kernel vs firmware

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Charles_NL

kernel vs firmware

Post by Charles_NL »

Met enige regelmaat zie ik Linux-kernel en Linux-firmware staan in Updatebeheer.
Kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn tussen deze twee?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
xenopeek
Level 25
Level 25
Posts: 29606
Joined: Wed Jul 06, 2011 3:58 am

Re: kernel vs firmware

Post by xenopeek »

Niet alle componenten van je computer hebben een permanente opslag voor hun eigen software. Zoals b.v. bij veel draadloze netwerk kaarten. Voor zulke componenten is het besturingssysteem verantwoordelijk om de software van het component in het component te laden nadat de computer is opgestart, waarnaar het component pas werkt (want het heeft dan pas software). Dat soort software noemt men "firmware". Eigenlijk is het onderdeel van het component maar omdat het component zelf geen permanente opslag heeft moet het besturingssysteem de software er in laden.

De Linux kernel is de kern van het besturingssysteem en bevat de meeste stuurprogramma's (drivers) om je besturingssysteem met de componenten van je computer te laten praten. ]Op Windows in de firmware meestal onderdeel van het stuurprogramma en kom je het daarom niet apart tegen. Op Linux is het dus wel apart.
Image
mintuser corrien

Re: kernel vs firmware

Post by mintuser corrien »

xenopeek wrote:Niet alle componenten van je computer hebben een permanente opslag voor hun eigen software. Zoals b.v. bij veel draadloze netwerk kaarten. Voor zulke componenten is het besturingssysteem verantwoordelijk om de software van het component in het component te laden nadat de computer is opgestart, waarnaar het component pas werkt (want het heeft dan pas software). Dat soort software noemt men "firmware". Eigenlijk is het onderdeel van het component maar omdat het component zelf geen permanente opslag heeft moet het besturingssysteem de software er in laden.

De Linux kernel is de kern van het besturingssysteem en bevat de meeste stuurprogramma's (drivers) om je besturingssysteem met de componenten van je computer te laten praten. ]Op Windows in de firmware meestal onderdeel van het stuurprogramma en kom je het daarom niet apart tegen. Op Linux is het dus wel apart.
Ik zie dat in update beheer de kernel vernieuwd kan worden, echter het geeft een 5 symbool dus mogelijk niet geheel aanvaardbaar.
User avatar
Moem
Level 22
Level 22
Posts: 16233
Joined: Tue Nov 17, 2015 9:14 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: kernel vs firmware

Post by Moem »

mintuser corrien wrote:Ik zie dat in update beheer de kernel vernieuwd kan worden, echter het geeft een 5 symbool dus mogelijk niet geheel aanvaardbaar.
Het vervangen van een kernel is een niveau 5 update omdat het in theorie kan leiden tot instabiliteit of verlies van functies, afhankelijk van je hardware. Maar het is een tamelijk risicovrije operatie omdat je altijd bij het opstarten via GRUB een eerdere kernel kunt kiezen, in het geval dat de zojuist geinstalleerde nieuwe problemen geeft en niet geschikt is voor jouw machine.
Je kunt dus altijd gemakkelijk terug. Hierin is het vernieuwen van de kernel uniek. En het gevolg is dat er geen grote riciso's aan zitten.

Niveau 5 betekent: er bestaat het potentieel van instabiliteit of van incomptabiliteit met bepaalde hardware.
Image

If your issue is solved, kindly indicate that by editing the first post in the topic, and adding [SOLVED] to the title. Thanks!
mintuser corrien

Re: kernel vs firmware

Post by mintuser corrien »

Moem wrote:
mintuser corrien wrote:Ik zie dat in update beheer de kernel vernieuwd kan worden, echter het geeft een 5 symbool dus mogelijk niet geheel aanvaardbaar.
Het vervangen van een kernel is een niveau 5 update omdat het in theorie kan leiden tot instabiliteit of verlies van functies, afhankelijk van je hardware. Maar het is een tamelijk risicovrije operatie omdat je altijd bij het opstarten via GRUB een eerdere kernel kunt kiezen, in het geval dat de zojuist geinstalleerde nieuwe problemen geeft en niet geschikt is voor jouw machine.
Je kunt dus altijd gemakkelijk terug. Hierin is het vernieuwen van de kernel uniek. En het gevolg is dat er geen grote riciso's aan zitten.

Niveau 5 betekent: er bestaat het potentieel van instabiliteit of van incomptabiliteit met bepaalde hardware.
O.K. bedank duidelijk antwoord. Ik zit echter nog met startproblemen, bij het opstarten wil het opstartscherm mijn paswoord niet accepteren, heel vreemd.
Ik zal de kernel update doen zodra ik in staat ben om normaal in te loggen. Het startprobleem is echter mijn eerste probleem. Ik ben nu ca 6 weken met Linux Mint bezig.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”