuisknop - verkleinen in de gewenste resolutie - klaar. (kan ik niet vinden - heb ik veel nodig)
Een bestandje... bedoel je een programma? GThumb is heel geschikt voor batch resizing. Ik was altijd aan Irfanview gewend en de workflow in GThumb is anders, maar het is zeker niet moeilijker. En het zit al in je installatie meegeleverd.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
consuetudinis
Level 2
Level 2
Posts: 55
Joined: Mon Jan 23, 2017 1:47 pm
Location: The Netherlands

Re: Vooledig overgestapt naar Linux Cinnemont 18.1 maar nu.........

Post by consuetudinis »

Danjkwel Charles,

Ga mij erin verdiepen.
Pinta heb ik net geinstalleerd en OpenShot ben ik nu aan het installeren.

Thnx :D
User avatar
consuetudinis
Level 2
Level 2
Posts: 55
Joined: Mon Jan 23, 2017 1:47 pm
Location: The Netherlands

Re: Vooledig overgestapt naar Linux Cinnemont 18.1 maar nu.........

Post by consuetudinis »

Post by Moem » Thu May 11, 2017 11:11 am

consuetudinis wrote:
1. in windows had je een klein resize bestandje, alles selcteren - rechtermuisknop - verkleinen in de gewenste resolutie - klaar. (kan ik niet vinden - heb ik veel nodig)


Een bestandje... bedoel je een programma? GThumb is heel geschikt voor batch resizing. Ik was altijd aan Irfanview gewend en de workflow in GThumb is anders, maar het is zeker niet moeilijker. En het zit al in je installatie meegeleverd.


Replwy on Moem; (sorry lukt mij niet anders)

Ja Gthumb ken ik en gebruik ik, maar

Kan niet vinden waar ik een andere resolutie kan instellen?

En ja met bestandje bedoelde ik programmaatje, heel klein
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vooledig overgestapt naar Linux Cinnemont 18.1 maar nu.........

Post by Moem »

consuetudinis wrote:Ja Gthumb ken ik en gebruik ik, maar

Kan niet vinden waar ik een andere resolutie kan instellen?
Ik doe het zo: ik selecteer eerst de afbeeldingen die ik wil verkleinen, en kies dan in het 'Tools' menu de optie 'Resize Images'. Dan krijg ik een venstertje waarin ik de gewenste afmetingen kan invoeren, in pixels.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
consuetudinis
Level 2
Level 2
Posts: 55
Joined: Mon Jan 23, 2017 1:47 pm
Location: The Netherlands

Re: Vooledig overgestapt naar Linux Cinnemont 18.1 maar nu.........

Post by consuetudinis »

Oke Moem, dat is heel duidelijk.....thnx..................hiermee ga ik aan de slag.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16193
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vooledig overgestapt naar Linux Cinnemont 18.1 maar nu.........

Post by Moem »

Fijn! Ik hoop dat je ook nog antwoorden krijgt op je andere vragen, hiermee heb ik helaas geen ervaring.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
User avatar
consuetudinis
Level 2
Level 2
Posts: 55
Joined: Mon Jan 23, 2017 1:47 pm
Location: The Netherlands

Re: Vooledig overgestapt naar Linux Cinnemont 18.1 maar nu.........

Post by consuetudinis »

Moem wrote:Fijn! Ik hoop dat je ook nog antwoorden krijgt op je andere vragen, hiermee heb ik helaas geen ervaring.

Thnx Moem :D
User avatar
Bolle1961
Level 5
Level 5
Posts: 889
Joined: Tue Jun 29, 2010 12:59 pm

Re: Vooledig overgestapt naar Linux Cinnemont 18.1 maar nu.........

Post by Bolle1961 »

Phatch is ook een fijn programma om te resizen, en meer zoals :
Hoeken afronden
Tekst op je foto's plaatsen
Wel of geen extra tekst achter je bewerkte foto's
Instelbare resolutie
dutchenery

Re: Vooledig overgestapt naar Linux Cinnemont 18.1 maar nu.........

Post by dutchenery »

Ben je een newbie? Als je Linux gebruikt moet je toch wel een methode nemen van onderzoek. Linux is GEEN Windows en werkt heel wat verschillend. Dus ik neem aan dat je nog niet een programma hebt gezien hetende AirDroid. Dit moet op de mobile geinstalleerd worden (Android, IOS oftewel Windows edities zijn er). Gebruikersnaam en paswoord, klaar is kees.
In het gebruik moet je op de ontvangende computer een url intypen. Dat brengt op de computer een screen met de detailles van de mobile. Downloaden van meestal DCIM folder (voor de fotos).
Good luck.
By the way - het is nu Mint 18.2 en spoedig 18.3.
Nogmaals, alle prgrammas die je nodig hebt voor foto werk zijn er, trouwens welk werk je ook wil doen er is een programma. Ikzelf werk in de Engelse taal en zit ook op de UK editie van dit forum. Die is heel wat groter. Zelk werk ik met Linux al jaren. Nooit geen moeilijkheden met virussen (maar als je paranoide bent, gebruik een anti-virus programma zoals ClamTK). Tegenwoordig is een VPN praktisch onmisbaar. PIA (kost mij £40 per jaar) is een van de beste. Kijk ook eens naar VLC een programma dat je gebruikt om met andere computers te 'spreken' oftewel data over te sturen of ontvangen. Ook van cameras enz. Misschien weet je dit al maar het is ongeloofelijk belangrijk om back-ups te maken. Ik gebruik een NAS. Niet zo'n bak die een duizend euro kost maar een simpele external hard drive. 50 euro en aansluitbaar aan de router via USB. Simpel met een programma genaams fwbackups . Haal het via de Software Manager.
Dat is het wel voor vandaag. Kerst groeten en heb een gelukkig Nieuwjaar met Linux Mint!
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”