[OPGELOST] scherm op zwart steeds na installeren

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

[OPGELOST] scherm op zwart steeds na installeren

Post by duckduckgo66 »

Hallo beste mint gebruikers,

Mijn systeem: Linux Mint Debian Edtion Betsy 2 Mate 64 bit's.

Eergisteren viel mijn oude beeldscherm steeds om de drie of vier secounden uit.
Zodra ik wilde inloggen ging het scherm ineens op zwart. Dus ik was net niet in staat
op het wachtwoord steeds in te vullen. Ik wist niet zo snel wat het euvel was maar vermoede was
het beeldscherm. Ik heb vroeger drie XEROX beeldschermen gekocht.
Ik heb toen het eerste scherm vervangen door het tweede scherm, en
het viel me gelijk op dat de bureablad achtergrond soms een beetje vervaagd m.a.w. de kleuren
vervagenden steeds wat.

Ik heb een foto van een Lamborghini met een zwarte achtergrond met een of twee straaljagers erop.
Ik zag dat de kleur zwart soms iets roze word. Ook de verkenner 'caja' is normaal wit en ook die
werd soms wat roze. Ik dacht het zal misschien aan de beeldkaart liggen een Nvidea GForce 210 serie 2018 waar ik nooit
de drivers van heb geinstalleerd. Als ik een mooie scherpe achtergrond zie, met een normale schermresolutie
dan vind ik het wel goed verder. Deze LMDE heeft ook nooit kuren gehad tot eergisteren toe.
Het systeem draaide inmiddels ik schat een jaartje of twee prima.
If it aint broken don't fix it is ook mijn motto.

Ik weet ook van een kennis een echte linux freak dat Nividea een gedoe moet zijn.


Maar omdat de kleuren van het beeldscherm niet stabiel van kleur bleven heb ik toch gezocht naar
de drivers via de "Software Manager" want daar stond een pakketje van Nivea.
Na installeren van dit pakket begon het volgende euvel. Ik kon al helemaal niet meer inloggen.
Oeps dat was net de stap wat ik niet had moeten doen, maar het was al te laat.
Mijn kunde met Linux is daar niet niet genoeg voor.
Ik heb toen wat met Google gezocht en kwam wat opties tegen zoals tijdens opstarten op e drukken
en achter 'nosplach de volgende drie opties dingen intikken: (en met Ctrl + x de pc opnieuw opstarten)
1) nomodeset
2) nouveau.modeset=0
3) nvidea.modeset=0

Geen van de drie opties werken en ook nu nog steeds niet.


Ik heb nu de Nvidea videokaart vervangen door een MSI kaart die ik nog had liggen.
Het eerste gedeelt werk wel, dus waar ik mijn naam en wachtwoord moet invullen echter
dan kom ik in een zwarte omgeving. Ik bedoel hiermee (ik denk op het bureaublad) echter ik zie
geen taakbalk, iconen en geen mooie foto van Mint zoals normaal.

Ik zie dus een zwartscherm, met witte muis cursos, en na een minuut dan zie ik wel nog het welkoms
scherm waar het bij blijft trouwens.


Het ligt dus volgens mij niet echt aan de videokaart, want het zwarte scherm krijg ik steeds na het
volledig updaten van het besturingssysteem.

Ik boot van de Live DVD, dan installeer ik van de DVD, dan een normale reboot met de DVD eruit.
Ik start dan opnieuw op, en ga Linux Mint updaten. Dus iedere keer als ik het systeem gehaal update komt dit euvel terug.

Nog nooit meegemaakt omdat ik al een jaar mint gebruik zonder maar wat drivers van Nvidea of MSI te hoeven installeren.

Ik heb het nu al een keertje of zes gedaan, en word er onderhand een beetje...... van. :?


Ik weet een beetje van Linux, maar niet heel veel.

Wie weet hoe dit op te lossen?


Hartelijk dank alvast.

Groetjes Theo
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19802
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by Pjotr »

Post hier eens een volledig systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/inxi

Gebruik hiervoor desnoods de uitprobeersessie van de Mint-DVD.

Overigens: LMDE is niet geschikt voor beginners. Pak de "gewone" Mint, in de Xfce-editie:
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/stable/ ... -64bit.iso

Tot slot: je hebt Nivea en Nvidia. Maar Nvidea bestaat niet. :wink:
Nvidia-kaarten zijn prima geschikt voor Linux, maar meestal pas na installatie van het niet-vrije gesloten stuurprogramma.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by duckduckgo66 »

Hallo Pjotter,

:D Je hebt gelijk wat de naam Nvidea, voor de rest ik ik nu eerst naar bed, ben al wat uurtje in de weer met betrekking tot het opzoeken van een en ander.

Ik gebruik LMDE omdat mijn VPN een pakketje aanbied onder debian.
Ik gebruik de LMDE versie al een jaartje of twee drie naar tevredenheid. en het bevalt prima.

Een oud collega 'die linux freak' die helpt ook vaak, en heeft gisteren op zijn systeem ook een dvd gebrand, en kreeg hetzelfde zwarte scherm.
Hij is echter gewend om te werken met Suse, en is nu inmiddels overgestapt op PCLinuxOS.

Het test veel met Virtual Box, en soms op een andere pc installeerd hij dan even een test zoals gisteren. Hij weet een heleboel, echter ook niet alles.
Hij gaf aan om dit euvel hier even te plaatsen. Na een uurtje of 4 testen en mij te helpen wilde hij graag nog wat eten, en dan naar bed toe.

Ik zag vanavond of uiterlijk morgen even de hardware van wat inxi aangeeft hier plaatsen waar je om vroeg.

Alvast mijn dank.

Trouwens ik heb zo ver ik weet nog nooit drivers van de ene of andere kaart geinstalleerd zoals ik al vertelde.
Ik heb in het verleden ook al gewerkt met PCLinuxOS, Debian, Pardus en nog een paar.

Echter LMDE vind ik toch de mooiste, en valt best mee.

Echter als het werkt, is het toch maar steeds icoontjes aanklikken, en als het goed loopt ga ik ergens anders aan liggen kloten.
Maar als ik het weer met jullie hulp aan de praat krijg dan ga ik toch maar eens een boek kopen.
Maar je weet hoe dat gaat in het leven, druk, druk, druk en net te weinig tijd. Niet iedereen is ja een pc freak.
Ik zit denk ik ergens in het midden. Wil wel graag maar de tijd is het probleem.

P.S. hebben jullie genoeg aan de info die inxi -Fx aangeeft?????
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19802
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by Pjotr »

duckduckgo66 wrote:Ik gebruik LMDE omdat mijn VPN een pakketje aanbied onder debian.
Debian-installatiepakketjes werken ook prima op de "gewone" Mint 18.x, want ook die is uiteindelijk -via Ubuntu- gebaseerd op Debian. Op Debian Stretch (Sid), om precies te zijn. :)

Zelf nakijken:

Code: Select all

cat /etc/debian_version
Uiteraard de Stretch die vigerend was op de datum van samenstelling van de codebasis voor Ubuntu 16.04, die op zijn beurt weer de codebasis vormt voor Mint 18.x.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by duckduckgo66 »

Hallo, hierbij het overzicht van inxi -Fx

De kaart heb ik vervangen door onderstaande om te kijken of ik dan wel normaal op het bureaublad kom.
Pfff ook met deze kaart erin is nog steeds alles zwart na inloggen.

Zou iemand me een uitleg kunnen geven hoe dit op te lossen.


mint@mint ~ $ inxi -Fxz
System: Host: mint Kernel: 3.16.0-4-amd64 x86_64 (64 bit gcc: 4.8.4) Desktop: MATE 1.8.1 (Gtk 3.14.5+4)
Distro: LinuxMint 2 betsy
Machine: Mobo: ASUSTeK model: M5A78L/USB3 v: Rev X.0x Bios: American Megatrends v: 1103 date: 03/26/2012
CPU: Quad core AMD Phenom II X4 945 (-MCP-) cache: 2048 KB
flags: (lm nx sse sse2 sse3 sse4a svm) bmips: 24106
Clock Speeds: 1: 1800 MHz 2: 800 MHz 3: 1800 MHz 4: 1800 MHz
Graphics: Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] RV515 PRO [Radeon X1300/X1550 Series] bus-ID: 01:00.0
Display Server: X.Org 1.16.4 drivers: ati,radeon (unloaded: fbdev,vesa) Resolution: 1280x1024@59.91hz
GLX Renderer: Gallium 0.4 on ATI RV515 GLX Version: 2.1 Mesa 10.3.2 Direct Rendering: Yes
Audio: Card Advanced Micro Devices [AMD/ATI] SBx00 Azalia (Intel HDA) driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:14.2
Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k3.16.0-4-amd64
Network: Card: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller
driver: r8169 v: 2.3LK-NAPI port: e800 bus-ID: 02:00.0
IF: eth0 state: up speed: 1000 Mbps duplex: full mac: <filter>
Drives: HDD Total Size: NA (-) ID-1: /dev/sda model: Samsung_SSD_840 size: 120.0GB temp: 0C
Sensors: System Temperatures: cpu: 52.0C mobo: 26.0C
Fan Speeds (in rpm): cpu: 2191 sys-1: 1350
Info: Processes: 155 Uptime: 58 min Memory: 545.0/8002.2MB Init: SysVinit runlevel: 2 Gcc sys: 4.9.2
Client: Shell (bash 4.3.301) inxi: 2.1.28
mint@mint ~ $
Last edited by duckduckgo66 on Mon Oct 02, 2017 8:46 am, edited 1 time in total.
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19802
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by Pjotr »

Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by duckduckgo66 »

Pjotr wrote:Probeer het eens hiermee:
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/stable/ ... -64bit.iso
Hallo Pjotter,

Hoe installeer ik dan debain file's in de normale Mint versies?

Ik neem aan dat er geen Gdebi in de normale Mint zit toch?

Ik kom niet uit de voeten met dat 'make en install' gedoe, ik bedoel ik moet iets hebben dat een GUi heeft.

P.S. de xfce is me iets te ligt zeker voor deze PC, dus ik wil dan nog wel gaan voor de mate van Mint.

Graag even de info i.v.m. Debian files installeren.

Fijne dag nog en alvast mijn dank voor tot nu toe.

Gr,
DuckDuck
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19802
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by Pjotr »

duckduckgo66 wrote:
Pjotr wrote:Probeer het eens hiermee:
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/stable/ ... -64bit.iso
Hallo Pjotter,

Hoe installeer ik dan debian file's in de normale Mint versies?
Gewoon erop dubbelklikken.
Ik neem aan dat er geen Gdebi in de normale Mint zit toch?
Wel degelijk.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by duckduckgo66 »

Pjotr wrote:
duckduckgo66 wrote:
Pjotr wrote:Probeer het eens hiermee:
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/stable/ ... -64bit.iso
Hallo Pjotter,

Hoe installeer ik dan debian file's in de normale Mint versies?
Gewoon erop dubbelklikken.
Ik neem aan dat er geen Gdebi in de normale Mint zit toch?
Wel degelijk.
Hallo Pjotter,

Ik ben inmiddels de Linux Mint 18.2 Sonya Mate 64 btis aan het downloaden.

Ik hoop dat ik hiermee geen zwart scherm krijg na installeren, updaten, en dan inloggen.

Dan even los nog drie vraagjes:

1) Waarom denk je dat ik met deze geen zwart scherm krijg?
2) Is het de bedoeling om Gdebi te installeren? Omdat je schreef gewoon dubbelklikken.
3) Is deze video https://www.youtube.com/watch?v=heg5Rppm2d8 staat XFCE volgens mij is dit de MATE versie toch?
omdat deze video https://www.youtube.com/watch?v=aXbu436UOLM volgens mij XFCE is.

Achter een uurtje of twee weet ik meer.
Last edited by duckduckgo66 on Mon Oct 02, 2017 1:24 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19802
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by Pjotr »

duckduckgo66 wrote:1) Is het de bedoeling om Gdebi te installeren? Omdat je schreef gewoon dubbelklikken.
Als het goed is, zit GDebi er al standaard in. Zo niet, dan kun je 'm simpel alsnog even installeren.
2) Waarom denk je dat ik met deze geen zwart scherm krijg?
Veel nieuwere systeemkern, en dus veel nieuwere stuurprogramma's (die zitten namelijk in de systeemkern). Grote kans dat die je probleem oplossen.
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by duckduckgo66 »

Pjotr wrote:
duckduckgo66 wrote:1) Is het de bedoeling om Gdebi te installeren? Omdat je schreef gewoon dubbelklikken.
Als het goed is, zit GDebi er al standaard in. Zo niet, dan kun je 'm simpel alsnog even installeren.
2) Waarom denk je dat ik met deze geen zwart scherm krijg?
Veel nieuwere systeemkern, en dus veel nieuwere stuurprogramma's (die zitten namelijk in de systeemkern). Grote kans dat die je probleem oplossen.

:D :D :D :D :D
Yes, tjezzzz wat ben ik blij, SUPER SUPER SUPER bedankt!!!!!!

Dat werd tijd na drie dagen en veel ge-google, en getest.
En ja Gdebi zit erin, het loopt als een tiere lier nu, ben net klaar met installeren de rest om te zetten.

Het enige wat me wel opvalt dat als ik de pc afsluit het zeker een minuut duurt.
Op de LMDE machine was het iets van 15 secounden.

Maar goed, nogmaals mijn dank, ik heb nu weer de mate 64 bits versie geinstalleerd.

Topic mag op slot of.............

:)
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19802
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by Pjotr »

Mooi zo! Goed om te horen. :)

Over dat langdurige afsluiten: je kunt eens proberen of dit helpt:

1. Een verandering van systeemkernreeks:
Bijwerkbeheer - werkbalk: Tonen - Linux-systeemkernen

Installeer de nieuwste systeemkern van de 4.11-reeks. Herstart daarna je computer.

Als de nieuwe systeemkern niet bevalt, dan kun je simpelweg opstarten vanaf de oude systeemkern (die staat onder het kopje Geavanceerd in het opstartmenu van Grub) en de nieuwe weer verwijderen.

2. Een opwaardering van je BIOS of opstarten met acpi=noirq:
https://sites.google.com/site/computert ... -afsluiten
(punt 18, rechterkolom)
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by duckduckgo66 »

Pjotr wrote:Mooi zo! Goed om te horen. :)

Over dat langdurige afsluiten: je kunt eens proberen of dit helpt:

1. Een verandering van systeemkernreeks:
Bijwerkbeheer - werkbalk: Tonen - Linux-systeemkernen

Installeer de nieuwste systeemkern van de 4.11-reeks. Herstart daarna je computer.

Als de nieuwe systeemkern niet bevalt, dan kun je simpelweg opstarten vanaf de oude systeemkern (die staat onder het kopje Geavanceerd in het opstartmenu van Grub) en de nieuwe weer verwijderen.

2. Een opwaardering van je BIOS of opstarten met acpi=noirq:
https://sites.google.com/site/computert ... -afsluiten
(punt 18, rechterkolom)
Hallo,

Ik moet het van de week even testen

1)
Dan merk ik dat de schijfindeling (deed ik automatisch) een home patitie heeft aangemaakt in root.
Normaal maak ik een swap van 8 GB, dan een root (/)partie van ongeveer 30 Gig, en de rest (HOME)maak ik dan bijv. 80 Gig.
http://bayimg.com/cajjdaagb

2)
In een terminal zie ik nu ook guest@guest-System-Product-Name ~ $
Normaal is het volgens mij guest@guest toch? Of komt het door de naam guest wat voor gast account staat wat ook wel eens begruikt word.

3) Dan wie werken er achter de schermen aan de veiligheid van Linux Mint?
Er zat een bug in OpenVPN, die nu geinstalleerd is nog steeds 2.3.10 (http://bayimg.com/CaJjeaAGb)

info: https://www.security.nl/posting/520432/ ... ere+audits

Ik heb hier nog een openvpn_2.4.3-4_amd64.deb file op USB stick van een paar maanden terug.

Ik heb deze maar snel geinstalleerd met ook (libssl1.0.2_1.0.2l-2_amd64.deb) omdat ze bij Mint achterlopen
volgens mij.
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19802
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by Pjotr »

duckduckgo66 wrote: Ik heb deze maar snel geinstalleerd met ook (libssl1.0.2_1.0.2l-2_amd64.deb) omdat ze bij Mint achterlopen
volgens mij.
Vrijwel zeker overbodige moeite: veiligheidsreparaties hoef je doorgaans nooit lang op te wachten. Zeker als het belangrijke veiligheidsreparaties zijn (niet elk veiligheidsgat is even gevaarlijk).

Veiligheidsgaten worden aan de lopende band ontdekt en weer hersteld, soms zowat dagelijks. Doorgaans betreft dat trouwens reparaties van het Ubuntu Security Team; die krijg je rechtstreeks doorgesluisd.
https://wiki.ubuntu.com/SecurityTeam

Ubuntu / Mint heeft echt wel oog voor je veiligheid, hoor..... :wink:
Ik werk nu al ruim 11 jaar vrijwel uitsluitend met Ubuntu / Mint, en de veiligheid is in mijn ervaring over het algemeen behoorlijk goed op orde.

Honderd procent veiligheid bestaat niet op deze onvolmaakte planeet, maar je bent in Mint een heel stuk veiliger dan in Windows, om maar eens wat te noemen. Wellicht vind je het interessant om dit artikel te lezen, dat ik heb geschreven over veiligheid in Linux Mint: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
duckduckgo66
Level 4
Level 4
Posts: 260
Joined: Sun Oct 01, 2017 3:11 am

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by duckduckgo66 »

Pjotr wrote:
duckduckgo66 wrote: Ik heb deze maar snel geinstalleerd met ook (libssl1.0.2_1.0.2l-2_amd64.deb) omdat ze bij Mint achterlopen
volgens mij.
Waarschijnlijk overbodige moeite: veiligheidsreparaties hoef je doorgaans nooit lang op te wachten. Zeker als het belangrijke veiligheidsreparaties zijn (niet elk veiligheidsgat is even gevaarlijk).

Veiligheidsgaten worden aan de lopende band ontdekt en weer hersteld, soms zowat dagelijks. Doorgaans betreft dat trouwens reparaties van het Ubuntu Security Team; die krijg je rechtstreeks doorgesluisd.

Ubuntu / Mint heeft echt wel oog voor je veiligheid, hoor..... :wink:
Ik werk nu al ruim 11 jaar vrijwel uitsluitend met Ubuntu / Mint, en de veiligheid is in mijn ervaring over het algemeen behoorlijk goed op orde. Honderd procent veiligheid bestaat niet, maar je bent in Mint een heel stuk veiliger dan in Windows, om maar eens wat te noemen.
Hmmm kijk je wel eens naar de wekelijkse podcasten van Steve Gibson (www.grc.com) deze meneer weet een heleboel van een en ander, en legt heel veel uit over security. Ook hij heeft het laatst gehad over OpenVPN. Maar ik vind het dan ook vreemd dat Mint niet de laatste versie aanbied.
Mocht je niet kijken naar deze wekelijkse podcasten, dan is het misschien een tip voor je. Ik bedoel maar. Ik ben pas een paar jaar aan de Linux, en moet dus een hoop leren. Ik heb ongeveer 15 jaar ervaring met Windows, en op een gegeven moment was ik het moe, te veel gedoe met installeren, en het gevoel onveilig te zijn. In het begin was het moeilijk wennen, echter nu wil ik geen Windows machine meer. :lol:

:arrow: Dan weet je ook een antwoord op vraag 1 + 2???
Ik heb dezelfde Mint versie nu ook op een tweede PC geinstalleerd en zie daar ook twee schijfindelingen. (swap en root) dus geen losse Home meer.
In de installatie geef ik (ik dacht 2 de optie ´schijf leegmaken´ en dan ik ik verder met de install. Is dit normaal?
Trouwens wat is de laatste optie? Ik dacht dat er stond ´iets anders´ doen.

P.S. ik installeer altijd de Engelse versie.

Weer mijn dank.
User avatar
Pjotr
Level 23
Level 23
Posts: 19802
Joined: Mon Mar 07, 2011 10:18 am
Location: The Netherlands (Holland) 🇳🇱
Contact:

Re: scherm op zwart steeds na installeren

Post by Pjotr »

duckduckgo66 wrote:Maar ik vind het dan ook vreemd dat Mint niet de laatste versie aanbied.
Soms lappen ze een oudere versie van een "lek" pakket zelf op, in plaats van een nieuwere versie van bovenstrooms door te sluizen.... In zo'n opgelapte pakketversie zijn dan alleen de veiligheidsgaten gedicht, verder niks. Het is open-bron-programmatuur allemaal, dus dat kan en mag gewoon.
:arrow: Dan weet je ook een antwoord op vraag 1 + 2???
Standaard heb je geen aparte /home, dus dat klopt. Een aparte /home vind ik zelf trouwens een nodeloze complicatie, die een niet-optimaal schijfgebruik in de hand werkt:
https://sites.google.com/site/computert ... te-hebben-
(punt 2, linkerkolom)

De computernaam in het terminalvenster: normaal, in gevallen waarin de moederbordnaam niet kan worden uitgelezen uit het BIOS. Kan geen kwaad.
P.S. ik installeer altijd de Engelse versie.
Als actief vertaler van diverse Linuxprojecten hoor ik dat niet zo graag. :P

Bij de volgende distro's kun je een (vrijwel) volledige Nederlandse vertaling verwachten van een behoorlijke kwaliteit:
- Mint Cinnamon, Mate en Xfce
- Ubuntu
- Xubuntu
- Lubuntu
Tip: 10 things to do after installing Linux Mint 21.3 Virginia
Keep your Linux Mint healthy: Avoid these 10 fatal mistakes
Twitter: twitter.com/easylinuxtips
All in all, horse sense simply makes sense.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”