Harde schijf actief maken

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
satshow
Level 1
Level 1
Posts: 27
Joined: Fri Jul 04, 2014 7:18 am

Harde schijf actief maken

Post by satshow »

Ik heb zojuist een nieuwe computer gekocht met daarin een ssd schijf waarop linux draait maar heb ook nog een tweede harde schijf erin zitten.
Deze moet nog ingesteld worden en geformarteerd denk ik. Wat moet ik doen om de tweede harde schijf werkend te krijgen? Ik wil de tweede schijf als data schijf gebruiken. Op het moment draait er alleen linux op maar wellicht in de toekomst windows. Zou dus handig zijn hier rekening mee te houden.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
Corrien

Re: Harde schijf actief maken

Post by Corrien »

Ik zou het voorlopig gebruiken zoals een externe harde schijf, gewoon je data erop. Als je besluit om windhoos erop te zetten zou ik dat eerst doen. Twee partitions maken 1 voor windhoos ca 40gig en de rest voor data.
satshow
Level 1
Level 1
Posts: 27
Joined: Fri Jul 04, 2014 7:18 am

Re: Harde schijf actief maken

Post by satshow »

Dat is nu net het probleem. De tweede schijf heeft nog geen bestandsindeling. Ik zie hem niet via de verkenner. Als ik hem via KDE partitiebeheer bekijk zie ik hem wel maar geeft aan dat deze ongebruikt is. Heb geprobeerd als ext4, ik zie de schijf wel via de verkenner maar kan er voor de rest niets mee. Kan geen nieuwe map aanmaken bv.

Edit: Ik heb de schijf in de NTFS bestandsindeling gezet en nu kan ik nieuwe mappen aanmaken. Ga ervan uit dit voldoende is.
User avatar
Bolle1961
Level 5
Level 5
Posts: 889
Joined: Tue Jun 29, 2010 12:59 pm

Re: Harde schijf actief maken

Post by Bolle1961 »

satshow wrote:Heb geprobeerd als ext4, ik zie de schijf wel via de verkenner maar kan er voor de rest niets mee. Kan geen nieuwe map aanmaken bv.
De rechten staan nu op "root" die moet je veranderen zodat jij de eigenaar ben
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”