keuze in updatebeheer

Dutch Forum

Moderators: xenopeek, Moem

Post Reply
Charles_NL
Level 4
Level 4

keuze in updatebeheer

Post by Charles_NL » Fri Jul 28, 2017 7:26 am

Uit een voorgaand topic op dit board:
Dijilé Phil wrote:ik ben er mij nu al enkele jaren wel degelijk van bewust dat wij als gewone LinuxMint GEBRUIKER van deze updates beter afblijven

en herhaal mijn vraag :

wat dien ik nog bijkomend te doen zodat ik GEEN MELDING meer krijg betreffende deze updates ( 4 & 5 )
Interessant onderwerp, eigenlijk wel.
Waarom worden die "gevaarlijke" updates altijd standaard aangeboden, ook aan de gewone thuisgebruiker?
Daar zal zeker en vast een reden voor zijn, maar die updates zijn eigenlijk niet bedoeld voor de thuisgebruiker. Zoals Dijilé Phil opmerkte.

Natuurlijk, het Bijwerkbeleid kan ingesteld worden op Houd mijn computer gewoon veilig. Die andere twee keuzemogelijkheden zouden niet gegeven/zichtbaar hoeven te zijn voor de thuisgebruiker.
Dus wordt mijn vraag: waarom wordt de gewone thuisgebruiker deze bovengenoemde keuzemogelijkheden aangeboden?

Pjotr
Level 20
Level 20

Re: keuze in updatebeheer

Post by Pjotr » Sat Jul 29, 2017 6:12 pm

De bedoeling is dat je niveau 4 weliswaar installeert (althans als het veiligheidsreparaties betreft), maar niet samen met de "grote massa" bijgewerkte pakketten van de lagere niveaus. Niveau 5 (zeer zeldzaam) moet je nooit ofte nimmer installeren; die krijg je standaard trouwens niet eens te zien, zelfs niet in het meest "onvoorzichtige" bijwerkbeleid.

Idealiter installeer je niveau 4-pakketten één voor één, met telkens een volledige herstart van je computer na elke installatie. Zodat als er iets misgaat (kleine kans, maar toch), je weet welk bijgewerkt pakket het heeft veroorzaakt. Dat maakt probleemoplossing makkelijker.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 19 Tara
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.

Dijilé Phil
Level 2
Level 2

Post by Dijilé Phil » Sat Jul 29, 2017 8:38 pm

geen Linux Nerd zijnde , moet ik het van mijn gezond verstand en van begrijpend lezen hebben dat mij zegt ; hier is een contradictie in terminis :

waarom zou ik in godsnaam " veiligheidsreparaties " binnenhalen die mogelijk de goede werking van mijn pceetjes zouden kunnen verstoren of voor problemen zorgen ?

als een meer dan tevreden gewone Linux Mint gebruiker die ik ben en wiens pceetjes probleemloos draaien heb ik dan maar zalvend besloten

van in het menu " voorkeuren - bijwerkbeheer ( updatebeheer )

a/ in de rubriek niveau's 1 / 2 en 3 aan te vinken

en b/ niet vergeten van in de rubriek " opties " enkel en alleen de eerste optie " neem ook bijgewerkte paketten op die .... enz " aan te vinken
Asus X751LAV ( 18.3 Sylvia Mate ) / Asus X75VD ( 18.2 Sonya Mate ) / Asus R752L ( windows 10 )

Pjotr
Level 20
Level 20

Post by Pjotr » Sun Jul 30, 2017 4:22 am

Dijilé Phil wrote:geen Linux Nerd zijnde , moet ik het van mijn gezond verstand en van begrijpend lezen hebben dat mij zegt ; hier is een contradictie in terminis :

waarom zou ik in godsnaam " veiligheidsreparaties " binnenhalen die mogelijk de goede werking van mijn pceetjes zouden kunnen verstoren of voor problemen zorgen ?
Het is geen contradictio in terminis, noch een contradictio in actu exercito. :mrgreen:

Het is een afweging. Voor optimale veiligheid installeer je ook de veligheidsreparaties van niveau 4. De "prijs" die je daarvoor betaalt, is een klein risico op stabiliteitsproblemen.

Heb je geen zin in dat risico op stabiliteitsproblemen, ook al is het klein, dan installeer je die niveau 4-veiligheidsreparaties gewoon niet. Waarbij je dan voor lief neemt dat je systeem iets minder veilig is. Niet dramatisch onveiliger overigens, want dat valt bij niveau 4-pakketten wel mee.

Dus de keuze is aan jou. Een slechte keuze kun je gelukkig niet maken: beide opties zijn verantwoord. :)

Dijilé Phil
Level 2
Level 2

Post by Dijilé Phil » Sun Jul 30, 2017 6:17 am

als ik het volgende lees is wat mij betreft de keuze snel gemaakt :

" In Linux Mint bevatten bijgewerkte systeemkernen zowel veiligheidsreparaties als foutreparaties (en soms zelfs nieuwe functies). Ze betreffen het allerbelangrijkste onderdeel van het besturingssysteem. Dit maakt bijgewerkte systeemkernen belangrijk vanuit veiligheidsoogpunt, maar ze kunnen ook regressies bevatten die beginnende Linuxgebruikers moeilijk zelf kunnen herstellen. " ..........

Regressies zijn heel gewoon in de programmatuurbedrijfstak. Ze zijn inherent aan programmatuurontwikkeling: alle codeveranderingen kunnen nu eenmaal regressies veroorzaken. Ongeacht hoe bekwaam ontwikkelaars zijn, ze kunnen niet altijd elke mogelijke situatie voorspellen, noch elke mogelijke apparatuurcombinatie beproeven. ........

Wanneer er een regressie plaatsvindt, maakt ze iets kapot dat voorheen wel goed werkte. .........

en last but not least :

Soms doet dat er niet erg toe, maar soms juist heel veel ?

dan kies ik voor stabiliteit
Asus X751LAV ( 18.3 Sylvia Mate ) / Asus X75VD ( 18.2 Sonya Mate ) / Asus R752L ( windows 10 )

Pjotr
Level 20
Level 20

Post by Pjotr » Sun Jul 30, 2017 6:21 am

Dijilé Phil wrote:dan kies ik voor stabiliteit
Nou, prima toch? :)

Dijilé Phil
Level 2
Level 2

Post by Dijilé Phil » Sun Jul 30, 2017 6:56 am

ja en neen ,

als gewone of beginnende gebruikers kunnen wij ons geillustreerd voorstellen wat een pc is die het niet meer doet ... wetenschappelijk

maar wat moeten wij ons voorstellen bij " Waarbij je dan voor lief neemt dat je systeem iets minder veilig is " ... klinkt bijbels ?

op wat slaat dit concreet , in gewone LInux Mint gebruikerstaal graag
Last edited by Dijilé Phil on Sun Jul 30, 2017 9:41 am, edited 1 time in total.

Pjotr
Level 20
Level 20

Post by Pjotr » Sun Jul 30, 2017 8:46 am

Dijilé Phil wrote:ja en neen ,

als gewone of beginnende gebruikers kunnen wij ons geillustreerd voorstellen wat een pc is die het niet meer doet ... wetenschappelijk

maar wat moeten wij ons voorstellen bij " Waarbij je dan voor lief neemt dat je systeem iets minder veilig is " ... bijbels ?

op wat slaat dit concreet , in gewone LInux Mint gebruikerstaal graag
In een Mercedes van de S-klasse rijd je, zonder enige twijfel, het allerveiligst. Maar zo'n ding is wel erg duur, dus neem je genoegen met een Toyota Corolla, ook al is die iets minder veilig dan die Mercedes. Een Toyota Corolla is desondanks ook een verantwoorde keuze, toch?

Dijilé Phil
Level 2
Level 2

Post by Dijilé Phil » Sun Jul 30, 2017 9:50 am

het Linux operating systeem staat er voor bekend van één de veiligste en betrouwbaarste te zijn ... hoeft zelfs beschermingssoftware !

wat zijn dan " veiligheidsreparaties " ... tegen wie of wat moeten deze ons beschermen ?

Pjotr
Level 20
Level 20

Post by Pjotr » Sun Jul 30, 2017 9:59 am

Dijilé Phil wrote:het Linux operating systeem staat er voor bekend van één de veiligste en betrouwbaarste te zijn ... hoeft zelfs geen beschermingssoftware !

wat zijn dan " veiligheidsreparaties " ... tegen wie of wat moeten deze ons beschermen ?
Niet is geheel veilig, ook Linux niet. Ook in een superveilige Mercedes van de S-klasse kun je dodelijk verongelukken.....

Veiligheidsreparaties krijg je niet voor niks. Of denk je soms dat de ontwikkelaars van Linux Mint en Ubuntu, die veiligheidsreparaties zomaar voor de lol over ons uitstrooien? :mrgreen:

Dijilé Phil
Level 2
Level 2

Post by Dijilé Phil » Sun Jul 30, 2017 10:26 am

niemand twijfelt eraan dat de ontwikkelaars van Linux Mint en Ubuntu, niet zomaar veiligheidsreparaties voor de lol over ons uitstrooien !

duidelijk is wel dat deze weggelegd zijn voor Linux / Ubuntu nerds , gelet op de weliswaar kleine kans op destabilisering van het OS

waarmee we terug bij af zijn , namelijk de vraag van Charles-98 ;

ik blijf er bij ; ben je een beginner of gewone Linux Mint gebruiker , blijf dan van de updates van niveau 4 , laat staan 5 gewoon af

ik vertrouw erop dat van zodra deze " veiligheidsreparaties " hun nut en efficientie bewezen hebben , de ontwikkelaars van Linux Mint niet zullen nalaten van deze mee te verwerken in het OS of het " update niveau " ervan te wijzigen naar het betrouwbare 1/2 of 3 niveau ?

Pjotr
Level 20
Level 20

Post by Pjotr » Sun Jul 30, 2017 11:12 am

Dijilé Phil wrote:ik vertrouw erop dat van zodra deze " veiligheidsreparaties " hun nut en efficientie bewezen hebben , de ontwikkelaars van Linux Mint niet zullen nalaten van deze mee te verwerken in het OS of het " update niveau " ervan te wijzigen naar het betrouwbare 1/2 of 3 niveau ?
Niveauverlaging zal nimmer gebeuren. Het gaat niet om het nut (dat staat al vast), maar om het potentieel destabiliserende effect (hoe klein het risico daarop ook is).

Charles_NL
Level 4
Level 4

Post by Charles_NL » Sun Jul 30, 2017 4:29 pm

Ik heb een discussie losgemaakt over dit item, geloof ik :)

Zelf heb ik een HP notebook (ca. 400 euro) van anderhalf jaar oud ( volgens datum in BIOS) en daarop draait Linux Mint 18.2 Sonya met als Desktopversie MATE 1.18.0 Actieve systeemkern is 4.4.0.87
Ik heb ervoor gekozen om alle aangeboden updates, incl. systeemkern, te laten installeren op mijn notebook. En tot op heden heb ik geen enkel probleem ondervonden na een update. Volgens Pjotr neem ik dus bewust een risico dat er iets mis gaat tijdens of na het updaten. Mocht het inderdaad fout gaan, hoe klein dat risico ook mag wezen, dan is het gewoon een kwestie van een nieuwe verse installatie van Linux Mint en de programma's die nadien erbij zijn gekomen. Daar heb ik dan wel een hele dag werk aan. Zoals reeds gezegd, tot nu is zulks niet voorgevallen.
Documenten, foto's, videootjes etc. staan op een externe schijf. Die is enkel aangekoppeld wanneer ik die daadwerkelijk nodig heb.

Pjotr
Level 20
Level 20

Post by Pjotr » Sun Jul 30, 2017 5:11 pm

Terugdraaien van een systeemkern is trouwens makkelijk: de oude systeemkern zit nog gewoon in je systeem, en je kunt ermee opstarten, als je in het menu van opstartlader Grub kiest voor Geavanceerd. Daarna kun je de nieuwere (gebrekkige?) systeemkern gewoon verwijderen, en klaar is Kees.

Corrien
Level 2
Level 2

Post by Corrien » Tue Aug 01, 2017 4:03 am

Charles-98 wrote:Ik heb een discussie losgemaakt over dit item, geloof ik :)

Zelf heb ik een HP notebook (ca. 400 euro) van anderhalf jaar oud ( volgens datum in BIOS) en daarop draait Linux Mint 18.2 Sonya met als Desktopversie MATE 1.18.0 Actieve systeemkern is 4.4.0.87
Ik heb ervoor gekozen om alle aangeboden updates, incl. systeemkern, te laten installeren op mijn notebook. En tot op heden heb ik geen enkel probleem ondervonden na een update. Volgens Pjotr neem ik dus bewust een risico dat er iets mis gaat tijdens of na het updaten. Mocht het inderdaad fout gaan, hoe klein dat risico ook mag wezen, dan is het gewoon een kwestie van een nieuwe verse installatie van Linux Mint en de programma's die nadien erbij zijn gekomen. Daar heb ik dan wel een hele dag werk aan. Zoals reeds gezegd, tot nu is zulks niet voorgevallen.
Documenten, foto's, videootjes etc. staan op een externe schijf. Die is enkel aangekoppeld wanneer ik die daadwerkelijk nodig heb.
Ik vermoed, dat als je de installatie " ghost" voordat je grote veranderingen doet, dat het eenvoudig is om alles snel binnen een uur of minder terug te zeten.
Volgens mij zijn er verschillende " ghost" programma's in omloop.

Dijilé Phil
Level 2
Level 2

Post by Dijilé Phil » Tue Aug 01, 2017 6:17 am

om bij het onderwerp te blijven :

er ghost imaging of cloning gaan bijhalen is volgens mij eerder verwarring stichtend dan relevant , hier wordt je bij je keuze van update niet wijzer van

onthou uit deze discussie wat Pjotr aanraadt , namelijk :

" Terugdraaien van een systeemkern is trouwens makkelijk: de oude systeemkern zit nog gewoon in je systeem, en je kunt ermee opstarten, als je in het menu van opstartlader Grub kiest voor Geavanceerd. Daarna kun je de nieuwere (gebrekkige?) systeemkern gewoon verwijderen, en klaar is Kees." ....
iets wat mij enigzins voor gevorderden lijkt te zijn ... zie : http://baudrez.be/grub-customizer/

anderzijds , waar Charles-98 terecht de aandacht op trekt ;
zorg dat je regelmatig een backup maakt van je persoonlijke data ( video's / foto's / mail !!!! en persoonlijke documenten ... enz )

een clean install is zo gedaan ...

een discussie over Clonezilla hoort hier niet thuis :

dit onderwerp wordt momenteel uitgebreid behandeld in de topic : " Clonezilla of ander programma "

viewtopic.php?f=67&t=249475 ,

waar trouwens Phd21 intelligent op ingaat

Post Reply

Return to “Nederlands (Dutch)”