Sonya / Cinnamon / Updatebeheer / Voorkeuren ? ( opgelost )

Dutch Forum

Moderators: xenopeek, Moem

Dijilé Phil
Level 1
Level 1

Sonya / Cinnamon / Updatebeheer / Voorkeuren ? ( opgelost )

Postby Dijilé Phil » Fri Jul 14, 2017 6:54 pm

Besten ,

in Linux Mint 18.2 Cinnamon beheer's update met volgende voorkeursinstellingen :

a/ niveau : op 1 / 2 en 3

b/ opties : bijgewerkte systeemkernen tonen en kiezen NIET aangevinkt

krijg ik desalniettemin aanhoudend in bijwerkbeheer de melding dat er updates beschikbaar zijn van niveau 4 , mbt :

- Linux-firmware 1.157.11 ( Firmware for linux drivers )
- linux-libc-dev 4.4.0-83.106 ( linux kernel headers for development )

wat moet ik ondernemen , gezien ik door mijn gebrek aan ervaring sowieso niet zinnens ben van deze updates binnen te halen , om deze meldingen niet meer te ontvangen ?

advies graag en bij voorbaat dank

Philippe
Last edited by Dijilé Phil on Sat Jul 15, 2017 3:43 pm, edited 1 time in total.
Asus X751LAV ( 18.2 Sonya Cinnamon ) / Asus X75VD ( 18.2 Sonya Mate ) / Asus R752L ( windows 10 )

wallyUSA
Level 4
Level 4

Re: Sonya / Cinnamon / Updatebeheer / Voorkeuren ???

Postby wallyUSA » Fri Jul 14, 2017 9:03 pm

Niveaus 1,2 & 3 zijn veilig en dienen te worden toegepast. Niveaus 4 & 5 zijn riskant en mogen niet automatisch worden toegepast. Als u het gevoel hebt dat u iets nodig hebt, zou ik deskundig advies geven en deze met voorzichtigheid toepassen!
Mint 18.3 Sylvia Cinnamon 3.6.6 Kernel 4.10.0-40 (64 bit)
Please, if your query has been resolved, edit your first post and add [SOLVED] to the title.

Dijilé Phil
Level 1
Level 1

Postby Dijilé Phil » Fri Jul 14, 2017 9:11 pm

wallyUSA wrote:Niveaus 1,2 & 3 zijn veilig en dienen te worden toegepast. Niveaus 4 & 5 zijn riskant en mogen niet automatisch worden toegepast. Als u het gevoel hebt dat u iets nodig hebt, zou ik deskundig advies geven en deze met voorzichtigheid toepassen!

beste Wally ,

daar ben ik mij van bewust , vandaar dat ik deze meldingen liever NIET ontvang ,

mvg
Phiippe
Last edited by Dijilé Phil on Fri Jul 14, 2017 10:16 pm, edited 1 time in total.
Asus X751LAV ( 18.2 Sonya Cinnamon ) / Asus X75VD ( 18.2 Sonya Mate ) / Asus R752L ( windows 10 )

wallyUSA
Level 4
Level 4

Postby wallyUSA » Fri Jul 14, 2017 9:24 pm

Ik ben net vorige maand met Mint gebruikt, dus ik weet het antwoord niet. Misschien hebben sommige mensen deze artikelen nodig of willen ze gewoon op de 'bloeiende rand' leven. Wees voorzichtig totdat iemand u een beter antwoord kan geven. :D
Mint 18.3 Sylvia Cinnamon 3.6.6 Kernel 4.10.0-40 (64 bit)
Please, if your query has been resolved, edit your first post and add [SOLVED] to the title.

nahjo
Level 1
Level 1

Postby nahjo » Sat Jul 15, 2017 4:06 am

Een eenvoudige ingreep is:
Update beheer --> Bewerken --> Voorkeuren --> tabblad opties
Haal de vinkjes weg bij de 2 keuzes 'Bijgewerkte systeemkernen ....'

De updates voor systeemkernen zijn alleen van toepassing bij een zeer belangrijke veiligheidsupdate (zelden) of wanneer je nieuwe hardware hebt die alleen ondersteuning heeft in de nieuwste systeemkernen.

Pjotr
Level 18
Level 18

Postby Pjotr » Sat Jul 15, 2017 5:50 am

Uitgebreide Nederlandstalige toelichting op Bijwerkbeheer in Linux Mint 18.2 (met schermafdrukken):
https://sites.google.com/site/computertip/10

Daarmee zou het duidelijk moeten zijn.... :)

In het kort: wat jij wilt (en wat een verstandige keuze is voor een beginner), is het voorzichtigste bijwerkbeleid van de drie, en zelfs daarin de zichtbaarheid uitgeschakeld van bijgewerkte systeemkernen.

Veligheidsreparaties van niveau 4 (niet zijnde systeemkernen) zou ik wel zichtbaar laten blijven, maar niet standaard voorgeselecteerd. Zodat je ze één voor één kunt toepassen, met telkens een volledige herstart van je computer na het installeren van elk individueel bijgewerkt niveau-4-pakket.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 18.3 Sylvia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.

Dijilé Phil
Level 1
Level 1

Postby Dijilé Phil » Sat Jul 15, 2017 9:01 am

Besten ,

met alle respect , maar mijn vraag wordt duidelijk niet begerepen , en herhaal hier :

op de laptop van de kinderen die onder Mint Sonya Cinnamon draait , staan de voorkeuren in update beheer als vogt:

1/ niveau : op 1 / 2 en 3

2/ in opties :

a/ bijgewerkte systeemkernen altijd tonen ... NIET AANGEVINKT !

b/ bijgewerkte systeemkernen altijd kiezen ... NIET AANGEVINKT !

en toch blijf ik maar de melding krijgen in bijwerkbeheer ( update beheer ) ... linkermuisklik op het groene icoontje rechtsonderaan ( dat mij verteld dat het systeem bijgewerkt is ) dat er niveau 4 ( vier ) met een rood uitroepteken updates beschikbaar zijn , namelijk :

- Linux-firmware 1.157.11 ( Firmware for linux drivers )
- linux-libc-dev 4.4.0-83.106 ( linux kernel headers for development )

ik ben er mij nu al enkele jaren wel degelijk van bewust dat wij als gewone LinuxMint GEBRUIKER van deze updates beter afblijven

en herhaal mijn vraag :

wat dien ik nog bijkomend te doen zodat ik GEEN MELDING meer krijg betreffende deze updates ( 4 & 5 )

volledigheidshalve :

op mijn persoonlijk laptop die onder Sonya / Mate draait krijg ik deze meldingen NIET

groetjes
Philippe

Charles-98
Level 3
Level 3

Postby Charles-98 » Sat Jul 15, 2017 11:37 am

Het staat er helder en duidelijk op deze pagina:
Nu niveau 4, waarbij de zaken wat ingewikkelder liggen. In alle vormen van bijwerkbeleid zijn veiligheidsreparaties van niveau 4, standaard zichtbaar. Maar ze zijn niet voorgeselecteerd (aangevinkt).

Dijilé Phil
Level 1
Level 1

Postby Dijilé Phil » Sat Jul 15, 2017 12:13 pm

Charles-98 wrote:Het staat er helder en duidelijk op deze pagina:
Nu niveau 4, waarbij de zaken wat ingewikkelder liggen. In alle vormen van bijwerkbeleid zijn veiligheidsreparaties van niveau 4, standaard zichtbaar. Maar ze zijn niet voorgeselecteerd (aangevinkt).

RECHTZETTING

5. Nu niveau 4, waarbij de zaken wat ingewikkelder liggen. In alle vormen van bijwerkbeleid zijn veiligheidsreparaties van niveau 4, standaard zichtbaar. Maar ze zijn niet voorgeselecteerd (aangevinkt) in het voorzichtigste bijwerkbeleid genaamd "Houd mijn computer gewoon veilig", noch in het bijwerkbeleid "Laat me gevoelige foutreparaties eerst beoordelen".

beste Charles ,

met uw verwijzing naar deze pagina , heb ik uiteindelijk het antwoord op mijn vraag

het volstond van het VINKJE bij " veiligheidsreparaties altijd tonen " te VERWIJDEREN

krijg deze vervelende melding niet meer

bedankt

groetjes
Philippe

Return to “Nederlands (Dutch)”