Clonezilla of ander programma Probleem Verholpen

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Corrien

Clonezilla of ander programma Probleem Verholpen

Post by Corrien »

Ik zou graag Clonezilla willen gebruiken voor backup en herstel. Weet niet of er ervaren gebruikers zijn die dit gebruiken. Ik zou dat graag horen en ook als er mensen zijn die iets anders gebruiken binnen de Mintgroep.
Ik heb Clonezille gedownload maar kan het zelfs niet vinden, heel vreemd. Ook zou ik willen horen waar ik zou moeten zoeken.
Gaarne bericht
Corrien
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 2 times in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
JerryF
Level 16
Level 16
Posts: 6543
Joined: Mon Jun 08, 2015 1:23 pm
Location: Rhode Island, USA

Re: Clonezilla of ander programma

Post by JerryF »

Hallo Corrien, ik vertaal met behulp van Google, dus excuseer de grammatica alstublieft. Ik heb geprobeerd Clonezilla te gebruiken, maar vond het een beetje moeilijk te gebruiken. Ik gebruik Aptik, en als een extra backup, Grsync. Aptik is erg makkelijk te gebruiken. Grsync is iets moeilijker, maar ik vond het makkelijker dan Clonzilla.
phd21
Level 20
Level 20
Posts: 10103
Joined: Thu Jan 09, 2014 9:42 pm
Location: Florida

Re: Clonezilla of ander programma

Post by phd21 »

Hallo Corrienm,

Er zijn ten minste 3 verschillende opties voor het back-up van uw systeem, die erg handig en slim zijn om te doen.

1.) Gebruik een Disk Imaging applicatie zoals de gratis 'Clonezilla Live' die ik al jaren heb gebruikt, en ik heb me nooit mislukt. Dit zorgt ervoor dat uw gehele drive en / of bepaalde partities van de drive worden opgeslagen. U downloadt hun ".iso" -bestand, breng een opstartbare cd of dvd of een USB-flashstick van dit, en start er vervolgens op om het te laten draaien. Ik loop dit na de eerste installatie van Linux Mint en een keer of een maand of meer.

Het lijkt misschien vreemd en of ingewikkeld om te gebruiken wanneer u het eerst probeert, maar na het gebruik van het een of twee keer wordt het makkelijk te doen.

Hier is een link naar een handleiding voor het gebruik van Clonezilla Live, en als u het vertaald hebt, kunt u Google Translate hiervoor gebruiken.

http://clonezilla.org/show-live-doc-con ... disk_image


2.) Gebruik een File Synchronization applicatie zoals "Lucky Backup" of "FreeFileSync" om frequente of dagelijkse back-ups (kopieën) van nieuwe mappen en bestanden te maken, of die die zijn gewijzigd of bij een extern station zijn aangepast.

3.) "Aptik" is een geweldige applicatie voor het back-up maken van uw Linux Mint cusomizations, inclusief PPA's, thema's, etc ... en al uw instellingen, en uw gehele "/ home" map als u dat wilt. Ik loop dit na het installeren van Linux Mint, en na het installeren van veel software of gewoon een keer per maand of meer.

Ik hoop dat dit helpt ...
Phd21: Mint 20 Cinnamon & xKDE (Mint Xfce + Kubuntu KDE) & KDE Neon 64-bit (new based on Ubuntu 20.04) Awesome OS's, Dell Inspiron I5 7000 (7573) 2 in 1 touch screen, Dell OptiPlex 780 Core2Duo E8400 3GHz,4gb Ram, Intel 4 Graphics.
Corrien

Re: Clonezilla of ander programma

Post by Corrien »

JerryF wrote:Hallo Corrien, ik vertaal met behulp van Google, dus excuseer de grammatica alstublieft. Ik heb geprobeerd Clonezilla te gebruiken, maar vond het een beetje moeilijk te gebruiken. Ik gebruik Aptik, en als een extra backup, Grsync. Aptik is erg makkelijk te gebruiken. Grsync is iets moeilijker, maar ik vond het makkelijker dan Clonzilla.
Waarom grcync en aptik samen, als extra security maatregel?
User avatar
JerryF
Level 16
Level 16
Posts: 6543
Joined: Mon Jun 08, 2015 1:23 pm
Location: Rhode Island, USA

Re: Clonezilla of ander programma

Post by JerryF »

Corrien wrote:Waarom grcync en aptik samen, als extra security maatregel?
Met Grsync kan ik afzonderlijke bestanden ophalen als ik dat nodig heb. Ook heb ik hard gewerkt aan mijn Mint-systeem om het zo te bereiken dat het net zo is zoals ik wil, zodat ik twee soorten back-ups heb, geeft me meer gemoedsrust.

Overigens, hoe is de vertaling met Google?
Corrien

Re: Clonezilla of ander programma

Post by Corrien »

JerryF wrote:
Corrien wrote:Waarom grcync en aptik samen, als extra security maatregel?
Met Grsync kan ik afzonderlijke bestanden ophalen als ik dat nodig heb. Ook heb ik hard gewerkt aan mijn Mint-systeem om het zo te bereiken dat het net zo is zoals ik wil, zodat ik twee soorten back-ups heb, geeft me meer gemoedsrust.

Overigens, hoe is de vertaling met Google?
De vertaling lijkt goed.
Nu vraag ik mezelf af wat doe je als je systeem niet meer wil opstarten. In windows gebruikte ik Norton Ghost. Binnen minuten werkte alles weer.
De grsync lijkt mij iets wat ik wel zal gebruiken als syncronisatie naar mijn externe harddrive.
Corrien

Re: Clonezilla of ander programma

Post by Corrien »

phd21 wrote:Hallo Corrienm,

Er zijn ten minste 3 verschillende opties voor het back-up van uw systeem, die erg handig en slim zijn om te doen.

1.) Gebruik een Disk Imaging applicatie zoals de gratis 'Clonezilla Live' die ik al jaren heb gebruikt, en ik heb me nooit mislukt. Dit zorgt ervoor dat uw gehele drive en / of bepaalde partities van de drive worden opgeslagen. U downloadt hun ".iso" -bestand, breng een opstartbare cd of dvd of een USB-flashstick van dit, en start er vervolgens op om het te laten draaien. Ik loop dit na de eerste installatie van Linux Mint en een keer of een maand of meer.

Het lijkt misschien vreemd en of ingewikkeld om te gebruiken wanneer u het eerst probeert, maar na het gebruik van het een of twee keer wordt het makkelijk te doen.

Hier is een link naar een handleiding voor het gebruik van Clonezilla Live, en als u het vertaald hebt, kunt u Google Translate hiervoor gebruiken.

http://clonezilla.org/show-live-doc-con ... disk_image


2.) Gebruik een File Synchronization applicatie zoals "Lucky Backup" of "FreeFileSync" om frequente of dagelijkse back-ups (kopieën) van nieuwe mappen en bestanden te maken, of die die zijn gewijzigd of bij een extern station zijn aangepast.

3.) "Aptik" is een geweldige applicatie voor het back-up maken van uw Linux Mint cusomizations, inclusief PPA's, thema's, etc ... en al uw instellingen, en uw gehele "/ home" map als u dat wilt. Ik loop dit na het installeren van Linux Mint, en na het installeren van veel software of gewoon een keer per maand of meer.

Ik hoop dat dit helpt ...
Ik probeerde iso dvd te maken van clonezilla maar dit lukte mij niet. Weet nog niet waarom niet. Ik zou graag een clone willen hebben voor het geval niets meer wil opstarten.
User avatar
Bolle1961
Level 5
Level 5
Posts: 889
Joined: Tue Jun 29, 2010 12:59 pm

Re: Clonezilla of ander programma

Post by Bolle1961 »

JerryF wrote:Overigens, hoe is de vertaling met Google?
It's ok. But in regular conversations it just sucks. Translations are made word by word, without taking notice of the context. Try to translate a news paper, it sucks.
User avatar
JerryF
Level 16
Level 16
Posts: 6543
Joined: Mon Jun 08, 2015 1:23 pm
Location: Rhode Island, USA

Re: Clonezilla of ander programma

Post by JerryF »

Corrien wrote:De vertaling lijkt goed.
Nu vraag ik mezelf af wat doe je als je systeem niet meer wil opstarten. In windows gebruikte ik Norton Ghost. Binnen minuten werkte alles weer.
De grsync lijkt mij iets wat ik wel zal gebruiken als syncronisatie naar mijn externe harddrive.
Omdat ik dubbele opstart heb, heb ik een programma voor Windows backup (EaseUS Todo Backup). Ik kan Windows herstellen met een opstartbare DVD.

Voor Linux zou ik Mint van een USB-flashstation opstarten en mijn backups herstellen met behulp van Aptik en / of Grsync zelf.
phd21
Level 20
Level 20
Posts: 10103
Joined: Thu Jan 09, 2014 9:42 pm
Location: Florida

Re: Clonezilla of ander programma

Post by phd21 »

Hallo Corrien,

Het zou helpen om meer te weten te komen over uw systeem setup. Als u "inxi -Fxzd" uit de console-terminalprompt rijdt, markeer de resultaten, kopieer en plak ze terug hier, dat zou voldoende informatie moeten bevatten.

https://translate.google.com/translate? ... &sandbox=1

http://clonezilla.org/downloads/downloa ... lternative

In de onderstaande link kunt u het Clonezilla Live .iso-bestand downloaden, als u een 64-bits computerprocessor heeft, kies dan 64 bit, kies anders 32-bit, kies bestandstype iso en klik vervolgens op de downloadknop. Na het downloaden van het iso-bestand moet u een opstartbare cd- of dvd- of USB-flashdrive-stick uit het iso-bestand maken, net zoals u met het Linux Mint iso-bestand hebt gedaan.

Om je systeem back-up te maken, start je naar Clonezilla live en volg de aanwijzingen. De links naar tutorials zouden moeten helpen. Als u vertalingen nodig hebt, moet Google Translate en andere browser-addons helpen.

Ik hoop dat dit helpt ...
Phd21: Mint 20 Cinnamon & xKDE (Mint Xfce + Kubuntu KDE) & KDE Neon 64-bit (new based on Ubuntu 20.04) Awesome OS's, Dell Inspiron I5 7000 (7573) 2 in 1 touch screen, Dell OptiPlex 780 Core2Duo E8400 3GHz,4gb Ram, Intel 4 Graphics.
Corrien

Re: Clonezilla of ander programma

Post by Corrien »

[quote="phd21"]Hallo Corrien,

Het zou helpen om meer te weten te komen over uw systeem setup. Als u "inxi -Fxzd" uit de console-terminalprompt rijdt, markeer de resultaten, kopieer en plak ze terug hier, dat zou voldoende informatie moeten bevatten.

https://translate.google.com/translate? ... &sandbox=1

http://clonezilla.org/downloads/downloa ... lternative

In de onderstaande link kunt u het Clonezilla Live .iso-bestand downloaden, als u een 64-bits computerprocessor heeft, kies dan 64 bit, kies anders 32-bit, kies bestandstype iso en klik vervolgens op de downloadknop. Na het downloaden van het iso-bestand moet u een opstartbare cd- of dvd- of USB-flashdrive-stick uit het iso-bestand maken, net zoals u met het Linux Mint iso-bestand hebt gedaan.

Om je systeem back-up te maken, start je naar Clonezilla live en volg de aanwijzingen. De links naar tutorials zouden moeten helpen. Als u vertalingen nodig hebt, moet Google Translate en andere browser-addons helpen.

Ik hoop dat dit helpt ...[

Thank you, hier is mijn copie, elk ander advies ook welkom.
Ik heb intussen een dvd gemaakt van Clonezilla, nog niet gebrobeerd of het werkt.

roos@roos-Satellite-P850 ~ $ inxi -Fxzd
System: Host: roos-Satellite-P850 Kernel: 4.4.0-79-generic x86_64 (64 bit gcc: 5.4.0)
Desktop: Cinnamon 3.4.4 (Gtk 3.18.9) Distro: Linux Mint 18.2 Sonya
Machine: System: TOSHIBA product: Satellite P850 v: PSPKBA-04000U
Mobo: TOSHIBA model: QFKAA v: 1.00
Bios: TOSHIBA v: 6.80 date: 04/28/2014
CPU: Quad core Intel Core i7-3610QM (-HT-MCP-) cache: 6144 KB
flags: (lm nx sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx) bmips: 18359
clock speeds: max: 3300 MHz 1: 2237 MHz 2: 1201 MHz 3: 1409 MHz
4: 1218 MHz 5: 1216 MHz 6: 1200 MHz 7: 1263 MHz 8: 2140 MHz
Graphics: Card-1: Intel 3rd Gen Core processor Graphics Controller
bus-ID: 00:02.0
Card-2: NVIDIA GF108M [GeForce GT 630M] bus-ID: 01:00.0
Display Server: X.Org 1.18.4 driver: nvidia
Resolution: 1366x768@59.99hz
GLX Renderer: GeForce GT 630M/PCIe/SSE2
GLX Version: 4.5.0 NVIDIA 375.66 Direct Rendering: Yes
Audio: Card Intel 7 Series/C210 Series Family High Definition Audio Controller
driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:1b.0
Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.4.0-79-generic
Network: Card-1: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller
driver: r8169 v: 2.3LK-NAPI port: 4000 bus-ID: 02:00.0
IF: enp2s0 state: up speed: 100 Mbps duplex: full mac: <filter>
Card-2: Realtek RTL8723AE PCIe Wireless Network Adapter
driver: rtl8723ae port: 3000 bus-ID: 03:00.0
IF: wlp3s0 state: down mac: <filter>
Drives: HDD Total Size: 1000.2GB (12.0% used)
ID-1: /dev/sda model: Samsung_SSD_850 size: 1000.2GB
Optical: /dev/sr0 model: MATSHITA BD-MLT UJ260B
rev: 1.60 dev-links: cdrom,cdrw,dvd,dvdrw
Features: speed: 24x multisession: yes
audio: yes dvd: yes rw: cd-r,cd-rw,dvd-r,dvd-ram state: running
Partition: ID-1: / size: 78G used: 31G (42%) fs: ext4 dev: /dev/sda6
ID-2: swap-1 size: 91.42GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sda5
RAID: No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors: System Temperatures: cpu: 57.0C mobo: N/A gpu: 0.0:51C
Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info: Processes: 230 Uptime: 1 day Memory: 1431.2/7873.4MB
Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 5.4.0
Client: Shell (bash 4.3.481) inxi: 2.2.35
roos@roos-Satellite-P850 ~ $
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”